video thumb

روی آوردن مردم ونزوئلا به خرید بیت کوین برای فرار از تورم بالا

آمار نشان می‌دهد علی‌رغم تورم سرسام‌ آور در ونزوئلا، مردم این کشور به شکل تصاعدی در حال خرید بیت‌ کوین

همینطور که اقتصاد کشور ونزوئلا به سمت سقوط و نابودی پیش‌ می‌رود، مردم این کشور سعی می‌کنند که دارایی‌ها و پول‌های خود را به صنعت رمزارز انتقال داده و به بیت‌ کوین تبدیل کنند. باید در نظر داشته باشید که این موضوع در حالی است که حتی با وجود سقوط قیمتی اخیر در صنعت رمزارز، باز هم ارزش آن‌ها نسبت به ارز فیات این کشور بالا‌تر است.

در حال حاضر یک ساتوشی(کوچک‌ترین واحد بیت‌ کوین که ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ BTC است) شش برابر یک بولیوار(ارز فیات ونزوئلا) ارزش دارد و باعث شده که قیمت هر بیت‌ کوین در این کشور معادل ۶۰۰ میلیون بولیوار باشد. مطمعنا این نرخ قیمت افزایش خواهد یافت چونکه قیمت بیت‌ کوین قطعا طی ماه‌های آینده روندی صعودی و افزایشی را در پیش‌ خواهد گرفت.

نمودار میزان فعالیت مرتبط با بیت‌ کوین در ونزوئلا

با یک نگاه گذرا به نمودار‌های مختلف در می‌یابیم که فعالیت مردم ونزوئلا در Localbitcoins(یک وب‌سایت خرید و فروش بیت‌ کوین بدون حضور واسطه و صرافی) به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و توانسته برای هفته‌ی گذشته از مرز ۳۸۷۰ میلیارد بولیوار(معادل تقریبی ۳۸۷ میلیارد دلار) عبور کند.

می‌توان گفت که رسیدن حجم تجارت یک کشور به اعداد میلیاردی معمولا می‌تواند نشانه‌ی خوبی باشد، اما این نمودار تنها به این دلیل نشان دهنده‌ی اعداد این چنین بزرگی است که در اقتصاد ونزوئلا

با نگاهی دقیق‌تر به نرخ تورم این کشور برای سال جاری به راحتی می‌توان آن‌ را با نمودار قبلی مقایسه کرد.

نرخ تورم در کشور ونزوئلا

 

این نمودار‌ها و اطلاعات به وضوح نشان می‌دهد که خرید دسته جمعی بیت‌ کوین توسط مردم این کشور نشان دهنده ترس و درخواست کمک آن‌ها از صنعت رمزارزهاست چونکه شهروندان هیچ راه دیگری برای ذخیره‌ی دارایی خود ندارد.

Petroهمه‌ی این اتفاقات به وجود واقعیتی که نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا قبلا اعلام کرده بود مبنی بر این که این کشور توانسته به ۵ میلیارد سرمایه از طریق فروش رمزارز ملی این کشور یعنی پترو(Petro) دست یابد. اما سوال اینجاست که با وجود سخت‌‌تر شدن شرایط اقتصادی این کشور در هر ماه نسبت به ماه قبلی، این همه سرمایه و پول بدست آمده کجاست؟

ماه گذشته مادورو طی یک بیانیه خطاب به هنری فالکون(Henry Falcon رهبر اپوزیسیون مخالف مادورو) گفت در صورت انتخاب وی به ریاست جمهوری، ونزوئلا به یک کولونی گرینگو(Gringo در اصطلاح به معنی فرد سفید پوست ساکن کشور‌های انگلیسی زبان) و مستعمره تبدیل خواهد شد. شاید ترس مادورو از این بوده که وی تمام تلاش‌های او در رابطه با افزایش قیمت پترو را از بین ببرد.

با تمام این تفاسیر باز هم یک سوال دیگر باقی می‌ماند: چرا مردم ونزوئلا به جای خرید پترو به عنوان یک رمزارز ملی و جدید، به سمت خرید بیت‌ کوین به عنوان راهی برای فرار از تورم بولیوار پناه برده‌اند؟

نظر شما در رابطه با این آمار منتشر شده چیست؟ چرا مردم ونزوئلا از رمزارز پترو به عنوان یک راه ذخیره‌ی دارایی استفاده نمی‌کنند؟ نظرات خود را با ما در اشتراک بگذارید.