video thumb

ربات های هوشمند “توکن یاب” اپلیکیشن تلگرام چگونه عمل می کنند؟

در گذشته هشدار داده می شد که ممکن است در آینده ربات ها کار های ما را صاحب شوند. حال که به آینده ای که از آن صحبت می شد رسیده ایم، این واقعیت پیش پا افتاده و تا حدی ترسناک به نظر می رسد. بات ها اینجا هستند تا توکن های ما را صاحب شوند. بات های تلگرام در گروه ها چه می کنند؟ آیا واقعا توکن جمع می کنند؟

بات های سرگردان و جمع آوری توکن

به گزارش ارزجو و به نقل از وب سایت خبری news.bitcoin، دارا بودن مخاطبان تلگرامی نسبتا زیاد برای ICO ها دارای اهمیت است. در واقع این موضع (کاربران گروه های تلگرامی) به یک ابزار محاسباتی بدل شده است که سرمایه گذاران احتمالی را قادر می سازد تا با یک نگاه، میزان علاقه به یک پروژه را اندازه گیری کنند. در توییتر دنبال کنندگان (فالوورها) به آسانی قابل خریداری هستند، اما در تلگرام، بنا بر توافقات موجود، جعلی بودن شماره های کاربران بعید به نظر می رسد.

سخت تر بودن این اتفاق به هیچ وجه به معنی غیر ممکن بودن آن نیست. البته بررسی موشکافانه هویت واقعی کاربران گروه ها و کیفیت آن ها، به دلیل بسته تر بودن شبکه تلگرام نسبت به توییتر، دشوار تر می باشد. با انتشار اخبار توییتری مبنی رسیدن تعداد نام های کاربری تلگرام به عدد ۷۰ میلیون حساب و درز و فروش شماره تماس های آن ها، احتمال وقوع کلاه برداری های بر پایه بات های تلگرامی بیشتر شده است.

افزایش سریع تعداد مخاطبان کانال ها با وجود Airdrop ها

ازدحام گروه های ICO تلگرامی با مخاطبان (دنبال کننده ها) بعد از اجرای یک airdrop (توزیع آزاد مقادیر کم توکن به صورت رایگان) یک اتفاق معمول به حساب می آید؛ چرا که این اتفاق یک لازمه برای ادعای رایگان بودن توکن ها می باشد. به عنوان مثال، Kleros (یک نرم افزار غیر متمرکز)، پس از اعلام توزیع توکن خود در هفته گذشته، ظرف مدت تنها ۴۸ ساعت افزایش تعداد دنبال کنندگان تلگرامی خود را از تعداد ۵۰۰ به ۶۰۰۰ کاربر مشاهده کرد.

آقای  Stuart James مدیر روابط عمومی این پروژه به خبرگزاری news.Bitcoin.com عنوان کرد که Kleros از این هجوم استقبال می کند. او گفت Kleros به دنبال این است که مطمئن شود این توکن های airdrop شده تنها در بین کاربران واقعی جامعه این وب سایت توزیع می شوند.

او توضیح داد:

پس از مدتی، انواع رفتار هایی که می تواند مربوط به بات های تلگرامی و مخاطبین غیرواقعی باشد برای شما قابل تشخیص است. بات های تلگرامی اندکی پس از ورود به گروه ها، پاسخ های مشابه ای را به پست های pin شده در گروه داده و سایر پاسخ های آن ها برنامه ریزی شده می باشند. شواهد نشان می دهد که اکثر مخاطبان جدید ما واقعی هستند، البته این شواهد به وضوح از کسر کوچکی از مخاطبان مبتنی بر بات خبر می دهد. در سایر گروه های تلگرامی ICO نیز وضعیت به همان گونه ای است که صحبت کردم.

بیشتر بخوانید: سازنده نرم افزار تلگرام معتقد است که بیت کوین نقش بازدارنده در سلطه طلبی ایالت متحده آمریکا خواهد داشت

همه بات های تلگرام بد نیستند

در کل هیچ چیز در مورد بات ها مطلقاً خوب یا بد نیست؛ این موضوع به این بستگی دارد که اجرا کنندگان آن ها به چه منظور آن ها را راه اندازی کرده اند. گروه های ICO تلگرامی از بات های خود به منظور های متفاوتی استفاده می کنند. از کاربرد های این بات ها می توان به بررسی های خودکار لیست ثبت نام ها، صدور اعلان های عمومی و اطلاعات صدور توکن ها به افراد تازه وارد به گروه اشاره کرد.

آقای Biondi که کنترل بات @siipstream را به عهده دارد، یک توسعه دهنده بات های تلگرامی و متخصص برنامه نویسی بات های سودمند برای گروه های رمزنگاری می باشد که به خوبی از شیوه های ناصحیحی که بات های تلگرامی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند آگاه است. او توضیح داده است که:

من معتقدم که اپراتور های بات های airdrop، دارای حجم زیادی از شماره های همراه هستند که به وسیله آن ها، در حساب های کاربری ثبت نام کرده، سپس برای بات های گروه ها پیام خصوصی ارسال کرده و از این طریق به گروه وارد می شوند؛ اما آن ها غیر مخرب هستند و به نظر تنها ضرر آن ‌ها احتمالاً هدر دادن منابع سرور باشد. آن دسته از بات ها نگران کننده هستند که اقدام به کلاه برداری می کنند.

آن ها با جعل هویت مدیران گروه ها، با هدف دریافت اتریوم به کاربران پیام های خصوصی ارسال کرده و به آن ها وعده توکن و حتی گاهاً پاداش می دهند. آن ها با دریافت لیست شرکت کنندگان در این گروه ها و ارسال پیام خصوصی به همه آن ها کار می کنند. در مرحله بعد یک فرد پاسخ ها و گفت و گو هایی که در میان آن ها اتریوم درخواست می شود را مدیریت می کند.

راه حل های فرار از سوء استفاده

آقای Biondi چندین راه حل برای این مشکل مطرح می کند. او پیشنهاد می کند که تلگرام با آشکار سازی شناسه کاربری مربوط به هر حساب، تمایز و تشخیص بین مدیران واقعی و جعلی را برای شرکت کنندگان آسان تر کند.

Stuart James می افزاید که بدیهی است در حال حاضر کلاه ‌برداران در تلاش ها و حملات خود حرفه ای تر عمل می کنند. مطمئناً جلوگیری از وقوع کلیه حملات ناممکن است، اما از هرگونه تلاشی که منجر به کاهش مسئولیت (و خطر) برای اعضای واقعی جوامع گروه های تلگرامی باشد، استقبال می شود.

همان طور که مشاهده می کنید، یک رابطه مابین سود و زیان بین ICO ها و بات ها در جریان است. هجوم فالوور های جدید (واقعی یا غیر واقعی) یک ملاک اجتماعی است که به نوبه ی خود سرمایه گذاران واقعی را وسوسه می کند؛ اما فعالیت زیاد ربات ها ممکن است به معنی یک ریسک برای کلاه برداری از کاربران باشد؛ یا این که موجب تصاحب توکن های airdrop شده توسط یک گروه کوچک شود که در اولین فرصت آن ها را به صرافی ببرند.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.