video thumb

بیت‌کوین و گردش ایام: نگاهی به تأثیرات تقویمی برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین

اگر یک مجموعه داده را به‌صورت تاریخی بررسی کنیم، احتمالاً متوجه تغییرات آن در بازه‌های زمانی مختلف می‌شویم. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری مالی دارند باید با پدیده تأثیرات تقویمی آشنا باشند و به آن توجه کنند.

در هنگام سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهادار، دلار و حتی بیت‌کوین
مثلاً اخبار مثبت و منفی را بررسی می‌کنیم، از تحلیل‌گران سیگنال می‌خریم، از تجربه‌های دیگران درس می‌گیریم و البته گاهی هم اسیر رفتار اتحادی می‌شویم و هر کاری سایر سرمایه‌گذاران انجام داده‌اند ما هم انجام می‌دهیم.
توجه به موقعیت زمانی سرمایه‌گذاری هم یکی از همین فاکتورهاست. امروز در آی‌آر بلاک‌چین

تأثیرات تقویمی بر سرمایه‌گذاری اوراق بهادار و دلار

تاکنون پژوهشگران بسیاری در قالب‌های پژوهش‌های آکادمیک بر روی همین تأثیرگذاری مطالعه کرده‌اند.
برای مثال جاکوبسن و ژانگ در سال ۲۰۱۲ دو مقاله بانام‌های “آیا نوسانات ماهانه واقعیت دارند؟ یک دیدگاه سیصدساله” و “شاخص هالووین: همه‌جا و همه زمان‌ها” دریکی از دانشگاه‌های نیوزلند منتشر کردند.
از نتایج پژوهش آن‌ها که بازارهای سهام در آمریکا را مطالعه کرده بودند، مشخص شد ماه‌های آوریل و دسامبر بهترین موقع برای سرمایه‌گذاری در حالی که ماه‌های می و سپتامبر بدترین زمان برای ورود به این بازارها هستند.

بهترین زمان حضور در بازار سهام و اینکه تاثیرات تقویمی چه ارتباطی به این بازار دارند
یافته دیگر پژوهش آن‌ها رکود بازار سهام در ژانویه هر سال بود. به علاوه آن‌ها متوجه شدند به طور کلی فصل زمستان برای سرمایه‌گذاری سودآوری بیشتری دارد اما میوه تابستان بیشتر ضرر است.
تحقیقات بعدی نتایج پژوهش این دو را تأیید کردند در نتیجه بعد از مدتی روندهایی مبتنی بر تقویم در بازار سهام شکل گرفتند.
از جمله مهم‌ترین و تثبیت شده‌ترین این روندها می‌توان به در (ماه) می بفروشید و از بازار خارج شوید (اشاره به رکود قیمت در تابستان)، مسابقات سرعت بابانوئل (افزایش قیمت در آخرین هفته‌های سال) و اثر ژانویه (رکود بازار در ژانویه هر سال) اشاره کرد.
البته این روندها بیشتر برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب است و لزوماً همبستگی مستقیمی میان هرسال و شدت این روندها وجود ندارد با این حال توجه به آن‌ها می‌تواند اطمینان خاطر بیشتری را در هنگام سرمایه‌گذاری فراهم کند.
در بازار دلار هم اگرچه تأثیرات تقویمی یا Seasonality effects خیلی قوی نیستند اما می‌توانند بر روی رفتار سرمایه‌گذاران این ارز اثر بگذارند.
ازجمله یافته‌های تحلیل‌گران اقتصادی بعد از بررسی داده‌های تاریخی قیمت دلار عملکرد بهتر این ارز در نیمه اول سال است. دلار در ژانویه شرایط مشابهی با اوراق بهادار را تجربه می‌کند و در بهار و اوایل تابستان مجدداً بهتر می‌شود.
به همین منوال بررسی تأثیرات تقویمی می‌تواند ابزاری برای سرمایه‌گذاری بر روی دلار هم فراهم کند هرچند اهمیت آن به‌اندازه بازار سهام نیست.

بیت‌کوین و تأثیرات تقویمی

تاریخ سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین اصلاً قابل‌مقایسه با بازار سهام و دلار نیست اما بازهم نمی‌توان از تأثیرات تقویمی بر روی آن غافل شد.
اولین روند آشکار همان رکود ژانویه است که کمابیش در بازارهای سهام و دلار نیز مشاهده‌شده است.
بررسی داده‌های تاریخی بیت‌کوین نشان می‌دهد، قیمت بیت‌کوین در ابتدای سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ کاهش داشته است.
شاید برخی این نتیجه‌گیری را ازنظر آماری درست ندانند اما توصیه کلی این است که با کاهش قیمت در ژانویه هر سال همه دارایی بیت‌کوین خودتان را به فروش نرسانید و مقاومت کنید.

بررسی تاثیرات تقویمی بر روی قیمت بیت‌کوین
روند دیگری که از بررسی نمودارهای تاریخی سایت به‌دست‌آمده، بیانگر نوسانات زیاد بهای این رمزارز در فاصله ماه‌های می تا سپتامبر است در حالی که هر چه به پایان سال میلادی و مخصوصاً ماه دسامبر نزدیک می‌شویم، سود بیت‌کوین داران بیشتر می‌شود.
به‌علاوه پژوهش‌های بیشتر بیانگر این است که در نیمه دوم هرسال ارزش بیت‌کوین بیشتر شده و شروع سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال میلادی شاید بهتر از نیمه آن اول باشد.
این‌گونه روندها و داشتن اطلاعاتی از تاریخ عملکرد بیت‌کوین می‌تواند در هنگام ایجاد و مدیریت سبد سرمایه‌گذاری رمزارزها به هر سرمایه‌گذار دوراندیش بیت‌کوین کمک کند. البته لزوم وجود مطالعات بیشتر و بررسی‌های دقیق‌تر با داده‌های بیشتر برای تعمیم تأثیرات تقویمی به شرایط همه سرمایه‌گذاران قابل کتمان نیست.