video thumb

انشعاب سخت بیت کوین کش با موفقیت انجام شد

ماموریت انشعاب سخت انجام شد! بلاک ۳۲ مگابایتی در بلاکچین بیت کوین کش

این انشعاب سخت یکی از بزرگ ترین افزایش حجم ها در تاریخ بلاکچین است. این ارتقاء بینشی مناسب برای درک “آپ کد” های (OP_Codes) ساتوشی به ما می دهد که امکان ایجاد “رنگین ارز ها” یا “ارز های نشان شده” (Colored Coins) و قرارداد های “باینری” (دو تایی یا صفر و یکی) بر بلاکچین بیت کوین کش را میسر می نمایند.

آپ کد ها بخشی از دستوالعمل های زبان ماشینی هستند که دستوری که می باید توسط پردازنده اجرا شود را مشخص می کنند. همچنین در توضیح رنگین ارز ها می توان گفت راهکاری است برای نشانه گذاری و ردیابی انتقال یک ارز از مسیری به مسیر دیگر؛ به این معنی که مشخص می کند یک تراکنش از کدام نقطه شروع شده و به کجا رسیده است. این امکان، رمزارز ها را تا حدودی به شکل دارایی های دنیای واقعی معرفی می نماید و موجب می شود مانند اسناد مالکیت، سهام، کالا و … شناخته شوند.

انشعاب سخت (ارتقاء حجم بلاک های شبکه بیت کوین کش به ۳۲ مگابایت) با موفقیت

به گزارش ارزجو و به نقل از پایگاه خبری Bitcoin، شبکه بیت کوین کش با ارتقاء حجم بلاک های BCH از ۸ به ۳۲ مگابایت، پایانی بر انتظار ها گذارد. قوانین این توافق جدید از بلاک شماره ۵۳۰۳۵۶ به اجرا درآمد و چناچه هواداران BCH به پیشواز اعطای بلاک های ۳۲ مگابایتی جدید رفته بودند، ارتقای بلاک ها بدون مشکل صورت پذیرفت. معدنچیان و گره های کامل شبکه بیت کوین کش در پی آماده سازی برای تغییر پیش رو، از چند هفته گذشته تا کنون، کلاینت های خود را به نسخه Bitcoin ABC 0.17.1 و سایر پیاده سازی های تحت پشتیبانی مانند Bitcoin Ultimate و همچنین XT ارتقاء دادند.

سه تغییر در میان برخی به روز رسانی های جزئی که در کل شبکه اجرا شده اند جلب توجه می کنند که عبارت اند از: بلاک هایی با حجم ۳۲ مگابایت، افزایش حجم پیش فرض “حامل داده” (Data-Carrier) به ۲۲۰ بایت و فعال سازی مجدد آپ کد های ساتوشی که پیشتر غیر فعال گردیده بودند.

این انشعاب سخت چه فایده ای دارد؟

 

 

 

 

 

 

قطعا بزرگ ترین تغییر صورت گرفته در قوانین توافق بیت کوین کش، افزایش ۴ برابری حجم بلاک های آن است. افزایش حجم به ۳۲ مگابایت، گذر حجم عظیمی از تراکنش ها در شبکه BCH را با هزینه ای جزئی و پایدار میسر می سازد.

هم اکنون حجم روزانه تراکنش های BCH با نرخی ثابت رو به گسترش بوده و به واسطه افزایش ۴ برابری حجم بلاک ها از اندازه اصلی شان، به این زودی ها دیگر خبری از اشباع تراکنش در این شبکه نخواهد بود. تعداد بالای بلاک های پردازش شده زنجیره بین بلاک های ۲ تا ۸ مگابایتی طی دوره ۹ ماهه ی پیش، اثباتی بر قابلیت های این مکانیزم می باشد. برای نمونه، تنها ۱۶ روز پس از انشعاب اول آگوست، استخر استخراج Viabtc یک بلاک ۸ مگابایتی BCH را پردازش نمود که سبب انجام ۳۷۰۰۰ تراکنش در یک حرکت گردید.

ارتقاء حجم پیش فرض حامل داده به ۲۲۰ بایت

 

 

 

 

 

دیگر تغییر ارزشمند صورت گرفته در شبکه بیت کوین کش، افزایش حجم پیش فرض حامل داده از ۸۰ به ۲۲۰ بایت است. این مهم قابلیت OP_Return قدرتمندی را فعال می کند که امکان جاسازی داده در زنجیره BCH را با هزینه ای نسبتا ناچیز، میسر می کند.

OP_Return اساسا یک کد دستوری برای نشانه گذاری تراکنش های نامعتبر است؛ لیکن بسیاری علاقه مندان به رمزارز بر این باورند که هدف این ویژگی، جدای از ثبت تراکنش های مالی، ثبت حجمی غنی از داده در بلاکچین است.

با این وجود توسعه دهندگان بیت کوین در سال ۲۰۱۴ بر این باور بودند که “ذخیره داده های دلخواه در بلاکچین ایده ای نامناسب است” و به کاربران توصیه می نمودند: “داده های غیر ارزی (Non-currency data) خود را در جایی غیر از بلاکچین ثبت نمایند.”

دستور OP-Return از زمان پیدایش در بلاکچین بیت کوین موجود بوده و در ماه فوریه ۲۰۱۴ از ۸۰ به ۴۰ بایت کاهش یافت؛ ولی مجددا در سال ۲۰۱۵ به ۸۰ بایت بازگردانده شد. توسعه دهندگان در آن دوران، این نوع استفاده از بلاکچین را اساسا “اسپم کردن” می دانستند که موجب متورم شدن بی دلیل شبکه می شود.

 

 

 

 

 

 

تاثیر نظر توسعه دهندگان بر انشعاب سخت بلاکچین بیت کوین کش

با وجود اخطار توسعه دهندگان بر این مبنی که استفاده از OP_Return “ایده ای نامناسب” است، افراد و سازمان ها داده های دلخواه خود را به طور مستمر در بلاکچین جاساز می نمودند.

دو سازمان به نام های Omni layer و Counterparty، نشان دادند استفاده از OP_Return برای ثبت داده های دلخواه در راستای ایجاد “متا-پروتکل” ها در بلاکچینی امن – اگرچه با پر شدن بلاک ها و جای گرفتن چنین سیستم های لایه ای در شبکه، هزینه تراکنش ها در بلاکچین ناپایدار می شود – می تواند خلاقانه باشد.

ارتقاء زنجیره بیت کوین کش به ۳۲ مگابایت همراه با افزایش حجم پیش فرض حامل داده به ۲۲۰ بایت، فضای لازم برای انواع ابتکار، همچون اپلیکیشن هایی خلاق Memo، Counterparty Cash، Blockpress و بسیاری دیگر را پدید می آورد.

 

این ارتقاء موجب سهولت درک آپ کد های ساتوشی برای جامعه رمزارز می گردد

as 186x220 انشعاب سخت و موفق بیت کوین کش: افزایش سایز بلاک از 8 به 32 مگابایت
The upgrade helps crypto community to understand Satoshi’s OP_Codes

آخرین اما نه کم اهمیت ترین تغییر صورت گرفته در این ارتقاء، باز فعال سازی آپ کد های ساتوشی است. این کد ها اساسا عملیاتی خاص را با استفاده از نوعی زبان پشته ای (Stack) داخلی، به نام Script، به اجرا در می آورند. بسیاری از مردم بر این تصورند که Script همان زبان Forth – نوعی دیگر از زبان پشته ای و محیط نرم افزاری – است.

در اصل کلاینت بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو این کد ها را  افزود تا عملیات ابتدایی ریاضی و فرآیند های کنترل رشته را اجرا نمایند. بیشتر آپ کد های اصلی در کلاینت های اولیه غیر فعال شدند و بیشتر مردم بر این باورند که این کد ها می توانند عملکرد های جدیدی برای شبکه بیت کوین کش به ارمغان آورند.

 

آپ کد های پیاده سازی شده در شبکه BCH درک ما را از هدف ساتوشی برای افزودن این کد ها بهبود می بخشد. اگر در مسیر کسب دانش از این کد ها درست پیش برویم، توسعه دهندگان قادر خواهند بود تا در آینده با استفاده از OP_Datasigverify و احتمالا OP_Group عملیات و قرارداد های باینری را گسترش دهند.

به علاوه، طرفداران بیت کوین کش بر این باورند که قدری مقتضی از این آپ کد ها، ویژگی هایی خلاقانه همچون عملیات های چند امضایی (Multi-Signature)، رنگین ارز ها یا “نماینده توکن” ها (Representative Tokens)، “گردآورنده های قرارداد هوشمند” (Smart Contract Compliers) و تکنیک های ارسال بدون تائید (۰-Confirmation) را مطرح خواهند نمود.

این آخرین ارتقاء نیست

ارتقای اخیر، اولین قدم در راستای خلاقیت ها و بصیرت هایی است که ماه هاست هواداران بیت کوین کش از آنها، همراه با مشتی دیگر توسعه های مطرح حرف می زنند. یکی “اعلانات دوبار خرج کردن” (Double spending notifications) که وقوع دوبار خرج کردن را به گره ها اخطار می دهد، و دوم هدف جدیدی از “گواه اثبات کار” به نام Bobtail. مضاف بر این، برنامه نویسان چشم به پروتکل “گرافن” (Graphene protocol) و دیگر مفاهیمی دوخته اند که می توانند مجموعه ویژگی هایی غنی به زنجیره BCH بی افزایند.

این ارتقای ۳۲ مگابایتی، یک انشعاب سخت موفقیت آمیز برای جامعه بیت کوین کش بود، و به احتمال قریب به یقین در مسیر آینده بسیاری دیگر از این دست ارتقاء خواهیم دید.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله استفاده شده اند متعلق به نویسنده بوده و لزوما مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.