video thumb

مشروعیت بخشی «بایننس» به بازار ارزهای دیجیتال /مبارزه با پولشویی دیجیتال

شرکت ارز‌‌های دیجیتال بایننس که بزرگترین تولید کننده این ارزها در جهان به حساب می‌‌آید، از تصمیم خود برای پایان دادن به پولشویی در شبکه خود خبر داد.

علیرغم تلاش‌‌های متعدد شرکت‌‌های بزرگ کریپتو مانند بیت کوین و اتریوم برای حفظ حریم خصوصی کاربران، این موضوع باعث شده تا این ارزها به شکلی گسترده توسط خلافکاران فعال در زمینه پولشویی مورد استفاده قرار گیرد.

 

پایان بخشیدن به ادعاهای قابل انکار در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتالی همچون ریپل، اتریوم، بیت کوین، کش و بسیاری دیگر از این ارزها از جمله بزرگان این عرصه به حساب می آیند که ماهیت کاری آنها بر کسی پوشیده نیست. اکنون با به کار بستن سیستم‌‌های مالی شناسایی هویت مشتری (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) که این روزها توسط اکثر شرکت‌های تولید کننده این ارزها به کار بسته شده‌‌اند، کار پولشویان و متخلفینی که پیشتر از این ارزها در جهت تامین منافع شخصی خود استفاده می‌کردند بسیار مشکل شده است.

دستگاه‌‌ها و مقام‌‌های ناظر در سرتاسر جهان به خوبی از ماهیت ناشناخته بودن کاربران در سیستم‌‌های مالی بلاک چینی آگاه بوده و همین امر باعث مشروع دانستن فعالیت ارزهای دیجیتال در کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن و کره جنوبی شده است.

اما شرکت بایننس در هفته جاری از آغاز همکاری خود با شرکت Chainanalysis که از جمله بزرگان عرصه تحلیل سیستم‌‌های بلاکی چینی به حساب می‌‌آید خبر داد. هدف از این همکاری ارزیابی و بررسی تراکنش‌‌های مالی و آدرس‌‌های مشکوک در شبکه بایننس اعلام شده که می‌‌تواند تا حد زیادی به مبارزه با پولشویی کمک کرده و از این طریق به ارزهای دیجیتال مشروعیت بخشد.

«جاناتان لوین» از بنیانگذاران شرکت Chainanalysis در باره این همکاری گفت: تجارت این ارزها در تمامی مقیاس‌‌ها و مقادیر آن با برخی از چالش‌‌های اساسی روبروست: جلب اعتماد رگولاتورها، موسسات مالی – اعتباری و کاربران. ما انتظار داریم بسیاری دیگر از شرکت‌‌های ارزهای دیجیتال نیز از نقش رهبری بایننس در مبارزه با پولشویی آن هم در سطح جهانی تبعیت کرده و برنامه‌‌های خود را برای متقاعد کردن رگولاتورها در سطح جهانی اعلام نموده و به موسسات بزرگ مالی اعتماد کنند.

لازم به ذکر است تنها در سال جاری میلادی بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان به دلیل پولشویی ورشکست شدند. ازجمله می‌توان به بانک Danske اشاره نمود که مبلغی بالغ بر ۲۴۳ میلیون دلار از گروه‌های تبهکار به عنوان رشوه پولشویی دریافت نمود. بنابر گزارش منتشر شده در تاریخ ۲۰ اکتبر از سویCCN، بانک Nordea که بزرگترین موسسه مالی در شمال اروپا به حساب می‌‌آید نیز مقادیر زیادی رشوه به عنوان حق پولشویی از گروه های تبهکار دریافت کرده است.

با توجه به رشد روزافزون بازار ارزهای دیجیتال و استقبال عمومی از این ارزها، سیستم مبارزه با پولشویی نیز بر روی این ارزها متمرکز شده است. لذا انتظار می‌رود ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از سرمایه‌های مادی شخصی مورد شناسایی قرار گرفته که می‌‌بایست با استفاده از قوانین نظارتی آنها را کنترل نمود.

«وی ژو» مدیرعامل بایننس مایه‌های مادی شخصی مورد شناسایی قرار گرفته و می‌بایست با استفاده از قوانین نظارتی آنها را کنترل نمود.

او نیز در این خصوص گفته است حفظ روزافزون چشم انداز آزادی جهانی پول، مبادلات مالی می‌‌بایست بر اساس قوانین رگولاتوری در کشورهایی که این شرکت‌‌ها در آنجا فعالیت دارند رعایت شود.

اهمیت تبعیت از قوانین:

به گفته ژو، این ارزها به فاز جدیدی از توسعه و رشد قدم گذاشته‌‌اند. در سال ۲۰۱۷ و در جریان افزایش ناگهانی ارزش بازار این ارزها به ۸۰۰ میلیون میلیارد دلار، این طبقه جدیدی سرمایه‌‌ای به کانون توجه همگان بدل شد که می‌‌بایست با استفاده از قوانین رگولاتوری و تعیین و تنظیم چارچوب برای این ارزها جلوی توسعه و رونق بیش از حد آنها گرفته شود.

اما اکنون در دوره‌‌ای که دولت‌‌ها در حال انجام تلاش‌‌های روزافزون در جهت تشویق ارزهای مذکور و سیستم مبادلات مالی بلاک چینی به عنوان صنعت چهارم خود هستند، اتخاذ اقدامات اختیاری و مبتکرانه مانند مورد بایننس در جهت تشویق ارزهای گفته شده به عنوان سعت چهارم خود هستند، مورد استقبال قرار گیرد و می‌‌تواند نقش موثری در فرآیند مشروعیت سازی برای این دسته از ارزها ایفا نماید.