video thumb

شرکت سازنده چیپ، TSMC با کاهش تقاضا روبرو خواهد شد

طبق اخباری که به تازگی منتشر شده است، شرکت تولید‌کننده‌ی تراشه‌ها TSMC به دلیل عدم اطمینان از وجود تقاضا برای سخت افزارهای ماینینگ در نیمه‌ی دوم سال جاری، اقدام به کاهش تولید و کاهش میزان سود کرده است.

بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری CNBC در تاریخ ۱۹ آوریل، یک غول تولید کننده‌ی تراشه‌های پردازشی به نام Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.  یا به اختصار TSMC تا میزان ۱۰ درصد از درآمد و سود سال ۲۰۱۸ خود را به دلیل عدم اطمینان در تقاضای صنعت استخراج رمزارزها از دست داده است. این شرکت قبلا با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش روبرو بوده است.

morgan stanleyمورگان استنلی(Morgan Stanley یک شرکت سرمایه گذاری و خدمات مالی در آمریکا است که در نیویورک سیتی مستقر است.) تخمین می‌زند که حدود ۱۰ درصد از درآمد خالص شرکت TSMC مربوط به وجود تقاضا در صنعت استخراج

چارلی چان(Charlie Chan) تحلیلگر امور حقوقی در شعبه‌ی تایوانی مورگان استنلی گفته است که طبق تجزیه و تحلیل‌هایی که انجام داده‌اند، تقاضا و قیمت سخت‌افزار‌های استخراج بیت‌کوین در آینده با کاهش مواجه خواهند شد و این مورد بر روی میزان تقاضا و سود کلی شرکت TSMC تاثیر خواهد گذاشت.

کاهش تقاضا در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸

شرکت TSMC اعلام کرده است که میزان تقاضا برای سه ماهه‌ی نخست امسال در صنعت ماینینگ رمزارزها بالا بوده و انتظار دارد که این روند برای سه ماهه‌ی دوم نیز ادامه یابد، اما طبق بررسی‌های این شرکت آن‌ها انتظار دارند که بعد از این مدت تقاضا برای سخت‌افزار‌های ماینینگ ۲۸ نانومتری با کاهش مواجه شود.

مورگان استنلی چشم‌انداز کلی از تغییرات پیش‌روی صنعت ماینینگ را اینگونه توصیف می‌کند:

ما تخمین زده‌ایم در زمانی که قیمت بیت‌کوین در حدود ۸۶۰۰ دلار باقی بماند یک نقطه‌ی شکست و برابری در میزان خرج و درآمد در استخراج‌های ماینینگ به وجود خواهد آمد، حتی اگر میزان هزینه‌های مصرف برق را هم بسیار کم و در حد ۰٫۰۳ دلار برای هرکیلو وات ساعت در نظر بگیریم باز هم این اتفاق رخ خواهد داد. افزایش ظرفیت ماینینگ نیز خود باعث افزایش سختی شبکه در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ خواهد شد. طبق شبیه‌سازی‌هایی که ما انجام داده‌ایم، اعتقاد داریم حتی در صورتی که قیمت بیت‌کوین همچنان ثابت بماند نیز یک کاهش سریع در میزان سود استخراج به وجود خواهد آمد.

Morgan Stanley

مورگان استنلی خاطر نشان کرد که از سوی دیگر این وضعیت حتی برای شرکت‌های تولید کننده‌ی تراشه‌ و دستگاه‌های اسیک نیز بدتر خواهد بود، تاجایی که اگر قیمت بیت‌کوین بالای ۵ هزار دلار باقی بماند، این نقطه‌ی شکست در کمتر از دو سال دیگر برای آن‌ها رخ خواهد داد.

خبرگزاری CNBC گزارش داد که تحلیلگران وب‌سایت Bernstein برآورد کرده‌اند که اکثرا تقاضای موجود برای تراشه‌های شرکت TSMC از سوی کارخانه‌ی بزرگ تولید کننده‌ی دستگاه‌های اسیک چینی یعنی شرکت Bitmain است.

کاهش قیمت سهام TSMC در پی کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند

علیرغم عملکرد خوبی که در ماه مارس برای TSMC ثبت شده است، پس از اینکه سهام این کمپانی در روز‌های اخیر به دلیل کاهش تقاضای مصرف کنندگان برای خرید گوشی‌های هوشمند، شاهد رکود بوده و باعث شده تا TSMC میزان درآمد سالانه‌ی خود را دوباره تخمین بزند. این شرکت در حال حاضر پی‌بینی می‌کند که برای سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰ درصد سود خواهد داشت که این میزان از پیش‌بینی قبلی آن‌ها که ۱۵ درصد بوده، کمتر خواهد بود.

 

مهدی حسینی تحلیلگر گروه مالی Susquehanna اظهار داشت که:

Medhi Hosseiniما میزان سود تخمین زده شده برای TSMC را کاهش داده‌ایم، چونکه تعداد مصرف کنندگان و میزان تقاضا برای گوشی‌های هوشمند، به ویژه اپل، از حد انتظار ما کمتر بوده است.

Medhi Hosseini

 

نظر شما نسبت به آمار منتشر شده در مورد این کمپانی بزرگ چیست؟ آیا کاهش تقاضا در صنعت تلفن‌های همراه در صنعت استخراج رمزارزها هم تاثیر گذار خواهد بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.