سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

برای بیت کوین‌های ضبط شده چه اتفاقی می‌افتد؟

از همان روزهای اولیه، ارزهای دیجیتال در بازارهای سیاه و فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ماهیت پرداخت‌های مستقیم بیت کوین که لزوم استفاده از نهادهای واسطه را از بین می‌برد باعث شده تا تراکنش‌های غیرقانونی به دور از کنترل دولت‌ها و نهادهای مرکزی صورت بگیرد. نتایج مطالعه‌ی دانشگاه فناوری سیدنی نشان می‌دهد که تقریبا یک چهارم کاربران بیت کوین و نیمی از تراکنش‌های بیت کوین مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی یا شبه قانونی است و دولت‌ها به فکر ضبط کردن بیت کوین مربوط به چنین فعالیت‌ هایی هستند.

از طرف دیگر حدود ۲۸٫۵ میلیون کیف پول بیت کوین وجود دارد که بیش از ۰٫۰۱ بیت کوین

اقدامات مقامات دولتی پس از ضبط کردن بیت کوین ها

 

ضبط کردن بیت کوینالبته که فعالیت‌های غیرقانونی به وسیله ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد. با این که مسدود کردن پول‌های رایج یا ضبط کردن پول نقد خیلی آسان‌تر است، اما ماهیت ارزهای دیجیتال این فرایند را خیلی پیچیده‌تر می‌کند. اجازه دهید نگاهی به نمونه‌های واقعی از ضبط کردن بیت کوین به دست مقامات دولتی بیندازیم و ببینیم که این بیت کوین‌ ها کجا رفته‌اند.

مقامات بین المللی این موضوع را جدی گرفته‌اند. یورپول (پلیس اتحادیه اروپا) معتقد است که ۳ تا ۴ میلیارد پوند از طریق ارزهای دیجیتال پول‌شویی شده است. مدیر اجرایی این نهاد می‌گوید:

درآمدهای ناشی از فعالیت‌های مجرمانه در حال تبدیل شدن به بیت کوین هستند و بعد به مقادیر کوچک‌تر تبدیل می‌شوند و به افرادی داده می‌شوند که به نظر می‌رسد با این فعالیت‌ها ارتباطی ندارند اما به عنوان بخشی از فرایند پول‌شویی عمل می‌کنند. این افراد هم بیت کوین خود را به پول نقد تبدیل می‌کنند.

جاده ابریشم

ضبط کردن بیت کویندر ماجرای این وبسایت، چندین نهاد دولتی و قضایی، فعالیت‌های پلیسی مهمی را انجام دادند. یکی از این عملیات‌ها در اکتبر ۲۰۱۳ با بسته شدن وبسایت راه ابریشم صورت گرفت. راه ابریشم وبسایتی بود که به عنوان بازار سیاه برای فروش مواد مخدر از طریق بیت کوین عمل می‌کرد. بعد از ۲ سال بررسی، پلیس فدرال آمریکا (FBI)، موسس این وبسایت را بازداشت کرد و ۱۷۰۰۰۰ بیت کوین را هم ضبط کرد که در آن زمان حدود ۱٫۵ درصد کل بیت کوین‌های بازار بود.

ضبط کردن بیت کوین وبسایت راه ابریشم  و بستن این سایت تنها فعالیتی نبود که نهادهای بین المللی برای مبارزه با بازارهای غیرقانونی ترتیب داده بودند. در نوامبر ۲۰۱۴، پلیس آلمان، یورپول و پلیس فدرال آمریکا عملیاتی را بر ضد وبسایت Hydra و راه ابریشم ۲ صورت دادند که مواد مخدر می‌فروختند. نیروهای پلیس معتقدند که این ۲ فروشگاه توسط ۱۵۰۰۰۰ کاربر استفاده می‌شده است که ماهانه میلیون‌ها یورو ماده مخدر را به کمک بیت کوین از آن خریداری می‌کرده‌اند. این عملیات باعث ضبط ۱۲۶ بیت کوین از مالکان وبسایت‌ها شد.

پرونده بلغاری‌ها

 

شاید جالب‌ترین پرونده که توسط نهادهای بین المللی صورت گرفته در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۷ توسط پلیس بلغارستان با همکاری مرکز پلیس جنوب شرق اروپا (SELEC) انجام شده است. این نیروی مشترک جلوی فعالیت‌های یک سازمان جنایی را گرفتند که از افسران فاسد گمرک در کشورهای اروپایی برای نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای با هدف عدم پرداخت مالیات استفاده می‌کرد. مجرمان از بیت کوین برای سرمایه‌گذاری پول‌های حاصل از فعالیت‌های خود استفاده می‌کردند چرا که ردیابی آن‌ها سخت‌تر بود. نتیجه تلاش‌های پلیس منجربه ضبط کردن بیت کوین های این سازمان به مقدار ۲۳۱۵۱۹ سکه شد.

حراج ارزهای دیجیتال

ضبط کردن بیت کوینضبط شدن ارزهای دیجیتال نتیجه فعالیت نهادهای قضایی در کشورهای مختلفی مثل آمریکا، آلمان، بلغارستان و بریتانیا است. نهادهای بین المللی در حال تصمیم‌گیری در این مورد هستند که با پول‌های ضبط شده چه کاری می‌توانند بکنند.

آمریکا از اولین کشورهایی بود که شروع به حراج آن‌ها کرد. سرویس مارشال‌های آمریکا (USMS) که جزو ضابطین وزارت دادگستری آمریکا است، تا حالا حراج‌های مختلفی را برای بیت کوین‌ های به دست آمده صورت داده است. یکی از آن‌ها همین اواخر در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۸ صورت گرفت که مجموعا ۳۸۱۳ بیت کوین به سه نفر فروخته شد.

 

با وجود قیمت تقریبی ۱۱۵۰۰ دلاری بیت کوین در زمان حراج، حدود ۴۴ میلیون دلار درآمد حاصل از فروش آن‌ها بود. همین طور در آلمان هم مقامات انتظار دارند ۱۲۶ بیت کوین خود را به این صورت به فروش برسانند. جالب است که ۲۱۳۰۰۰ بیت کوین ضبط شده در بلغارستان می‌تواند یک پنجم بدهی این کشور را پرداخت کند. البته در حال حاضر با توجه به نوسانات قیمتی اوضاع کمی فرق می‌کند. در حال حاضر ارزش بیت کوین‌ها ۲ میلیارد دلار و بدهی ملی این کشور حدود ۱۶ میلیارد دلار است. هر چند معلوم نیست که مقام‌های ناظر این سکه‌ها را در اختیار دارند یا نه، با این حال مدیر دفتر دادستانی این کشور گفته که این دفتر و وزارت کشور به این بیت کوین‌ها دسترسی ندارند.

حراج‌های بیشتر پس از ضبط کردن بیت کوین ها

مبارزه علیه استفاده نادرست از این ارزها در بازارهای سیاه و فعالیت‌های مجرمانه در حال افزایش است. با وجود سرعت بالای انتقال پول بین کیف پول‌ها و کشورها، لزوم همکاری بیشتر بین المللی احساس می‌شود. ضبط کردن و حراج ارزهای دیجیتال می‌تواند راه خوبی برای مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی و همین طور روش خوبی برای درآمدزایی دولت‌ها باشد. هماهنگی بین نهادهای مختلف بین المللی در مورد فرایند حراج می‌تواند باعث ایجاد شفافیت بیشتر در این موردشود. همین طور لزوم وجود فرایند تعیین هویت خریدار هم باعث می‌شود تا جلوی فعالیت‌های غیرقانونی و ورود دوباره این ارزها به چرخه بازار سیاه گرفته شود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location