video thumb

کلاهبرداری ارز دیجیتال : معرفی ۵ مورد از بزرگترین ها در سال ۲۰۱۸

ارز های رمزپایه شیوه ای که جهان به تراکنش ها نگاه می کند را تغییر داد ولی همین ارز های رمزپایه باعث بروز برخی از مهم ترین و بزرگ ترین کلاهبرداری ها در طی ۹ سال اخیر شدند. موفقیت شبکه بیت کوین و آلت کوین های بی شمار دیگر باعث آغاز به کار صنعتی شد که در همکاری با فناوری زنجیره بلاک به روش های خلاقانه ای فعالیت می کنند. با این که مغز های متفکر به کمک قدرت زنجیره بلاک و ارز رمزپایه کمپانی های تاثیرگذاری را ساختند، برخی دیگر هم از این فناوری سو استفاده کردند تا مفهومی به نام کلاهبرداری

به همین دلیل با مشخص شدن کلاهبرداری بودن برخی ICO

جذابیت ICO باعث بروز کلاهبرداری ارز دیجیتال می شود

از زمان آغاز به کار شبکه بیت کوین در سال ۲۰۰۹، مردم به طول رو به رشد شیفته ایده فناوری زنجیره بلاک شدند. به مرور زمان، توسعه دهندگان و متفکران اقتصادی شروع به ساخت راهکار خود با استفاده از فناوری دفتر کل نامتمرکز کردند.

این موضوع باعث ساخت و توسعه اتریوم و دیگر ارز های مجازی شد و همین اتریوم باعث رونق یافتن ICO ها در سال ۲۰۱۷ شد.

ICO ضرورتا توسط یک گروهی از افراد به وجود می آید که استارتاپی را برگذار می کنند و در آن توکن ارز رمز پایه ساهخته شده توسط خود را به سرمایه گذاران آینده نگر می فروشند و این سرمایه گذاران به امید این که با خرید توکن ها و راه اندازی آن کمپانی ارزش توکن هایش بیشتر می شود، خواهند بود.

ICO از IPO که به معنای عرضع اولیه به صورت عمومی است، متفاوت می باشد. در IPO یک کمپانی سنتی سهام خود را برای خرید به صورت عمومی در دسترس قرار می دهد اما ICO اینطور نیست.

ICO هیچ قولی نمی دهند که در آینده برنامه خوبی داشته باشند و سرمایه گذاران در واقع باید با ایمان خود جلو بیایند و سرمایه گذاری کنند. قطعا همین موضوع است که باعث بروز کلاهبرداری ارز دیجیتال می شود که توانسته جیب هزاران سرمایه گذار را خالی کند.

اما در ادامه به معرفی ۵ کلاهبرداری ارز دیجیتال در قالب نام ICO می پردازیم.

Pincoin و iFan

بزرگترین کلاهبرداری ارز دیجیتال از نظر مقیاس سرمایه که از طریق برگذاری ICO در ماه آپریل انجام گرفت، این ICO است. هر دو ICO توسط یک کمپانی به راه افتاده و خارج از کشور ویتنام واقع بود. روی هم رفته اعتقاد بر این است که این ICO ها توانسته اند ۳۲,۰۰۰ سرمایه گذار را به کام ضرر بکشند و ۶۶۰ میلیون دلار پول سرقت کنند.

پین کوین و آی فن
پین کوین و آی فن

ماه گذشته، شرکت مورد نظر که نام آن Modern Tech بود دفترش را در شهر هو چی مین جمع کرد و با پول سرمایه گذاران در افق محو شد! از این کلاهبرداری به عنوان بزرگترین کلاهبرداری ICO در تاریخ یاد می شود.

تعدادی از سرمایه گذاران پس از این که این کمپانی امکان برداشت وجه را بسته بود، بیرون از دفتر خالی در این شهر در تاریخ ۸ آپریل به اعتراض پرداختند. مقامات این شهر به پلیس دستور داند تا درباره این کلاهبرداری تحقیق کند.

هر دو ICO در دسته کلاهبرداری های کسب و کار هرمی قرار گرفته اند. iFan یک پلتفرم شبکه اجتماعی را برای افراد معروف و هنرمند تبلیغ می کرد تا بتوانند با طرفداران خود در ارتباط باشند. در همین حال، Pincoin وعده داده بود که ۴۰ درصد از درآمد ماهیانه به سرمایه گذاران باز می گردد. گفته می شد که این پروژه پلتفرم آنلاینی را برای داشتن یک شبکه تبلیغاتی، پرتال حراجی و و سرمایه گذاری و فروشگاهی بی واسطه بر پایه فناوری زنجیره بلاک می سازد.

Onecoin

Onecoin موضوع بسیاری از تحقیقات در ۱۸ ماه گذشته بوده است. در هند و در در جولای ۲۰۱۷ این ICO با لقب “clear ponzi scheme” شناخته می شد که به وعده های گفته می شود که بازگشت سرمایه بسیار زیاد و با ریسک کم را قول می دهند و از سودی که از طریق جذب سرمایه گذار های جدید بدست می آید، درآمد سرمایه گذاران قدیمی را تامین می کنند. دو ماه بعد این ICO مبلغ ۲٫۵ میلیون یورو توسط مقامات ایتالیایی جریمه شد.

وان کوین
وان کوین

Onecoin نه تنها یک ارز رمزپایه نامتمرکز قانونی نداشت بلکه حتی یک دفتر کل عمومی نیز نداشت و دفتر آن در بلغارستان در ماه ژانویه توسط مقامات مورد حمله قرار گرفت و سرور های این کمپانی توسط همین مقامات برای تحقیقات بیشتر ضبط شد.

رسوایی های به وجود آمده در کشور های اطراف این موضوع را رساند که Onecoin در واقع یک کلاهبرداری بزرگ بوده است.

در سال ۲۰۱۶ نیز بیش از ۳۰ میلیون دلار توسط مقامات چینی برای تحقیق روی عملیات Onecoin در این کشور ضبط شد.

این کمپانی ادعا کرد که سال گذشته در ویتنام به صورت رسمی مجوز فعالیت دارد در حالی که این ادعا بعد ها توسط دولت این کشور رد شد. بیش از ۵ کشور درباره خطرات سرمایه گذاری در این کمپانی هشدار دادند که از جمله آن ها می توان به تایلند، کرواسی، بلغارستان، فنلاند و نروژ اشاره کرد.

بیت کانکت

از خیلی وقت است که متهم به روش فعالیت هرمی است و بیت کانکت در ماه ژانویه در پی دست کشیدن از دستور دو قانون گذار مالی آمریکا فعالیت خود را متوقف کرد.

بیت کانکت
بیت کانکت

در وبلاگ Pay98 پیش از این هم درباره کلاهبرداری بودن بیت کانکت هشدار داده بودیم.

کاربران بیت کوین را از طریق پلتفرم این کمپانی که در ژانویه ۲۰۱۷ عرضه شد، به بیت کانکت کوین (BCC) تبدیل می کردند و به آنها وعده درآمد های نجومی داده شده بود.

بعد از آن این کمپانی برنامه ای برای قرض دادن راه انداخته بود که کاربران BCC های خود را به دیگر کاربران قرض می دادند تا بتوانند وابسته به این که چه میزان قرض داده اند از این روش سود دریافت کنند. همچنین سیستم بازاریابی هرمی هم وجود داشت.

برخی از کاربران از مدتی شروع به طرح شکایت بر علیه بیت کانکت کردند تا بتوانند اعتبار از دست رفته خود را که ادعا می کنند حدود ۷۰۰,۰۰۰ دلار بوده است را پس بگیرند.

Plexcoin

جلوی این ICO در دسامبر ۲۰۱۷ پس از این که روش بازگشت سرمایه خود را به شکل هرمی اعلام کرد، گرفته شد. Plexcorp به سرمایه گذاران پیش از این که کمیسیون سهام و بورس ایالات متحده (SEC) به آن دستور داده بود تا کارش را متوقف کند، بازگشت ۱۳۰۰ درصدی سرمایه خود را در هر ماه وعده داده بود.

پلکس کوین
پلکس کوین

در زمان به اجرا در آمدن عرضه اولیه سکه Plexcoin بیش از ۱۵ میلیون دلار جمع شد. خوشبختانه تمامی این پول ها توسط این کمیسیون مسدود و بنیان گذار این شرکت، دامنیک لاکرویکس هم روانه زندان شد.

جالب این جاست که این اولین باری است که این کمیسیون دخالت و یک ICO را تحت عنوان جرم سایبری متهم می کند.

Centratech

این برند توسط سوپر استار ورزش بوکس، فلوید میودر و دیجی خالد تبلیغ می شد و به خاطر خدمات تبدیل ارز رمزپایه به پول نقد که از طریق کارت های ویزا و مستر کارت امکان پذیر بود این برند بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سنتراتک
سنتراتک

دو تن از بنیان گذاران آن به اتهام های مرتبط با ICO دستگیر شده اند که طبق گزارش Ars Technica حدود ۳۲ میلیون دلار جمع کرده اند.

SEC به این نکته اشاره کرد که از بنیان گذاران قدیمی این پروژه سهراب “سم” شارما و رابرت فارکاس سرمایه گذاران را فریب داده اند.

SEC همچنین ادعا می کند که به منظور ترویج این ICO، شارما و فراکاس مدیران جعلی با بیوگرافی های جذابی را ساخته اند که در وبسایت این برند تکنیک های نادرست را منتشر می کردند و به افراد مشهور برای تبلیغ این ICO در شبکه های اجتماعی پول پرداخت می کردند.

قانون گذار ایالات متحده به دنبال این است که در طی یک دستور دائمی بتواند شارما و فارکاس مجبور به بازگشت اعتبارات به سرقت رفته با سودش کند.

باید در زمینه کلاهبرداری ارز دیجیتال آگاه باشند

همان طور که این ۵ کلاهبرداری ارز دیجیتال معرفی شده نشان می دهند، کلاهبرداران برای جذب سرمایه گذاران از ارقام غیر معمول استفاده می کنند.

نکته مهم تری که معلوم می شود این است که باید در برابر تصمیماتی که برای سرمایه گذاری در این ICO ها می گیرید، بیشتر تمرکز کنید.

سرمایه گذار آمریکایی و بنیان گذار Skill Incubator، کریس دان درباره خرابکاری پین کوین و آی فن نظر خود را این گونه اظهار می کند. به نظر او جامعه ارز رمزپایه می بایست در مورد ICO های جدید کنترل بیشتری داشته باشد در غیر این صورت حکومت ها در سراسر جهان به خود اجازه ورود می دهند و نقش خود را پر رنگ تر می کنند.

جامعه رمزپایه می بایست آموزش های مالی و سرمایه گذاری اخلاقی را ارائه کند، در غیر این صورت حکومت ها قانون گذاری را از حد می گذرانند و جلوی نوآوری را می گیرند. موثر ترین راه برای حفاظت از سرمایه گذاران از طریق آموزش است. سرمایه گذاران باید یاد بگیرند که چگونه فرصت های سرمایه گذاری را ارزیابی کنند، سریع کلاهبرداری را تشخیص دهند و بدانند که چطور می توان خطر را مدیریت کرد.

ICO و نوع کلاهبرداری کشور مقدار سرقت رفته نتایج
Onecoin سال ۲۰۱۵ / کلاهبرداری به سبک هرمی چین/ تایلند ۳۰ میلیون دلار در برخی کشورها تحریم و جریمه می شود و تحقیقات صورت می پذیرد
بیت کانکت سال ۲۰۱۷ / وعده سود های بالا آمریکا ۷۰۰ هزار دلار سیستم صرافی و قرض آن متوقف شد و چندین شکایت در جریان است
Plexcoin سال ۲۰۱۷ / آمریکا ۱۵ میلیون دلار SEC عملیات را متوقف و دارایی ها را مسدود می کند و بنیان گذار آن در زندان است
CENTRATECH سال ۲۰۱۷ / سبک هرمی با وعده درآمد بالا آمریکا ۳۲ میلیون دلار بنیان گذاران آن دستگیر و متهم شده اند.
PINCOIN و iFAN سال ۲۰۱۸ / به سبک هرمی ویتنام ۶۶۰ میلیون دلار کمپانی Modern Tech عملیات را متوقف و با سرمایه ها فرار می کند

همه ICO ها مثل هم نیستند

شوربختانه کلاهبرداری ارز دیجیتال مانند این موارد این برای کل ارز های رمزپایه نکته ای برای سرزنش است. اگر چه ICO ها هیچ ارتباطی با هم ندارند، این که همگی از یک فضا برای جذب کاربر استفاده می کنند باعث می شود تا تبلیغ نادرست شود.

تنها نکته ای که باید در باره بحث کلاهبرداری ارز دیجیتال در نظر داشته باشید این است که همه ICO ها مثل هم نیستند و چون تعدادی ICO کلاهبردار از آب در آمده اند نمی توان نتیجه گرفت که باید قید تمام ICO ها را زد. قطعا همیشه در کنار فناوری های تازه افراد سودجویی هستند که می خواهند از فرصت استفاده کنند.