video thumb

وقتی نانواها عاشق بیت‌کوین می‌شوند!: آغاز عصر پروتکل Lightning

بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه، پروتکل Lightning بیت‌کوین از مارس ۲۰۱۸ در دسترس قرار گرفت. مزایای اصلی این ابتکار جدید تراکنش‌های بسیار سریع، کارمزدهای کمتر و پردازش خارج از زنجیره (Off-chain)‌ است.

مرور لیست بلندبالای سرمایه‌گذاران این پروتکل که اکثرشان قبلاً سابقه سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های بزرگ فناوری و صنعت ازجمله توییتر، تسلا، پی‌پال و … را داشته‌اند نشان می‌دهد که پروژه Lightning پتانسیل بالایی برای رشد دارد.
این پروتکل را درواقع طرحی برای افزایش ظرفیت شبکه زنجیره‌بلوک بیت‌کوین است. اگر تاکنون بیت‌کوین خریده باشید احتمالاً متوجه تأخیر طولانی‌مدت در تحویل گرفتن بیت‌کوین‌ها، دشواری در تأیید شدن تراکنش‌ها و کارمزدهای سنگین در دوره‌های متفاوت قیمتی شده‌اید.
این مسئله هر بار اتفاق می‌افتد چون برای ثبت هر تراکنش واحد باید تمام شبکه بلاک‌چین بازیابی شود و این شبکه بسیار حجیم است.
اما با Lightning امکان ایجاد کانال‌های پرداخت بین افراد فراهم‌شده است. در این حالت فقط یک‌بار گشایش این کانال بر روی زنجیره‌بلوک ثبت می‌شود و تا هر زمان که دو طرف مایل باشند می‌توانند از طریق این کانال با همدیگر تراکنش داشته باشند. بعد از یک روز، یک هفته، یک ماه یا هر مقدار زمان دیگر که این دو طرف دیگر تراکنشی بین همدیگر نداشتند می‌توانند صرفاً بسته شدن کانال پرداخت را در زنجیره‌بلوک ثبت نمایند.
علاوه بر این پروتکل Lightning امکان تراکنش نفر سوم خارج از کانال ارتباطی به یکی از طرفین این دو کانال را نیز فراهم می‌کند.
همه این معماری باعث می‌شود تا تراکنش‌های بیت‌کوین در یک‌چشم به هم زدن انجام شود که می‌تواند قدم بزرگی در پذیرش بیشتر این رمزارز در کسب‌وکارهای مختلف باشد.
در حال حاضر برای اینکه بیشتر با نحوه عملکرد این نوآوری آشنا شوید می‌توانید به سایت مراجعه کنید و دستورالعمل‌های آن را دنبال کنید. همچنین با استفاده از یک والت باقابلیت پشتیبانی از Segwit2x مثل Eclair می‌توانید بیت‌کوین‌هایتان را در بستر Lightning مبادله‌کنید.

آینده بیت‌کوین با پروتکل Lightning چه مزه‌ای دارد؟

شرکت بلاک‌چینی Blockstream به‌عنوان یکی از رهبران بازار در حوزه خدمات این صنعت، از زمان معرفی پروتکل Lightning دائماً مشغول توسعه اپ‌های مبتنی بر این فناوری است که اختصاراً Lapps یا Lightning Applications نامیده می‌شوند.

شرکت زنجیره‌بلوکی Blockstream تولید کننده لپ‌های مبتنی بر پروتکل لایتنینگ
امروز در آی‌آر بلاک‌چین شش لپ (Lapp) جدید که در حوزه‌های مختلف توسط این شرکت زنجیره‌بلوکی طراحی‌شده را برای شما معرفی می‌کنیم. این محصولات به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و آنلاین ازجمله نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خیاط‌ها، کفاش‌ها، مترجم‌ها و … امکان می‌دهد تا با خیال راحت بتوانند یک قرص نان، یک قالب پنیر، یک کلاه، یک جفت صندل، یک گزارش ترجمه‌شده و … را در ازای بیت‌کوین به شما بفروشند. در ادامه با ما همراه باشید.

این لَپ یک راهکار ساده با زمینه تجارت الکترونیک است که باهدف حفظ حقوق مادی تولیدکنندگان محتوا توسعه داده‌شده است.
با استفاده از این محصول تولیدکنندگان محتوا می‌توانند بر اساس دیده شدن آثارشان از کاربران پول دریافت کنند. درواقع مزیت Lightning در اینجا فراهم کردن امکان تراکنش‌های خرد است که تا قبل از این توسط بیت‌کوین عملاً ناممکن بود.
FileBazaar که با زبان Javascript توسعه داده‌شده، یک رابط کاربری ساده همراه با تنظیمات آسان را در اختیار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انواع محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و … قرار می‌دهد.

این لپ هم باهدفی تقریباً مشابه با لپ قبلی توسعه داده‌شده با این تفاوت که تولید محتوا در بستر وردپرس را هدف گرفته است.
Lightning publisher for wordpress به نویسندگان وردپرسی اجازه می‌دهد تا از خوانندگانشان درخواست کنند قبل از دسترسی به یک پست یا مقاله، مبلغ اندکی را از طریق پروتکل Lightning‌ پرداخت کنند.
این راهکار به صاحبان این سایت‌ها و رسانه‌های وردپرسی امکان می‌دهد تا فضای جدیدی را تجربه کنند که تحت سیطره آژانس‌های تبلیغاتی قرار ندارد.

این محصول blockstream به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق پروتکل Lightning و به شکل بیت‌کوین انعام بدهند البته اگر مایل باشند!. اینجا منظور از پرداخت انعام بیشتر حمایت مالی از تولیدکنندگان محتوای باکیفیت و توسعه‌دهندگان اپ‌های رایگان است.
روش سنتی برای این کار اختصاص یک آدرس بیت‌کوین تحت عنوان tip-jar است که به دلایل ریسک‌های امنیتی می‌تواند با نوآوری Lightning جایگزین شود.

لپ Paypercall می‌تواند نمونه بی‌نقصی از کاربردهای پروتکل Lightning باشد. در این لپ اپلیکیشن‌های مختلف در هنگام استفاده از API یک سایت، ملزم به پرداخت وجه کوچکی می‌شوند.
این وجه کوچک هرچند اندک اما می‌تواند به مشوقی برای برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان محصولات مختلف تبدیل شود تا احساس کنند که زحمات آن‌ها به‌رایگان هدر نمی‌رود. این کاربرد از Lightning صرفاً محدود به یک API خاص نیست و می‌تواند در سراسر فضای داده محور اینترنت مورداستفاده قرار بگیرد.

این لپ یک‌بار دیگر با تمرکز بر روی تجارت الکترونیک بدون واسطه بین افراد راهکاری برای فروش کالاهای باقیمت ثابت است.
NanoPos در ترکیب با افزونه وردپرسی Woocommerce می‌تواند در طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌های آنلاین ازجمله کافی‌شاپ‌ها و بوفه‌ها نصب شود.

پروتکل Lightning باعث ایجاد تحول در صنعت پرداخت‌های خرد می‌شود

کاربردهای پروتکل Lightning به اینجا ختم نشده و با کمک زیرساخت‌های IFTTT می‌تواند به مرحله‌ای برسد که به هر کس در هر صفحه وب و برای هر عملی امکان دریافت یا پرداخت یک مبلغ اندک را بدهد.
جدیدترین لپ توسعه داده‌شده توسط Blockstream برمدار اینترنت اشیا قدم می‌گذارد و شعارش If pay Then That است.

نقطه اشتراک همه این لپ‌ها ایجاد تحول در صنعت پرداخت‌های خرد است. امری که تا به امروز باعث شده خیلی از کسب‌وکارها و حتی اشخاص مختلف از بیت‌کوین دوری کنند. حالا با پروتکل Lightning اما می‌توانیم زودتر از انتظار به فرزندانمان به‌عنوان پول‌توجیبی بیت‌کوین بدهیم، آن‌ها برای خودشان بستنی بخرند، حساب xbox را شارژ کنند و در کافی‌شاپ به گارسن مؤدب انعام بدهند.