video thumb

استخراج ارزهای دیجیتال با انرژی تجدید پذیر؛رویای در دسترس!

امروزه دیگر نمی‌توان کسی را پیدا کرد که نام ارزهای دیجیتال را نشنیده باشد. استخراج ارزهای دیجیتال مانند یک صنعت بزرگ درحال رشد کردن است و کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود. البته برقی که برای چنین صنعتی مصرف می‌شود زیاد است و توسعه دهنده‌ها به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند کاهش مصرف برق را در ارزهای دیجیتال ایجاد کنند.

هرکسی که بخواهد همگام با فناوری و علم جلو برود، به ناچار در دام ارزهای دیجیتال می‌افتد و با آنها آشنا می‌شود. بزرگترین فناوری و شبکه این ارزها چیزی جز بلاک چین نیست که علاوه بر امکانات بسیاری که به کاربر می‌دهد، ‌تراکنش‌های همتا به همتا بیت کوین را هم به خود اضافه کرده است. این ‌تراکنش‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و توسط استخراج کننده‌ها تایید می‌شوند. بلاک‌هایی وجود دارند که ‌تراکنش‌ها را درون خود ذخیره می‌کنند. البته باید بدانید که ارزهای دیجیتال تحت مدیریت هیچ سازمانی نیستند و کاربرها می‌توانند به طور مخفی فعالیت‌های خودشان را انجام دهند.

حال استخراج کننده‌ها برای اینکه بتوانند بلاک‌ها را تایید کنند و درون زنجیره ارزهای دیجیتال قرار دهند، باید مسائل سخت ریاضی را توسط سیستم‌های رایانه ای حل کنند که این کار نیازمند یک قدرت بالا است و مستقیما با مصرف برق زیاد رابطه دارد. استخراج کننده‌ها از دو راه سود می‌کنند که اولی پاداش خود پلتفرم به آنها بابت تایید بلاک‌ها است و راه دوم هم کارمزد‌ تراکنش‌هایی که انجام می‌شود است. به همین دلیل فردی که سیستم‌های قوی‌تری برای استخراج داشته باشد، سود بیشتری می‌کند.

استخراج ارزهای دیجیتال یک رقابت سخت برای کاربرها ایجاد کرده است به طوری که کاربرها دائما تلاش می‌کنند که سیستم‌های خودشان را برای استخراج ارتقا دهند و همین هم باعث شده است که انرژی مصرفی زیادی در این چرخه استفاده شود که طبق تخمینی که انجام داده‌اند تنها برای ارز بیت کوین حدود ۲٫۵ گیگاوات برق مصرفی هدر می‌رود.

جالب است که بدانید حدود ۷۵ درصد از استخراج کننده‌ها در چین زندگی می‌کنند و این رقابت و مصرف برق در آن کشور به حد بالایی رسیده است. برای ایجاد چنین برقی نیازمند استحصال سوخت‌های فسیلی است که هرچه استخراج ارزهای دیجیتال بیشتر باشد، سوخت‌های فسیلی بیشتری به کار می‌رود و باعث ایجاد آلاینده‌های فراوان می‌شوند.

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر

روزهای آفتابی زیادی وجود دارند که می‌توان از نور خورشید، برق تولید کرد یا می‌توان از طریق توربین‌های بادی، از بادی که می‌وزد انرژی برق تولید کرد که همگی سالم و پاک هستند اما بسیاری از این تولید برق به هدر می‌روند. به طور معمول انرژی برقی که توسط این توربین‌ها و صفحه‌های خورشیدی تولید می‌شود، بیشتر از استفاده مصرف کننده‌ها است و راهی جز هدر رفتن باقی منبع نمی‌ماند که نوعی چالش برای همه انسان‌ها شده است.

فناوری انرژی‌های تجدید پذیر روز به روز درحال پیشرفت هستند و درصد‌های خودشان را افزایش می‌دهند. مثلا طبق تحقیقاتی که انجام شده است در سال ۲۰۴۰ سهم انرژی‌های تجدید پذیر از کل انرژی تولیدی جهان حدود ۳۰ درصد خواهد بود که اگر چنین روندی را در یک نمودار بررسی کنید متوجه جهش مثبت انرژی‌های تجدید پذیر خواهید شد. اما مشکلی که به وجود می‌آید سرعت کند فناوری‌های امروزه و شبکه‌های کنونی است. شبکه‌های فعلی جهان نمی‌توانند با سرعت انرژی‌های تجدید پذیر به جلو حرکت کنند و زمان زیادی را برای انطباق با انرژی تجدید پذیر نیاز دارند که همین وضعیت باعث شده است یک چالش بزرگ برای سرمایه گذارها و مصرف کننده‌ها به وجود بیاید.

حال در این میان ارزهای دیجیتال می‌توانند این چالش بزرگ اقتصادی را حل کنند. بخش بزرگی از فعالیت‌های ارزهای دیجیتال همان استخراج است که توسط کاربرهای زیادی در سطح جهان انجام می‌شود. حال اگر بتوان از چنین وضعیتی استفاده کرد و مصرف برق استخراج را از طریق صفحات خورشیدی و توربین‌ها تامین کرد، سود زیادی به تمام افراد جهان خواهد رسید. در چنین شرایطی دیگر منبع برق انرژی‌های تجدید پذیر هدر نمی‌رود و چالش‌های اقتصادی آن برطرف می‌شود و همچنین سرمایه گذارهای زیادی به سمت انرژی‌های تجدید پذیر خواهند آمد.

استخراج ارزهای دیجیتال از طریق انرژی‌های تجدید پذیر

اگر استخراج کنند‌ه‌ها بتوانند شبکه‌های استخراج خود را با انرژی‌های تجدید پذیر همگام سازی کنند و از آنها برای تامین برق مصرفی شان استفاده کنند، می‌توانند یک بهره مالی مناسبی برای جهان ایجاد کنند. درحال حاضر بسیاری از مصرف برقی استخراج‌های ارزهای دیجیتال از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود که علاوه بر مضر بودن برای طبیعت و کره زمین، هزینه بالا و خطرات زیادی را ایجاد می‌کند. اگر بخواهید استخراج خود را با انرژی‌های تجدید پذیر انجام دهید، چنین راه‌هایی برای خود خواهید داشت:

  • فروش انرژی‌های تجدید پذیر با قیمت عمده به شبکه برق.
  • ذخیره بخش اضافی تولید برق برای اوقات پرمصرف برق.
  • زمانی که فضاهای مورد نیاز انرژی‌های تجدید پذیر به سقف خود می‌رسند، می‌توان باقی برق پاک را برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

در گزینه‌هایی که بالا مطرح شد، دو گزینه اول تقریبا مورد استفاده جوامع قرار می‌گیرد و افراد با آن آشنایی دارند اما مورد آخر یک روش جدید برای کاربرها است که می‌توانند با استفاده از آن سود بزرگی را برای جامعه ایجاد کنند. زمانی که استخراج کننده از باقی برق پاک برای استخراج ارز خود استفاده کند، علاوه بر اینکه هزینه‌های پایین‌تری را پرداخت می‌کند، به سلامت طبیعت هم کمک خواهد کرد زیرا بلاک‌هایی که ایجاد کرده است نیز دیگر باعث ایجاد آلایندگی نخواهند شد.

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲ درصد از برقی که توسط توربین‌ها تولید شد، هدر رفت. دلیل این هدرها این است که در کنار تولید برق پاک، برقی که از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود هم فعالیت می‌کند و زمانی که کاربرها تمام استفاده لازم شان را از برق پاک می‌کنند، دیگر نیازی به آن نخواهند داشت و بخشی از برق پاک بی استفاده باقی می‌ماند که راهی جز هدر رفتن برای آن وجود ندارد. اگر بتوان سیستم استخراج را به آن بخش اضافه برق پاک اتصال داد، از چنین هدرهایی که تنها باعث ضررهای مالی برای جهان خواهد شد، جلوگیری می‌شود.

سود استخراج از طریق انرژی‌های تجدید پذیر

روش‌های زیادی وجود دارد که بتوان از طریق آن میزان سود و زیان استخراج از طریق انرژی‌های تجدید پذیر را بررسی کرد اما در تمام این روش‌ها بیشترین مکانیزمی ‌که بر روی قدرت و سود تاثیر دارد، قدرت هش است که به آن توان رایانشی پردازنده استخراج کننده هم می‌گویند. مقدار سود در ساعت را می‌توان در ابتدا با پیش فرض‌هایی که در بخش پایین بیان می‌شود محاسبه کرد:

  • انتخاب نوعی ریگ استخراج ۱٫۲ مگاواتی که در کانتینرهای شرکت Bitfury قرار می‌گیرد. این کانتینرها دارای قدرت هش ۸۸۰۰ ‌ترا هش بر ثانیه هستند.
  • هزینه برق مصرفی استخراج را صفر در نظر گرفت زیرا از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می‌شوند.
  • عدم نیاز به پرداخت کارمزدهای لازم برای استفاده از استخرهای استخراج.

با این مفروضات می‌توان میزان سود استخراج را به دست آورد. البته یکی از مشکلات استخراج با انرژی‌های تجدید پذیر این است که نمی‌توان محاسبه دقیقی بر درآمد آن داشت زیرا ممکن است در یک روز هوا آفتابی باشد و روز بعد کاملا ابری باشد و نور خورشید کمی ‌وجود داشته باشد که عملا بر روی سود استخراج کننده‌ها تاثیر دارند. همچنین باید این را در نظر گرفت که هرچه قیمت یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، سود بیشتری به کاربر خواهد رسید. مثلا اگر بیت کوین با نرخ هش ۴۵۷۰۰ پتاهش بر ثانیه فعالیت کند، می‌تواند ماهیانه ۶۶ هزار تومان سود داشته باشد.

تاثیر استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در زندگی مردم

قابلیت‌های زیادی از انرژی‌های تجدید پذیر بیان شد اما بسیاری از آنها مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال بودند اما باید بدانید که چنین استخراجی بر روی زندگی مردم عادی هم تاثیر مثبتی خواهد داشت که در سه بخش می‌توان این قضیه را توضیح داد:

  • منازل مسکونی: منازل مسکونی می‌توانند از محل سکونت خود، درآمد مناسبی حاصل کنند و آن هم از طریق استخراج ارزهای دیجیتال با انرژی‌های تجدید پذیر است. در حقیقت مناطق مسکونی که به طور مستقل برق خودشان را تولید می‌کنند، می‌توانند از آن در استخراج ارزهای دیجیتال هم استفاده کنند.
  • تاسیسات تجاری: برخی از افراد می‌خواهند استخراج خود را به طور صنعتی و در ابعاد بزرگ‌تری انجام دهند. مناطق صنعتی می‌توانند از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنند و با ایجاد انبارهای استخراج، از این برق پاک استفاده کنند و به سوددهی زیادی برسند.
  • شهرها: برای شهرها و ساختمان‌های مرتفع روشی وجود دارد که به آن شهر هوشمند می‌گویند. این روش قصد در هوشمندسازی مناطق شهری دارد و بر این باور است زمانی که ساختمان‌های مرتفع از برق برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند، می‌توانند آن برق را به انرژی‌های تجدید پذیر تغییر دهند و از آن علاوه بر استفاده‌های خانگی، برای استخراج ارزهای دیجیتال هم استفاده کنند. به این نحو هر خانوار می‌تواند سهمی ‌در استخراج ارزهای دیجیتال داشته باشد و از آن به سوددهی برسد.

نمی‌توان به راحتی در برابر استخراج ارزهای دیجیتال ایستادگی کرد زیرا دائما درحال توسعه و پیشرفت هستند اما می‌توان این رویه را به یک  جهت مثبت تغییر داد و از انرژی پاک برای سوددهی بهتر و طبیعتی سالم‌تر استفاده کرد. ارزهای دیجیتال یک جهشی بزرگ به سوی آینده هستند که اگر نتوان با روش‌های مناسب با آن‌ها برخورد کرد، احتمال یک ضرر بزرگ برای جامعه وجود خواهد داشت.