video thumb

بانک مرکزی ارزهای دیجیتالی در چه حد می شناسد؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده که بانک مرکزی اطلاعات دقیقی از مساله ارزهای دیجیتالی

این نماینده مجلس تاکید کرده که در همان ابتدای امر و آغاز راه ارزهای دیجیتالی، هشدارهای لازم به بانک مرکزی

پیش از این اظهارات، «محمدجواد آذری جهرمی» نیز در برخی سخنرانی‌های خود به طور تلویحی به مساله ناآگاهی مسئولین مرتبط به حوزه ارزهای دیجیتالی و حتی بلاکچین

«علی نوذری» فعال حوزه بیت کوین در گفتگو با دیجیاتو از علم نامحدود پشت این سیستم می‌گوید و خبر می‌دهد که او و سایر همکارانش، عمدتا در خرید و فروش‌های جزیی فعالیت می‌کنند ولی اگر بانک مرکزی بخواهد وارد مساله شود مستلزم مطالعه وسیع و گسترده در باب بیت کوین است که متاسفانه این عمل تا امروز رخ نداده است:

«صحبت‌هایی که از مسئولاین این سازمان به بیرون درز می‌شود مشخص می‌کند که میزان ناآگاهی درباره بیت کوین بسیار زیاد است. برخی مسئولین فکر می‌کنند که بیت کوین یعنی پول دزدیده شده از حساب دیگران و یا برخی دیگر آن را مساوی با پولشویی می‌دانند. در جلسات و کارگاه‌های مختلفی که با برخی شرکت‌های دولتی یا نیمه دولتی درباره بیت کوین داشتیم، اولین اظهار نظری که از سوی کارمندان ارائه می‌شود درباره نحوه هک کردن است! این موارد نشان می‌دهد که بیت کوین با تعریف اشتباهی به ذهن مردم و دولتی‌ها آمده.»

بانک مرکزی و ارزهای دیجیتالی

نوذری باور دارد هنوز بسیاری از دولتی‌ها تفکیکی بین بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای مجازی قائل نمی‌شوند و جملگی آنان را به نام بیت کوین می‌شناسند. این کارشناس معتقد است که بیت کوین هیچ‌گاه نخواهد مرد و دولت‌ها ناگزیر باید به آن ورود کنند:

«از آنسو فعالان این حوزه هم تصور دارند که بیت کوین و سایر ارزهای مجازی ساخته شده تا دولت‌ها و نفوذ آنها روی ارز دست مردم را کاهش دهد. این باور غلط نیست ولی دولت‌های مهمی چون آمریکا هم به زیرکی وارد کار شدند و توانستند ورق بازی را به نفع خود برگردانند. بیت کوین آن ناشناس مجهول الهویه‌ای که همه تصور می‌کنند نیست و مانند پول‌های کاغذی در آن کلاهبرداری و صداقت وجود دارد.»

او تاکید می‌کند که دولت‌ها باید بیشتر به دنبال مداخله باشند تا مقابله ولی متاسفانه بانک مرکزی ما فعلا سیاست مقابله را پیش گرفته است. نوذری می‌پذیرد که خاستگاه ارزهای دیجیتال را وب تاریک و مسائل خلافکاری است اما می‌گوید که رمزینه پول امروزی با آن منشا اولیه خود فاصله زیادی گرفته است:

«قوانین مالیاتی این ارزها از دیگر مسائلیست که احتمالا باعث نگرش منفی دولتی‌ها به رمزپول‌ها می‌شو چرا که همین الان هم بسیاری از شرکت‌های داخلی که با این نوع ارزها سروکار دارند از ترس مالیات و دیگر موارد، از فاش کردن هویتشان خودداری می کنند. بیت کوین در حال پیشرفت است و ممکن است فراگیرتر شود. اگر این اتفاق بیفتد، در نهایت دولت مجبور به استفاده از این پول شود، به ویژه اگر بخشی از تحریم ها باقی بماند، می تواند به عنوان راهی برای نقل و انتقال پول از طریق بانک ها به ایران مورد استفاده قرار گیرد.»

بانک مرکزی و ارزهای دیجیتالی

به گفته اکثر کارشناسان هنوز قوانین درست و منطقی پیرامون بیت‌کوین