video thumb

چه عواملی بر قیمت ارزهای مجازی موثر هستند؟

نوسان ارزهای خارجی بسیاری از شهروندان را به سوی سرمایه گذاری در زمینه های نظیر خودرو، ملک و حتی رمزپول ها کشانده، اما اگر شما هم به دنبال سرمایه گذاری در این زمینه هستید، باید پیش از هر اقدامی از موارد موثر بر قیمت ارزهای مجازی

قیمت این ارزها علی رغم وجود نوسان های مقطعی تا سال گذشته با سرعتی باور نکردنی رو به صعود بود و از آن زمان آنچنان دستخوش تغییر شده که کاهش یا افزایش ۴۰ درصدی ارزش آنها در چند روز به امری نه چندان عجیب تبدیل شده است. اما چه مسائلی روی قیمت رمزپول ها تاثیر گذار است؟ برای آشنایی با این موارد در ادامه با ما همراه باشید.

۱. وضع قوانین جدیدارزهای مجازی

در اوایل ظهور رمزپول ها سیاست مشخصی در رابطه با داد و ستد آنها وجود نداشت و حالا قانونگذاران در حال تلاش برای تطبیق مقررات با میزان توسعه و کاربرد ارزهای مجازی هستند.

کشورهای مختلف در حوزه های قضایی و مالی به دنبال ارزیابی پتانسیل رمز پول برای تبدیل به واحد ارزی، محدود یا حتی غیرقانونی ساختن آنها هستند. بحث های این چنینی اغلب زمان زیادی به درازا کشیده و همیشه در معرض تغییر و تحول هستند.

قیمت ارزهای مجازی نیز در واکنش به وضع قوانین جدید در کشورهای مختلف دچار نوسان می شوند، برای مثال سال گذشته ژاپن از قصد خود برای قانونی کردن بیت کوین خبر داد و همین مساله در یک روز بهای آن را با ۳ درصد افزایش به ۱۱۳۰ دلار رساند.

از طرف دیگر وضع قوانین سخت نیز به ناامیدی بازار منجر می شود؛ از مثال های واضح در این زمینه می توان به چین اشاره کرد که در بهمن ماه گذشته با فیلتر کردن سایت های مرتبط به مبادله ارزها به سقوط بی درنگ ۱۵ درصدی بیت کوین و ۲۰ درصدی اتریوم منجر شد. ممنوعیت عرضه اولیه سکه هم در این کشور لطمات سختی را به قیمت ارزهای مجازی وارد ساخت.

البته آسیب پذیری دارایی ها در برابر قوانین و مقررات به رمزپول ها محدود نشده و موارد دیگری نظیر بورس نیز به تصمیمات سازمان های دولتی در زمینه های مرتبط به آنها واکنش شدید نشان می دهند.

برای مثال زمانی که «مرجع نظارت بر عملیات مالی بریتانیا» از اعمال قوانین محدود کننده یا بازرسی یک بخش خاص خبر می دهد، معمولا سهام مربوط به آن کاهش یافته و در صورت اعطای تسهیلات از سوی دولت ارزش سهام افزایش پیدا می کند. با این حال میزان این نوسانات نسبت به ارزهای مجازی تا حدودی محدودتر است.

 

قیمت ارزهای مجازی
۲. جریانات سیاسی روز

شاید در ظاهر جریانات سیاسی با رمزپول ها ارتباطی نداشته باشند اما این موارد هم مانند وضع قوانین جدید قیمت ارزهای مجازی را دچار نوسان می کنند.

رمزپول ها معمولا به عنوان جانشینی برای ارزهای «فیات» به شمار می روند که ارزش آن توسط دولت صادر کننده تضمین شده است. از آنجایی که فیات پشتوانه فیزیکی مانند طلا و نقره ندارد، در صورتی که سرمایه گذاران به دلایل سیاسی یا اقتصادی اعتماد خود را به آن از دست بدهند، به سراغ ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم رفته و بهای آن را افزایش می دهند.

برخی متخصصان باور دارند که در آینده ارزهای مجازی جایگزین طلا شده و افراد در صورت وقوع بحران ها به عنوان یک «بهشت امن» به آن پناه می برند.

«تام لی» بنیانگذار Fundstrat Capital معتقد است که علی رغم مخالفت «شورای جهانی طلا» با جایگزینی طلا با رمز پول ها به بهانه عدم ثبات این دارایی، نسل جدید این فناوری را به فلزات قیمتی ترجیح خواهند داد. بنابراین زمانی که اوضاع سیاسی متشنج می شود قیمت ارزهای مجازی رو به افزایش خواهد گذاشت.

۳. معاملات توام با ریسک

سرمایه گذاران ارزهای مجازی که به صورت مرتب با رسانه های اینترنتی سروکار دارند، به خوبی از تاثیرات معاملات توام با ریسک بر بهای ارزهای مجازی مطلع هستند.

در حوزه رمزپول ها به افرادی که به پشتوانه سرمایه عظیم و بر پایه ریسک، یکباره حجم عظیمی از ارزهای مجازی را داد و ستد می کنند «نهنگ» گفته می شود که موج تصمیمات آنی آنها بازار را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

۴. هکرها

از زمان راه اندازی بیت کوین تا توسعه رمزپول های جدید هکرها به چالشی دائمی برای فعالان این حوزه تبدیل شده اند. هربار که یکی از صرافی های شناخته شده ارزهای مجازی، کیف پول ها یا کل سیستم مورد هجوم مجرمان سایبری قرار می گیرد، بهای این ارزها نیز با کاهش چشمگیر مواجه می شود. حمله ای که اخیرا صرافی Binance را هدف قرار داده بود، در چند دقیقه به کاهش ۱۰.۸ درصدی بهای این ارزها منجر شد.

با توجه به اینکه ابزارها و دانش هکرها پا به پای فناوری ارزهای مجازی پیشرفت می کند، به نظر در آینده نیز این روند ناخوشایند ادامه پیدا خواهد کرد.

۵. ارزهای جدیدقیمت ارزهای مجازی

با افزایش محبوبیت و بهای بیت کوین سرمایه کلانی به این زمینه تزریق شد و در نتیجه دیگر متخصصان فناوری نیز به سراغ توسعه ارزهای مشابه رفتند تا جایی که امروز به زعم کارشناسان تعداد آنها بیش از حد نیاز افزایش پیدا کرده است.

فراوانی بیش از حد این ارزها باعث شده با افزایش محبوبیت یکی از رمزپول ها تعداد زیادی از کاربران به آن سو متمایل شده و بنا بر قانون عرضه و تقاضا بهای آن افزایش پیدا کند. در عین حال هر روز از انتشار ارزهای دیجیتالی جدیدی خبر می رسد که نقشی هرچند کمرنگ بر بازار خواهند داشت. بنابراین در صورتی که تصمیم به خرید ارز مجازی دارید باید انتخاب خود را با دقت صورت داده و سراغ موارد ضعیف تر نروید.

۶. سطح ارزکاوی

اغلب ارزهای مجازی از طریق فرایندی موسوم به ارز کاوی استخراج می شوند. این فرایند برای بیت کوین و اتریوم در ابتدا چندان دشوار نبود و بازدهی بالایی داشت اما با افزایش سرمایه گذاران و محبوبیت آن به مراتب دشوار شده و این مساله در افزایش قیمت آن نقش داشته است.

۷. رسانه هاقیمت ارزهای مجازی

گزارش رسانه های عمومی درباره یک ارز دیجیتالی خاص یا عموم آنها تاثیر بسیاری روی دیدگاه عمومی نسبت به این فناوری جدید خواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از رسانه ها در کنترل افراد خاصی قرار دارند، می توان از آنها به عنوان میانبری برای ایجاد تغییرات مغرضانه در بازار و به جیب زدن سودهای کلان سواستفاده کرد.

بنابراین علی رغم اهمیت دنبال کردن خبرهای روز برای سرمایه گذاری بهتر، نباید تنها به یک منبع خاص اعتماد کرد و بهتر است نظرات کارشناسان را در رسانه های مختلف مد نظر قرار دهید.