video thumb

چرا نباید از بیت کوین ترسید! (بیت کوین آینده اقتصاد)

اگر شما هم فکر می‌کنید که از قافله بیت کوین عقب افتاده‌اید، قطعاً در اشتباه هستید. سرمایه‌گذاری در حوزه در حال شکوفایی ارزهای دیجیتال هیچ‌گاه دیر نیست. مشکل این است که بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند بیت کوین چیست، چگونه کار می‌کند، و چه کاری می‌تواند انجام دهد.

 

ارزجو : جیم راجرز (Jim Rogers) سرمایه‌گذار صریح و بی‌پرده به خاطر آن معروف است که «پولش را جاهایی سرمایه‌گذاری می‌کند که مردم جراتش را ندارند.» روسیه، چین، اما نه بیت کوین. راجر می‌گوید فرصت این کار را از دست داده و اکنون حسرت آن را می‌خورد. (او یک میلیاردر است. مشکلی برایش پیش نمی‌آید.)

اما چرا او سراغ بیت کوین نرفت؟ زیرا همانند اکثر مردم از ارز دیجیتال چیزی سر در نمی‌آورد. راجر هفته قبل در گفتگو با وب‌سایت شبکه پول چین (China Money Network) در این باره گفت: «اگر زرنگ بودم همان روزهای اول که مردم درباره‌اش با من سخن گفتند اقدام به خرید می‌کردم. من هنوز درباره آن به اندازی کافی نمی‌دانم که بخواهم سرمایه‌گذاری کنم.»

نیکولاس کری رئیس ارشد اجرایی بلاک چین اینفو Blockchain.info می‌گوید اگر شما هم فکر می‌کنید که از قافله بیت کوین عقب افتاده‌اید، قطعاً در اشتباه هستید. سرمایه‌گذاری در حوزه در حال شکوفایی ارزهای دیجیتال هیچگاه دیر نیست ــ او انتظار دارد که ارزهای دیجیتال دنیا را برای همیشه تغییر دهند. مشکل این است که بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند بیت کوین چیست، چگونه کار می‌کند، و چه کاری می‌تواند انجام دهد. ما با کری درباره این صحبت کردیم که چگونه مبحث گیج‌کننده ارزهای دیجیتال، امنیت شبکه بیت کوین، و تفاوت آن با پول واقعی را برای تازه‌کارها تشریح می‌کند.

بیت کوین ارزهای دیجیتال

بیت کوین را برای مردمی که خواهانش هستند اما درباره‌اش چیزی نمی‌دانند، چگونه توضیح می‌دهید؟

کری: «بیت کوین چیست؟» این سؤالی است که همیشه از من می‌پرسند. ساده‌ترین جواب این است: بیت کوین یک شبکه پرداخت است. درست همانند بستری که از پرداخت‌های مبتنی بر کارت‌های اعتباری نظیر ویزا (Visa) یا مسترکارت (MasterCard) پشتیبانی می‌کنند، اما بیت کوین همچنین یک ارز است که در رأس این بستر قرار دارد. این ارز توسط هیچ شرکت یا مؤسسه‌ای کنترل نمی‌شود، درست مثل ایمیل که در کنترل یک شرکت نیست اما هر کسی می‌تواند بر مبنای آن خدمات ارائه دهد.

موفق‌ترین شرکت‌های سال ۲۰۱۴ آن‌هایی هستند که بر مانع آموزش فائق آیند. شما هر روز زندگی‌تان از ایمیل استفاده می‌کنید، اما شاید لزوماً ندانید که به چه نحو عمل می‌کند. اما ایمیل برایتان مفید و سودمند است، زیرا به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان و لحظه‌ای با دوستان و عزیزانتان مکاتبه کنید.

اگر سودمندی ایمیل را درک می‌کنید، در آن صورت می‌توانید به مزیت بیت کوین نیز پی ببرید. بیت کوین به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان و لحظه‌ای با هر کسی در دنیا معامله کنید بدون آنکه در این راستا به یک طرف دیگر، یک واسطه، یک بانک، یا یک مؤسسه تکیه کنید.

 

شبکه بیت کوین تا چه حد امن و ایمن است؟

کری: کسانی که پول‌های خود را زیر تشک‌هایشان پنهان می‌کنند دقیقاً همان‌هایی هستند که نگاهشان باید به سمت بیت کوین باشد، زیرا بسته به اینکه بیت کوین‌های خود را چگونه نگهداری می‌کنید عملاً بر روی پول خود کنترل دارید.

بزرگ‌ترین تفاوت میان بیت کوین و پول نقدی که در بانک نگهداری می‌کنید در این است که، اگر بانک ورشکست شود یا دچار فساد شود یا کسانی که آن را اداره می‌کنند به اصول اخلاقی پایبند نباشند، در آن صورت پولتان شاید برای همیشه از دست برود. اما در رابطه با بیت کوین چنین خطری وجود ندارد. این بدان معناست که شما می‌توانید مبالغ خود را کنترل و مدیریت کنید، درست مثل وقتی که آن را زیر تشک خود پنهان می‌سازید.

اگر تدابیر احتیاطی مشخصی را اتخاذ کنید، هیچکس نمی‌تواند پول‌های شما را بدزدد. هیچ بانکی نمی‌تواند پولتان را بدزدد. هیچ سارقی نمی‌تواند پولتان را بدزدد. هیچکس نمی‌تواند پولتان را از کیف پول یا حساب بانکی‌تان خارج کند. پای هیچ حق‌العملی هم در میان نیست. حداقل موجودی حساب نیز مطرح نیست. هیچکدام از اینها وجود ندارد.

در رابطه با امنیت شبکه، بیت کوین الان دیگر چند سالی می‌شود که پای به عرضه وجود گذاشته است. طی این مدت هیچگاه یک کاستی یا نقیصه امنیتی در سطح پروتکل یا فناوری مشاهده نشده است. مؤسسات خدماتی و شرکت‌هایی که بر مبنای مبالغ پولی کاربران شکل گرفته‌اند با مشکلاتی مواجه بوده‌اند و این امر در مورد بانک‌ها در دنیای غرب نیز صادق بوده است.

اگر یک بانک ایجاد می‌کنید و پول خود را به آن می‌سپارید، بهتر است به این امید ببندید که بانک مذکور به نحو عالی اداره می‌شود. بهتر است به این امید ببندید که آنها منابع ذخیره‌ای که درباره‌اش سخن می‌گویند را واقعاً در اختیار دارند. اما قضیه بیت کوین فرق دارد. شما مجبور نیستید به چنین سرویسی اعتماد کنید. شما می‌توانید یک کیف پول بر روی بلاک چین Blockchain.info ایجاد کنید یا یک نرم‌افزار منبع باز دانلود کنید و آن را بر روی رایانه خود اجرا کنید، یا حتی یک کد کیوآر (QR) چاپ کنید و آنچه که کیف پول سرد نامیده می‌شود را خلق کنید. شما همچنین می‌توانید پول ارسال کنید و کیف پول خود را آفلاین نگاه دارید. شما مجبور نیستید به هیچکس جز خودتان اعتماد کنید.

بیت کوین

آیا برای کسانی که قبلاً بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری نکرده‌اند این کار دیگر دیر شده است؟

کری: من مشاور مالی نیستم، اما فکر می‌کنم قانون شماره ۱ این است که بر روی چیزی که از آن سر در نمی‌آورید سرمایه‌گذاری نکنید و همواره پولی را سرمایه‌گذاری کنید که اگر از دست رفت مشکلی برایتان به وجود نمی‌آورد. اگر بیت کوین را زیر نظر دارید، درباره‌اش مطالعه کرده‌اید، و آن را می‌شناسید، در آن صورت چند بیت کوین بخرید و مراقب آنها باشید. این یک شیوه سرگرم‌کننده جهت سرمایه‌گذاری است، هرچند هیچکس مجبور نیست پس‌انداز تحصیلی فرزندان خود را در این راه سرمایه‌گذاری کند.

اگر چند سال پیش این کار را کرده بودید اکنون احتمالاً از موقعیت مالی کاملاً بهتری برخوردار بودید. مردم می‌گویند: «قیمت بیت کوین در حال حاضر خیلی بالاست. فکر کنم فرصت را از دست داده‌ام.» در حقیقت، بازار هنوز خیلی کوچک است. ارزش بازاری بیت کوین چیزی حدود ۷ میلیارد دلار است. یک آسمانخراش معمولی در نیویورک خیلی بیشتر از این می‌ارزد.

بنابراین، سرمایه‌گذاری در حال حاضر نیز می‌تواند سود و منفعت داشته باشد. بهترین زمان برای کاشت درخت ۲۰ سال پیش بود. دومین فرصت عالی برای کاشت درخت همین حالاست. ما در مراحل بسیار اولیه اقتصاد بیت کوین قرار داریم و دیجیتالی شدن پول یک واقعیت گریزناپذیر است.

ما دیدیم که در مورد بسیاری چیزهای ملموس دیگر که در گذشته داشتیم نیز این اتفاق افتاد. سی سال پیش، ما برای فرستادن پیام برای خانواده و دوستان خود نامه‌نگاری می‌کردیم. اکنون اما از ایمیل استفاده می‌کنیم. قبلاً به مغازه سی‌دی فروشی می‌رفتیم و آن چیزهای گرد و بزرگ و بدقواره را می‌خریدیم، اما حالا آهنگ‌ها را به صورت دیجیتال و آنلاین دانلود می‌کنیم. در مورد فیلم و کتاب نیز همین اتفاق افتاد.

دیجیتالی شدن پول نباید مایه تعجب باشد. وقتی بچه‌هایتان بزرگ‌تر شوند آنگاه دیگر پول شکل دیجیتال به خود گرفته و با خود خواهند اندیشید که ما دیوانه بودیم یک مشت اسکناس کثیف که عکس مُرده‌ها بر رویشان نقش بسته را با خود همه جا می‌بردیم، آن‌هم اسکناس‌هایی که ممکن بود گم شوند یا آتش بگیرند یا خیس شوند و از بین بروند.

بیت کوین در مقایسه با پول نقد شیوه خیلی بهتری برای معاملات بین‌المللی است. شک نکنید که اگر نتوانیم همه مردم دنیا را در این باره متقاعد سازیم، نسل جوان اما کاملاً از آن استقبال خواهد کرد، درست همان‌گونه که دیگر چیزهای دیجیتال را با آغوش باز پذیرفتند.