video thumb

ساتوشی و راز هشتک های جدید در بیت کوین

اخیرا کاربران توییتر هشتگ عجیبی را دست به دست می کنند! در ادامه بیشتر از این ماجرا باخبر می شویم.

 این هشتک است:

                #۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۲۱e800c1e8df51b22c1588e5a624bea34b2dc4a

البته طولانی تر از بقیه هشتگ ها و عجیب تر از هشتگ هایی است که معمولا در دنیای ارز دیجیتال با آن روبرو می شویم.

مارک ویلکاکس اولین نفری بود که در روز نوزدهم ژوئن این هشتگ را در دنیای مجازی منتشر کرد. هشتگ مذکور در واقع یک کد رمزنگاری شده به نام هش است که هر بار با انجام، ثبت و تایید یک تراکنش جدید در بلاک چینِ

یک تئوری در فیزیک وجود دارد که تعامل و پویایی تمام نیروهای موجود در دنیا را با یک ساختار ریاضی ساده به نام E8 توضیخ می دهد. این تئوری در مقاله سال ۲۰۰۷ Garrett Lisi تحت عنوان «یک تئوری فوق العاده ساده برای همه چیز: An Exceptionally Simple Theory of Everything» ذکر شده و هنوز ثابت نشده است.

وضعیت فعلی این تئوری و شخصیت نامعلوم سازنده بیت کوین

تعداد کل بیت کوین های موجود در شبکه ۲۱ میلیون سکه است. اکنون به هشی که در ابتدای متن از آن یاد شد نگاه کنید، بلافاصله این فرضیه در ذهن شما جرقه خواهد زد که ۲۱e800 یک زنجیره تصادفی نیست، بلکه «هش ویژه» ساتوشی ناکاموتو برای معرفی خودش به عنوان خالق بیت کوین است.

حیرت آور بود، نه؟

اگر این هش واقعا «یک هش ویژه باشد»، یا به عبارت دیگر یک نفر آن را عمدا به عنوان امضای ویژه خود در شبکه به وجود آورده باشد، قدرت پردازشی که برای ساخت آن به کار گرفته شده به مراتب بالاتر از توان یک کامپیوتر معمولی است. اندرو دیسانتیز این موضوع را در قالب یک نمودار نشان داده است.

خب بنا بر دلایلی که در اینجا به بخشی از آن اشاره خواهد شد، این هش در میان بسیاری از کاربران توییتر جنجال به پا کرده است: اینکه آیا واقعا و از سر عمد توسط یک فرد نامشخص به وجود آمده است یا خیر.

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

امکان ناپذیری تمام ماجرایی که پیش آمده و هویت نامعلوم ساتوشی ناکاموتو برخی از مردم را به این فکر وا داشته که شاید واقعا بیت کوین به دست نیروهای ماوراء این جهان ساخته شده است!

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

یک لحظه صبر کنید

پیش از آنکه عجولانه تصمیم گیری کنیم بهتر است این نکته مهم را در نظر بگیریم: احتمال این وجود دارد که توالی کاراکترها در هش مورد نظر واقعا تصادفی باشد و هیچ مغز متفکر مرموزی پشت آن قرار نگرفته باشد.

پروفسور امین گان، محقق فناوری بلاک چین از دانشگاه Cornell گفته است که توالی مورد نظر چندان هم جادویی و رمزآلود نیست و سالی یکبار اتفاق می افتد.

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

کارشناسان بسیار دیگری نیز نظریه وجود یک «هش ویژه» را به کل رد کرده و آن را غیر مهم و گاها شایعه خوانده اند.

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

چه چیزی این افسانه را زنده نگه داشته است؟

شاید دلیل غوغایی که این هش به پا کرده تا حدودی به خاطر داستانی باشد که پشت هویت مرموز خالق بیت کوین قرار گرفته است.

در یکی از پست های انجمن بیت کوین تاک حول ماجرایی که امروز پیش آمده نوشته شده است که این راز چندان جدید نیست.

در سال ۲۰۱۳ پستی تحت عنوان «رازی پنهان در بلاک جنسیس» با موضوع تایید اولین تراکنش بیت کوین، در bitcointalk.org منتشر شده است.

همانطور که می دانید، ماینینگ (فرایند استخراج ارز دیجیتال که طی آن بلاک های جدید به بلاک چین اضافه می شوند) رفته رفته سخت تر می شود. البته در نخستین روزهای استخراج بیت کوین، قدرت پردازش کمتری برای پردازش بلاک جدید لازم بود و پردازنده های آن زمان به اندازه تراشه های پر مصرف ASIC در دنیای امروز، قدرت نداشتند.

همچنین زمان تقریبی استخراج بلاک شماره یک بعد از بلاک جنسیس حدود ۶ روز برآورد شده است.

با توجه به محاسبات مربوط به سایز نانس زمان تقریبی برای استخراج بلاک صفر تنها ۴٫۲ دقیقه برآورد می شود. نانس یک رشته تصادفی است که برای ایجاد هش های مختلف به داده اضافه می‌شود. ماینرها نانس را به تابع هش اضافه می کنند تا برای تایید بلاک بعد به ارزش مناسبی از هش دست پیدا کنند.

چطور ممکن است؟

با این حال، این افسانه همچنان زنده است! شاید تمام این ها ویژگی های پنهان یا easter egg هایی باشند که به جادوی پشت بیت کوین جان می بخشند.

ساتوشی و راز هش 21e800 در بیت کوین

منبع: coindesk