video thumb

مورد عجیب جک ما و علی‌بابا در دنیای بیت‌کوین و بلاک‌چین

لیست عناوین این مطلب

آمازون به‌عنوان رقیب علی‌بابا تقریباً برنامه مشخصی برای استفاده از رمزارز و زنجیره‌بلوک دارد اما مغز چینی علی‌بابا، جک ما دوست دارد برنامه‌های خودش را به شکل پنهانی دنبال کند.

بیت‌کوین
غول‌های فروشنده دنیا مثل آمازون و علی‌بابا هم از روند رو به رشد رمزارزها
آمازون از چندی پیش علاقه‌مندی‌اش برای پذیرش رمزارزها را نشان داده و در جستجوی راهکارهای مبتنی بر فناوری بلاک‌چین
در این نوشته در آی‌آر بلاک‌چین به بررسی دیدگاه‌های متناقض و گاها عجیب جک ما، بنیان‌گذار گروه تجاری علی‌بابا درباره فناوری زنجیره‌بلوک و بیت‌کوین می‌پردازیم.

گسترش قلمرو

علی‌بابا فقط یک فروشگاه الکترونیکی نیست. جک ما در طول چند سال گذشته موفق شده ۱۳ شرکت دیگر را به زیرمجموعه علی‌بابا اضافه کند از سایت فروشگاه تا حتی یک باشگاه فوتبال در گوانگژو را در برمی‌گیرد. این مجموعه عظیم را ۶۶۰۰۰ نفر کارمند اداره می‌کنند.
جک ما با ثروت خالص ۴۲/۷ میلیون دلار مجموعه‌ای عظیم در دنیای شرق ساخته که می‌تواند با همتایان بزرگ غربی همچون آمازون، مایکروسافت و آی‌بی‌ام رقابت کند.
اما در بحث زنجیره‌بلوک و رمزارزها، شرکت‌های غربی برنامه‌های نسبتاً روشنی را ارائه داده‌اند در حالی که علی‌بابا با عدم تمایل ظاهری به بیت‌کوین، در سکوت خبری نیم‌نگاهی به فناوری زنجیره‌بلوک دارد.

نظام حواله مبتنی بر فناوری بلاک‌چین

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد علی‌بابا و یکی از شرکت‌های تحت مدیریتش با عنوان Ant Financial یک راهکار آزمایشی ارسال و دریافت حواله را طراحی کرده‌اند که توانایی اجرای یک تراکنش در سه ثانیه را دارد.
جک ما این نوآوری را بسیاری حیاتی و ضروری دانسته و درباره آن گفته است:

استفاده از بلاک‌چین برای مدیریت حواله‌های فرامرزی یکی از پروژه‌هایی است که بسیار موردتوجه من است. اگرچه آغاز این پروژه در هنگ‌کنگ بوده اما به‌زودی در اختیار همه مردم جهان قرار می‌گیرد.

اما در صنعت سلامت ما، چندان موضع‌گیری مشخصی ندارد و صرفاً خبری که مربوط به زیرمجموعه شرکت علی‌بابا است را تأیید می‌کند.
ZhongAn چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد از فناوری زنجیره‌بلوک برای کاهش ریسک‌ها و هزینه‌های وابسته به امنیت در صنعت سلامت استفاده کند.

سهم‌خواهی بیشتر از زنجیره‌بلوک

بیشتر از این‌ها Alipay که بازوی اجرای Ant financial است با سرمایه‌گذاران مختلف قراردادهایی امضا کرده که می‌تواند سرمایه‌های زیادی را برای توسعه راهکارهای بلاک‌چینی در اختیار این شرکت قرار دهد.
مدیران Alipay امیدوارند که این راهکارهای زنجیره‌بلوکی به‌طورجدی در زیرساخت برنامه‌های پرداخت موبایلی پیاده‌سازی شوند. به‌علاوه متخصصان این فناوری در سراسر سال ۲۰۱۷ با Alipay همکاری کرده‌اند و در حال ساخت یک پایگاه بزرگ دانش درباره این فناوری هستند.

بیت‌کوین حباب‌ساز!

جک ما به‌عنوان شخصیت کاریزماتیک علی‌بابا تا توانسته از بیت‌کوین بد گفته و درباره حباب بودن آن و آلتکوین‌ها هشدار داده است.
اما فناوری زنجیره‌بلوک به عقیده وی حباب نیست و باید آن را جدی گرفت. ما در طی کنفرانسی در سال ۲۰۱۷ گفت:

من بیت‌کوین را نمی‌فهمم. این رمزارز کاملاً مرا گیج کرده و حتی اگر بتواند کاملاً کارایی داشته باشد احتمالاً تمام قواعد و اصول تجارت جهانی که ما به آن اعتقاد داشتیم را تغییر می‌دهد و ما هنوز آمادگی این تغییر را نداریم. ما یک گروه مطالعاتی برای بررسی زنجیره‌بلوک داریم اما بیت‌کوین چیزی نیست که موردعلاقه و توجه من باشد.

نگاهی به تلاش‌های مدیریتی جک ما از لغو راه‌اندازی برنامه ماینینگ برای رمزارز اختصاصی تا دستور ممنوعیت فروشگاه‌های آنلاین Taobao برای همکاری با ICO ها همگی نشان‌دهنده جدیت وی برای تفکیک بیت‌کوین و بلاک‌چین است در حالی که به اعتقاد بسیاری از متخصصان چنین جدایی غیرقابل انجام و اصلاً غیرممکن است.

سبک تفکر چینی

در چین تفکر زنجیره‌بلوک به‌جای بیت‌کوین هرروز پررنگ تر از گذشته می‌شود.
چین یکی از اولین کشورهای جهان است که برای توسعه فناوری بلاک‌چین راهبرد رسمی تدوین کرده و آن را در سیزدهمین برنامه پنج‌ساله توسعه گنجانده است.

سبک تفکر چینی بلاک‌چین را بهتر از بیت‌کوین می‌داند
سال جاری در تلویزیون دولتی چین برنامه‌ای با محوریت زنجیره‌بلوک پخش شد که در آن کارشناسان برنامه روی این موضوع تأکید کردند که این فناوری ۱۰ برابر مهم‌تر از اینترنت است.
این موارد نشان‌دهنده این است که دولتمردان چینی عمداً تفکر برتری بلاک‌چین نسبت به بیت‌کوین را در سطح جامعه تزریق می‌کنند و همین باعث شده تا این فناوری جایگاه مهم‌تری در تصمیمات رسمی این کشور داشته باشد.