video thumb

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟ – ارز دیجیتال

با وجود مسائل متعددی که در ذهن داریم معمولا به ندرت به ضمانت‌نامه اجاق گاز یا یخچالمان فکر می‌کنیم. مگر آنکه این وسایل ایراد پیدا کنند و ما به خدمات پس از فروش آن‌ها احتیاج پیدا کنیم. هر چه باشد وارانتی (Warranty) ما را از خرج و هزینه‌های اضافه بر سازمانی که شامل حال خرابی وسایل می‌شوند نجات می‌دهد! آیا در این شرایط بلاک چین

بررسی اینکه آیا خدمات وارانتی مشکل دستگاه ما را پوشش می دهد یا نه، به ظاهر فرایند چندان پیچیده ای نیست، اما زنجیره تامین صنعت وارانتی مشکلات و کاستی هایی دارد که تکمیل این فرایند را برای شرکت ها و مشتریان سخت کرده است! برخی از مشکلاتی که شرکت ها با آن روبرو هستند عبارت است از: ادعای دروغ، کالای تقلبی، سردرگمی در خصوص خدمات، که در تجربه مشتریان حین ارتباط با شرکت های خدمات رسان نیز اثر منفی دارند.

اما شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، می توانند از طریق یک راه بهتر ادعای مشتریان را تایید کرده و به درخواست ها رسیدگی کنند: بلاک چین.

نقش بلاک چین در حفظ امنیت زنجیره تامین و رهگیری کالا

فناوری بلاک چین

اما چگونه این امر امکان پذیر است؟

این صنعت با چالش ها و پیچیدگی های بسیاری مواجه است؛ تا جایی که اکثر افراد هنگام تسلیم یک درخواست جدید، احساس خوبی ندارند و تصور می کنند که قرار است حسابی معطل بشوند. آن ها فکر می کنند که باید ساعت ها بی هیچ نتیجه ای وقت خود را پای تلفن بگذارند تا به مشکلشان رسیدگی بشود، اما ماجرا در واقعیت پیچیده تر از آن است که در نظر داریم:

شرکت های ارائه دهنده خدمات وارانتی پیوسته با ادعاها و مطالبات دروغین یا مسائلی که خدمات وارانتی شامل حال آن ها نمی شود، درگیر هستند. ورود کالاهای تقلبی به زنجیره تامین کالا نیز مسائل و درگیری های جدیدی را برای آن بوجود می آورد.

منشا بسیاری از این مشکلات مربوط به فقدان آگاهی کافی میان سازنده، نهاد توزیع کننده، ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، و مصرف کنندگان باز می گردد. بنابرین یک نوع شکاف در زنجیره تولید، مصرف و پشتیبانی ازکالاها وجود دارد و یکی از دلایل وجود آن وابسته به رفتار مشتری و بینش مصرف کننده است:

وارانتی معمولا هنگام خرید محصول، همراه با یک کتابچه کوچک به مشتریان ارائه می شود. در این کتابچه در خصوص خدمات پس از فروش و مشخصات محصول خریداری شده به مشتری اطلاعاتی ارائه شده و در آن یک فرم الحاق شده است که فرد مشتری عمدتا ملزم به تکمیل و ارسال آن به شرکت سازنده است. اما متاسفانه اکثر افراد هرگز این کار را انجام نمی دهند، و این مساله مشکلات بزرگی را به وجود می آورد.

سازنده در بسیاری از موارد اطلاع دقیقی از موقعیت محصولات خود ندارد، و نمی داند این محصولات توسط چه توزیع کنندگانی، به چه کسانی فروخته شده اند. بنابرین دست سازنده از رهگیری محصولات فروخته شده کوتاه است و شرکت ارائه دهنده ضمانت نامه به هیج وجه نمی داند آیا خدمات مذکور شامل حال مشکل دستگاه آن ها می شود یا خیر.

بلاک چین، یک دفتر کل امن برای ثبت و پیگیری محصولات

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟

بلاک چین می تواند در پیگیری و حفظ زنجیره مدارک مورد استفاده قرار بگیرد و با ارائه شفافیت کافی مشکلات و شکاف های مرتبط با فقدان آگاهی را رفع کند.

شرکت ها می توانند با استفاده از یک شماره سریال یا یک مهر رمزنگاری شده اقدام به رهگیری انتقال محصولات از سازنده به مشتری نمایند. با بلاک چین، امکان رهگیری مسیر هر کالا از تامین کننده و عمده فروش به فروشگاه و سپس مشتری وجود دارد.

پس اگر یک کارخانه سابقه تولید هر محصول را روی بلاک چین ذخیره کند، با ورود هر کالا به زنجیره تامین کلیه فعالیت های مربوط به آن تا زمان خرید در بلاک چین تایید و ثبت می شود. بنابرین اگر یک روز صاحب آن با شرکت ارائه دهنده خدمات وارانتی تماس بگیرد، امکان بررسی دقیق سوابق تولید، فروش و خرید آن کالا در بلاک چین موجود است.

جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی به زنجیره تامین کالا به نفع همه است: حذف کالای تقلبی از زنجیره تامین باعث حفظ شهرت و نام برند سازنده ها و همچنین نهادهای توزیع کننده می شود. با این کار شرکت های وارانتی نیز از دردسر پیگیری خدمات پس از فروش کالاهای تقلبی یک نفس راحت می کشند، فروشندگان برای ترغیب مشتری به خرید یک گزاره ارزش اضافی از گارانتی دارند، و مشتریان از بابت خرید کالاهای اصل خاطر جمع خواهند شد.

بررسی ضمانت‌نامه در بلاک چین مثل آب خوردن است

نقش بلاک چین در زنجیره تولید کالا و ارائه خدمات پس از فروش چیست؟

پس وقتی زنجیره تامین امن باشد و تمام فعالیت های مربوط به یک محصول روی بلاک چین ثبت و نگهداری بشوند، امکان بررسی فوری به درخواست های مربوط به ضمانت نامه وجود دارد.

برای درک بهتر توضیحات ارائه شده، به مثال زیر توجه کنید:

شما از فروشگاه لوازم خانگی یک دستگاه یخچال خریداری می کنید. بلافاصله دفترچه راهنمای قطور آن را ورق میزنید تا به فرم ضمانت نامه برسید. اطلاعات خواسته شده در فرم مذکور را تکمیل کرده، و آن را برای شرکت سازنده پست می کنید تا یخچالتان رجیستر بشود. یا اصلا این کارها را انجام نمی دهید؛ خرید شما به صورت خودکار همانجا در فروشگاه رجیستر شده و خدمات پس از فروش به مدت یک سال برای آن فعال می شود.

بگذریم، شما این یخچال را به خانه می برید، مدتی از آن استفاده می کنید، و ناگهان متوجه می شوید که فضای درون آن به خوبی سرد نمی شود!

به محض اطلاع از این مشکل با نمایندگی مربوطه تماس گرفته و مشکل یخچالتان را به آن ها گزارش می کنید. خرید شما در بلاک چین ثبت شده، پس کارشناس پشت خط می تواند خیلی زود سوابق مربوط به آن را در بلاک چین بررسی کند و به شما پاسخ بدهد. او برای تایید وارانتی یخچال شما ابتدا شماره سریال آن را در بلاک چین بررسی می کند و چنانچه مشکل دما از جمله موارد تحت پوشش وارانتی باشد، یک کارشناس فنی برای تعمیر یخچال به منزل شما فرستاده می شود.

این مثال یک نمونه کوچیک از کاربردهای بلاک چین در استفاده از خدمات ضمانت نامه بود. بلاک چین می تواند تا حد زیادی به نمایندگی ها و شرکت های ارائه کننده خدمات پس از فروش کمک کرده و به زنجیره تامین کالا شفافیت ببخشد.

ثبت و رهگیری کالا در بلاک چین، به تشخیص کالاهای تقلبی و حذف آن ها از سیستم کمک می کند. با کمک این سیستم، شرکت ها وقت و هزینه کمتری را صرف رسیدگی به درخواست های مربوط به این کالاها خواهند کرد.

منبع: hackernoon