video thumb

استیو وزنیاک از راهکار ساده ای می گوید که به سرقت بیت کوین هایش منجر شد

به نظر می رسد که یکی از مغزهای متفکر صنعت تکنولوژی و موسس کمپانی اپل، استیو وزنیاک تازه ترین قربانی سرقت بیت کوین بوده است. وزنیاک که اخیراً در کنفرانسی در دهلی نو شرکت داشت، توضیح داد که در ابتدا، تحت تاثیر میزان «خلوص» ارزهای رمزپایه قرار گرفته بود اما با تجربه ای که اخیراً پشت سر گذاشته، احتمالا دیگر چنین عقیده ای نداشته باشد.

بیت کوین در نگاه من ارزی بود که توسط هیچ دولتی دستکاری نمی شد. کاملاً وابسته به علوم ریاضیات است. کاملاً خالص است. نمی تواند جایگزینی داشته باشد.

از طریق کلاهبرداری، از من هفت واحد بیت کوین ربوده شد. یک نفر این بیت کوین ها را به صورت آنلاین و با کارت اعتباری از من خریداری کرد اما مبادله مالی بعداً کنسل شد. به همین سادگی بود.

اگر به همین سادگی می توان بیت کوین مردم را به سرقت برد، احتمالاً خلوصی که استیو وزنیاک درباره آن صحبت می کند تا حدی نیازمند تدابیر امنیتی جهان واقعی نیز هست. مبادلات بیت کوین، غیرقابل بازگشت هستند اما از سوی دیگر، کمپانی های ارائه دهنده کارت های اعتباری می توانند پول هایی که با شیادی از اشخاص ربوده شده اند را به حساب قربانیان بازگردانند.

البته وزنیاک می گوید که این مبادله، با یک کارت اعتباری دزدی انجام شده و به همین خاطر، امکان بازگردانی پول وجود ندارد. هفت واحد بیت کوین با در نظرگیری قیمت فعلی این ارز رمزپایه، برابر با ۷۵ هزار دلار است که رقمی کلان به حساب می آید. موسس اپل اضافه می کند که به زودی تمام بیت کوین های خود را خواهد فروخت زیرا نمی خواهد شاهد کاهش و افزایش دائمی قیمت این ارز باشد.

تجربه وزنیاک نشان می دهد که ارزهای رمزپایه نظیر بیت کوین، برخلاف ماهیت کمال گرانه ای که از خود به نمایش می گذارند، هنوز نقاط ضعف خاص خود را دارند. البته این مسائل سبب نشده که مردم از تلاش برای تهیه بیت کوین دست بکشند و در مواردی خاص، برخی افراد حتی از رهن منزل خود برای خرید بیت کوین استفاده کرده اند که در صورت مواجهه با تجربیاتی نظیر آنچه وزنیاک شرح می دهد، می تواند ضررهای مالی کلانی روی دست بگذارد.