video thumb

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین – ارز دیجیتال

در این مقاله به بررسی قانون‌گذاری‌ بلاک چین

در بالاترین مقادیر گزارش شده، روزی کشور چین ۷۵ درصد قدرت فناوری بلاک چین

همچنین شی‌جین‌پینگ رئیس جمهور چین، بلاک چین را به عنوان بخشی از انقلاب تکنولوژی همراه با هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی و ارتباطات گوشی‌همراه و اینترنت اشیا بیان کرد.

با اینکه تکنولوژی بلاک چین در چین اینگونه مورد ستایش قرار گرفته، این کشور شدیدترین محدودیتهای قانونی را برای ارزهای دیجیتال وضع کرده است. به همین دلیل کشور چین به نوعی موضع «اول بلاک چین، بعد بیت کوین» را برای خود اتخاذ کرده است.

دلیل اصلی برای محدودیت‌های وضع شده ارزهای دیجیتال در این کشور، سیاست جغرافیایی است (ابتکارات اقتصادی چین که شامل جاده ابریشم جدید هم می‌شود، به شدت وابسته به تاثیر این کشور در جریان مالی به وجود آمده خواهد بود) همانطور که ایالات متحده از قدرت نفوذ دلار آمریکایی در برابر چین استفاده می‌کند، ارزهای دیجیتال نیز همین نقش را در مقابل چینی‌ها بازی خواهند کرد؛ با این تفاوت که چینی‌ها کنترل بیشتری بر روی میزان پول در گردش ارزهای دیجیتال دارند. در واقع بانک مرکزی چین در حال کار بر روی ارز دیجیتال با پشتوانه دولت و سیستم‌های پرداخت الکترونیکی می‌باشد.

پس در صورتی که شما یک شخص چینی هستید و یا کسب‌وکارتان با بلاک چین یا ارزهای دیجیتال سروکار دارد، لازم است که جواب برخی سوال‌ها درباره این قانون‌گذاری را داشته باشید:

  • قانون‌گذاری در چین از سال ۲۰۱۳ چه پیشرفتی داشته است؟
  • آیا می‌توانم در چین ارزهای دیجیتال را معامله کنم؟
  • آیا در چین قادر به عرضه توکن در یک ICO هستم؟
  • آیا می‌توانم در چین به استخراج بپردازم؟
  • آیا درآمد حاصل از ارزهای دیجیتال مالیات دارد و اگر دارد چگونه آن را پرداخت کنم؟

تاریخچه‌ای از قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در چین

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

تاریخچه کوتاهی از تکامل قانون‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال را در این بخش آورده‌ایم.

دسامبر ۲۰۱۳: بانک مرکزی چین هشداری درباره خطر خرید بیت کوین صادر می‌کند و تمام فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال را برای موسسات مالی ممنوع اعلام می‌کند.

دسامبر ۲۰۱۶: دولت چین بلاک چین را به نقشه توسعه تکنولوژی ۵ ساله خود اضافه می‌کند.

ژوئن ۲۰۱۷: بانک مرکزی چین شروع به آزمایش نسخه آزمایشگاهی ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی می‌کند. (بانک مرکزی چند تراکنش در شبکه آزمایشی و بین برخی بانک‌های تجاری در داخل کشور انجام می‌دهد)

سپتامبر ۲۰۱۷: دولت چین تمامی ICOها

ژانویه ۲۰۱۸: دولت چین انجام خریدهای همتابه‌همتا (P2P) و بازارهای فرابورس را برای ارزهای دیجیتال ممنوع اعلام می‌کند.

فوریه ۲۰۱۸: دولت چین دسترسی به اکسچنج‌های خارجی و وبسایت ICOها را مسدود می‌کند.

می ۲۰۱۸: رئیس جمهور شی جین‌پینگ درباره اهمیت دنبال کردن تحقیقات تکنولوژیکی سخنرانی می‌کند و از بلاک چین به همراه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به عنوان انقلاب‌ تکنولوژیکی یاد می‌کند.

می ۲۰۱۸: وزارت فناوری اطلاعات چین فهرستی از رتبه‌بندی ارزهای دیجیتالی در این کشور را منتشر کرد. در این رتبه‌بندی که توسط کارشناسان حوزه کریپتو در چین تدوین‌شده، اتریوم در صدر ارزهای دیجیتال قرار دارد.

می ۲۰۱۸: وزارت فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که کمیته‌ای برای تعیین استانداردهای ملی تکنولوژی بلاک چین

ژوئن ۲۰۱۸: تلویزیون مرکزی چین (CCTV) میزبان برنامه‌ای یک ساعته به همراه شرکت‌کنندگانی از دولت چین بود. در این برنامه ارزش اقتصادی بلاک چین ۱۰ برابر بیشتر از اینترنت معرفی شد.

ژوئن ۲۰۱۸: وزارت فناوری اطلاعات چین طبق رتبه بندی جدید ارزهای دیجیتال، EOS را به عنوان ارز دیجیتال برتر معرفی کرده و اتریوم مقام خود را به عنوان برترین ارز دیجیتال در این رتبه‌بندی از دست داد.

آیا می‌توانم در چین ارزهای دیجیتال معامله کنم؟

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

آیا می‌توانم از طریق اکسچنج‌ها به معامله ارزهای دیجیتال بپردازم؟

در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۸ میلادی، بانک مرکزی چین اعلامیه عمومی برای ایجاد یک فایروال بسیار قوی جهت جلوگیری از دسترسی به صرافی‌های داخلی و خارجی، صادر کرد. این بیانیه پس از اقدام نافرجام چین در ممنوعیت ارزهای دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۷ صادر شد.
ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که پس از این اعلام ممنوعیت، بسیاری از تریدرها به پلتفرم‌های خارجی جهت معامله ارزهای دیجیتال رو آورده‌اند. بانک مرکزی چین اعلام کرد که ریسک معاملات در این بخش هنوز بالاست و با برخورد قاطع می‌توان جلوی ICOها و صرافی‌های ارز دیجیتال را که در سرتاسر چین فعالیت دارند، گرفت. همچنین طبق گزارشات در فوریه ۲۰۱۸، بازار ارزهای دیجیتال از شروع ژانویه ۳۴۰ میلیارد دلار سرمایه از دست داد و بسیاری دلیل آن را به قانون‌گذاری‌ و کارشکنی دولت چین نسبت دادند.

در حالی که معامله ارزهای دیجیتال در چین ممنوع اعلام شده، اما این ممنوعیت سرمایه‌گذاران جدی را از انجام این کار باز نمی‌دارد. نرخ معاملات در چین دچار رکود شده، اما نمی‌توان گفت که معاملات ارزهای دیجیتال در چین دیگر انجام نمی‌شود. بسیاری از معامله‌گران چینی از وی.پی.ان برای دور زدن فیلتر وبسایت‌ها استفاده می‌کنند. در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۱۸ میلادی، قانونی جهت ممنوعیت استفاده از وی.پی.ان‌های غیرمجاز در این کشور وضع شد. علی‌رغم این اتفاق ارائه‌دهندگان این سرویس‌ها و کاربران ادعا می‌کنند که مشکلی در دسترسی به وبسایت‌ها ندارند. برخی سرمایه‌گذاران دیگر نیز از چین به مقصد هنگ‌کنگ و ژاپن نقل مکان کرده‌اند.

درحالیکه منابع رسمی دلیل این سخت‌گیری‌های اولیه را «احتیاط» عنوان کرده‌اند، بسیاری از ناظران خارجی عقیده دارند که این حرکت بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسد به سیاست جغرافیایی مرتبط است. البته احتمال دارد که دلیل ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین نگرانی‌ها درباره کاهش ارزش یوان چین باشد و ثبات اقتصادی را با وابستگی به ذخایر ارزی اکسچنج‌های خارجی تهدید کند.

آیا می‌توانم ارزهای دیجیتال نگه‌داری کنم؟

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

در حالیکه معامله ارزهای دیجیتال در چین ممنوع است، نگه‌داری ارزهای دجیتال برای مردم چین مشکلی ندارد! ولی در سمت دیگر موسسات مالی قادر به نگه‌داری ارزهای دیجیتال نیستند. در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی بانک مرکزی چین به موسسات مالی این کشور دستور داد که از انجام کلیه امورات مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال خودداری کنند. این دستور بین بانک‌ها در داخل کشور پخش شد و جهت نظارت بیشتر موسسات مالی برای جلوگیری از هرگونه فعالیت مرتبط با ارزهای دیجیتال، الزاماتی جهت بهبود سیستم نظارتی انجام شد.

چه زمانی می‌توانم دوباره در چین، ارزهای دیجیتال را معامله کنم؟

در حالیکه دولت چین درباره معامله دوباره ارزهای دیجیتال در آینده‌ای نزدیک در این کشور چیزی اعلام نکرده، پروژه‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری مختلفی نشان می‌دهند که با رفع شبهات در این حوزه، معامله ارزهای دیجیتال دوباره قانونی و حتی تشویق خواهد شد. وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات چین در حال انتشار لیست برترین ارزهای دجیتال است. هدف این شاخص کمک به فهمیدن وضعیت فعلی توسعه تکنولوژی‌های بلاک چین بوده و در طول زمان، اختراعات این حوزه دنبال شده و به ابتکارات در این حوزه و ارتقای کاربرد بلاک چین کمک شود.

با وجود اینکه معامله ارزهای دیجیتال هم‌اکنون در چین ممنوع است، انتشار این شاخص رتبه‌بندی نشان می‌دهد که دولت چین قصد آگاه‌سازی مردم و آشنا کردن آن‌ها با تکنولوژی بلاک چین را دارد و منتظر این است که نوسانات در این حوزه پایان یابد.

طبق لیست انتشار یافته، ۱۵ بلاک چین برتر که در ماه می منتشر شد، به صورت زیر است:

شاخص ارزیابی تکنولوژی‌های بلاک چین عمومی (فاز اول)

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

لیست رتبه‌بندی ارائه شده در ماه می

پس از انتشار این رتبه‌بندی برای ماه می، در ماه ژوئن نیز رتبه بندی دیگری منتشر شد:

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

لیست رتبه‌بندی ارائه شده در ماه ژوئن

به نظر می‌رسد که یکپارچه‌سازی موفق الگوریتم توافق جمعی روش اثبات سهام در ایاس، اتریوم را از صدر جدول پایین کشیده است. اتریوم

آیا قادر به عرضه ICO در چین هستم ؟

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

در سپتامبر ۲۰۱۷ بانک مرکزی چین اعلام کرد که جمع‌آوری سرمایه توسط تمامی ICOها غیرقانونی است و باید فورا متوقف شود. بر همین اساس، هر استارت‌آپی که طی ICO توکن صادر کرده بود، ملزم به خرید دوباره توکن‌های خود و توقف هرگونه فعالیت جمع‌آوری سرمایه بود. بانک مرکزی چین این اقدام سخت‌گیرانه را به دلیل کلاهبردار بودن بسیاری از ICOها انجام داد. همچنین دولت چین عنوان کرد که از ۸۰,۰۰۰ پروژه بلاک چینی در سرتاسر جهان، تنها ۸ درصد آن‌ها به فاز اجراسازی رسیده است.

در گردهمایی بلاک چین در جنوب شرق آسیا در ژانویه، مدیر مرکز تکنولوژی‌های مالی چین، ادامه ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال و ICOها را به صورت کنونی رد کرد. همچنین این مدیر افزود که فضای تیره‌وتار قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در چین به این منظور است که پروژه‌های با نیت شوم و کلاهبردار امکان بقا نداشته باشند و پروژه‌های خوب و باهدف توسعه یافته و شکوفا شوند.

آیا می‌توانم در چین استخراج کنم؟

در ژانویه ۲۰۱۸، عملیات استخراج در کشور چین با سخت‌گیری شدید به دلیل «مصرف زیاد برق» روبه‌رو شد. براساس تخمین‌ها استخراج بیت کوین در چین حدود ۴ گیگاوات برق مصرف می‌کند، یعنی معادل با برق تولیدی سه رآکتور هسته‌ای. در حالیکه دلیل برای این سخت‌گیری‌ها مصرف بیش از حد برق عنوان شده بود، این بیانیه به جای کمیسیون انرژی از جانب بانک مرکزی چین صادر شد. برای همین هم بسیاری این تصمیم را یکی از چند اقدام دولت چین جهت محدود کردن ارزهای دیجیتال و محبوبیتش دانستند.

چرا علی‌رغم این سخت‌گیری‌ها، چین رهبر استخراج ارزهای دیجیتال است؟

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

۱- برق ارزان: برق در کشور چین در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ارزانتر است. در مناطق صنعتی تامین برق توسط تاسیسات برق‌آبی انجام می‌شود و یا از جانب دولت به آن یارانه تعلق می‌گیرد. برق ارزان این اجازه را به استخراج‌کنندگان می‌دهد که با بیشترین بهره‌وری کار کنند و از رقبای خارجی پیشی بگیرند. علاوه بر این، سیاست‌های زیست‌محیطی در چین هم نسبت به کشورهای دیگر بسیار سهل انگارانه است. ذغال‌سنگ ارزان‌ترین روش تامین انرژی است و تولیدکنندگان انرژی با سوزاندن بی دردسر آن می‌توانند از برق تولید شده برای استخراج استفاده کنند. از لحاظ هزینه، برپایی تاسیسات استخراج بیت کوین در مجاورت منابع ذغال‌سنگ برای تبدیل مستقیم کربن به کریپتو بسیار مقرون به صرفه است. روشی که برخی از استخراج‌کنندگان بزرگ بیت کوین در چین آن را انجام می‌دهند.

۲- استخرهای استخراج بزرگ: بسیاری از ماینرها در خارج چین، به استخرهای ماینینگ چینی به دلیل حجم بزرگ آن‌ها می‌پیوندند. هرچه حجم یک استخر بزرگتر باشد، درآمد اعضای آن هم باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.

۳- تولیدکنندگان سخت‌افزارهای ASIC: تولیدکنندگان برتر سخت‌افزارهای استخراج نظیر بیت‌مِین (که اخیرا ۱۲ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده) در چین واقع شده‌اند و دسترسی راحت‌تر و اعتماد بیشتری برای این دستگاه‌ها وجود دارد.

واکنش ماینرها به سخت‌گیری‌های دولت چین چیست ؟

در حالیکه عملیات شرکت‌های استخراج در چین هنوز فعال است، آن‌ها به سختی درحال کنترل میزان مصرف برقشان در محدوده‌ای که بانک مرکزی چین اعلام کرده هستند. بسیاری از شرکت‌های استخراج در حال به دنبال خروج از چین برای داشتن فضای محدودیتی کمتر هستند. اخیرا شرکت بیت‌مِین یک شرکت فرعی در سوئیس به شعبه‌های قبلی خود در آمستردام، هنگ‌کنگ، تل‌آویو، چینگ‌دائو، چنگدو، شانگهای و شنژن افزوده است. در صورتی نقل مکان این شرکت‌ها هزینه‌های برق بیشتر و سود کمتری خواهند داشت ولی این بهتر از این است که هیچ سودی نداشته باشند.

چگونه مالیات سود حاصل از ارزهای دیجیتال را پرداخت کنم؟

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

آیا ملزم به پرداخت مالیات بر سود یا درآمد حاصل از ارزهای دیجیتال هستم؟

در بیشتر کشورها نظیر ایالات متحده آمریکا، سود حاصل از تراکنش ارزهای دیجیتال مشمول مالیات می‌شود. دلیل آن هم این است که ارزهای دیجیتال به عنوان کالا و دارایی در این کشور شناخته می‌شوند. با این حال بسیاری از کشورها چنین روشی را برای اخذ مالیات از ارزهای دیجیتال پیش رو گرفته‌اند، در حالی که نتوانسته‌اند راهنمای مالیاتی جامعی برای آن ارائه دهند. چین هنوز موضعی درباره ارزهای دیجیتال با هدف اخذ مالیات نگرفته است و دولت در این باره سکوت کرده است.
با در نظر گرفتن ارزهای دیجیتال به عنوان کالا یا دارایی در چین، مالیات بر درآمد شخصی برای آن منظور خواهد شد. در کشور چین مالیات بر درآمد شخصی شامل ۱۱ دسته با درصد کسر مخصوص به خود می‌شود.
۱- درآمد اشتغال (مانند دستمزد و حقوق)
۲- درآمد حاصل از اداره یک شرکت خصوصی
۳- درآمد حاصل از اداره یک کسب‌وکار بر اساس قرارداد یا اجاره‌نامه
۴- پرداخت خدمات کارگری
۵- پاداش نویسنده
۶- حق امتیاز
۷- سهم، سود سهام و توزیع سود
۸- درآمد اجاره
۹- سود حاصل از انتقال ملک و دارایی
۱۰- درآمد اتفاقی
۱۱- دیگر درآمدهای مشمول بر مالیات تعیین شده توسط شورای دولتی وزارت اقتصاد جمهوری خلق چین

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

از سال ۲۰۱۳، دولت چین بیش از هر کشور دیگری درباره بسیاری از جنبه‌های قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال صحبت کرده است. با این حال و با وجود حجم بسیار بالای معاملات و سود حاصل از ارزهای دیجیتال در این کشور، وزارت اقتصاد چین هنوز هیچ راهنمای مالیاتی برای ارزهای دیجیتال صادر نکرده است. اما یک چیز واضح که وجود دارد این است که درآمد حاصل از ارزهای دیجیتال در هیچکدام یک از این دسته‌بندی‌ها به جز «درآمد اتفاقی» نمی‌تواند جا گیرد.

البته این موضوع مشخصی است که تنها در صورتی از ارزهای دیجیتال می‌توان کسب سود کرد که این توکن‌ها یا کوین‌ها فروخته شوند و این را هم در نظر داشته باشید که معامله ارزهای دیجیتال در چین غیرقانونی شده است. با این حساب بسیاری از نگه‌دارندگان ارزهای دیجیتال در چین در خریدوفروش ارزهای دیجیتال شرکت نکرده و در نهایت شامل پرداخت مالیات نیز نمی‌شوند. همچنین تریدرهایی که به صورت غیرقانونی مشغول معامله ارزهای دیجیتال هستند، واضح است که علاقه‌ای به افشای فعالیت غیرقانونی خود با اعلام مالیات مشمول بر سود نیستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که عدم صدور راهنمای مالیاتی از جانب دولت چین چندان هم تعجب‌آور نیست.

در صورتی که ارزهای دیجیتال مجاز شمرده شود، نگه‌دارندگان آن باید انتظار این را داشته باشند که درصدی از سود حاصل را تحت دسته بندی «درآمدهای اتفاقی» به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند؛ مگر اینکه دولت چین نظر دیگری داشته باشد.

اول بلاک چین، بعد بیت کوین

مروری بر داستان ارزهای دیجیتال در کشور چین

با دنبال کردن الگوی «بلاک چین قبل از بیت کوین»، با وجود اینکه راهنمای مالیاتی در این زمینه موجود نیست، دولت چین با استفاده از بلاک چین درصدد جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. اداره ملی مالیات شهر شنژن در همکاری با شرکت تِنسِنت جهت محدود کردن کلاهبرداری و اطلاعات غلط مالیاتی از طریق پروژه «مالیات هوشمند» می‌باشند. در یک بیانیه، مقامات رسمی شنژن اعلام کردند که در این پروژه از مزایای تکنولوژیکی تنسنت (شامل بلاک چین داخلی و متخصصین آن) استفاده خواهند کرد. از این بلاک چین جهت پیگیری و ردیابی مدارک مالیاتی شامل رسیدها و فاکتورها استفاده شده و از اینکه اشخاص اطلاعات را جعل کنند، جلوگیری خواهد شد.

با همه این‌ها اگر ارزهای دیجیتال در این کشور مظلوم واقع شده‌اند، این کشور یک مکان سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ در زمینه تحقیقات بلاک چین و موارد استفاده واقعی آن می‌باشد.

منبع: hackernoon