video thumb

بانک مرکزی پاکستان معاملات رمزارز ها(Cryptocurrency) را ممنوع کرد

در این بخشنامه، از بانک های تجاری و ارائه دهندگان درگاه های پرداخت در پاکستان خواسته شده تا از مبادلات رمزارز ها جلوگیری کنند. همچنین، آنها اجازه ندارند تراکنش های رمزارز ها و توکن ها را تسهیل نمایند.

بیت کوین و دیگر رمزارز ها در پاکستان غیرقانونی انگاشته می شوند

به گزارش ارزجو، در بیانیه بانک مرکزی پاکستان آمده که  رمزارز هایی همچون بیت کوین، لایت کوین، Pakcoin، Onecoin، Dascoin، Pay Diamond، و توکن های ارائه شده در عرضه اولیه کوین ها (ICO) توسط قانون این کشور پشتیبانی نمی شوند و دولت پاکستان تضمینی برای اوراق بهادار بر پایه رمزارز هایی که توسط موسسات مالی منتشر شوند، ارائه نمی کند. مطابق با بخشنامه شماره ۰۳ منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی پاکستان، این بانک برای هیچ فرد حقیقی یا حقوقی مجوز خرید، فروش و یا صرافی هیچ یک از رمزارز ها

Bitcoin, Pakcoin, Onecoin… Deemed Illegal/ Source

هنوز هیچ تصمیم قانونی درمورد رمزارز ها اتخاذ نشده است؛ هرچند که قانون گذاران در بسیاری از موارد نگرش منفی نسبت به بیت کوین ابراز کرده اند. آژانس تحقیقاتی فدرال، که تا کنون فعالیت زیادی در مقابل معامله گران رمزارز ها انجام داده است، اخیرا از دولت اسلام آباد خواسته تا رمزارز ها را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.

با توجه به موضع اعلام شده به تمام بانک ها، موسسات مالی کوچک، اپراتور های سیستم های پرداخت و ارائه دهندگان خدمات مالی توصیه شده که از فعالیت در بازار رمزارز ها خودداری کنند. این فعالیت ها شامل «پردازش، استفاده، معامله، نگهداری، انتقال و سرمایه گذاری» در رمزارز ها می شوند. همچنین، SBP از بانک ها و شرکت ها خواسته که تسهیلاتی برای مبادلات رمزارز ها به مشتریان خود ارائه ندهند.

معاملات بیت کوین و رمزارز ها گزارش داده شوند

از بانک های پاکستانی خواسته شده تا «فورا» چنین معاملاتی را به واحد نظارت مالی (FMU) گزارش دهند. تمام معاملات رمزارز ها «مشکوک» خوانده می شوند. این بخشنامه توسط مدیر بانک های دولتی آقای محمد اختر جواد امضا شده است.

بر اساس گزارش رسانه های پاکستانی، بانک مرکزی این کشور به شهروندان نسبت به استفاده از رمزارز ها برای تراکنش های مالی هشدار داده است، به طوری که هر شخصی که چنین فعالیتی انجام دهد تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت. حوزه خدمات مالی داخلی و بین المللی در پاکستان توسط بانک مرکزی قانون گذاری می شود. مطابق با این بیانیه، هیچ سازمانی مجوز ارائه خدمات انتقال وجه توسط رمزارز ها را دارا نمی باشد. همچنین، پاکستانی ها از استخراج، مبادله و ترویج رمزارز ها نهی شده اند.

رد پای هندوستان 

pakistan central bank bans cryptos بانک مرکزی پاکستان معاملات رمزارز ها (کریپتوکارنسی) را ممنوع کرد
In the Footsteps of India/ Source

بخشنامه بانک مرکزی پاکستان مبنی بر ممنوعیت مبادلات رمزارز ها به عنوان «توسعه گسترده» توسط رسانه های محلی پوشش داده شد.

این تصمیم مشابه تصمیم بانک مرکزی هند است. RBU به موسسات مالی قانونی در کشور هند دستور داد که خدمات خود، به افراد و مشاغل مرتبط با رمزارز های مشابه بیت کوین را خاتمه دهند.

بیانیه صادر شده توسط بانک مرکزی هند، بانک ها را از کار کردن با واسط های مالی نظیر صرافی های رمزارز ها منع کرده است. هرچند بانک های تجاری بزرگ، پیش از این دستور نیز حلقه تجارت خود را تنگ کرده بودند. Citibank، بانک ICICI، بانک HDFC، بانک Kotak Mahindra و بانک دولتی هند، همگی حساب کاربری معامله گران رمزارز ها را بدون داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی، تعلیق کرده بودند. در نتیجه آن، مبادله بیت کوین در صرافی های محلی در دو ماه اخیر ۹۰٪ کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: پوتین در تلاش برای دسترسی به کلید های رمزنگاری تلگرام

بنا بر گفته های رسانه های هندی، موضع سختگیرانه RBI، در ادامه قانون گذاری مبهم، صرافی های هندی را مجبور به بررسی حوزه های قضایی با سیاست های شفاف تر مانند استرالیا، می کند. بستر های معاملاتی همچنان سعی دارند تا فعالانه به آخرین چالش ها پاسخ دهند. یک فراخوان امضای آنلاین برای تغییر تصمیم بانک ها راه اندازی شده است. یک کمپین نیز در توییتر با هشتگ #RBICantStopMe در حال جلب حمایت است.

همانند هندوستان، سال گذشته، زمانی که حجم بازار بیت کوین و سایر رمزارز ها به بالا ترین سطح خود رسید، پاکستانی های زیادی جذب این بازار شدند. با این حال، در حوزه ارز های رمزنگاری شده، به اندازه سایر کشور ها از جمله هند، گسترش یافته نیستند.

صرافی Urdubit پاکستان پس از این ممنوعیت تعطیل شد

در پی اعلام ممنوعیت مبادله رمزارز ها توسط بانک مرکزی پاکستان، Urdubit، صرافی پاکستانی بیت کوین، برای همیشه تعطیل شد. این بستر معاملاتی از مشتریان خود خواسته است تا هرچه سریع تر وجوه خود را خارج کنند. این تیم در شبکه های اجتماعی تایید کرده اند که تعلیق صرافی ناشی از قوانین ممنوعیت معامله رمزارز ها می باشد. صرافی های دیگر نیز همین راه را در پیش گرفته اند.

Urdubit تمام سفارشات بیت کوین را لغو کرد

به گزارش ارزجو و به نقل از رسانه های پاکستانی، Urdubit اولین صرافی ارز های رمزنگاری شده در پاکستان است که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده بود. این تیم در یک پست فیسبوک اعلام کردند:

با توجه به موضع فعلی SBP نسبت به رمزارز ها، Urdubit تعطیل می شود. در اسرع وقت وجوه خود را از پلتفرم خارج کنید! لطفا همین حالا BTC بخرید یا PKR (روپیه پاکستان) خود را خارج کنید، چون ما سفارشات را لغو خواهیم کرد.

در وب سایت آنها نوشته شده است: «Urdubit تعطیل شد! وجوه شما به حساب بانکی یا کیف پولتان باز می گردد». روز یکشنبه در یک پیام توییتری به شرح: «Urdubit تعطیل شد. تا نیمه شب فرصت دارید بیت کوین های خود را خارج کنید. لطفا وجوه خود را خارج نمایید»، تعطیلی این صرافی تایید شد. حجم معاملات این صرافی در پی تصمیم تعطیلی آن افزایش یافت. بنا به Bitcoincharts، ۲۶ BTC در ۶ آوریل و ۶ BTC هم روز بعد مبادله شد.

آینده مبهم مبادلات رمزارز ها در پاکستان

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مشتریان Urdubit توانسته اند پول های خود را پس بگیرند. مقدار کمی بیت کوین در ۸ آوریل و پس از تعطیلی مبادله شد. در یکی از هشدار ها بیان شده است که صرافی مسئولیتی در قبال عدم موفقیت کاربران در برداشت پول هایشان ندارد. هیچ نشانه ای از این که آیا Urdubit در صورت بهبود قوانین نظارتی بازگشایی خواهد شد یا خیر نیز وجود ندارد.

مطابق آنچه شرکت همکار Urdubit می گوید، این صرافی در تلاش است تا وجوه مشتریانش را بازگرداند. Blinktrade Rodrigo Souza یکی از بنیان گذاران به رسانه محلی آنلاین Propakistani گفته است: «دولت ها و بانک ها با بیت کوین می جنگند زیرا سرمایه گذاری در آن به معنی بانکی بدون نظارت بانک مرکزی است». شرکت او وظیفه نگهداری از نرم افزار منبع باز Urdubit را به عهده داشت.

بیشتر بخوانید: گزارش اقتصادی کنگره آمریکا در مورد رمزنگاری

دیگر صرافی های پاکستانی نیز تصمیم دارند در مقابل SBP محتاط باشند. پیام ذیل روی بستر معاملاتی وب سایت BTCPK که قیمت ها را تنها با هدف اطلاع رسانی منتشر می کند، خطاب به مشتریان آمده است: «BTCPK از قوانین محدود کننده بانک دولتی پاکستان، بخشنامه شماره ۰۳ سال ۲۰۱۸، تبعیت می کند.» این صرافی ادعا می کند «بزرگترین صرافی رمزارز ها در پاکستان است».

مقامات اسلام آباد پیش تر نیز نگرش منفی خود به رمزارز ها را نشان داده بودند. اخیرا، معامله گران رمزارز ها توسط آژانس تحقیقات فدرال پاکستان مورد هدف قرار گرفته اند. ممنوعیت اعمال شده توسط SBP تا کنون بزرگ ترین اثر را روی صرافی های محلی رمزارز ها گذاشته است.

توجه!

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به ارزجو نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

منبع