سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تشکیل پرونده قضایی آمریکا علیه بیت کوین و رمزارز ها

ایالات متحده آمریکا تمام تلاش خود را برای حفظ دلار به کار گرفته است، غافل از اینکه مقاومت مقابل بلاکچین و بیت کوین مقاومتی بیهوده مقابل تحول و پیشرفت است. به گفته ۴ نفر از منابع آگاه، در ادامه ی موشکافی های عمیق در بازار داغی که منتقدین می گویند سرشار از تقلب است، وزارت دادگستری آمریکا پرونده ای جنایی جهت بررسی امکان دستکاری قیمت بیت کوین و سایر انواع رمزارز توسط مبادله گران گشوده است.

بیت کوین و گشایش پرونده جنایی به خاطر دستکاری قیمتی در ایالات متحده آمریکا

 به گزارش ارزجو و به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، این ۴ نفر که در طی این بررسی خصوصی خواستار ناشناس ماندن هویتشان شدند، اظهار داشتند که تمرکز این تحقیق بر اقدامات غیر قانونی موثر بر نواسانات قیمتی است، که به دنبال سفارشات تقلبی و گول زننده، اقدام به بالا یا پائین بردن قیمت نموده و سایر مبادله گران را برای خرید یا فروش هدایت می کنند. به گفته این منابع، این اقدام با همکاری دادستان های فدرال و CFTC (کمیسیون معاملات آتی کالا)- یک رگولاتوری مالی که بر قرارداد های مشتقه مرتبط با بیت کوین نظارت دارد- صورت گرفته است.

دلیل نگرانی آمریکا

نگرانی مسئولین نسبت به تاثیر پذیری ارز های مجازی از کلاه برداری، به چند علت است:

“شک در پیگیری فعالانه ی تمام صرافی ها نسبت به متقلبین، نوسانات شدید قیمتی که به آسانی قابل ارزیابی نیست، و عدم وجود مقرراتی مشخص مانند آنچه بر سهام و سایر دارایی ها حکومت می کند.”

بیت کوین پس از انتشار گزارش بازجویی توسط بلومبرگ، به افت قیمت روز سه شنبه ی خود ادامه داد و در ساعت ۹ و ۳۲ دقیقه صبح به وقت گرینویچ با ۳ درصد افت به قیمت ۷۴۰۹ دلار رسید. این افتی ۲۰ درصدی پس از اوج چهارم ماه مه است.

تاثیر نگرانی بر رمزارز ها

چنین نگرانی هایی باعث اعلام ممنوعیت فعالیت صرافی های رمزارز توسط چین شد که به دنبال آن، تنظیم مقررات توسط مللی چون ژاپن و فیلیپین کمک به ریزش قیمت بیت کوین

تبانی مبادله گران؟

تاکتیک های متخلفانه ای که وزارت دادگستری آمریکا در پی آن ها است، سفارشات جعلی (Spoofing) و مبادله شویی (Wash Trading) است – این ها روش هایی برای تقلب است که رگولاتوری ها سال ها پی کشف سر نخ آن ها در بازار های آتی و سهام، وقت صرف کرده اند.

سفارش جعلی روشی متقلبانه است که طی آن یک مبادله گر سفارشاتی عظیم یا اصطلاحا انفجاری را ثبت می نماید که موجب جا به جایی قیمت شده و به محض حرکت قیمت به سمت دلخواه، آن را کنسل می نماید. مبادله شویی نیز روشی دیگر است که در آن یک متقلب اقدام به مبادله با خود می نماید تا تصوری غلط از تقاضا در بازار ایجاد نموده و موجب هجوم فریب خوردگان به سمت دارایی دلخواهش گردد. به گفته این ۴ نفر، ارز های تحت بررسی این دادسرا ها، بیت کوین و اتریوم هستند.

یکی از سخنگو های وزارت دادگستری آمریکا از ارائه نظر در این مورد طفره رفت و اعضای رسمی CFTC نیز واکنشی به این درخواست نشان ندادند.

با استناد به همین منابع، این تحقیق تازه آغاز شده و آخرین تلاش های ایالات متحده برای زمین گیر نمودن صنعتی است که به تازگی توسط آنانی که نسبت به بانک ها و سیاست کنترل پولی حکومت ها بی اعتماد هستند، اختیار شده است.

اما از طرف دیگر صعود کهکشانی قیمت بیت کوین – صعود تا اوجی نزدیک به بیست هزار دلار در سال ۲۰۱۷ که آغازش با بیت کوین زیر ۱۰۰۰ دلار بود – اغوایی برای “مامان-بابا” های سرمایه گذار بود. این واقعیت که مردمِ در حال هجوم به سمت رمزارز ها، بدون آگاهی از خطرات آن هستند، موجبات افزایش نگرانی را برای رگولاتوری ها فراهم آورد. برای نمونه، SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار) اقدام به گشودن چندین پرونده مرتبط با ICO

وسیع تر از توان کنترل آمریکا

مبادله رمزارز بین چندین پلتفرم در سراسر جهان رایج شده است که بسیاری از آن ها به ثبت CFTC یا SEC نرسیده اند. CFTC به عنوان ناظر مبادلات مشتقه، تنظیم مقررات بر آنچه به بازار نقدی برای توکن های دیجیتال ( مبادله ارز ها به جای مبادله قرارداد  های آتی مرتبط با آن ها) مشهور است را انجام نمی دهد؛ اما در صورت یافتن کلاهبرداری در بازار نقدی، صلاحیت اعمال تحریم بر آن را نیز ندارد.

هدف کلاه برداری

پروفسور مالی دانشگاه تگزاس در آمریکا، John Griffin که مطالعاتی بر دستکاری بازار، از جمله بازار ارز های دیجیتال داشته، می گوید که محدودیت در نظارت بر مبادلات رمزارز ها، این بازار را هدف مناسبی برای کلاه برداران نموده است.

به گفته این پروفسور:

“نظارت بسیار کمی بر مبادلات خرابکارانه مانند سفارشات جعلی و مبادله شویی وجود دارد؛ جعل کردن سفارش در این بازار کار دشواری نیست.”

نشانه هایی پدیدار شده که صرافی های رمزارز دریافته اند که اگر شمار زیادی از سرمایه گذاران، نگاه بستر های نظارت را، “خریداران احتیاط کنید” برداشت کنند، موجب محدود شدن رشد این صنعت خواهد گردید.

دوقلو های Winklevoss که مشهور به پول دار شدن از سرمایه گذاری در فیسبوک هستند، ماه گذشته با استخدام بورس Nasdaq، اقدام به راه اندازی سیستمی نظارتی بر مبادله ارز های رمزنگاری شده در صرافی خود، Gemini Trust نموده اند. همچنین این دو، به دیگر بستر های مبادله اصرار ورزیده اند تا با پیوستن به یکدیگر، گروهی به عنوان خود-نظارتی برای این صنعت تشکیل دهند.

سفارش ۱ میلیون دلاری

برخی دیگر از سرمایه گذارانِ این بازار نیز مدعی شیوع دستکاری رمزارز ها شده اند. سال گذشته، بک بلاگر از عملی که توسط یک یا گروهی از مبادله گران با نام مستعار Spoofy انجام شد پرده برداشت؛ آن ها سفارش یک میلیون دلاری را بدون رسیدن به مرحله اجرا، ثبت نمودند.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location