video thumb

بانک مرکزی: ممنوعیت ارزهای مجازی تصمیم نهایی نیست

چندی پیش ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر شد که بر اساس آن خرید و فروش تمامی ارزهای مجازی برای مراکز بانکی و مالی ممنوع اعلام شد. با این موضع‌گیری به‌نظر می‌رسید که بانک مرکزی تصمیم خود را بعد از ارزیابی‌ها گرفته و قصد دارد بیت‌کوین و سایر ارزها را نادیده بگیرد، امری که انتقاد برخی کارشناسان را در پی داشت. اما «ناصر حکیمی» در یادداشتی در سایت پژوهشکده پولی بانکی اعلام کرده که این اطلاعیه تصمیم نهایی نیست و احتمالا تغییر پیدا خواهد کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی که پیش‌تر همگام با سیاست‌های رییس بانک مرکزی موضعی خنثی نسبت به ارز دیجیتال داشت، درباره دلایل اطلاعیه منتشر شده گفت:

«مصوب شورای عالی مبارزه با پولشویی است و به نظر می رسد که این بخشنامه برای جلوگیری از ایجاد اتهامات به جمهوری اسلامی ایران در زمینه پولشویی منتشر شده باشد. بنابراین به گفته وی این بخشنامه به معنای عدم رگولاتوری در آینده و پژوهش در زمینه ارزهای رمزنگار نیست.»

ممنوعیت ارزهای مجازی

حکیمی خبر از اعلام سیاست بانک مرکزی در قبال ارزهای مجازی تا اواسط سال جاری داده و تاکید کرده سیاست‌ها در زمان تغییر پیدا می‌کنند:

«هیچ سیاستی در هیچ زمانی نهایی نیست و سیاست‌ها به صورت بازه زمانی در نظر گرفته می‌شوند. حکیمی بیان کرد که ارز رمزنگار ملی موضوع جدیدی نیست. بستر ارزهای رمزنگاری شده یک پلتفرم متن باز است و همین مسئله باعث شده تعداد زیادی رمز ارز ایجاد شود که بخشی از آن‌ها مربوط به ارزهای رمزنگاری شده ملی است.»

ممنوعیت ارزهای مجازی

با اینکه در کنار اطلاعیه بانک مرکزی، رییس پلیس فتا هم اعلام کرده که هیچ پول مجازی اجازه فعالیت در کشور ندارد، با این‌حال اکثر کارشناسان و همچنین وزیر ارتباطات معتقدند که نباید از مساله ارزهای رمزنگاری شده غافل ماند.پیش‌تر برخی کارشناسان اقتصادی در گفتگوی خود با دیجیاتو اذعان داشتند که سیاست ممنوع کردن بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی احتمالا برای کنترل قیمت ارز است و بعد از مدتی عوض خواهد شد.