video thumb

آیا قیمت بیت کوین تا چند سال آینده به یک میلیون دلار خواهد رسید؟

بسیاری از مردم در دنیای ارزهای دیجیتال اغلب به این اشاره می‌کنند که قیمت بیت کوین به یک میلیون دلار خواهد رسید. برجسته‌ترین آنها جان مک‌آفی است که در قالب بیانیه جسورانه خود اعلام کرده که قیمت بیت کوین مطمئناً به یک میلیون دلار خواهد رسید.

 

ارزجو : جان مک‌آفی اظهار کرده که قیمت ۱ میلیون دلاری در ازای هر بیت کوین تا سال ۲۰۲۰ یک پیش‌بینی محافظه‌کارانه است. جان مک‌آفی یک چهره شناخته شده در دنیای ارزهای دیجیتال است. او و تیم وی از اواخر دهه ۱۹۸۰ «اولین نرم‌افزار آنتی ویروس تجاری» را خلق کرده‌اند. مک‌آفی به عنوان فردی شناخته می‌شود که اظهارات عجیب و غریب و جسورانه در دنیای کریپتو مطرح می‌کند ــ او حتی گفته اگر قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۰ به ۱ میلیون دلار نرسید آلت جنسی خود را خواهد خورد.

قیمت ۱ میلیون دلار در ازای هر بیت کوین تا سال ۲۰۲۰ شاید کمی جاه‌طلبانه باشد، اما ۱۰-۲۰ سال دیگر شاید چنین حرفی مضحک به نظر نرسد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

کمیابی بیت کوین

در مجموع تنها ۲۱ میلیون بیت کوین خلق خواهد شد آن‌ هم در حالی که جمعیت دنیا حدود ۶/۷ میلیارد نفر است. اگر بیت کوین به یک ارز رایج تبدیل شود و قابلیت/ارزش آن در سطح دنیا شناخته شود، در آن صورت تنها ۲۱ میلیون نفر از مردم دنیا قادر خواهند بود نفری یک سکه Bitcoin داشته باشند. این امر می‌تواند موجب شکل‌گیری فضایی شود که در آن تقاضا برای Bitcoin بسیار بالاست و عرضه آن بسیار ناچیز است.

قیمت بیت کوین

جمع‌آوری توسط مؤسسات

مؤسسات احتمالاً پیشاپیش مشغول جمع‌آوری Bitcoin با قیمت‌های کنونی هستند (و برخی حتی ممکن است در انتظار پایین آمدن قیمت باشند تا ورود کنند). اما عموم مردم از این قضیه خبر ندارند. وینی لینگام (Vinny Lingham) از بنیان‌گذاران شرکت سیویک (Civic) توضیح می‌دهد که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در راستای جمع‌آوری بیت کوین به صرافی‌ها رجوع نمی‌کنند.

آنها در عوض از شیوه معامله فرابورس بهره می‌گیرند، فرابورس به معامله خارج از بازارهای سهام اطلاق می‌شود. در قالب این نوع معامله، قیمت دارایی دچار نوسان شدید نمی‌شود و میان قیمت مورد انتظار و قیمت معامله‌ای شکاف بزرگی به وجود نمی‌آید (این امر زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد مقدار زیادی Bitcoin در یک صرافی سفارش می‌دهد و مجبور می‌شود در ازای بخشی از سفارش قیمت بالاتری پرداخت کند، زیرا در قیمت کنونی فروشندگان کافی وجود ندارد.) چرا مؤسسات باید اکنون Bitcoin جمع‌آوری کنند؟ به خاطر کمیاب بودن آن.

معاملات آتی بیت کوین در بورس اختیار معامله شیکاگو (CBOE) و بورس کالای شیکاگو (CME) در حال حاضر به صورت نقدی تسویه می‌شوند. در قالب این امر نیازی به جمع‌آوری Bitcoin نیست، زیرا سود یا زیان به صورت نقدی پرداخت می‌شود. با این حال، رویدادهای آتی در حوزه معامله Bitcoin ممکن است موجب شوند تا بازیگران بزرگ اقدام به خرید Bitcoin کنند.

برای مثال، یک صندوق بیت کوین قابل معامله در بورس موسوم به فنک سالید ایکس (VanEck-SolidX) (که راه‌اندازی آن به ماه دسامبر ۲۰۱۸ موکول شد) هر سهم خود را به قیمت ۲۰۰ هزار دلار عرضه خواهد کرد. یک صندوق بیت کوین قابل معامله در بورس (برخلاف معاملات آتی تسویه نقدی) باید همان مبلغ بیت کوین را دارا باشد. این بدان معناست که آنها باید میزان قابل توجهی بیت کوین خریداری کنند که این امر با توجه به کمبود عرضه، موجب عرضه کمتر برای معاملات خرد (عموم مردم) می‌شود.

صرافی معتبر ارزهای دیجیتال موسوم به کوین بیس (Coinbase) در حال حاضر بیش از ۲۵ میلیون کاربر دارد. این آمار مربوط به روز ۴ اکتبر ۲۰۱۸ است. همان‌گونه که سانی دیکری (Sunny Decree) در یکی از ویدئوهای خود در یوتیوب اشاره کرده است، در حال حاضر به اندازه کافی Bitcoin وجود ندارد که بخواهیم به هر کاربر کوین بیس یک بیت کوین کامل بدهیم.

صدای ارزجو

چرا تمرکز بر روی بیت کوین است، نه ارزهای جایگزین؟

بسیاری از حاضران در دنیای ارزهای دیجیتال از خود می‌پرسند چرا قدیمی‌ترین ارز دیجیتال (بیت کوین) هنوز بهترین است و بیشترین شانس را دارد که در میان بیش از ۱۵۰۰ ارز دیجیتال جایگزین موفق شود؟ آنها می‌گویند پس از همگانی شدن بیت کوین، این ارز دیجیتال شاید عملکرد کارآمد خود را از دست بدهد.

آخرین بار که بازار ارز دیجیتال شاهد حجم بالای معاملات بود، دریافت/پرداخت معاملات بیت کوین زمان بیشتری طول می‌کشید و حق‌العمل هر معامله نیز تا ۵۰ دلار بود. از آن زمان تاکنون، مقوله مقیاس‌پذیری موضوع بحث بوده و اخیراً به راه‌اندازی شبکه‌های لیکویید و لایتنینگ (Liquid and Lightning Networks) بیت کوین منجر شده است. به عبارت ساده‌تر، این شبکه‌های بیت کوین به ارائه راهکاریی جهت ایجاد فضای بیشتر برای ترافیک و معاملات کمک می‌کند.

تونی ویز (Tone Vays) به بسیاری نکات خوب اشاره می‌کند و می‌گوید این «خبر چندان قدیمی نیست» و اینکه «همه نوآوری‌ها و تحولات جدید به همین نحو شکل می‌گیرند.»

کلیف های (Cliff High) خالق برنامه وب بات (Web Bot) نیز به اثرگذاری آتی Bitcoin پی برده و در این باره می‌گوید این ارز دیجیتال «به‌ واسطه دلبستگی عاطفی که نسبت به آن داریم، قابلیت‌های اثبات شده آن»، و توانایی مقاومت در برابر حملات جایگاه خود را به دست خواهد آورد، بیت کوین در چشم مردم به خوبی جا افتاده است و تغییر این نگاه کار ساده و آسانی نیست.

باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. اما آینده برای Bitcoin روشن به نظر می‌رسد، حتی اگر بازار دچار رکود باشد.

 

 

ویژه: کاربر عزیز ارزجو به منظور راحتی و سهولت در مطالعه این مقاله، فایل صوتی آن را در ادامه می توانید گوش دهید. در صورتی که برای بهتر شدن این خدمت جدید دیدگاهی داشتید خوشحال می‌شویم ما را در جریان دیدگاهتان بگذارید.