video thumb

رمزگشاربایی به فعالیتی پولساز برای خلافکاران سایبری تبدیل شده است

لیست عناوین این مطلب

بر اساس گزارشی جدید، خلافکاران سایبری اکنون برای پیشبرد فعالیت‌های خرابکارانه‌ی خود، به‌جای بهره‌گیری از بدافزارهای قدیمی از رمزگشاربایی استفاده می‌کنند.

رمزگشاربایی (Cryptojacking)، به‌ معنی فعالیتی خرابکارانه برای ربودن منابع یک کامپیوتر به‌منظور معدن‌کاوی ارزهای رمزپایه، تا پایان سال گذشته‌ی میلادی رشدی سرسام‌آور داشته است. این خبر را شرکت امنیتی سیمانتک در گزارش اخیر خود که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد. به گزارش این شرکت، رمزگشاربایی در سال گذشته و به‌ویژه از ماه سپتامبر، یعنی زمانی که ارزش بیت‌کوین و اتریوم رشد نجومی پیدا کرده بود، به میزان ۸۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

مقاله‌های مرتبط:

رمزگشاربایی علاوه بر ماهیت سودآورانه‌ای که دارد، در مقایسه با نصب بدافزار معمولا راحت‌تر انجام می‌شود و اغلب قربانی نیز از هدف قرار گرفتن خود اطلاعی پیدا نمی‌کند. در این گزارش آمده است:

خلافکاران سایبری

Coin Mining Detections 2017 Chart

هرچند رمزگشاربایی لزوما به‌ اندازه‌ی بدافزار مخرب نیست؛ اما این عمل آسیب‌های فراوانی به‌ دنبال دارد. این شیوه‌ی معدن‌کاوی می‌تواند موجب گرمایش بیش از حد کامپیوترها و وارد شدن آسیب به آن‌ها شود. این عمل در سازمان‌ها می‌تواند مشکلات گوناگونی از جمله افزایش شدید هزینه‌های مالی را به دنبال داشته باشد.

در سال گذشته شاهد بودیم که رمزگشاربایی در شکل‌های مختلف از وب‌سایت‌ها و افزونه‌های کروم تا اپلیکیشن‌ها در اپ استور مک اپل ظاهر شد. سیمانتک می‌گوید در ماه دسامبر ۱.۷ میلیون معدن‌کاو در کامپیوترها کشف کرده است. این رقم نشان می‌دهد که این فعالیت به‌شدت گسترده شده است.

به عبارت دیگر، فعالیت باج‌افزارها – گونه‌ای از بدافزار که اغلب داده‌های کاربران را رمزنگاری و برای بازگشایی آن درخواست پرداخت ارز رمزپایه می‌کند – هم از نظر میزان کشف گونه‌های جدید و هم تقاضای باج رو به کاهش است. با این حال، همان‌طور که در جریان باج‌افزار نت‌پدیا – بدافزار به‌شدت مخربی که بانک‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی را در سال ۲۰۱۷ تحت تأثیر قرار داد – مشاهده کردیم، باج‌افزار به‌جای آنکه سودی واقعی به‌حساب آید، معمولا به‌عنوان وسیله یا ابزاری برای تطمیع به‌ کار برده می‌شود.

Average Ransom Demand