video thumb

هشت کاربرد شگفت انگیز بلاکچین

وقتی به تازگی بیت کوین ارزشی بالغ بر ۱۶۰۰۰ دلار را تجربه کرده، دیگر نمی توان تصور بازگشت  به سال ۲۰۱۱ وقتی که این رمزارز به قیمت ۱ دلار  خرید و فروش می شد را باور کرد. به عنوان یک کارآفرین، ممکن است علاقه مند به خرید بیت کوین و یا هر نوع رمزارز دیگری با نگاه سرمایه گذاری نباشید، اما باید سپاسگزار تکنولوژی بلاکچین (blockchain) باشیم، زیرا که بستر ایجاد بیت کوین را فراهم کرده است.

در یک تعریف عمومی، بلاکچین (blockchain) دفتر کل ثبت مجازیست که همه چیز را به شیوه ای امن و شفاف ثبت می کند. برخلاف بانک هایی که معاملات با ارز های سنتی را تسهیل می کنند، بلاکچین اجازه انتقال آزاد رمزارز ها را از طریق یک محیط غیر متمرکز می دهد. سپس تمام داده ها در یک شبکه متصل به کامپیوتر قرار می گیرند؛ درفضایی که مالک ومجری فقط خود کاربران  شبکه هستند.

برای بعضی ازافراد، تکنولوژی بلاکچین (blockchain) خیلی کاربردی تر ازآن است که فقط برای پشتیبانی از رمزارز ها باشد. مطمئنا، تقاضا ی شگفت انگیز زیادی برای بیت کوین در بازه زمانی اخیر شده است. اما از آنجایی که اساسا از هیچ چیز جز احساسات پشتیبانی نمی شود، منطقی است که باور کنیم که حباب بیت کوین در نهایت ممکن است پاره شود – اما بعید است که ممکن باشد.

نوشته مرتبط: همکاری جدید پروژه Biotron با یک شرکت در زمینه علوم پزشکی

با این حال، مزایای بلاکچین آنقدرزیاد است که  بتواند رابطه خودش را با نسل های آینده حفظ و پایدار کند. بدون نیاز به توضیح بیشتر، مهمترین مزایای بلاکچین که ممکن است برای توسعه و بهبود  کسب و کار ها در صنایع مختلف سودمند باشد درادامه این مقاله توضیح داده شده است.

  • مدیریت زنجیره تامین

برای مدیریت زنجیره تامین، تکنولوژی بلاکچین (blockchain) مزایای قابلیت ردیابی و هزینه بهره وری را ارائه می دهد. به سادگی، یک بلاکچین می تواند برای ردگیری مسیر کالا، مبدا، کاهش هزینه ها و غیره استفاده شود. این مسئله سطح جدیدی از شفافیت را برای اکوسیستمهای B2B به ارمغان می آورد – ساده سازی فرآیند هایی مانند انتقال مالکیت، تضمین بیمه فرایند تولید و پرداخت.

اگرنقصی در جایی از زنجیره تامین شناسایی شود، یک سیستم بلاکچین می تواند شما را به همه مسیر های اصلی منتهی به نقص  هدایت کند. این امر کسب و کار را برای انجام تحقیقات واقدامات لازم به موقع، آسان تر می کند.

مثال کاربردی آن در بخش مواد غذایی است؛ جایی که در آن ردیابی منبع، اطلاعات سریال تولید و دیگر جزئیات تضمین کیفیت و سلامت کالا بسیار مهم است

تراکنش های ثبت شده از طریق بلاکچین عملا خطا های انسانی را حذف و اطلاعات را از دستکاری احتمالی محافظت می کند. در نظر داشته باشید که همه سوابق، هر بار که از یک گره بلاکچین به گره بعدی منتقل  شود، حتما  باید تأیید شوند. علاوه بر دقت، تضمین سوابق شما، مانند یک پروسه دنبال دار حسابرسی درسطح بالا قابل ردیابی خواهد بود.

البته، کل فرایند حسابداری سطح پایه نیز بسیار کارآمد تر می شود. به جای نگه داشتن سوابق جداگانه، کسب و کار ها می توانند  تنها یک ثبت واحد مشترک  داشته باشد. یکپارچگی اطلاعات مالی شرکت نیز تضمین شده خواهد بود.

همچنین بخوانید: همکاری شبکه Ripple با ارائه دهنده خدمات مالی چینی (LianLian)

  • قرارداد های هوشمند

قرارداد های طولانی مدت پیمانکاری می تواند رشد یک کسب و کار را به ویژه برای شرکت هایی که یک جریان ارتباطی مدام را اداره می کنند، تضعیف کند. با قرارداد های هوشمند، موافقت نامه ها می توانند به صورت خودکار تأیید، امضا شده و از طریق یک ساختار بلاکچینی قابل اجرا شوند. این امر نیاز به واسطه ها را برطرف می کند و بنابراین  درصرفه جویی زمان و پول شرکت بسیار موثر خواهد بود.

امروزه راهکار های بلاکچینی مثل CREDITS قرارداد های هوشمند مستقل را با گذراندن ازسیستم رمزنگاری داخلی خود منطبق می کنند. با ادغام همه چیز در داخل یک پلت فرم، کسب و کار ها می توانند خدمات را بدون افشای بیش ازحد اطلاعات اختصاصی به اشخاص ثالث ارائه کنند.

نوشته مرتبط: ALAX برای توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری، چه فوایدی دارد؟

درست همانند مدیریت زنجیره تامین، وعده بلاکچین ها در ابعاد مختلف انتخابات، قابل اعتماد به نظر می رسند. در حال حاضر، فرصت هایی که مربوط به انتخابات دولت هستند، در حال پی گیری است. به عنوان مثال، می توان از ابتکارعمل دولت مسکو برای بررسی اثربخشی بلاکچین ها در انتخابات محلی نام برد. انجام این کار به احتمال زیاد تقلب در انتخابات را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، آنچه که در سیستم رایج رای گیری الکترونیکی مسئله مهمی است.

مثال دیگر وقتی که NASDAQ از فن آوری بلاکچین (blockchain) برای تسهیل رای گیری سهامداران استفاده کرد. این کار با تلاش مشترک شریک فن آوری بلاکچین  آنها و راه حل های  شناسایی دیجیتال محلی ، که دولت ها آن را با کارت های هویت ارائه می دهند، کار می کرد. پس از مشاهده موفقیت، آنها پروژه “رای گیری الکترونیکی” را به عنوان عملی، هم ضروری وهم مخرب توصیف کردند.

  • بورس اوراق بهادار

ایده استفاده از فن آوری بلاکچین (blockchain) برای تجارت اوراق بهادار و کالا ها در حال بررسی است. با توجه به ماهیت باز قابل اعتماد سیستم های بلاکچین، تعجب آور نیست که بورس اوراق بهادار درحال حاضر آن را به عنوان جهش بزرگ بعدی بشناسد.

در واقع، بورس اوراق بهاداراسترالیا که در حال ازبین رفتن بود با استفاده ازیک سیستم قدرتمند بلاکچینی برای عملیات خود که توسط صندوق سرمایه گذاری Digital Asset راه اندازی شده است، حفظ شد.

Blythe Mastersمدیر عامل شرکت Digital Asset در یک نشریه مطبوعاتی که در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شد، گفت: “پس از تحریک زیاد در زمینه این فناوری منحصر به فرد، اعلان امروز ما به عنوان اولین پیام اثبات شده معنی داریست که این فناوری می تواند به توانایی و بالندگی منحصر به فرد خود برسد.”

دو نوع کسب و کار وجود دارد — آنهایی که در مقابل قبض ها شانه شان را بالا می اندازند و آنهایی که سرشان را می خارانند و به این فکر می کنند که هزینه انرژی خود را از کجا تامین کنند.

در بخش های خاصی از جهان، موسسات تجاری و خانوار ها اکنون می توانند از بلاکچین Transactive Grid برای فعال کردن انرژی های پایدار و استفاده ازراه حل های آن بهره ببرند. چند نمونه از این موارد عبارتند از Powerpeers در هلند و Exergy  در بروکلین. بلاکچین همچنین می تواند برای بهبود ردیابی انرژی پاک نیز استفاده شود. مهمتر از همه اینها، هنگامی که برق به شبکه فرستاده می شود، هیچ کس واقعا نمی تواند تشخیص دهد که توسط سوخت های فسیلی، انرژی خورشیدی یا باد تولید می شود.

به طور سنتی، انرژی های تجدید پذیر از طریق گواهی های معامله ای که توسط دولت صادر می شوند، پیگیری می گردند. این گواهینامه ها، به طور خلاصه، در ارایه  خدمات و اهداف خود وحشتناک هستند – چیزی که بلاکچین بدون شک هیچ گونه  مشکلی درمدیریت آن ندارد.

  • معاملات جهانی همتا به همتا

در نهایت، افزایش ناگهانی  حجم بازار بیت کوین و هر نوع رمزارز دیگری در بازار بدون دلیل مهم  شایستگی آن نیست. برای یک انتقال سریع، مطمئن و ارزان که در سراسر جهان فعال شد.

در حالی که اکنون تعداد زیادی از خدمات مانند PayPal که پرداخت های بین المللی را پردازش می کنند، معمولا هزینه های قابل توجهی را برای هر تراکنش شامل می شوند. سایر خدمات پرداخت P2P همچنین دارای محدودیت های خاصی نظیر محدودیت های مکان و حداقل مبلغ انتقال  نیز هستند.

به همین دلیل است که کسب و کار های بیشتری و نیز کاربران معمولی  ترجیح  می دهند ازرمزارز ها برای نقل وانتقالات بین المللی استفاده کنند. نه تنها  خود آنها عموما امنیت بهتری دارند، بلکه  به کاربران نیز در نقل و انتقال وجوه خود آزادی بیشتری اعطا می کنند. واضح است که بلاکچین کاربرد های فراوانی در صنایع مختلف غیر از رمزارز ها دارد و خواهد داشت .

می توان اذعان کرد که اکثر مردم برای دفاتر ثبت دیجیتالی غیر متمرکز هنوز آماده نیستند، اما با توجه به پیشرفت بلاکچین تاکنون، احتمالا مدت طولانی نخواهد کشید که دنباله رو پیشگامان باشند.