video thumb

چگونه می‌توانید اجازه کار در آمریکا را دریافت کنید؟

در حالی که شهروند آمریکا محسوب نمی‌شوید، چگونه می‌توانید اجازه کار در آمریکا را دریافت کنید؟ این سوالی است که بسیاری از مردم از سراسر دنیا به دنبال جواب آن می‌گردند.

بسیاری از داده‏‌ها نشان می‌دهد، کارگرانی که به آمریکا مهاجرت می‏‏‏‏‌کنند از نظر اقتصادی، نوآوری، کارآفرینی و درآمد مالیاتی و شغلی بسیار برای این کشور ارزشمند هستند. اما بسیاری از این افراد سخت‏کوش و با استعداد به دلیل سخت بودن قوانین مهاجرت این کشور، هیچ راهی برای کار کردن قانونی چه در داخل آمریکا و چه در خارج از آن پیدا نمی‏‌کنند. به گفته «لیلی اکسلرود»، از وکلای مدافع مهاجرت، نظام مهاجرتی آمریکا بسیار پیچیده است، ویزاها و کارت‌های سبز کارمندی دارای انواع مختلفی است. متاسفانه، برخی از آن‌ها ویزاهای غیر مهاجرتی موقتی هستند که به کارگران اجازه می‏‌دهد برای مدت محدودی وارد این کشور شوند اما هیچ راهی برای این‌ که بتوانند یک زندگی دائمی ایجاد کنند، ندارند.

کار در آمریکا برای یک غیرآمریکایی به چه روشی قانونی می‌شود؟

کار در آمریکابرای کسانی که به صورت غیر قانونی وارد آمریکا شده‌اند، از انجام بسیاری از کارهای قانونی ممانعت به عمل می‏‌آید. به نقل از «پاتریشا مالون»، مدیر بخش حامیان مهاجرت، سیستم مهاجرت آمریکا برای کسانی که دارای وضعیت مشخصی نیستند، شرایط کاری و زندگی قانونی فراهم نمی‌کند. هرچند موارد استثنا در این زمینه وجود دارد؛ در سال ۱۹۸۶، قانون کنترل و اصلاحات مهاجرت برای حدود ۳ میلیون مهاجر که تا قبل از سال ۱۹۸۲ وارد این کشور شده بودند و وضعیت مشخصی نداشتند، قانونی وضع کرد تا بتوانند به عنوان شهروند در آمریکا زندگی کنند.

 

در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما دستور اجرای قانون DACA را صادر کرد. قانون DACA جهت حمایت افرادی که از کودکی وارد آمریکا شده بودند به منظور حمایت و دادن مجوز زندگی و کار در آمریکا برای آن‌ها وضع شده بود. اما اخیرا دونالد ترامپ اعلام کرد که DACA باید در عرض ۶ ماه به فعالیت خود خاتمه دهد، این در حالی است که ۷۸۷۰۰۰ نفر تحت حمایت DACA قرار داشتند و حال با این بیانیه وضعیت آنان دچار هرج و مرج گردیده است.

در اینجا، ما برای کسانی که امیدوارند بتوانند در آمریکا کار کنند و همچنین دریافت کنندگان احتمالی DACA هستند، مسائلی را مطرح می‌کنیم تا بدانند از چه گزینه‌‏هایی می‌‌توانند استفاده کنند و یا چگونه می‌توانند DACA را تجدید کنند.

تفاوت بین ویزاهای مهاجرتی و ویزاهای غیر مهاجرتی چیست؟

کار در آمریکااولین چیزی که افراد غیر آمریکایی جهت کار در آمریکا باید بدانند این است که دو نوع ویزای کاری وجود دارد.

  • ویزای مهاجرتی، شرایطی را برای شما فراهم می‏‌کند که ساکن دائمی و قانونی آمریکا شوید و یا شاید روزی به عنوان شهروند در این کشور زندگی کنید.
  • ویزای غیر مهاجرتی، که اجازه می‏‌دهد برای یک دوره محدود و معمولا ۶ ساله در این کشور کار کنید. بیشتر ویزاهای غیر مهاجرتی به جز ویزا H1B برای کارگران متخصص می‌باشد. برای دریافت این ویزاها باید اعلام کنید که قصد اقامت دائم در این کشور را ندارید.

 

اگر شما دارای ویزای غیر مهاجرتی هستید و به دنبال اقامت دائم در آمریکا باشید، ممکن است شانس خود را جهت ماندن قانونی در این کشور از دست دهید. اما ویزای H1B یک استثناء بزرگ است. طبق سخنان اکسلرود، ویزای H1B یک ویزای موقت مخصوص کارگران متخصص با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد است که برای یک دوره ۳ ساله که می‌توان آن را تجدید کرد. که البته آن را ویزای دوگانه هم می‌نامند. حتی اگر هدفتان این است که در آمریکا بمانید می‌توانید درخواست ویزای H1B بدهید.

چگونه ویزای مهاجرتی دریافت کنیم؟

 

کار در آمریکادر سال ۲۰۱۶، آمریکا حدود ۶۱۷۷۵۲ ویزای مهاجرتی صادر کرد که بسیاری از آن‌ها به منظور هدف‌های غیر کاری و معمولا دارای قصدهای مالی و ازدواج با شهروند آمریکایی بودند و تنها ۱۴۰۰۰۰  عدد از آن‌ها به قصد کار در آمریکا رزرو شده بودند. اکنون ما به شما ویزاهایی را معرفی می‌کنیم که بتوانید شهروند آمریکا شوید و یا اقامت دائم این کشور را بگیرید.

  • EB-2: برای این که صلاحیت گرفتن این ویزا را داشته باشید باید دارای مدرک عالی و یا مدرک کارشناسی به همراه ۵ سال سابقه کار مرتبط باشید. این نوع ویزا بزرگترین طبقه بندی ویزاهای کاری مهاجرتی را در بر می‏‌گیرد که شامل، مهندسین، طراحان داخلی، وکلا، پزشکان و معلمین می‌شود.
  • EB1: این ویزا مخصوص کسانی است که توانایی‌های بی‌نظیری دارند. شما باید توانایی منحصر به فردی داشته باشید تا بتوانید این ویزا را دریافت کنید. ورزشکاران المپیک، برندگان جایزه‌های ادبی، برندگان اسکار، واجدین شرایط جهت دریافت این ویزا می‌باشند.
  • EB1-C: جهت استفاده مدیران شرکت‏‌های چند ملیتی است. در صورتی که شما در بخش مدیریتی شرکت‌‏های چند ملیتی خدمات‏ رسانی می‏‌کنید، این ویزا بهترین گزینه برای ورود به آمریکا می‌باشد.

چگونه ویزای غیر مهاجرتی دریافت کنیم؟

 

کار در آمریکادر سال ۲۰۱۶، آمریکا ۱۰۳۸۱۴۹۱ ویزای غیر مهاجرتی صادر کرد اما با عناوین ویزای مهاجرتی که بیشترشان ویزای غیر کاری بودند. حال می‌خواهیم نمونه‌ه‏ای از این ویزاها را معرفی کنیم که به شما اجازه کار در آمریکا را می‏‌دهند.

  • H-1B: به شرکت‌های واجد شرایط این اجازه را می‏‌دهد تا جهت تامین نیروی کار خود که نیازمند دانش ویژه‌‏ای هستند گواهی‏نامه‏‌هایی را صادر کند و بتوانند نیروی کار خارجی جهت کار در آمریکا درخواست بدهند. تنها تعداد محدودی ویزای H1B موجود است. در سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۸۵۰۰۰ نفر کاهش یافت در حالی که میزان تقاضا خیلی بیشتر از عرضه بود. طبق USCIS، برای دارندگان ویزای H1B داشتن مدرک کارشناسی در زمینه علمی، فناوری اطلاعات و مهندسی الزامی است.
  • ویزای L1A: برای جا‌به‌جایی افراد در شعبه‌‏های خارجی شرکت‏‌های چند ملیتی یا بین‌المللی به کار می‌رود.
  • ویزای O1: برای افرادی با استعداد‌های خاص مانند برندگان اسکار و المپیک به کار می‌رود.
  • ویزای E1: جهت استفاده تاجران و سرمایه گذاران کلان استفاده می‌شود.
  • یک ویزای غیر مهاجرتی دیگر هم وجود دارد که فقط کارگران کانادایی و مکزیکی جهت کار در آمریکا قبل از شروع فعالیت‌های تجاری درخواست می‏‌دهند.

دلیل خاص بودن دریافت کنندگان DACA چیست؟

 

کار در آمریکا

 

جوانانی که از طریق DACA مورد حمایت قرار می‌‏گیرند دارای مجوز کار می‏‌باشند. مزایای استفاده از آن از تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ شروع می‌‏شود و در تاریخ ۵ سمپتامبر ۲۰۱۸ پایان خواهد یافت. بنابراین طبق قانون خدمات مهاجرتی و شهروندی آمریکا افراد می‏‌توانند تا تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۱۷ درخواست تجدید نظر خود را ارسال کنند. به طور معمول این تجدید دوره دو سال به طول می‌انجامد. بعضی از دارندگان DACA به علت وجود برخی قوانین، ممکن است نتوانند DACA خود را پس از پایان تاریخ انقضای آن تمدید کنند. اما به دلیل این که حدود ۱۵ ایالت از جمله نیویورک، تقاضای انحلال DACA را ممنوع کردند، وضعیت آن به صورت نامشخص درآمده است.

طبق گفته «مالون» زمانیکه DACA منقضی می‏‌شود شرایط بسیاری از افراد نا معلوم می‌‏گردد. وقتی در چنین شرایطی قرار می‏‌گیرید بهترین گزینه این است که با یک وکیل مهاجرتی مشورت کنید زیرا آنان قوانین را بهتر می‏‌دانند و می‏‌تواند تشخیص دهد که شما در حال حاضر واجد شرایط برای استفاده از کدام گزینه هستید. ممکن است به شما گفته شود که باید موقتا آمریکا را ترک کنید، اما این را هم باید بدانید که ممکن است پس از ترک آمریکا اجازه بازگشت به آن کشور را پیدا نکنید. زیرا پس از این که وارد ۱۸ سالگی شدید، اگر بیش از ۱۸۰ روز به صورت غیر قانونی در این کشور اقامت داشته باشید ممکن است بین ۳ تا ۱۰ سال برای شما مجازات حبس در نظر گرفته شود. اگر بیش از یک سال به صورت غیر قانونی در این کشور اقامت داشته باشید مجازات ۱۰ سال حبس برای شما اجرا می‏‌شود.

 

کار در آمریکابنا به گفته «اکسلرود» اگر شما پس از این که وارد ۱۸ سالگی شدید تحت پوشش DACA قرار بگیرید، این مجازات در مورد شما اعمال نمی‌گردد. زیرا حضور شما غیر قانونی محسوب نمی‌شود. ولی اگر پس از این که وارد ۱۸ سالگی شدید بدون این که تحت پوشش DACA باشید و به زندگی و کار در آمریکا ادامه دهید، طبق قانون شما واجد شرایط دریافت ویزای مهاجرتی کاری نخواهید بود. مگر این که در این مدت با یک شهروند آمریکایی ازدواج کرده باشید و یا فرزند شما در آمریکا به دنیا آمده باشد.

 

از دیگر مشکلات این است که با این که اگر شما قبل از ۱۸ سالگی در این کشور بوده باشید، حضور شما غیر قانونی در نظر گرفته نمی‌‏شود، ولی مجازاتی هم که برای شما در نظر گرفته می‏‌شود بین ۳ ماه تا یک سال نیست و اگر شما برای مدت یک سال یا بیشتر در آمریکا بوده‌اید، برای مدت کوتاهی آنجا را ترک کرده‌اید و مجدد بازگشته‌اید، حتی اگر این خروج و ورود در دوره کودکی شما صورت گرفته است به طور کامل مشمول مجازات می‏‌شوید.

اگر شما در سن دو سالگی وارد آمریکا شده‌‏اید و سپس والدین شما در سن ۵ سالگی به دلیل ملاقات با خویشاوندان شما را به کشور خود بازگردانده‏‌اند و بعد از سپری شدن مدتی مجدد به آمریکا بازگشته‌‏اید باز هم مشمول مجازات می‏‌شوید. بدان معنی که شما مجبورید کشور را به مدت ۱۰ سال ترک کنید و پس از گذشت یک دهه در صورتی‌ که همسر و یا والدین شما شهروند آمریکا هستند درخواست بازگشت به این کشور را بدهید.

چرا دریافت کنندگان DACA باید ویزای کاری دریافت کنند؟

کار در آمریکاحتی اگر مجازات مانع دریافت شما از ویزا نگردد، با چالش دیگری مواجه هستید. مجبور هستید برای دریافت هر نوع ویزای کارمندی به عنوان کسی که تحت پوشش DACA بوده است کشور را ترک کنید. مگر این که طبق قانون LIFE، درخواست مهاجرت خود را قبل از سال ۲۰۱۱ ارائه داده باشید. بیشتر دریافت کنندگان DACA مجبورند بدون هیچ تضمینی جهت بازگشت به آمریکا، این کشور را ترک کنند. حتی اگر دارای گواهی نامه‏‌هایی باشند که از آن‌ها در جهت دریافت ویزای غیر مهاجرتی H1B حمایت کند.

 

مگر این که دارندگان DACA برای کارفرمایان آزاد مانند بیمارستان‌های غیر انتفاعی کار کنند. آن‌ها باید درخواست‌های خود را تا آپریل سال بعد ارائه دهند و تا مدتی نمی‏‌دانند که آیا در قرعه کشی انتخاب شده‌‏ا‌ند یا خیر و حتی اگر در قرعه کشی انتخاب شده باشند باز هم تاریخ شروع به کار آن‌ها تا قبل از اول ماه اکتبر نخواهد بود. این بدان معنا است که دریافت کنندگان DACA با مشکلات متعددی روبرو هستند میان ماندن در کشور و ادامه دادن به حضور غیر‌قانونی یا ماندن در خارج از کشور به امید این که ویزای H1B دریافت کنند تا بتوانند از ماه اکتبر وارد این کشور شوند و کار و زندگی خود را شروع کنند.

«مالون» هشدار می‌‏دهد که این فرایند ممکن است بسیار طولانی باشد. برای دریافت‏ کنندگان DACA ممکن است این تنها گزینه موجود باشد. اگر قصد مهاجرت به آمریکا را دارید با یک سازمان حقوقی در تماس باشید تا بتوانند شما را در انتخاب بهترین گزینه یاری برسانند. گروه‌هایی که ممکن است بتوانند شما را در این راه یاری کنند شامل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، مراکز دادگستری، راهنما‌های قانون مهاجرت، انجمن وکلای مهاجرت آمریکا، پروژه حمایت مهاجران، مرکز قانون مهاجرت ملی و پروژه مهاجرت ملی وکلای ملی است.

آزمون های بین المللی