سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

آخرین نظرات مسئولان دولت ایران درباره بلاک چین و رمز ارز ها چیست؟

جلسه ۳۱ تیر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت، پیرامون تکنولوژی بلاک چین

دکتر اشتریان دبیر جلسه به ارائه گزارشی پیرامون تکنولوژی بلاک چین و رمز ارز ها (کریپتوکارنسی) پرداخت و بر پتانسیل های بالقوه آن در زمینه های مختلف ثبت داده ها، معاملات مالی و احراز هویت تاکید نمود.

سیستم نظارت غیر مرکزی در بلاک چین

دکتر اشتریان به دسترسی شفافانه اطلاعات توسط کلیه کاربران در بلاک چین اشاره نمود و افزود:

“سیستم نظارت در بلاک چین به صورت همگانی، غیر مرکزی و شفاف است (تک تک کاربران شبکه دارای نسخه ای از کل اطلاعات ذخیره شده هستند). این فناوری شامل شبکه ای از کامپیوتر هاست که کلیه تبادلات و رکورد ها را با استفاده از مهر زمانی و علم رمزنگاری (کریپتوگرافی) تایید می کند.”

امکان حذف بانک ها و واسطه ها

او همچنین به حذف واسطه ها از جمله شبکه های بانکی و اشخاص سوم اشاره کرد که با وجود بلاک چین دیگر نیازی به آن ها نخواهد بود. به گفته وی، امکان بهره گیری از میلیون ها کالا با استفاده از این تکنولوژی و در قالب اینترنت اشیا (IOT) ایجاد خواهد شد.

بلاک چین در سیستم های احراز هویت از جمله ثبت احوال

“با استفاده از بلاک چین در سیستم های احراز هویت از جمله ثبت احوال و مدارک شناسایی، دیگر نیازی به فتوکپی از هیچ مدرکی نخواهد بود. همچنین با وجود بلاک چین، ریسک هک یا تخریب ناشی از مرکزیت داده ها در یک محل، از بین خواهد رفت.”

بلاک چین در سیستم های احراز هویت از جمله ثبت احوال

استخراج رمز ارز ها به عنوان یک صنعت، قانونی می شود؟

وی در ادامه به تبیین موضع کشور ها و قانون گذاران پرداخت و افزود:

” دولت می بایست تکلیف تنظیم گری را مشخص کند و بر همین اساس، مقرر شد در ضمن موافقت با شناسایی استخراج (ماینینگ)  به عنوان صنعت، موضوع به کارگروهی با مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با عضویت نمایندگان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و مرکز ملی فضای مجازی ارجاع شود.”

“هم چنین این کارگروه مسئولیت سایر موضوعات مرتبط از جمله نحوه صدور پروانه استخراج (ماینینگ)، تبادل و دیگر کاربری های مرتبط، تعریف توکن های جدید و دیگر موارد را برعهده دارد و مقررات و دستورالعمل های لازم را برای طی مراحل قانونی به مراجع ذی ربط ارائه نماید.”

استخراج رمز ارز ها به عنوان یک صنعت، قانونی می شود؟

این در حالیست که بانک مرکزی ایران پیشتر استفاده از رمز ارز ها را ممنوع اعلام کرده و نسبت به استفاده از آن، هشدار داده بود. با این وجود، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری با پست بانک در راستای جذب استعداد های جوان و نخبه کشور در خصوص اجرایی ساختن پروژه رمز ارز ملی خبر داد.

وی در پاسخ به مخالفان به کار گیری بلاک چین تاکید کرد که در پس هر تکنولوژی سودمند، خطرات و ریسک هایی نیز وجود دارد که به جای تحریم و ممنوعیت کلی، باید مورد بررسی و پیشگیری قرار گیرند تا همه بتوانند از تکنولوژی منتفع شوند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا بلاک چین می تواند زمینه ساز پیشرفت در عرصه های گوناگون کشور شود؟ چالش ها و راهکار های احتمالی از دیدگاه شما چیست؟ نظرات ارزشمند خود را در قالب کامنت برایمان بنویسید.

این خبر را به زبان انگلیسی در اینجا ملاحظه فرمایید و در صورت تمایل، با دوستان غیر فارسی زبان خود به اشتراک بگذارید.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نیست و نباید به آن نسبت داده شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location