video thumb

کارآفرینان در حال یافتن راه‌حل‌هایی برای تسهیل استفاده از ارزهای دیجیتال هستند

ارزهای دیجیتال دارای برخی اشکالات هستند که باید قبل از استفاده گسترده از آن‌ها حل شوند ولی کارآفرینان در حال کار بر روی حل این مشکلات هستند.

 

ارزجو : ارزهای دیجیتال و بلاک چین شاید فناوری‌های بسیار معروفی باشند که هنوز به وسیله عموم مردم مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. در ۱۸ ماه گذشته ارزهای دیجیتال تعداد زیادی از سرمایه‌داران را به خود جذب کرده‌اند و در این راه توانسته‌اند سرمایه‌ای در بازار خود به دست آورند. این حرکت آنقدر مورد توجه قرار گرفت که به برنامه‌های تلویزیونی هم راه پیدا کرد و آنها به بررسی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین پرداختند.

گرچه تحقیقات نشان داده است که در حال حاضر استفاده از ارزهای دیجیتال در اختیار تعداد محدودی از افراد است. برای مثال یک تحقیق در ماه مارس نشان داده است که ۹۲ درصد افراد از ارز دیجیتال استفاده نمی‌کنند. یک تحقیق دیگر نشان داده که ۵۸٪ از آمریکایی‌ها که تعدادشان در حال رشد نیز هست با بیت کوین آشنایی دارند ولی تعداد کمی از آنها علاقه‌مند به سرمایه گذاری در زمینه ارز دیجیتال هستند.

این حقیقت در مورد فناوری بلاک چین نیز وجود دارد، با این که به عنوان یکی از نقاط قوت اینترنت از بلاک چین یاد می‌شود و شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ های مهم در این فناوری سرمایه گذاری کرده‌اند روشن است که بلاک چین هنوز هم در میان مردم آن‌چنان که باید جای خود را باز نکرده است.

البته باید گفت که ارزهای دیجیتال هنوز هم در مرحله نخست خود قرار دارد و باید به فناوری‌های جدید اجازه داد آرام آرام جای خود را باز کنند. مثلاً در مورد کمپانی اپل که به تازگی توانسته است به ارزش یک تریلیون دلار دست پیدا کند، اوایل در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود زیرا مشتریان، آن‌چنان علاقه‌ای به استفاده از محصولات آن نشان نمی‌دادند.

با این حال استفاده از ارز دیجیتال نیز دارای اشکالاتی است که باید قبل از استفاده عموم مردم از این فناوری برطرف شود. در حال حاضر پلتفرم‌هایی وجود دارند که بر روی این مشکلات در حال تحقیق و کار هستند.

این‌ها چهار مشکل اصلی هستند که در زمینه استفاده از ارزهای دیجیتال به وجود می‌آیند و کمپانی‌هایی که تمایل به استفاده از ارز دیجیتال دارند در حال پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای حل این مشکلات هستند:

 

۱- سهولت

ارزهای دیجیتال ممکن است جالب توجه به نظر برسد ولی استفاده از آنها به هیچ عنوان راحت نیست هر کسی که سعی کرده باشد از ارزهای دیجیتال برای پرداخت استفاده کند متوجه شده است که این فرآیند بسیار پیچیده است. فضای ارزهای دیجیتال به وسیله صرافی‌ها، کیف‌های پول و پلتفرم‌های ذخیره ارز دیجیتال احاطه شده که اغلب با یکدیگر سازگاری ندارند.

در عین حال استفاده از ارزهای معمولی بسیار آسان است هر کسی که یک تلفن هوشمند در اختیار داشته باشد می‌تواند به وسیله آن برای دوستش پول بفرستد یا برای خرید محصولات یا خدمات پول پرداخت کند یا صورتحساب‌هایش را به صورت آنلاین پرداخت نماید. استفاده از ارزهای دیجیتال نیز باید قبل از آنکه به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد به همین آسانی تبدیل شود تا بتواند اعتماد مشتریان را جلب نماید.

بسیاری از متخصصان در حال کار بر روی آسان سازی این پروسه هستند. اولین اقدام، ارائه کارت‌های اعتباری ارز دیجیتال است که می‌توانند مانند کارت‌های اعتباری بانکی عمل کنند. از آنجا که بسیاری از این تحقیقات بر روی بیت کوین متمرکز شده‌اند، بقیه ارزهای دیجیتال مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. یکی از این ارزها، ارز دیجیتال کسب و کار (TenX) است که در حال گسترش تجارت خود است. جولیان هوسپ ابداع کننده تن ایکس به تازگی گفته است: «ما کارمان را در سال ۲۰۱۵ برای افزایش قابلیت خرج کردن و مبادله کردن بیت کوین شروع کردیم ولی وقتی در سال گذشته میزان تقاضا را برای عرضه ارزهای دیجیتال مشاهده نمودیم تصمیم گرفتیم انواع بیشتری از این ارزهای دیجیتال را به بازار ارائه کنیم.»

OmisGo بلاک چین Ontology ارزهای دیجیتال Bitcoin Diamond ارزهای دیجیتال بیت کوین dogecoin

۲- قابلیت استفاده

ارزهای دیجیتال ذاتاً فرٌار هستند. برای پرکاربردترین ارز دیجیتال هم کاملاً عادی است که در طول یک روز به مقدار زیادی افزایش یا کاهش قیمت را تجربه کند. به همین خاطر مشتریان برای خرید و فروش نمی‌توانند به این ارزها اعتماد کنند.

به گفته ابداع کننده ارز دیجیتال اتریوم (Ethereum): «اشخاصی که از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند بیشتر بر روی سرمایه گذاری در زمینه این ارزها تکیه دارند تا قابلیت استفاده از این ارزها. به گفته او همین مسئله باعث شده است که بازار ارز دیجیتال دچار نوسان‌های شدیدی شود و این مسئله باعث شده که استفاده از ارزهای دیجیتال مشکل‌تر شود.

بنابراین چندین پلتفرم در حال کار بر روی پیدا کردن راه حلی برای تسهیل استفاده از ارزهای دیجیتال هستند تا فقط به خاطر ارزش آنها بر رویشان سرمایه گذاری نشود. صنایع قدرتمندی که با استفاده از بلاک چین توانسته‌اند وضعیت خود را بهبود بخشند بهترین مکان‌ها برای شروع هستند. برای مثال اینترنت اشیا می‌تواند از زیرساخت‌های غیرمتمرکز بهره ببرد.

پلتفرم IOTW پلتفرمی است که بر اساس بلاک چین برنامه‌ریزی شده است و به استخراج‌گرها اجازه می‌دهد که ارز دیجیتال را بر روی اینترنت اشیا (IOT) استخراج کنند و به وسیله ارزهای دیجیتال به کسانی که این کار را انجام می‌دهند پول پرداخت می‌کند. بیش از ۲۰ میلیارد دستگاه مجهز به پلتفرم IOT در سراسر دنیا وجود دارد.

این اپلیکیشن جدید IOTW به کاربران اجازه می‌دهد تا اجناس و سرویس‌های مورد نیاز خود را با استفاده از این پلتفرم خریداری کنند. بازار IOTW محیط کاملی است که در آن می‌توان از ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

علاوه بر این هرچه بلاک چین گسترده‌تر می‌شود، ارزهای دیجیتالی که آنها را حمایت می‌کند بیشتر قابل استفاده خواهند بود. شاید نشود با بیت کوین نان خرید ولی این راهی برای ارزهای دیجیتال است تا کاربردی فراتر از سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

Aeternity بلاک چین ارزهای دیجیتال بیت کوین 0X Electroneum

۳- اعتماد

متأسفانه تکثیر سریع ارزهای دیجیتال به آن معنی است که مردم به راحتی نمی‌توانند به آن اطمینان کنند. به صورت عملی هم این مسئله در هک چندین صرافی، سرقت ارزهای دیجیتال و دیگر مشکلات خودش را نشان داده است.

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که ارزهای دیجیتال هنوز از مرحله دارک وب عبور نکرده‌اند و به همین علت هنوز هم نمی‌توان به این ارزها اعتماد کرد. نتیجه این است که هنوز هم تعدادی از افراد پیدا می‌شوند که بر ضد ارزهای دیجیتال سخن بگویند. جیمی دیمون یکی از سهامداران کمپانی جی پی مورگان (JPMORGAN) صراحتاً از بیت کوین به عنوان کلاهبرداری نام برده است و در یک ماه گذشته یکی از اعضای کنگره آمریکا به نام برد شرمن از ارزهای دیجیتال به عنوان قانون شکنی یاد کرد که باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

با این حال باید گفت که بیشتر افراد تجربه مثبتی در زمینه ارزهای دیجیتال داشته‌اند. بسیاری از ارزهای دیجیتال کنونی مانند ریپل (Ripple) به خاطر فناوری برتر خود به سرعت توسط کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. ریپل زمانی معروف شد که اشتون کوچر (بازیگر) به برنامه معروف آلن دجنرس در تلویزیون رفت و در همان برنامه معادل ۴ میلیون دلار ریپل را برای پروژه‌های خیریه اعطا کرد و به این شکل ریپل در دید میلیون‌ها بیننده قرار گرفت و دیدگاه مثبتی نسبت به این ارز دیجیتال در جامعه ایجاد شد.

بیت کوین

۴- لمس پذیری

با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه استفاده مردم از ارزهای دیجیتال وجود دارد، یکی از مهم‌ترین این مشکلات عدم قابلیت لمس‌پذیری این ارزها است. هیچکس نمی‌تواند بیت کوین‌ها را در دست بگیرد و با اینکه بیشتر افراد هر روز تراکنش‌های دیجیتال زیادی را انجام می‌دهند ولی تصور اینکه پولی که در حال رد و بدل شدن است، وجود فیزیکی دارد می‌تواند برای آنها از لحاظ روانی اطمینان ایجاد کند.

برخی از پلتفرم‌ها در حال حاضر در حال پیدا کردن راه حلی برای پر کردن این فاصله بین سیستم مالی دنیای واقعی و اکوسیستم ارز دیجیتال هستند. همچنین فراهم آوردن سرویس مفید بر روی پلتفرم‌های بلاک چین با موارد استفاده واقعی، می‌تواند یک نکته مثبت در این مسیر باشد. اگر مردم شخصاً بتوانند تأثیر استفاده از ارزهای دیجیتال را لمس کند، احتمال اینکه در آینده به صورت گسترده از آن استفاده کنند بیشتر می‌شود.

مشکلاتی که بر سر راه استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال وجود دارد، واقعی هستند ولی تحقیقات و نوآوری‌هایی در زمینه قدرت بخشیدن به استارت‌آپ‌هایی که استفاده از این ارز های دیجیتال را تسهیل می‌کنند، می‌تواند در از بین بردن این دغدغه‌ها مؤثر باشد. در آخر به نظر می‌رسد که اکوسیستم ارزهای دیجیتال، نقش مهمی در اقتصاد جهانی بازی خواهد کرد. مشکلات قدیمی حل خواهند شد، مشکلات جدید به وجود خواهند آمد، راه حل‌های خلاقانه‌ای این مشکلات را از سر راه بر خواهد داشت و ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین پیشرفت خواهند کرد تا پلتفرم بعدی وارد عرصه شود.