video thumb

لیست کردن توکن یک ICO در صرافی ها چقدر هزینه دارد؟

به گزارش ارزجو و به نقل از پایگاه خبری بیت کوین، تامین کنندگان زیرساخت برای لیست شدن رمزارز ها دریافته اند وقتی مسیری برای نقدینگی باز کنند، می توانند پول زیادی کسب کنند. یک صرافی شناخته شده برای لیست کردن توکن یک ICO هزینه ای بین ۱ تا ۳ میلیون دلار را متحمل می شود.

هزینه بالای لیست شدن توکن یک ICO در یک صرافی رمزارز در مقایسه با لیست کردن سهام در بازار های بورس جهانی

هزینه درخواست و ورودی به “بورس سرمایه گذاری Nasdaq” (NCM) به ازای لیست کردن تا ۱۵ میلیون سهم تنها ۵۵ هزار دلار با هزینه اشتراک سالانه ای بسیار کمتر از هزینه ورودی است.

به شرح نگارندگان این گزارش: “هزینه عرف در بازار برای افزودن یک توکن در لیست یک صرافی، ۱ میلیون دلار بوده و توکنی با شاخص های معقول فرصتی به ارزش ۳ میلیون دلار محسوب می شود.”

پی بردن سرمایه گذاران به سهولت مبادله یک توکن موجب جداب تر شدن آن توکن می شود، بدین معنی که موفق شدن یک ICO بستگی زیادی به لیست شدن توکن آن در یک صرافی دارد.

پول پارو می کنند!

گرچه نگارندگان گزارش مذکور مدعی شده اند تحقیقاتشان بر اساس کند و کاو در گروه های تلگرام یا مصاحبه های خصوصی با مطلعان ماجرا نیست، اما از گوشه کنار این صنعت زمزمه هایی مبنی بر صحت این ارقام به گوش می خورد.

Business Insider گزارش کرده خبر از صرافی هایی دارد که ماه پیش ۱ میلیون دلار به ازای توکن هر ICO پرداخته اند، در حالی که یک توسعه دهنده رمزارز به خبرگزاری بیت کوین بهای ۳٫۵ میلیون دلاری یکپارچه سازی با یک کیف پول محبوب موبایلی را نقل کرده است.

طبق گزارشات، ICO ها برای جبران چنین هزینه هایی، بودجه پروژه های خود را بالا تر می بندند.

این موضوع باعث پدید آمدن شرکت هایی با بودجه ای ۱۰ برابر بیشتر در مقایسه با شرکت هایی که از روش سنتی تر استفاده می کنند، شده است.

استارت آپ های بلاکچینی همین امسال بیش از ۳ میلیارد دلار بدست آورده اند، که در مقایسه با ۲۷۰ میلیون درآمد “دوره های سرمایه گذاری پرریسک” (venture capital rounds)، اعتبار بیشتری به ادعای گزارشات می دهد.

صرافی هایی که این ICO ها را مدیریت می کنند خود موجب بالا رفتن این مبالغ  می شوند. در سال ۲۰۱۷ گزارش درآمد ۱ میلیارد دلاری “کوین بیس” و افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری درآمد “بایننس” را داشتیم. همین طور مشاورانِ قرارداد هایشان که سهمی حدود ۵ درصد از هر معامله را دارند.

بیشتر بخوانید: خطرات صرافی های متمرکز برای کاربران

در حال حاضر حدود ۹۸ درصد از معاملات رمزارز ها در شبکه صرافی های متمرکز، متشکل از Binance، Bitfinex، Okex و Upbit صورت می پذیرد.

اما امید هایی هم هست. صرافی های غیر متمرکزی مانند Bisq هستند که در ازای مبلغی ناچیز همان خدمات صرافی های متمرکز را ارائه می نمایند، ولی هنوز در مراحل ابتدایی توسعه خود هستند. به این زودی نباید چشم انتظار حذف این مبالغ نجومی بود.