سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ادغام تکنولوژی بلاک‌ چین و تلفن‌های هوشمند

در این مقاله به بررسی مزایای احتمالی ادغام تکنولوژی بلاک‌ چین

سیستم‌ عامل‌های اندروید و iOS را فراموش کنید، چونکه ممکن است تلفن‌های هوشمند نسل بعدی به فناوری بلاک‌ چین مجهز باشند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به ویژگی‌های جدیدی مجهز شوند، از کیف پول‌های مرتبط با رمزارزها تا سیستم‌های پاداش غیرمتمرکز می‌توانند مزایای استفاده از این فناوری در تلفن‌های هوشمند تلقی شوند.

این حداقل چیزی است که تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند امید دارند با توسعه‌ی راه‌حل‌های بلاک‌ چین به آن دست یابند.

تلفن هوشمند مبتنی بر بلاک‌ چین چیست و چرا؟

در نگاه اول شاید به نظر برسد که تلفیق بلاک‌ چین و تلفن‌های هوشمند کار عاقلانه‌ای نباشد. شاید به این نکته برسید که تلفن‌های هوشمند یک وسیله‌ی واقعی هستند، وسیله‌ای فیزیکی که نمی‌توان آن را با استفاده از بلاک‌ چین تولید کرد، در حالی که بسیاری از نرم‌افزار‌هایی که بر روی یک گوشی‌ هوشمند اجرا می‌شوند ممکن است توسط فنا‌وری بلاک‌ چین راه‌اندازی شده باشند، بنابراین ممکن است که این نرم‌افزار‌ها برای رایانه‌های شخصی یا پلت‌فرم‌های دیگر نیز طراحی شده باشند. با این اوصاف می‌توان به این نتیجه که تکنولوژی بلاک‌ چین هیچ نقش بخصوصی در نرم‌افزار‌های تلفن همراه ندارد.

با این حال می‌توان دید که مردم به طور فزاینده‌ای در مورد تلفن‌های هوشمند مبتنی بر بلاک‌ چین بحث می‌کنند؟ سوال اینجاست که آن‌ها دقیقا در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند؟

شاید پاسخ کلی سوال مطرح شده این باشد که آن‌ها در وافع می‌توانند در مورد چیز‌های مختلفی صحبت می‌کنند، چندین مورد مختلف استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین در تلفن‌های هوشمند وجود دارد که هم اکنون در مراحل مختلف توسعه به سر می‌برند.

تلفن‌هایی هوشمندی که به کیف پول مجهز شده‌اند

احتمالا یکی از واضح‌ترین موارد استفاده از بلاک‌ چین در تلفن‌های هوشمند، ساخت تلفن‌هایی با کیف پول‌های دیجیتال یکپارچه باشد. اینگونه تلفن‌هایی به کاربران اجازه می‌دهند که دارایی‌های رمزنگاری شده‌ی خود را بدون نیاز به داشتن کارت‌های USB و دیگر انواع کیف‌پول، بر روی دستگاه‌های سخت‌افزاری ذخیره کنند.

شاید این مورد گفته شده یکی از نقاط قوت ذکر شده برای فروش گوشی‌هایFinney  شرکت Sirin Labs است که احتمالا در اکتبر سال ۲۰۱۸ توسط شرکت Foxconn تولید وعرضه خواهد شد. طبق گزارشاتی که امسال در اوایل بهار منتشر شده است، شرکت Sirin Labs همچنین با شرکت Huawei نیز مذاکراتی داشته است که می‌تواند به طور بالقوه تولید یک تلفن‌همراه مبتنی بر بلاک‌ چین در پی داشته باشد.

تلفن‌های هوشمند Finney علاوه‌ براینکه به کاربران اجازه خواهند داد تا دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت سخت‌افزاری ذخیره‌ کنند، از یک نسخه‌ی سفارشی سیستم‌ عامل اندرویدی بهره می‌برند که بصورت اتوماتیک و خارج از دید کاربران قادر است تا توکن‌های مختلف را به یکدیگر تبدیل کند، در نتیجه کاربران می‌توانند به راحت‌ترین شکل بدون نیاز به تبدیل توکن‌های خود به صورت دستی،می‌توانند به صورت آنلاین اقدام به خرید توکن‌های مدنظر خود کنند.

می‌دانید که از لحاظ فنی تبدیل خودکار و خرید رمزارزها یکی از ویژگی‌های خاص تلفن‌های هوشمند محسوب نمی‌شود چونکه شما می‌توانید تنها با برنامه‌نویسی و طراحی یک نرم‌افزار ساده نیز این امر را میسر سازید؛ اما Sirin Labs امیدوار است تا با ترکیب این ویژگی با یک کیف پول سخت‌افزاری یک‌پارچه، بتواند یک راه‌حل جامع،کامل و راحت برای مالکیت و استفاده از رمزارزها‌ را ارائه دهد.

Finny تنها تلفن‌های هوشمندی نیستند که به همراه یک کیف پول یکپارچه ارائه می‌شوند. یکی دیگر از این چنین مواردی استارت‌آپی با نام Swiss Bank In Your Pocket (بانک سوئیس در جیب شما) است که به نظر می‌رسد در حال توسعه‌ی نوعی تلفن‌ هوشمند با نام BitVault هستند که به سخت‌افزار‌های خاص خود مجهز خواهند شد. هنوز جزئیاتی در مورد مشخصات و تاریخ عرضه‌ی گوشی‌های Bitvault مشخص نشده است.

پاداش‌هایی برپایه‌ی توکن‌ها

تصویری از تلفن‌های هوشمند Motif

در یکی دیگر از تلاش‌ها برای توسعه‌ی تلفن‌های هوشمند مبتنی بر بلاک‌ چین، شرکت Blacture در ماه می سال ۲۰۱۸ از گوشی‌های Motif رونمایی کرد که به گفته‌ی خودش تلفن‌های هوشمندی هستند که به شما پاداش پرداخت خواهند کرد. این گوشی‌ها در ازای انجام فعالیت‌های مانند خرید آنلاین یا اشتراک گذاری اطلاعات به شما توکن پرداخت خواهند کرد.

البته شرکت Blacture هنوز در مورد سیستم پرداخت این پاداش‌های توسط Motif و همچنین شیوه‌ی دسترسی کاربران به فرصت‌های دریافت پاداش، توضیحی نداده است؛ اما اعلام کرده که این تلفن‌های هوشمند در پاییز ۲۰۱۸ و با قیمت ۳۷۵ دلار در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.

طبق گزارشات منتشر شده، تلفن‌های هوشمند Finney دارای سیستم پاداش دهی مشابهی خواهند بود اما با این تفاوت که روش دریافت پاداش اشتراک گذاری یا به اصطلاح Hot spot کردن اینترنت وای‌فای از طریق این گوشی‌ها برای دیگر افراد خواهد بود. شاید به نظر برسد که ایده‌ی این امر چیز جدیدی نیست و تمامی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار هم می‌توانند این عمل را انجام دهند، اما طبق گفته‌های شرکت سازنده، استفاده از فناوری بلاک‌ چین در این روند می‌تواند به ساده‌سازی و امن کردن عملیات پرداخت برای سرویس‌های وای‌فای کمک کند.

امنیت داده‌ها و شبکه

تکنولوژی بلاک‌ چین می‌تواند به طور بالقوه راه‌های جدیدی را برای تامین امنیت اطلاعات ذخیره شده بر روی تلفن‌های هوشمند و داده‌های در حال انتقال بین دستگاه‌های مختلف فراهم کند.

این دقیقا همان موارد استفاده‌ای است که شرکت RivetZ (Rivetz یک اکوسیستم مدرن و سیار است که یک رویکرد ساده و بصری برای امنیت سایبری ارائه می دهد که بر اساس هویت مبتنی بر سخت افزار ساخته شده است) و شرکت بزرگ مخابراتی اسپانیایی Telefonica در حال بررسی آن هستند. طبق اطلاعات منتشر شده بر روی وب‌سایت مرتبط با پروژه‌ی Swiss Bank In Your Pocket، این استارت‌آپ نیز از تکنولوژی بلاک‌ چین برای امن کردن تماس‌های انجام شده توسط تلفن‌های هوشمند Bitvault استفاده خواهد کرد.

سرویس‌های تلفن مبتنی بر بلاک‌ چین

شاید یکی از جالب‌ترین و جاه طلبانه‌ترین موارد استفاده از بلاک‌ چین در بازار تلفن‌های همراه، ایجاد یک شبکه‌ی غیرمتمرکز سکولار است که سرویس تماس‌های تلفنی رایگان را ارائه می‌دهد.

این مورد یکی از اهداف Mobiling-coin است. این شرکت سرویس‌های صوتی و داده‌های تلفن همراهی را که از شرکت‌های مخابراتی خریداری کرده است بین کاربران Mobiling-Coin به صورت رایگان تقسیم می‌کند. این سرویس زمانی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که در شبکه‌ی Mobiling-Coin به سطح خاصی رسیده باشند. البته درآمد این شرکت از پلت‌فرم تبلیغاتی آن‌هاست و کمپانی اعلام کرده که این میزان درآمد برای جبران هزینه‌های خدمات مخابراتی ذکر شده کافی است.

روند توسعه‌ی Mobilink توسط ادعا‌های وارد شده به آن مبنی بر کلاهبری و اسکم بودن پروژه، با مشکلاتی روبرو شده است و باعث شده تا زمان دقیق راه‌اندازی این پلت‌فرم نامشخص باقی بماند. البته با وجود این چنین مشکلاتی می‌توان گفت که اکثر کاربران تلفن‌های همراه از ارائه‌ی خدمات رایگان بسیار استقبال خواهند کرد، در نتیجه پلت‌فرم Mobilink-Coin می‌تواند در صورت راه‌اندازی به یک موفقیت چشم‌گیر برسد.

در انتها باید گفت که فناوری بلاک‌ چین می‌تواند تعداد بیشماری قابلیت و موارد استفاده را برای تلفن‌های هوشمند به همراه داشته باشد و به نظر می‌رسد که نزدیک‌ترین مورد برای تبدیل شدن به واقعیت، توسعه‌ی تلفن‌های هوشمند مجهز به کیف پول‌های یکپاچه و سیستم‌های پرداخت مرتبط با رمزارزها خواهد بود. در بلند مدت بلاک‌ چین می‌تواند به امنیت ارتباطات و داده‌های تلفن‌های هوشمند کمک کند و یا به طور بالقوه با ارائه‌ی سرویس‌های رایگان به مالکان این تلفن‌های هوشمند کمک کند که سالانه مبالغ زیادی را صرفه‌جویی کنند؛ هرچند که این مورد آخر کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

نظر شما در رابطه با استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین در توسعه‌ی تلفن‌های هوشمند چیست؟ آیا استفاده از بلاک‌ چین در این حوزه می‌تواند به کاهش هزینه‌های معمول و افزایش سطح امینت داده‌ها منجر شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location