video thumb

استفاده از بلاک‌چین در رای‌گیری آنلاین با Polys

آزمایشگاه کسپرسکی (Kaspersky) به تازگی یک پلت‌فرم رای‌گیری مبتنی بر بلاک‌چین را برای محافظت از رای گیری‌های آنلاین در برابر دستکاری هکر‌ها، طراحی کرده است.

کسپرسکای یک شرکت چند ملیتی ارائه دهنده‌ی امنیت سایبری و ضد ویروس است که مقر آن در مسکو پایتخت روسیه تاسیس شده و توسط یک شرکت هولدینگ مستقر در انگلستان اداره می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۹۷ توسط یوجین کسپرسکای مدیر عامل کنونی سایت ویکی‌پدیا تاسیس شد.

جدید‌ترین فناوری کسپراسکای Polys نام دارد که یک پلت‌فرم رای‌دهی آنلاین قابل تنظیم برای سازمان‌های غیر تجاری، کسب و کار‌ها و جوامع است که به منظور وجود شفاف‌سازی از تکنولوژی بلاک‌چین و الگوریتم‌های رمزنگاری استفاده می‌کند.

رای‌گیری آنلاین در جوامع مدرن امروزه طرفدار زیادی دارد، مانند جوامعی که از نظر جغرافیایی گسترش یافته‌‌اند و یا دانشگاه‌های پیشرفته‌ای که می‌خواهند از این طریق از نظر‌های دانشجویان خود آگاه شوند. همچنین از این فناوری می‌توان در سازمان‌های غیر‌دولتی (NGOs) و شهرداری‌ها استفاده کرد تا شهروندان نیز بتوانند در تصمیم‌گیری‌های محله و سطح شهر دخالت داشته باشند.

وارتان میناسیان (Vartan Minasyan) سرپرست سرمایه‌گذاری و نوآوری در آزمایشگاه کسپرسکای گفت:

آزمایشگاه‌های کسپرسکای مشتاق پشتیبانی از تیم‌های داخلی و خارجی در راه توسعه‌ی ایده‌ها و تکنولوژی‌های خلاقانه‌ای است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف ایمنی و امنیت در بخش‌های مهم اجرا شوند.

Vartan Minasyan

او همچنین افزود:

یکی از این موارد رای‌گیری آنلاین است؛ زمانی که تیم ما در حال بررسی امکانات اجرایی بلاک‌چین

Vartan Minasyan

در این دنیای مدرن، پر جنب و جوش و در حال حرکت، محدودیت‌های مختلف انجام رای‌گیری به صورت آفلاین بیش از پیش آشکار شده است: این روش بسیار هزینه بر، وقت‌گیر و اغلب غیرقابل دسترس است (یا حداقل برای کسانی که از نظر فیزیکی توانایی حضور جهت رای دادن را ندارند بسیار چالش برانگیز خواهد بود). رای‌گیری آنلاین می‌تواند به غلبه بر این چالش‌های کمک کند، اما استفاده از همین روش نیز چندین فاکتور عدم اطمینان را به ارمغان خواهد آورد: چگونه می‌توانیم روند انجام آن را ایمن کنیم؟ چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که رای ما توسط یک حزب داخلی یا خارجی مورد تغییر یا دستکاری قرار نمی‌گیرد؟

polys

پلت‌فرم پولیس (Polys) بر اساس قرارداد‌های هوشمند اتریوم (که گاهی اوقات بلاک‌چین ۲.۰ نامیده می‌شود) عمل می‌کند و اجازه می‌دهد تا پروسه‌ی تایید رای‌گیری و شمارش رای به شیوه‌ی غیرمتمرکز صورت پذیرد. مزیت اصلی استفاده از این روش این است که با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین، دقت اجرای مراحل مختلف رای‌گیری می‌تواند توسط افراد دخیل در شبکه تایید شود. تمامی اطلاعات رای‌گیری به جای ذخیره شدن بر روی سرور‌ها، در تمام رایانه‌های افراد شرکت کننده در شبکه ذخیره می‌شود و در نتیجه: یک هکر برای دستکاری آن باید تمام کامپیوتر‌های دخیل در این پروسه را هک کرده و دسترسی به مجموعه‌ی عظیمی از داده‌های منحصر به فرد را بدست آورد که عملا کاری غیر ممکن محصوب می‌شود. تکنولوژی بلاک‌چین همچنین اجازه می‌دهد تا یک رای دهنده بتواند به راحتی بررسی کند که آیا رای او به درستی ثبت شده است یا خیر، همچنین در صورت وجود هرگونه مشکلی در مراحل رای‌گیری به صورت خودکار این مشکل برای او مشهود و مشخص می‌شود.

شفافیت بلاک‌چین باعث می‌شود که نظارت بر رای‌ دادن و انجام مراحل مختلف رای‌گیری راحت‌تر شود چونکه افراد مستقل در روند نظارت، دخیل خواهند بود. همچنین در این روند دیگر نیازی به صرف منابع اضافی و یا حتی حضور فیزیکی پرسنل و رای‌دهندگان نخواهد بود.

علاوه بر تمامی این موارد، در سیستم رای‌گیری پولیس، بلاک‌چین رمزنگاری شده و با الگوریتم‌های ریاضی پشتیبانی می‌شود. انجام این عمل به ناشناس بودن، پنهان کردن نتایج و انجام محاسبات در داده‌های رمزگذاری شده نیز کمک می‌کند؛ این‌ها مواردی هستند که در دیگر سیستم‌های مرتبط با بلاک‌چین به دلیل ماهیت توزیع شده و منبع باز آن‌ها یافت نمی‌شود.

سورس‌کد یا کدمنبع پولیس در GitHub به صورت عمومی در دسترس خواهد بود تا به همه اجازه‌ی تست، تایید و بررسی این فناوری داده شود. همچنین برای این پلت‌فرم سفارشی سازی شده یک سرویس رایگان(Freemium)  آماده برای استفاده نیز در دسترس همه قرار گرفته است.

به نظر شما استفاده از چنین سیستم‌هایی برای رای‌گیری در ایران موثر نخواهد بود؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.