video thumb

درصدد راه‌اندازی ارزدیجیتال بانک‌ها با تکنولوژی R3

شاید چهار سال پیش فکر کردن به این قضیه مضحک بود اما هم اکنون توکن‌

کوردیت (Cordite) جامعه متن‌باز مبتنی بر پلتفرم کوردا (Corda) که مستقل از شرکت R3 فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با کوین‌دسک (Coindesk) بیان کرد که به زودی نتیجه فعالیت‌های خود را ارائه خواهد داد.

کوردیت این قول را داده که برای بلاک‌ چین سازمان‌های مختلف، همانند توکن‌های ERC-20 در پلتفرم اتریوم

تفاوت کوردیت در این است که برای استفاده بانک‌ها در این زمینه طراحی شده است.

گفتنی است که بانک سلطنتی اسکاتلند (RBS) که یکی از ۳۰ موسسه بزرگ مالی جهان است، به عنوان مدیر این تیم، در این پروژه شرکت دارد.

همانطور که قابلیت ERC-20 سبب رشد عجیب ICOها

با این اوصاف، شبکه‌های بلاک‌ چین

ریچارد کروک مدیر بخش فناوری‌های نوظهور بانک RBS، در گفت‌و‌‌‌‌‌‌‌‌گو با کوین‌دسک گفت:

همانطور که ما در حال ساخت بستری برای برنامه های غیرمتمرکز جهت استفاده سازمان‌ها هستیم، نیاز به وجود توکن‌ها و واحدهایی که دارای ارزش باشند بر روی این دفاتر کل توزیع شده احساس خواهد شد.

همچنین آقای کروک گفت:

به طور مثال فرض کنید که پلتفرمی برای صدور فاکتور نوشته شده است، در صورتی که این فاکتورها در یک جهت صادر شوند، من به یک ارزدیجیتالی نیاز خواهم داشت که من و شما بر روی ارزش آن به توافق رسیده باشیم.

بر این اساس یک مسئله مشکل‌ساز وجود خواهد داشت.

شرکت R3 در سال ۲۰۱۴ با هدف تامین دفترکل توزیع شده برای سازمان‌ها -که سبب تمایز آن‌ها با ارزدیجیتال که روشی آنارشیستی در مقابل حکومت به خود گرفته بود- بصورت متناسب با قوانین، تاسیس شد.

با این پروژه جدید امکان ایجاد ICO بر بستر کوردا عملی خواهد شد، هر چند انجام این کار محتمل به نظر نمی‌رسد. با این وجود انتظار می‌رود کوردیت به عنوان راه‌حلی برای برخی از مشکلاتی که توسعه‌دهندگان دفترکل توزیع شده (DLT) با آن‌ها دست‌‌وپنجه نرم می‌کنند، استفاده شود.

بانک‌ها درصدد راه‌اندازی ارزدیجیتال با تکنولوژی R3

جامعه Corda

موضوع ورود توکن‌ به کوردا، سبب ایجاد گمانه‌زنی‌هایی درباره سلامت مالی این طرح شده است. اما حقیقت درباره موقعیت مالی شرکت‌های خصوصی هر چه می‌خواهد باشد، ضرورت نوآوری‌هایی نظیر کوردیت، در فضای پرجنب‌وجوش متن‌بازی که روز به روز حول تکنولوژی که R3 پدیدآورده (Corda)، در حال گسترش است.

طبق گفته‌های شرکت R3، کوردیت یکی از چند برنامه‌ غیرمتمرکز (CorDapps) است که برای پلتفرم کوردا عرضه خواهد شد.

مدیر ارشد فناوری شرکت R3، آقای ریچارد جندال براون گفت:

کوردیت چیزی نیست که R3 آن را ساخته باشد، بلکه جامعه نیاز به وجود آن را حس کرده و به سمت ساخت آن پیش رفته است.

بانک‌ها درصدد راه‌اندازی ارزدیجیتال با تکنولوژی R3

او همچنین افزود :

این که مردم با استفاده از کوردا، بدون نیاز به مجوز، برنامه‌هایی که به دنبالشان هستند را می‌سازند، این نکته را یادآور می‌کند که ما درکارمان موفق بوده‌ایم و کوردا به عنوان یک پلتفرم اصیل در حال توسعه است.

همینطور آقای کروک از بانک RBS اشاره کرد که قبل از پیوستن او به تیم، روند اجرایی پروژه کوردیت در حال انجام بود. او شش ماه قبل به پروژه پیوست و آن را راه‌حلی برای بسیاری از مشکلات شرکت‌های توسعه دهنده دفترکل توزیع شده (DLT) می‌داند.

آقای کروک همچنین افزود:

من از اعضای تیم نام نمی‌برم، اما آن‌ها نیز همانند شرکت‌های دیگر (همانند اعضای R3) تمرکز خود را بر روی این پروژه گذاشته‌اند.

او با بیان این مطلب که پروژه در حالت محرمانه آلفا در شش ماه اخیر قرار داشت، عنوان کرد که همه‌ی اعضا خواستار آزمایش نتیجه کار می‌باشند.

توکن‌های سازمانی

بانک‌ها درصدد راه‌اندازی ارزدیجیتال با تکنولوژی R3

یک قدم به عقب برگردیم. کوردیت را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از چندین تکنولوژی آزمایشی که قصد اجرای پول فیات بر روی دفاترکل توزیع شده (DLT) را دارد، نام برد. همچنین بسیاری از سازمان‌های بزرگ به دنبال توکن‌هایی در داخل شبکه هستند که نیاز به تبدیل ارز را از بین برده و منابع سازمانی و یا حتی پول را بتواند در ابعاد بین المللی انتقال دهد.

با این حال، در ورای رسیدن به این دستاورد عظیم، آقای کروک توکنیزه شدن را به عنوان کلید اجرایی دفاترکل توزیع شده می‌داند.

آقای کروک معتقد است که توکن‌ها نقش توزیع تراکنش‌ها بین شرکت کنندگان را در اولین بلاک چین های پدید آمده خواهند داشت.

ایشان در این رابطه گفت:

در پروژه‌هایی که برای ساخت دفاترکل توزیع شده در حال اجرا هستند، برخی از افراد ارائه‌دهنده خدمات و برخی دیگر مصرف‌کننده خدمات می‌باشند. افرادی که در حال خدمات‌رسانی هستند باید بابت آن هزینه دریافت کنند، و افرادی که این خدمات را دریافت می‌کنند باید هزینه‌ای پرداخت کنند.

طبق این گفته ها، گسترش برنامه‌های کاربردی با نظام بانکداری سنتی سازگار بوده، بصورتی که بانک‌ها می‌توانند توکن‌ها را به عنوان بیانگر سرمایه‌های خود استفاده کنند.

آقای کروک گفت:

پس اگر ناتوست (Natwest به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه RBS) توکنی را صادر کند که قرار باشد ما پرداخت‌ها را با آن انجام دهیم -همانند سفته- من اطمینان دارم که بسیاری از مشتریان ما از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد؛ این همانند دستگاه‌‌ عابربانک است، یک دستگاه پول دیجیتال.

بانک‌ها درصدد راه‌اندازی ارزدیجیتال با تکنولوژی R3

نکته جالبی که وجود دارد معرفی معادلی مانند ERC-20 در پلتفرم کوردا می‌باشد که احتمالا به معنی اجرایی بودن پیش فروش توکن در این پلتفرم خواهد بود.

از لحاظ فنی اگر بخواهید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

این را آقای کروک گفت و افزود که نحوه اجرای آن چیزی نیست که به آن علاقه‌مند باشد.

نکته دیگر این است که یک توکن قابلیت اعمال کنترل بر افزایش سرمایه یک بانک را خواهد داشت.

به عنوان نمونه سوآپ بدهی با سرمایه در بانک‌ها (The Equity and Debt Trading) می‌تواند در قالب ارز دیجیتالی

آقای کروک افزود:

این با بازار ICOها چندان متفاوت نیست، اما می‌تواند بازار ICOها را به فضایی که قانون‌گذاری شده بیاورد.

شما هم‌اکنون می‌توانید از ظرفیت ICOها در زمینه‌های مختلف استفاده کنید. به طور مثال می‌توانید یک ارزدیجیتالی بسازید و در تمام دنیا بدون نیاز به کاغذبازی و چیزهای دیگر آن را انتقال دهید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این‌ها را در فضایی قانون‌گذاری نشده انجام می‌دهید.

تقابل‌‌های دیجیتال

مورد استفاده دیگر برای توکن‌های کوردیت که RBS و NatWest به آن علاقه نشان داده‌اند، مفهوم اصطلاحی است که آقای کروک آن را «تقابل‌های دیجیتال» (Digital mutuals) خوانده است.

بانک‌ها درصدد راه‌اندازی ارزدیجیتال با تکنولوژی R3

در مقاله ای تحت عنوان «بازگشت سازمان مستقل توزیع شده (DAO)» آقای کروک به مقایسه سازمان‌های‌ مستقل غیرمتمرکز (DAO) و سازمان‌های متقابل -سازمان‌هایی که بر پایه اعضا بوده و سود حاصله از آن برای ارتقا سازمان، دوباره در آن سرمایه‌گذاری می‌شود- پرداخت است. نمونه‌های تاریخی شامل ساخت انجمن‌هایی در انگلیس، پس انداز، وام‌های آمریکایی و همچنین شرکت‌های بیمه دوطرفه است.

کوردیت در گفت‌وگو با کوین‌دسک عنوان کرد:

می‌توان برای حق عضویت و ارائه پیشنهادات و رای‌گیری و همچنین ساخت انجمن‌های دوطرفه‌ در موارد قانونی بر روی بلاک چین، از آن استفاده کرد.

این مفهوم در نظر آقای کروک، شاید نیازمند فرم جدیدی از ساختار در مالکیت، مدیریت و کنترل باشد که در قالب کد پیاده شده است، به گونه‌ای که برخی از ساختارهای قبلی دیگر قابل استفاده نباشند.(به طور مثال جلسات سالانه سهام‌داران دیگر غیرضروری خواهد بود)

اما احتمال اینکه آن‌ها پی اجرای «تقابل‌های دیجیتال» در ساختار فعلی باشند – به عنوان نمونه جوامع تعاونی، ساختن جوامع و اتحادیه های اعتباری- به طوری که چارچوب قوانین دیگر نیازمند تغییر نباشد، نیز وجود دارد.

حال که صحبت از قانون‌گذاری شد، قابل ذکر است که آقای کروک و تیم او در ساخت نمونه اولیه گزارش وام مسکن مبتنی بر کوردا، که با همکاری شرکت انگلیسی (FCA) انجام شد، نیز شرکت داشتند.

آقای کروک با اشاره به این نکته که علاقه جدید او می‌تواند حمایت قوانین را به همراه خود داشته باشد گفت:

شرکت FCA شاید به مفهوم تقابل‌های دیجیتال علاقه‌مند باشد. اما این داستان دیگری است.

منبع: coindesk