video thumb

چگونه به سادگی مجوز تحصیل در کانادا را دریافت کنیم؟

برای تحصیل در کانادا شما نیاز به مجوز تحصیل در کانادا (Canadian study permit) دارید که مانند یک ویزای تحصیلی کانادا در دوران تحصیل عمل می‌کند. البته اگر دوره تحصیل شما کمتر از ۶ ماه طول می‌کشد شما نیازی به دریافت این مجوز ندارید.

به هر حال پیش از ورود به کانادا بهتر است برای دریافت مجوز اقدام کنید در غیر اینصورت اگر قصد داشته باشید تحصیل خود را در دوره‌ی دیگری ادامه دهید به مشکل بر خواهید خورد ولی اگر شما دارای مجوز تحصیلی کانادا باشید شما برای تمدید آن می‌توانید از داخل کشور کانادا اقدام کنید و در دوره‌های دیگری به تحصیل خود ادامه دهید.

برای دانشجویان تمام وقت که در موسسه آموزش عالی ثبت نام کرده‌اند مجوز تحصیلی می‌تواند اجازه کار پاره وقت درون کمپ دانشگاه یا بیرون از آن را فراهم کند همچنین شما می‌توانید از آن به عنوان یک اقامت دائمی و پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیل استفاده کنید.

درخواست برای مجوز تحصیل در کانادا

شما می‌توانید هم به صورت آنلاین و هم به صورت کتبی برای دریافت مجوز تحصیلی کانادا اقدام کنید که از طریق وبسایت شهروندی و مهاجرت کانادا امکان پذیر است. معمولا درخواست‌های کاغذی دو برابر درخواست‌های آنلاین برای بررسی زمان می‌برد. برای درخواست آنلاین شما نیاز به کارت اعتباری و اسکن مدارک خود دارید.

مجوز تحصیل در کانادا

مجوز تحصیل در کانادا

فرآیند دریافت مجوز تحصیل در کانادا

در ابتدا شما باید نامه پذیرش خود از موسسه یا دانشگاهی که قصد تحصیل در آن دارید را دریافت کنید.

دانشجویانی که قصد تحصیل در کبک را دارند باید از طرف استان کبک هم یک گواهی پذیرش دریافت کنند. دقت کنید که قبل از درخواست مجوز تحصیل باید این گواهی را دریافت کرده باشید. شما می‌توانید این گواهی را هم به صورت آنلاین و هم به صورت کتبی با استفاده از نامه پذیرش دانشگاه درخواست کنید.

قدم بعدی این است که بسته درخواست ویزای دانشجویی را یا از طریق وبسایت CIC یا با تماس به یک دفتر ویزا در سفارت یا کنسولگری کانادا دریافت کنید. شما همچنین نیاز به یک مجوز اقامت موقت دارید که فرآیند آن همزمان با درخواست مجوز تحصیلی شما انجام می‌شود.

برای دریافت بسته درخواست ویزای دانشجویی شما باید به چند سؤال درباره خودتان در وب سایت CIC پاسخ دهید. این سوالات تعیین خواهد کرد که آیا شما مجاز به درخواست آنلاین برای مجوز تحصیل در کانادا هستید و چه اسنادی باید به آن‌ها ارائه دهید.

اگر شما واجد شرایط تشخیص داده شدید، یک کد چک لیست دریافت خواهید کرد که ۶۰ روز اعتبار دارد و شما در این مدت فرصت دارید درخواست آنلاین خود را ثبت کنید. حتما این صفحه را پرینت بگیرید چرا که برای پیگیری‌های بعدی به این کد نیاز خواهید داشت. همچنین در این صفحه راهنمای ثبت درخواست، هزینه تخمینی تحصیل، فهرستی از مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست و دستورالعمل مراحل بعدی به شما ارائه می‌شود.

وقتی که برای ثبت درخواست کاملا آماده شدید باید یک حساب MyCIC برای خود درست کنید و در آنجا کد چک لیست شخصی خود را وارد کنید. سپس شما چک لیست مدارک شخصی را دریافت می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد مدارک خود را در سایت CIC آپلود کنید.

پس از اینکه اسناد و مدارک خود را کامل کردید و هزینه‌های خود را پرداخت کردید می‌توانید درخواست کامل خود را به CIC ارسال کنید.

توجه کنید که بعضی از متقاضیان ممکن است نیاز به انجام مصاحبه‌های حضوری در یکی از دفاتر ویزا داشته باشند.

چک لیست درخواست مجوز تحصیل در کانادا

چک لیست درخواست مجوز تحصیل در کانادا

بعضی از موارد مورد نیاز برای درخواست مجوز تحصیل در کانادا

بعضی از متقاضیان از کشورهای خاص باید اطلاعات بیومتریک مانند عکس و اثرانگشت ارائه دهند.

بعضی از متقاضیان ممکن است قبل از ثبت درخواست خود نیاز به معاینه پزشکی یا بررسی سوابق امنیتی و پلیسی داشته باشند. اگر شما دارای سابقه کیفری باشید ممکن است با درخواست شما موافقت نشود. به همین دلیل نیاز به ارائه مدرک سوپیشینه خواهید داشت.

یکی از دیگر الزامات دریافت ویزای تحصیل در کانادا شامل مدارک مالی است که ثابت کند شما از عهده هزینه‌هایتان بر خواهید آمد. در حال حاضر این مبلغ در حدود ۱۰.۰۰۰ دلار کانادا برای هر سال است اگر شما متقاضی تحصیل در کبک باشید این مبلغ ۱۱.۰۰۰ دلار کانادا علاوه بر هزینه‌های تحصیلتان خواهد بود.

همچنین شما باید مطمئن باشید که پول کافی برای پرداخت هزینه‌های حمل و نقل و همچنین بازگشت به خانه هم دارید.

برای این کار شما به ارائه یک حساب بانکی دارید که مبلغ فوق در آن حساب وجود داشته باشد. همچنین اگر پول خود را به حساب کانادایی منتقل کرده باشید نیاز به ارائه سند بانکی دارید که اسم شما روی آن حساب وجود داشته باشد. همچنین حواله بانکی برای اثبات پرداخت شهریه و اقامت هم مورد نیاز است. اگر هزینه‌های شما توسط موسسه یا شخصی در کانادا تامین می‌شود  نیاز به ارائه یک نامه معتبر از طرف آن موسسه یا شخص دارید، اگر شما دارای بورس تحصیلی هستید یا در دوره‌ای شرکت کردید که هزینه آن توسط دولت کانادا تامین می‌شود هم نیاز به ارائه مدرک برای اثبات آن دارید.

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

قدم بعدی برای درخواست مجوز تحصیل در کانادا

در صورتی که ویزای دانشجویی کانادایی شما تایید شده باشد، یک معرفی نامه دریافت خواهید کرد. همچنین مجوز سفر الکترونیکی eTA و مجوز اقامت موقت هم ممکن است برای شما صادر شود. eTA به گذرنامه شما مرتبط خواهد شد و مهم است با همان گذرنامه‌ای درخواست مجوز تحصیلی را ارائه کنید که در طول تحصیل از آن استفاده خواهید کرد. eTA  برای پنج سال یا تا زمانی که پاسپورت شما اعتبار دارد، معتبر خواهد بود.

مجوز کار در هنگام تحصیل در کانادا

اگر می‌خواهید هنگام تحصیل در کانادا یک کاره نیمه وقت داشته باشید که به تامین هزینه‌های تحصیلتان کمک کند اکنون می‌توانید به مدت ۲۰ ساعت در طول ترم‌های تحصیلی و یا به صورت تمام وقت در تعصیلات میان ترم‌ها بدون نیاز به مجوز کار مشغول به کار شوید.

برای داشتن صلاحیت در کانادا برای کار شما باید موارد زیر را داشته باشید:

مجوز تحصیلی معتبر

ثبت‌نام در یک دوره تحصیلی تمام وقت

تحصیل در یک برنامه آموزشی آکادمیک که دارای مدرک معتبر است و حداقل ۶ ماه طول بکشد.

همچنین شما برای کار در کانادا یا دریافت مزایا از دولت کانادا نیاز به یک شماره بیمه اجتماعی (SIN) دارید.

مجوز کار در کانادا

مجوز کار در کانادا

همچنین باید اشاره کنیم که از روزی که مجوز تحصیل در کانادا بعد از اتمام دوره‌ی تحصیلی شما تنها به مدت ۹۰ روز اعتبار خواهد داشت. پس اگر تمایل دارید بعد از تحصیل در کانادا مشغول به کار شوید نیاز به دریافت مجوز کار در کانادا دارید. این مجوز برای مدت ۳ سال اعتبار خواهد داشت.

در پایان لازم به ذکر است ارزجو با تجربه‌ای که در زمینه کمک به دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور دارد می‌تواند در تمامی مراحل اخذ مجوز تحصیل و پرداخت‌های بین المللی همراه شما باشد. ارزجو در خدمت شما است تا با ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ ثبت‌نام آزمون‌های بین‌المللی و تعیین وقت سفارت، در امور مهاجرتی و تحصیلی شما را همراهی کند.