video thumb

۲۴ نکته طلایی از ارزهای دیجیتالی

لیست عناوین این مطلب

نکته اولICOها خوش قول نیستندنکته دوم در یک پروژه،‌ توسعه دهنده بیشتر = سود بالاترنکته سوم ایردراپ‌ها بیشتر خواهند شدنکته چهارم کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تغییر را پذیرفته استنکته پنجممشکل نقدشوندگینکته ششم امنیت قراردادهای هوشمندنکته هفتمفرهنگ پذیرش ارزهای دیجیتالنکته هشتمسال ۲۰۱۷، سال آغازنکته نهمانگیزه یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که توکن ها باید پیرامون آن ایجاد شوندنکته دهمبازار ارزهای دیجیتالی سرانجام به ارزشی بالغ‌بر تریلیون ها دلار می‌رسندنکته یازدهمآیکون (Icon) پروژه‌ای خارق‌العاده استنکته دوازدهمبیشتر توسعه‌دهندگان کار بلد، اصلاً به قیمت فکر نمی‌کنند، آنها فقط ذهن خود را معطوف به تکنولوژی می‌کنندنکته سیزدهمبلاک چین فضایی منحصربه‌فرد است چراکه باید از هر چیزی دانش داشته باشیدنکته چهاردهمحجم فرا بورس بیت کوین گیج‌کننده استنکته پانزدهمفضای کریپتو به یک بازار سالم فرعی و مستحکم‌تر نیاز داردنکته شانزدهمعلیرغم اعلام Novogratz، هنوز بنگاه‌های مالی و پولی که در میان آنها جریان دارد، وارد فضای کریپتو نشده استنکته هفدهمسیستم‌های مدیریت کلیدها (Key Manegment Services) در آینده به موفقیت‌های بزرگی می‌رسندنکته هجدهمبلاک چین‌ها شخصی نیستند. شرکت نمی‌توانند بدون نقض کردن قوانین حریم شخصی، اطلاعات را بر روی دفاتر کل عمومی نگه‌داری کنند. لایه‌های حریم خصوصی بسیار پر اهمیت‌اندنکته نوزدهماپلیکیشن اصلی انقلابی در عرصه کریپتو یک نوآوری تکنولوژیکی سریع و سازوکاری برای سرمایه گذاری خواهد بودنکته بیستماطلاعات، نفت دوران جدید استنکته بیست و یکمتوکن‌های تخفیفی حرف ندارند!نکته بیست و دومهمه اتریوم را دوست دارندهر پروژه و توسعه دهنده‌ای که با آن صحبت کردیم، عاشق اتریوم، جامعه اتریوم و چیزی که سعی برساخت آن را دارند، بود.نکته بیست و سومقضیه پروتکل FAT همچنان دارای کاربرهای فراوان استنکته بیست و چهارمهمه فقط سعی می‌کنند تا گل مسئله را سروسامان دهند

درست مثل بسیاری از افراد که در سال ۲۰۱۷ وارد حوزه ارزهای دیجیتالی شدند، ما نیز گرفتار مرداب‌هایی از اطلاعات ناقص و بالا و پایین‌های بازار شدیم. حالا بافکر کردن به آن زمان‌ها، یاد دوران خوبی میافتم.

بسیاری از ما پول‌های بیشتری به‌دست آوردیم و بسیاری نیز پول از دست دادیم.

به همین خاطر فهرستی بیست‌وچهار موردی را برای شما آماده کردیم که حاصل چند ماه تحقیقات فراوان است.

پیش از شروع باید خاطرنشان کرد که تمامی نکات گفته‌شده دلیلی بر تائید یا عدم تائید یک پروژه خاص نیست. مطالبی که در ادامه گفته می‌شود تنها دیدگاه‌های مدیران و بنیان‌گذارانی است که تصمیم گرفتند آنها را با شما به اشتراک بگذارند.

به‌علاوه جملاتی که به‌صورت ایتالیک نوشته شده‌اند، نظرات شخصی نویسنده اصلی مطلب هستند.

نکته اول

ICOها خوش قول نیستند

وقتی صحبت از سرمایه گذاری در ICOها می‌شود، این‌طور فکر نکنید که استارت آپ ها هدف خود را مشخص کرده و روی برنامه خود حرکت می‌کنند. هیچ قانون یا بازار مشخصی در این حوزه برای موفقیت وجود ندارد. بخش عمده این استارت آپ ها با شکست مواجه می‌شوند و این موضوع در مورد ارزهای دیجیتالی نیز صدق می‌کند.

به عقیده من بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه ICOها در مراحل اولیه، دقیقاً نمی‌دانند که در حال انجام چه‌کاری هستند و به همین دلیل هم هست که به دنبال پروژه‌ای هستند که افراد دیگر بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چنین عاملی دلیل اصلی سرمایه‌گذاری آنهاست.

به‌علاوه به یاد داشته باشید که شرکت‌هایی که به‌وسیله بودجه عمومی ایجاد می‌شوند، نمی‌توانند به‌صورت دقیق مشخص کنند که پروژه به موفقیت ختم خواهد شد یا خیر.

مسئله اصلی اینجاست که تعیین چنین پارامتری به‌خودی‌خود مشکل است، حال باوجود ذات غیرقابل‌پیش‌بینی بلاک چین ، این موضوع صورت سخت‌تری نیز به خود می‌گیرد.

نکته دوم

 در یک پروژه،‌ توسعه دهنده بیشتر = سود بالاتر

چالش اصلی برای یک پروژه سطح بالا و با کیفیت، جلب نظر توسعه دهندگان و کاربران واقعی است. پول در مورد چنین پروژه‌هایی مسئله اصلی نیست. مگر در موارد خیلی کمی که آن هم معطوف به بحث عرضه توکن ها و جمع سپاری است.

به نظر من دوره‌ای که در آن مردم عادی به سمت ICOهای فوق‌العاده بروند تمام‌شده است. متأسفانه!

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

این ارزش در حال تغییر به سمت شرکت‌هایی است که از طریق بودجه عمومی (VC) ایجاد می‌شوند. این مسئله نیز تنها یک دلیل دارد: بسیاری از این شرکت‌ها ارزش‌افزوده بسیار بالایی را برای سرمایه‌گذاران مهیا می‌کنند. چه تبلیغات باشد چه پشتیبانی از شبکه این شرکت‌ها، ارزش‌افزوده بالا یک امر بدیهی است.

صد البته بیشتر این شرکت‌ها کاملاً از چهارچوب‌های قانونی پیروی می‌کنند و مشکلی نیز به سیاست‌های «شناخت مشتری» ندارند.

نکته سوم

 ایردراپ‌ها بیشتر خواهند شد

فروش مستقیم توکن‌ها، جای خود را به ایردراپ‌

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

با بسیاری از پروژه‌ها صحبت کردیم که تصمیم گرفته بودند از مدل ایردراپ استفاده کنند تا به این واسطه از شر تحقیقات قانونی رها شوند.

صد البته چنین مدلی باعث خواهد شد تا سؤالات بی‌شمار مردم از توسعه دهندگان پروژه درباره توکن‌ها کمتر شود.

عرضه مستقیم توکن‌ها یک آشوب به‌تمام‌معناست که به طعمه مناسبی برای هکرها بدل گشته است. نباید فراموش کنیم که تمام پروژه‌های خوب در همان مراحل اول توسط شرکت‌های VC بلعیده می‌شوند. در ایردراپ، مالکان پروژه با پروژه‌های دیگری قرارداد همکاری امضا می‌کنند. به عنوان مثال پروژه X با پروژه کوانتوم همکاری می‌کند و به دارندگان توکن‌های کوانتوم، در یک روز توکن‌ X هم اهدا خواهد شد.

نکته چهارم

 کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تغییر را پذیرفته است

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتالکمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دوست ارزهای دیجیتال است و مایل است تا این جامعه ابتدا به فکر ایجاد چهارچوب‌های درون‌سازمانی باشد.

در طول این برنامه با افراد کمی صحبت کردیم که به‌واسطه صحبت‌های مرتب با مسئولین این کمیسیون یا کار کردن در این بخش، در تلاش بودند تا مسئولین دولتی را بیش‌ازپیش در مورد ارزهای دیجیتالی آگاه نمایند.

آنها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که تغییری بزرگ در راه است و باید خود را با آن وفق دهند. عقیده شخصی من بر این است که نباید نگران قانونی گذاری‌ها و اجرای آئین‌نامه‌ها افتاد، بلکه باید با آغوش باز از آنها پذیرایی کرد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران خرده‌پا، یا دانش زبانی کافی برای پیدا کردن پروژه‌های کلاهبردارانه را ندارند یا گرفتار تنبلی و نداشتن اطلاعات کافی‌اند.

نکته پنجم

مشکل نقدشوندگی

نقدشوندگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه کریپتوست و به همین دلیل این حوزه دچار تلاطم است.

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

مطمئناً فهم این مسئله بسیار آسان خواهد بود. در صورت نبود نقدشوندگی سریع، امکان دستکاری در بازار وجود دارد نوسانات افزایش می‌یابد. عدم اشتراک گذاشته شدن فهرست تقاضاهای فردی در صرافی‌ها یکی از مشکلاتی است که مانع از نقدشوندگی می‌شود.

خوشبختانه صرافی‌های غیرمتمرکز در پی از بین بردن این نقطه‌ضعف هستند.

نکته ششم

 امنیت قراردادهای هوشمند

طیف گسترده‌ای از قراردادهای هوشمند امنیت ندارند و درنهایت همین قراردادها هستند که به‌عنوان معیاری برای سنجش امنیت تبدیل می‌شوند.

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

پروژه‌هایی مانند Quantstamp و Certik به دنبال بازنگری قراردادهای هوشمند و پیدا کردن نقاط ضعف گسترده آنها هستند.

با کمی فکر می‌توانیم به این نتیجه برسیم که درنهایت یک سیستم معیار برای تائید امنیت قراردادهای هوشمند به وجود خواهد آمد. این سیستم به نوعی شبیه به مهر تائیدی خواهد بود که توسط یک گروه معتبر ارائه می‌شود.

هر پروژه‌ای که چنین کاری را به سرانجام برساند، قطعاً ارزش بالایی پیدا خواهد کرد.

نکته هفتم

فرهنگ پذیرش ارزهای دیجیتال

فرهنگ به مردم کمک خواهد کرد که با سرعت بیشتری خود را ارزهای دیجیتالی وفق دهند. برخی فرهنگ‌ها نیز بستر مناسب‌تری را برای پذیرش ارزهای دیجیتالی دارا هستند

کشورهایی مانند کره جنوبی یا ژاپن که حرف‌های زیادی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای برای گفتن دارند. بیش از نیمی از جمعیت این کشورها بازی‌های رایانه‌ای را انجام می‌دهند؛ ارزهای دیجیتالی نیز به نوعی ریشه در همین بازی‌ها دارند.

از همین رو منحنی پذیرش برای ایجاد یک ارز واقعی، چندان سخت نخواهد بود.

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

از طرف دیگر، فرهنگ‌هایی را داریم که رابطه خوبی با تکنولوژی‌های جدید ندارند. در چنین مواردی ارزهای دیجیتالی به ابزاری برای هکرها و کلاه‌برداران اینترنتی تبدیل می‌شود.

نکته هشتم

سال ۲۰۱۷، سال آغاز

سال ۲۰۱۷ سالی بود که سوپ بنیادین حوزه کریپتو ایجاد شد.24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

در این سال پروژه‌های عالی کم نداشتیم و در روی دیگر سکه این سال پر بود از پروژه‌های بی‌مصرف. اگر بخواهم ازنقطه‌نظر شخصی و به دور از آمارهای رسمی صحبت کنم، باید بگویم که در این سال ۹۸٫۵ درصد پروژه‌های بی‌مصرف و تنها ۱٫۵ درصد آنها دارای ارزش بودند.

اما مسئله اصلی این نیست.

نکته اصلی اینجاست که ما به سازوکاری انقلابی نیاز داریم تا از جایی که در حال حاضر قرار داریم، به‌جایی برسیم که امیدواریم در آینده به آن برسیم.

چنین موضوعی را به شکل یک تکامل بنگرید. پروژه‌های معقول و مناسب خود را در جامعه جا می‌اندازند، رشد می‌کنند و موفق می‌شوند و در پایان افراد تنبل را به حال خود رها می‌کنند.

نکته نهم

انگیزه یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که توکن ها باید پیرامون آن ایجاد شوند

«چارلی مانگر»، دست راست «بافت»، در جمله‌ای معروف می‌گوید:

انگیزه را به من نشان بده تا من به تو نتیجه را نشان دهم.

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتالبسیاری از پروژه این مسئله را از یاد برده‌اند. به‌طوری‌که برخی از آنها حتی بیست دقیقه هم برای طراحی کارکرد توکن های خود وقت نگذاشته‌اند.

طراحی یک انگیزه یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین تضمین‌هایی است که باعث می‌شود یک اکوسیستم ساختاری قوی پیداکرده و مدت بیشتری دوام داشته باشد.

انگیزه از طرف دیگر یکی از بنیادی‌ترین عوامل در ارتباط با ایجاد اثر شبکه است.

نکته دهم

بازار ارزهای دیجیتالی سرانجام به ارزشی بالغ‌بر تریلیون ها دلار می‌رسند

محض اطلاع!

نکته یازدهم

آیکون (Icon) پروژه‌ای خارق‌العاده است

تلفیق یک فناوری سطح بالا + محل ایجاد سی صد پروژه + مدیریت مناسب + اکوسیستمی کاملاً مبتنی بر بلاک چین + وجود تعداد بی‌شماری کره‌ای + بازاریابی مناسب، باعث شده تا آیکون به یک پروژه بی‌نظیر بدل شود.

نکته دوازدهم

بیشتر توسعه‌دهندگان کار بلد، اصلاً به قیمت فکر نمی‌کنند، آنها فقط ذهن خود را معطوف به تکنولوژی می‌کنند

همین مسئله چیزی است که بارها و بارها دیده‌ایم. از کنفرانس‌ها گرفته تا مصاحبه‌ها، پروژه‌های باکیفیت هیچ‌گاه نگران سرمایه‌گذاری یا قیمت ندارند. آنها تنها به توسعه و کار ادامه می‌دهند.

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

به عقیده این، همان رویکردی است که یک هودلر (HODLer) واقعی باید سر لوحه کار خود قرار دهد. رویکردی که در آن نهایت اعتماد به تکنولوژی و جهت حرکت یک پروژه وجود دارد.

قیمت تنها یک دست‌انداز در نقشه‌ای است که به کمال ختم می‌شود.

نکته سیزدهم

بلاک چین فضایی منحصربه‌فرد است چراکه باید از هر چیزی دانش داشته باشید

بلاک چین تنهایی جایی است که یک سرمایه‌گذار باید در مورد موضوعات مختلف اطلاعات داشته باشد.

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

نظارت، اقتصاد توکن ها، عملکرد، مقیاس‌پذیری و نحوه ساخت یک جامعه، همه و همه اطلاعاتی است که یک سرمایه‌گذار باید از آنها سر رشته داشته باشد. از همین رو سرمایه‌گذاری در بلاک چین از سرمایه‌گذاری در مباحث رایانه‌ای سخت‌تر است.

شما باید تفاوت میان متغیرهای مختلف را بشناسید و درست به مانند یک VC فکر کنید. در این میان هیچ پارامتری مانند نسبت قیمت به در آمد وجود ندارد که بتواند شما را کمک کند.

نکته چهاردهم

حجم فرا بورس بیت کوین گیج‌کننده است

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

حجم عمده‌ای از بیت کوین در صرافی‌ها نیست. تمام این مقدار در بازارهای فرا بورس است. خریداران و فروشندگان به‌صورت مستقیم اقدام به مبادله سرمایه‌های خود می‌کنند.

پس چه کسی آنها را می‌خرد؟

بازیگران اقتصادی تحت عناوین یا شرکت‌های مختلف، کار می‌کنند. مردم در حال جمع‌کردن بیت کوین و خرید آن هستند. خیلی هم زیاد …

نکته پانزدهم

فضای کریپتو به یک بازار سالم فرعی و مستحکم‌تر نیاز دارد

فروشندگان استقراضی و دیگر اسباب مالی فرعی باعث می‌شوند تا یک بازار از سلامت و ثبات بهره‌مند شود و میزان تغییرات در آن به کمترین میزان برسد.

فهم این مفهوم برای من ساده نبود، اما بنیان‌گذار یکی از صرافی‌های بزرگ، توضیحی ساده از آن را برای من ارائه کرد.

درحالی‌که فروشندگان استقراضی نزد بقیه از نفرت بالایی برخوردارند، یکی از اصلی‌ترین اجزای بازارهای سالم‌اند.

به پروژه‌هایی مانند «مارکت پروتکل» و ۰x نگاهی بی اندازید تا به این وسیله راه ورود تجارت‌های فرعی را به بلاک چین بازکنید.

نکته شانزدهم

علیرغم اعلام Novogratz، هنوز بنگاه‌های مالی و پولی که در میان آنها جریان دارد، وارد فضای کریپتو نشده است

پول‌های هنگفت هنوز وارد کار نشده‌اند!

مستمری‌ها، حقوق‌های بازنشستگی معلمان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز وارد این فضا نشده‌اند، اما ورود آنها به این زودی‌ها هم نخواهد بود.

دو دلیل برای این مسئله قابل بررسی است.

اول اینکه، متولی مشخصی برای کمک به آنها به‌منظور  تسهیل خرید و نگهداری ارزهای دیجیتالی وجود ندارد.

دوم اینکه، این بازار برای چنین افرادی بسیار بی ثبات است.

این موضوع باعث می‌شود تا این پول هنگفت که وارد فضای ارزهای دیجیتالی شده برای شرکت‌های فناوری محور و تعدادی کسب و کارهای دفتری کوچک باقی بماند.

نکته هفدهم

سیستم‌های مدیریت کلیدها (Key Manegment Services) در آینده به موفقیت‌های بزرگی می‌رسند

بسیاری از مردم تمایلی به نگه‌داری از کلیدهای عمومی خود ندارند و حتی گاهی افراد حرفه‌ای نیز برای کار کردن با آنها به مشکل می‌خورند.

نگهداری از کلیدهای شخصی بسیار ترسناک است.

به یاد داشته باشید که بیشتر مردم در مقابل پس‌انداز، مسئولیت پذیر نیستند، حالا فکر کنید که همین افراد سلسله اعدادی را با خود حمل کنند که به هر کسی این اجازه را بدهد که در عرض یک یا دو ثانیه، تمام پول‌های شان را بدزد.

از همین رو سیستم‌های مدیریت کلیدها در آینده حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن خواهند داشت. برخی از از همین سیستم‌ها شاید در آینده نقش بانک‌های ارزهای دیجیتالی را بر عهده داشته باشند.

نکته هجدهم

بلاک چین‌ها شخصی نیستند. شرکت نمی‌توانند بدون نقض کردن قوانین حریم شخصی، اطلاعات را بر روی دفاتر کل عمومی نگه‌داری کنند. لایه‌های حریم خصوصی بسیار پر اهمیت‌اند

اگر در مورد رسیدن به فهم درستی از تکنولوژی بلاک چین و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آن علاقه دارید، پس حتماً قوانین امنیت اطلاعات را مطالعه نمایید.

اپلیکیشن های غیرمتمرکز بسیاری را دیده‌ام که به افراد آزاد وعده اطلاعات آزاد یا ایجاد یک بازار آزاد را می‌دهند.

عالیه!

اما هیچ‌کدام در گزارش ها (White Paper) خود حرفی از اینکه چطور اطلاعات به‌شدت خصوصی و حساس را تحت نظارت قوانین امنیتی بین‌المللی ذخیره می‌کنند، به میان نیاورده‌اند. این‌طور نیست؟

حریم خصوصی اطلاعات بر روی بلاک چین به‌عنوان یک سازوکار یکپارچه در یک زنجیره یا به عنوان لایه‌ای که بر روی لایه‌های زیرین ساخته‌شده، به دنبال ایجاد یک بازار بسیار بزرگ است.

نکته نوزدهم

اپلیکیشن اصلی انقلابی در عرصه کریپتو یک نوآوری تکنولوژیکی سریع و سازوکاری برای سرمایه گذاری خواهد بود

برای اولین بار در تاریخ، یک فرد عادی می‌تواند به یک سرمایه‌گذار کارآفرین تبدیل شود. این صنعت پیش‌تر در انحصار افراد ثروتمند بوده و حالا انسان‌هایی مثل ما نیز می‌توانند در آن سهیم باشند.

صد البته این مسئله می‌تواند باعث شود تا به ابزاری برای افراد کلاه‌بردار تبدیل گردد اما از طرف دیگر باعث ظهور نوآوری‌های بیشتر خواهد شد.

نکته بیستم

اطلاعات، نفت دوران جدید است

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتال

همه روزه افراد بیشتری به قدرت اطلاعات و اهمیت محافظت از آنها پی می‌برند.

اطلاعات، نفت دوران جدید است و شرکت‌های مانند فیس‌بوک و آمازون غول‌های نفتی جهان امروزه‌اند.

خوشبختانه بلاک چین روشی قابل‌اتکا را برای پایان دادن به این انحصار فراهم می‌آورد. به‌وسیله بلاک چین می‌تواند جهانی را ساخت که در آن داده را می‌توان به‌وسیله اشتراک‌گذاری داده‌ها آزاد نمود. با حفظ مالکیت اصلی داده، این فرصت مهیا خواهد شد که ایجادکننده اصلی اطلاعات مورد تشویق قرار گیرد.

یکی از بهترین پروژه‌هایی که این راه را به خوبی دنبال می‌کند Ocean Protocol است.

نکته بیست و یکم

توکن‌های تخفیفی حرف ندارند!

اساساً چنین توکن هایی مزیت‌هایی را بر انواع دیگر توکن ها دارند. اول از همه اینکه چنین توکن هایی اوراق بهادار نیستند. دوم اینکه استفاده و مشارکت در شبکه را افزایش می‌دهند. سوم مردم علاقه بیشتری به نگه‌داری و استفاده از آنها در آینده دارند که موجب افزایش و ثبات هر چه بیشتر قیمت می‌شود. چهار اینکه، چنین توکن هایی این امکان را برای ارزها و پول‌های دارای پشتوانه به وجود می‌آورند که به منظور دسترسی به یک سیستم مورداستفاده قرار گیرند.

به عقیده من توکن های تخفیفی در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ از محبوبیت بالایی برخوردار شوند.

نکته بیست و دوم

همه اتریوم را دوست دارند

24 نکته طلایی از ارزهای دیجیتالهر پروژه و توسعه دهنده‌ای که با آن صحبت کردیم، عاشق اتریوم، جامعه اتریوم و چیزی که سعی برساخت آن را دارند، بود.

بسیاری از فاکتورهایی که در جامعه اتریوم دیده می‌شوند، همان ویژگی‌هایی هستند که در ابتدا پای مردم را به دنیای بلاک چین باز کرد.

بنا بر دیدگاه شخصی، اتریوم در دو یا سه سال آینده، با افزایش چشم‌گیری در میزان ارزش بازار خود روبه‌رو می‌شود.

نکته بیست و سوم

قضیه پروتکل FAT همچنان دارای کاربرهای فراوان است

پروتکل‌های FAT بیان می‌کنند که ارزش توسط لایه‌های کاربردی تعیین نمی‌شود بلکه این ارزش در لایه پروتکل مشخص می‌شود.

به‌صورت کلی من با چنین مفهومی موافق هستم. بیشتر افرادی هم که با آنها صحبت کردم بر این عقیده بودند که ما در حال حاضر در مراحل اولیه دنیای بلاک چینی جدید قرار داریم و پروژه‌های پروتکلی بهترین ارزش سرمایه گذاری در طولانی‌مدت را ارائه می‌کنند.

نکته بیست و چهارم

همه فقط سعی می‌کنند تا گل مسئله را سروسامان دهند

بیشتر زندگی من به‌عنوان یک پیش‌قدم در تأسیس شرکت‌ها مختلف با این حس عجین بوده که واقعاً نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهم!

این‌طور که به نظر می‌رسد، دنیای بلاک چین از این قاعده مستثنا نیست. بسیاری از پروژه‌ها همین‌طور که جلو می‌روند، مسائل مختلف را نیز حل و فصل می‌کنند، ایده‌های جدید را ایجاد می‌کنند و شبکه‌های جدیدی را بسط می‌دهند.

این مسئله زیبایی وضعیت فعلی توسعه این تکنولوژی است. حالا زمانی هیجان‌انگیز برای فراگرفتن دانش‌های نو به چالش کشیدن اطلاعاتی است که پیش‌تر می‌دانستید.