video thumb

تفاوت‌ها و شباهت‌های ارزهای دیجیتال با سهام (اوراق بهادار)

با ظهور و موفقیت شگفت‌انگیز ارزهای رمزنگاری شده(ابتدا بیت‌کوین و پس از آن طیف وسیعی از آلتکوین‌ها) مباحثی درمورد تفاوت‌ها و شباهت‌های بین رمزارزها و اوراق‌بهادار(سهام)، در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران مطرح شده است.

بسیاری از فعالان بازارهای مالی معتقدند که بازار سهام و بازار ارزهای‌ رمزنگاری شده دارای دو چشم‌انداز متفاوت با اختلاف گسترده هستند، ولی برخی دیگر نظرات متفاوتی دارند. با این حال اکثر آنها روی این مورد اشتراک نظر دارند که “هر دو بازار از دیدگاه مفهوم سرمایه‌گذاری تقریبا یکسان هستند.” همچنین، بین ویژگی‌های بورس‌اوراق‌بهادار و مبادلات ارزهای‌رمزنگاری شده، و همچنین اینکه چگونه سرمایه‌گذاران می‌توانند از هر دو مبادله سود کسب کنند، شباهت‌هایی وجود دارد. با این حال، اگر به دنبال درک و انتخاب بین یکی از این دو نوع مبادله هستید، به همان اندازه که شباهت‌هایی دارند، تفاوت‌هایی نیز  وجود دارد که برای شناختن این موضوع بسیار مهم هستند.

اگر به دنبال تجارت در بازار ارزهای‌رمزنگاری شده هستید، باید به این نکته اشاره کنم که در مقایسه با بورس اوراق بهادار، اساسا هر دو ویژگی‌های یکسان دارند. با این حال داشتن اطلاعات قبلی در مورد بازار سهام قطعا مفید خواهد بود.

بورس اوراق بهادار برای سال‌های طولانی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری بوده است اما در فضای رقابتی این روزهای بازارهای مالی، رمزارزها به عنوان رقیبی جدی برای بورس به حساب می‌آیند.

 بیت‌کوین، به عنوان اصلی‌ترین رمزارز، موارد استفاده‌ی مهمی دارد. برنامه‌ی Bitcoin(و همچنین آلتکوین‌ها) فقط محدود به یک ارز دیجیتال برای مبادلات نیست. با وجود نوسانات قیمتی زیاد بیت‌کوین در طول سالهای گذشته، ثابت شده که یک کلاس حفظ دارایی و جایگزین مناسب، برای میلیون ها نفر در سراسر جهان به حساب می‌آید.

در ادامه‌ی مطلب، تفاوت بین سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام(بورس اوراق بهادار) و سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های رمزنگاری

Crypto-Or-Stock

 

حاشیه سود و زیان

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان هر دو مبادله، شکاف بزرگی است که بین حاشیه سود مبادلات وجود دارد. کسب سود سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام نیازمند صبر و شکیبایی است؛ زیرا کسب سود قابل توجه در این بازار عمدتا یک روند آهسته دارد و گاهی‌اوقات سال‌ها طول می‌کشد.

با این حال، در مبادلات رمزارزها این مورد متفاوت است. ماهیت رمزارزها موجب نوسان وسیع در ارزش دارایی‌ها می‌شود و به طور بالقوه جایگزین سریعی برای ایجاد سود است، اما زیان‌های مشابهی را هم در همان نوسانات ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، در اوایل سال میلادی ۲۰۱۸، بیت‌کوین تجربه‌ی یک سقوط قابل توجه را در تا محدوده‌ی ۶۰۰۰ دلار داشت و باعث ترسیدن سرمایه‌گذاران شد. دارندگان بیت‌کوین نگران از دست دادن سرمایه‌هایشان شدند و فروش‌های هیجانی را رقم زدند. سرمایه‌گذارانی که از این فروش‌ها در ۶۰۰۰ دلار استفاده کردند در یک مقطع زمانی کوتاه، تقریبا کمتر از یک ماه به سودی حدود ۱۰۰٪ رسیدند و همچنان با بیت‌کوین ، “رسیدن به ماه! (!To The Moon)” را انتظار دارند.

دسترسی جهانی

ارزهای‌رمزنگاری شده در سطح جهانی پذیرفته‌ شده‌اند(۱۸۰ کشور بیت‌کوین را می‌پذیرند). علاوه بر دسترسی جهانی، انتقال رمزارزها بسیار آسان است و کارمزد مبادلات بسیار کمی پرداخت می‌شود.

با این حال، هنگامی که صحبت از سرمایه‌گذاری‌های سنتی(بورس) به میان می‌آید، نیاز به تاییدیه‌های رسمی وجود دارد و بیشتر به سرمایه‌گذاران واجد شرایط  اجازه‌ی ورود به بازار داده می‌شود. سهام به طور کلی در کشوری مورد معامله قرار می‌گیرد که در همان‌جا ثبت شده باشند.(به استثنای سهامی که در کشورهای مختلف ثبت شده‌اند)

گرچه هر معامله‌گر ممکن است سهام‌هایی را که در هر بورس اوراق بهادار از هر نقطه از جهان ثبت شده است بتواند خریداری کند، ولی حتما باید از طریق کارگزار این کار را انجام دهد. اخذ یک حساب کارگزاری که امکان خرید و فروش سهام در سطح جهانی را داشته باشد، نیازمند زمان زیادی است و نیاز به اجرای کامل قوانین مربوط به پولشویی(KYC) دارد. همچنین سرمایه‌گذار باید منابع مالی خود را اثبات کند و درآمد یا دارایی کافی برای تجارت داشته باشد.

Crypto-Or-Stock

 

مشکل دیگر این است که بورس‌ اوراق‌ بهادار به طور کلی از ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر دوشنبه تا جمعه(در ایران شنبه تا چهارشنبه از ۹ تا ۱۲:۳۰) فعال است و عموما تغییرات عمده و اخبار مهم در سراسر جهان خارج از این زمان رخ می‌دهد در نتیجه اولین روزی که بازار سهام باز می شود تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. سرمایه‌گذاران قادر به خرید یا فروش در خارج از ساعات کار بازار سهام نیستند. از سوی دیگر، مبادلات ارزهای رمزنگاری شده  ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته برقرار است. این باعث می‌شود سرمایه‌گذاران رمزارزها هر زمان به راحتی به سیستم مبادلات دسترسی پیدا کنند.

تامین دارایی

یک محدودیت برای بیت‌کوین وجود دارد. بیت‌کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود می‌شود و درصورتی که این تعداد به دست آید، استخراج بیت‌کوین(به معنی کنونی خود) متوقف خواهد شد.

این عامل “عرضه‌ی محدود” بسیار مهم است زیرا تضمین می‌کند که تقاضا برای این دارایی‌های رمزنگاری شده همیشه بیشتر از عرضه آن خواهد بود. با بیشتر شدن  پذیرش بیت‌کوین و آلتکوین‌ها در میان متقاضیان و بازرگانان، تقاضا افزایش می‌یابد در حالی‌ که عرضه محدود باقی می‌ماند و توجه به این مسئله می‌تواند بر تصمیم‌گیری منطقی برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و آلتکوین‌ها موثر باشد.

اما هنگامی که صحبت از مبادلات بورس به میان می‌آید، متوجه می‌شویم چنین محدودیتی اعمال نمی‌شود، و هیچ اطمینانی از روند عرضه و تقاضا وجود ندارد.  شرکت‌ها می‌توانند هر زمان که نیاز داشته باشند، تعداد سهام خود را بیشتر کنند.

خطرات تجاری

 

ماهیت نوسانی رمزارزها همیشه منبع نگرانی برای سرمایه‌گذاران بوده‌است. صعود و سقوط ارزش دارایی‌های رمزنگاری‌شده عمدتا بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد.

در این مورد، بازار رمزارزها و بورس اوراق بهادار با هم شباهت دارند، نوسان در دارایی‌های بازار سهام نیز به روند عرضه و تقاضا بستگی دارد.

می‌توان گفت تفاوت در درک این واقعیت است که بازار سهام با توجه به پشتیبانی آن از سوی دولت، امن‌تر است و از سوی دیگر، رمزارزها متعلق به شبکه‌ی غیر‌متمرکز بلاک‌چین می‌باشند، این یعنی بدون هیچ حمایتی از حکومتی مرکزی.

دست‌کاری بازار

دست‌کاری بازار پدیده‌ای است که در صرافی‌های رمزارزها، تا حدودی رخ می‌دهد. به اصطلاح “نهنگ‌ها” در بازار رمزنگاری حضور دارند و اقداماتی را برای تغییر قیمت دارایی‌های دیجیتال انجام می‌دهند. این افراد یا گروهی از افراد در دوره‌های زمانی مشخص، پدیده‌ی FUD(ترس، عدم اطمینان و تردید) را دنبال می‌کنند و هدف‌شان کاهش قیمت دارایی‌های رمزنگاری است(برای ایجاد فروش‌های هیجانی).
در مورد بورس‌اوراق‌بهادار، به دلیل وجود قوانین متفاوت از بازار رمزارزها، دست‌کاری قیمت به غیر از موارد بسیار جزئی، غیرممکن است.

نتیجه

بورس‌ اوراق‌ بهادار و بازار رمزارزها هر دو تحت نظارت و بررسی قرار می‌گیرند. همزمان، دنیای بازارهای مالی در حال تکامل است و تعامل مردم با پول در سطح جهانی هم همین‌طور. رمزارزها امکان دسترسی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته را دارند و همچنین افتتاح حساب در اکسچنج‌ها آسان است. در دسترس‌بودن بیشتر برای اقشار مختلف مردم و در دسترس‌بودن در سطح جهانی، در عمل بدان معنی است که معامله‌گران بیشتری(در مقایسه با بورس اراق بهادار) برای رمزارزها وجود دارد. بنابراین صرفا با توجه به عوامل ساده‌ی عرضه و تقاضا، پتانسیل بیت‌کوین و دیگر رمزارزهای بزرگ، بسیار زیاد است. اگر بیشتر دقت کنیم رمزارزها مزیت دیگری نیز دارند، نه تنها می‌توان آنها را به عنوان پرداخت برای اجناس و خدمات مورد استفاده قرار داد(بعضی از رمزارزها)، بلکه با نوسانات بیشتر می‌توانند سود سرمایه‌گذاری بالاتری نسبت به سود سهام از آن‌ها دریافت کرد. ولی با داشتن سهام امکان خرید کالا و خدمات وجود ندارد و به سود رسیدن سرمایه‌گذاری در سهام ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

با تغییر در شرایط و چشم‌انداز بازارهای مالی، بازار رمزارزها به طور قابل توجهی قوی‌تر از آنچه در حال حاضر هست، خواهد‌شد و پذیرفته شدن آن‌ها برای جلوگیری از تضعیف ارزهای سنتی قابل پیش‌بینی است.

سرمایه‌گذاری بازار سهام در طول سال‌ها پشتوانه‌ی اصلی کسب و کارهای مختلف بوده و در حالی که به نظر می‌رسد یک جهان بدون مبادلات سهام در بورس غیرقابل‌تصور است، ولی غیرممکن هم نیست. رمزارزها نیز قطعا به دنبال جذب بخش بیشتری از بازار سرمایه و ایجاد حجم سرمایه‌گذاری بسیار بزرگتری از حال حاضر خواهند بود.

دیدگاه شما در مورد این مقایسه چیست؟ می‌توانید سوالات ونظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.