video thumb

تلفیق دو تکنولوژی هوش مصنوعی و بلاک‌چین

به سال ۲۰۱۸ رسیده‌ایم، سالی پر از امکانات بی‌حد و حصر، با این وجود هنوز نمی‌دانیم که درک ما از تکنولوژی بلاک‌چین و هوش مصنوعی تا چه‌ اندازه درست و کامل است. اما به این نکته فکر کنید که در زمان تلفیق این دو تکنولوژی بزرگ چه چیز‌های شگفت‌انگیزی می‌تواند رخ دهد.

سفر خود را شخصی‌سازی کنید

شاید شما دلتان بخواهد از تمام تکنولوژی‌های دنیا دور شوید و به یک مسافرت بروید، جالب اینجاست که خود تکنولوژی می‌تواند این امر را برای شما آسان کند. یک کمپانی استرالیایی با نام Chozun که در حوضه بلاک‌چین فعالیت می‌کند، در حال ساخت یک اکوسیستم مسافرتی است که به وسیله‌ی علوم داده و هوش مصنوعی (AI) قدرت می‌گیرد. حال نکته چیست؟ این تکنولوژی بسته به انتخاب شما به شخصی‌سازی هرچه بیشتر تجربه‌ی سفر و همچنین آرابخش کردن یا هیجان انگیز کردن آن کمک می‌کند.

بنابر این اگر شما هربار برای اینکه انتخاب کنید کجا می‌خواهید بروید و چکار بکنید وقت زیادی تلف می‌کنید، Chozum بسته به انتخاب شما می‌تواند بهترین مکان‌هایی که مطابق با سلیقه شما باشند را به شما معرفی کند. تکنولوژی پشت این محصول در طی زمان یاد میگیرد که شما به چه چیز‌هایی علاقه دارید و به چه مواردی علاقه ندارید، در نتیجه می‌تواند تشخیص بدهد که در صف ماندن برای دیدن یک بنای تاریخی برای شما لذت بخش خواهد بود یا باید در وقت شما صرفه جویی کرده و این مورد را حذف کند.

این فناوریه که از بلاک‌چین استفاده می‌کند و دارای یک سیستم انگیزشی مبنی بر پاداش‌هایی به وسیله‌ی اهدای توکن به مسافران است، همچنین شامل یک صرافی peer-to-peer یا نقطه به نقطه هم هست که درازای ابراز نظر و بیان تجربیات مسافرین در مورد پرواز، هتل و دیگر موارد به آن‌ها پاداش می‌دهند.

ربات‌هایی که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند

chatbot

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از ما علاقه‌ی بیشتری به صحبت کردن با یک رایانه داریم تا یک انسان، ربات‌های سخنگو یا ChatBotها مسیر ترقی و افزایش را پیش گرفته‌اند و به تازگی آن‌ها به مرحله‌ی استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین

Summarizebot یک کمپانی تازه تاسیس است که  ChatBot مبتنی بر بلاک‌چین برای تحقیقات متنی و چند رسانه‌ای طراحی کرده‌ است. این طراحی اساسا یک نسخه‌ی مدرن از CliffsNotes است که در آن شما نیازی نداشتید که تمام متن را بخوانید و به صورت اتوماتیک بخش‌های مهم متن را برای شما برجسته و مشخص می‌کرد.

این تولید این تکنولوژی می‌تواند برای دانش‌آموزان و مدیرانی که وقت چندانی ندارند یک خبر خوب باشد.

مدیر عامل این شرکت الکس ام (Alex M) در مورد این تکنولوژی اینگونه توضیح داد:

SummarizeBot یک هوش مصنوعی

cyber security

جلوگیری از حملات قبل از رخ دادن

یکی دیگر از فواید تلفیق این تکنولوژی که برای بسیاری از افراد پوشیده است و تاکنون استفاده‌ی چندانی از آن نشده است، می‌تواند ترکیب تکنولوژی هوش مصنوعی و بلاک‌چین در امر امنیت سایبری باشد. تلفیق این دو می‌تواند از به وجود آمدن اتفاقات و رویداد‌های خاصی جلوگیری کند.

پیتر تِرَن(Peter Tran) معاون ریاست شرکت Worldpay و همچنین رئیس امنیت سایبری جهانی و استراتژی‌های امنیتی(Global Cyber Defense & Security Strategy) اعلام کرد که:

هوش مصنوعی و بلاک‌چین می‌توانند به یک ترکیب وابسته برای امر امنیت سایبری تبدیل شوند، جایی که این دو بتوانند کنترل و بررسی کارت‌های یکدیگر را انجام دهند. انجام این فرایند می‌تواند یک تعادل بین نظارت، مشاهده و تشخیص زودهنگام را فراهم کند.

Atonomi

ووگان امری(Vaughan Emery) مدیرعامل شرکت Atonomi اعتقاد دارد که تکنولوژی بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی می‌توانند در تامین امنیت اینترنتی نقش اساسی ایفا کنند. او گفت:

ترکیبی از هویت تغییر ناپذیر و اعتبار سنجی بلاک‌چین می‌تواند به امنیت IoT یا اینترنت اشیا کمک زیادی کند؛ مخصوصا زمانی که هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی با یکدیگر ترکیب شوند می‌توانند رفتار دستگاه‌های غیرخودی را شناسایی کنند، هویت و اعتبار دو موردی هستند که می‌توانند حفاظت Real-time ارائه دهند که برای امنیت اشیا امری ضروری است.

یکی دیگر از شرکت‌هایی که به طور جدی در رابطه با امنیت سایبری هوشمند فعالیت می‌کند شرکت HEROIC است که سعی دارد تا با تلفیقی از هوش مصنوعی و بلاک‌چین بتواند از حملات سایبری حاضر و آتی جلوگیری کند. چاد بنت(Chad Bennett) به عنوان بنیانگذار و همچنین مدیرعامل این کمپانی اعلام کرد:

ترکیبی از داده‌های بزرگ، هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین یک الگوی جدید در امر حفاظت سایبری است.

از سفر تا تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، از تشخیص جرم تا امنیت سایبری، به نظر می‌رسد که بلاک‌چین و هوش‌مصنوعی می‌توانند تیم برنده‌ی ما باشند. اما ترکیب این دو می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که بتوانند ذهن انسان را بخوانند و از وقوع برخی اتفاقات دنیای واقعی نیز جلوگیری کنند؟ تنها یک دهه قبل مردم به اینگونه سوالاتی می‌خندیدند، اما امروز باعث به فکر فرو رفتم ما خواهند شد و از جواب این سوال مطمئن نیستیم.

نظر شما در رابطه با مطالب این مقاله چیست؟ آینده‌ی این دو تکنولوژی چه خواهد بود؟ آیا تلفیق این دو تکنولوژی خطری برای آینده‌ی انسان محسوب نمی‌شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید