video thumb

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

با رشد فناوری بلاک چین

امروزه خانم‌ها بیشتر از گذشته در جامعه فعالیت می‌کنند، و بیشتر از گذشته وارد حوزه هایی شده اند که تا دیروز «فقط مردها» به آن علاقه داشتند!

اخیرا، به دنیا ثابت شده که «بیت کوین دیگر فقط یک بازی مردانه نیست». در مطلب «چرا زنان زیادی در عرصه ارزهای دیجیتال فعالیت ندارند؟» و همچنین در مقاله‌ی «آینده ی سرمایه گذاری بر روی ارزهای رمزنگاری شده: ۱۰ زنی که باید بشناسید» بیشتر درمورد حضور خانم‌ها در عرصه‌ی فناوری بلاک چین توضیح داده شده است.

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

اما کماکان خانم‌های زیادی در حوزه ی ارزهای دیجیتال فعالیت نمی‌کنند؛ یا بهتر است بگویم، بدون شک تعداد مردان حاضر در این حوزه از تعداد خانمها بیشتر است.

بر خلاف کلیشه‌هایی که در مورد جنس زن وجود دارد، زنان فقط بدنبال چیزهای لطیف و صورتی نیستند،

زنان پابه‌پای مردان در جامعه تلاش می‌کنند، و سزاوار «شنیده‌شدن» هستند؛

حتی اگر صدای مردان بلندتر باشد!…

بعضی از آقایان این‌طور فکر می‌کنند که اگر خانم‌ها وارد حوزه فعالیت آن‌ها نشوند، اوضاع بهتر پیش خواهد رفت. اما، به نظر من به هیچ وجه این‌طور نیست… به قول معروف با از خود گذشتگی خانم‌ها، یا مثلا خانه‌نشین شدن آن‌ها، یا به نوعی کناره‌گیری‌شان از مسائل روز دنیا، مشکل آقایان حل نخواهد شد! خواه ناخواه جهان به سمتی پیش می رود که استفاده و ورود به تکنولوژی های حتی جدید و شناخته نشده، برای همه ضروری خواهد بود! من فکر می‌کنم، فناوری برای همه است… و هیچ دایره‌ی خاصی تحت عنوان «برای مردها» در علم و تکنولوژی وجود ندارد. قبلا بارها این جمله را نوشته‌ام که «مقابل پیشرفت فناوری نباید از خودمان مقاومت نشان بدهیم!». حداقل، من به شخصه دوست ندارم یک روز از خواب بیدار بشوم، و ببینم که دنیا کیلومترها از من جلوتر است… چه برسد به اینکه ببینم فقط جنس موافق من از دنیا عقب مانده…

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

حال که ارز دیجیتال به هدیه‌ی خوبی برای خانم‌ها تبدیل شده، زمان آن فرا رسیده که خودشان هم پا به این عرصه بگذارند! در مطالب « هشت مارس روسی‌ها به همسر خود ارزِ دیجیتال هدیه دادند! » و «پای بیت کوین به دادگاه طلاق هم باز شد!» بیشتر درباره این موضوع توضیح داده‌ام.

چند روز پیش در میان مقاله های nytimes،Bitcoinist،bendbulletin،decentral و recode یک موضوع یکسان نظر مرا به خود جلب کرد! این موضوع چیزی نبود جز «تبعیض جنسیتی» در حوالی محله‌ی بلاک‌چینی‌ها!… از این رو تصمیم گرفتم، مقاله‌ای با همین مضمون آماده کنم:

«برادران بلاک‌چینی!»

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

این حقیقت از هیچ‌یک از ما پوشیده نیست که مردان به نوعی در روزهای اول این فناوری موفق به تصاحب فضای آن شده‌اند!

اما این مساله چه اشکالی دارد؟

بسیار خب، اصلا ایرادی ندارد اگر تعداد مردان در حوزه ارزهای دیجیتال، بیشتر باشد. فقط اینکه؛

وقتی تعداد مردان در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال بیشتر است، نوعی فرهنگ «برادران بلاک‌چینی» که شاید به نوعی بچگانه باشد در این فضا گسترش پیدا کرده و بدین ترتیب ورود خانم‌ها به این فضا دشوار می‌شود. اینجاست که تعداد بیشتر مردان باعث می‌شود خانم‌ها کمتر بتوانند از مزایای این صنعت نوین بهره‌مند شوند!

اول از همه، هر جا تعداد آقایان بیشتر باشد جوانب خاصی توسعه پیدا می‌کنند.

همین چند وقت پیش سروکله‌ی یک استارت‌آپ به نام پرودِم (Prodeum) پیدا شد که ادعا می‌کرد از فناوری بلاک چین برای ایجاد تحولات در حوزه میوه و سبزیجات استفاده خواهد کرد. اما، با فقط ۱۱ دلار پولی که از سرمایه‌گذاران جذب کرده بود، فرار کرد و هیچ اثری از خودش به جای نگذاشت به جز یک عبارت توهین آمیز در آدرس وب‌سایت خود!

در این میان، یک کوین جدید تحت عنوان «دِیت‌کوین» (منصوب به سرویس های دوست یابی) به بازار عرضه شد که در آگهی‌ ICO یا عرضه اولیه آن از تصویر یک مدل تبلیغاتی و همچنین نوعی عبارت اغواکننده استفاده کرده بودند. البته کوین‌های دیگری نیز هستند که ارتباط دوری از این موضوع ندارند…

حتی رویدادهای بزرگی هم که در این عرصه با آن روبرو هستیم، به اطلاح «مردانه» هستند؛ مثل کنفرانسی که فوریه امسال با موضوع بیت کوین در میامی برگزار شد. محل برگزاری جلسه رسمی این نشست یک کلوپ شبانه بود، و تنها سه نفر خانم به عنوان سخنران در آن حضور داشتند.

این کنفرانس توسط موئی لوین برگزار شده بود. او در ابتدا ۸۶ مرد و یک زن را به عنوان سخنران به این کنفرانس دعوت کرده بود. بعدا تصمیم گرفت برای اینکه «تعادل!» برقرار شود، این تعداد را به ۸۴ مرد و ۳ زن تغییر دهد. او در این باره می‌گوید:

این‌طور نیست که ما مردها بخواهیم خانم‌ها را به جمع دوست‌داران این فناوری راه ندهیم و کل فضا را برای خودمان برداریم! این اتفاق واقعا عمدی و از سر قصد و غرض نیست… از سر کمبود وقت و اجبار است! در مورد کنفرانس اخیر هم اینکه، تعداد سخنران‌های خانم واقعا انگشت شمار بود.

هر سه مساله‌ای که مطرح شد، بیشتر به زمزمه‌های «تبعیض جنسیتی» در این فناوری دامن زده‌اند!

و اما، مشکل بزرگ‌تر…

البته، بدتر از جو نابالغی که مثال زده شد، این است که خانم‌ها کمتر وارد این حوزه می‌شوند و بیشتر ضرر می‌کنند.

در نیویورک تایمز نوشته شده که صنعت تکنولوژی به طور کلی مرد-محور است و فناوری بلاک چین از این قضیه مستثنی نیست! طبق آمار موجود، تنها ۴ الی ۵ درصد از کسانی که در ارز دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند، خانم هستند. این نابرابری و تبعیض، با وجود وعده‌های آرمان‌گرایانه‌ای که از فناوری بلاک چین به گوش می‌رسد عجیب است.

با این‌حال خانم‌ها در این نوع از سرمایه‌گذاری ها شرکت دارند؛ هر چند که تعدادشان کم است. جمعی از آنها تصمیم گرفته اند این مساله را مطرح نمایند.

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

یوبان‌پترا، بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری Future Perfect Ventures است. او طی یک گفت‌و‌گو با نیویورک تایمز گفته است که دوست ندارد خانم‌ها از فرصت موجود عقب بمانند:

فرهنگ حاکم بر یک فناوری نو، در روزهای ابتدایی آن شکل می‌گیرد و افراد نقش مهمی در تعیین آن دارند.

آریانا سیمپسون، یکی از سرمایه‌گذاران پیشکسوتی است که در این زمینه اظهار نظر کرده است:

زنان همیشه از خود می‌پرسند که آیا شرایط لازم برای انجام کاری را دارند یا خیر… اما باید به این مساله توجه داشته باشند که اگر «مردها توانسته‌اند» در این نوع از سرمایه‌گذاری ها موفق شوند، پس زن‌ها هم «می‌توانند». هیچ چیز جلوی زنان را نگرفته است! آن ها هم می‌توانند از این راه ثروتمند بشوند…

شاید «ورود سلبریتی‌ها به دنیای ارزِ دیجیتال!» هم برایتان جالب باشد؛ جالب‌تر آنکه تمام آن‌ها مرد نیستند… چند وقت پیش مقاله‌ای تحت عنوان « الن دی‌جنرس از بیت کوین می‌گوید!»، منتشر کردیم. الن دی‌جنرس در برنامه تلویزیونی خود بیت کوین را به یک دنیای متفاوت از مخاطبان جدید معرفی کرد!  مخاطبانی که بدون شک، اکثرا خانم هستند…

حال که صحبت‌های آریانا سیمپسون، یک سرمایه‌گذار خبره در این حوزه را شنیدیم، چرا حرفهای یک توسعه دهنده‌ی کارآزموده را نشنویم؟

جِی گرَبر، یکی از توسعه دهندگان ارز دیجیتال زی‌کَش Zcash است. بنابرین، او به شخصه ارتباط نزدیکی با توسعه‌ی فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال دارد؛ فناوری‌ای که چند خط بالاتر از آن به یک حوزه‌ی مرد-محور یاد شد. او می‌گوید:

تا پیش از آنکه در این زمینه شروع به کار کنم، هرگز احساس ناامنی نداشتم، هیچ وقت تا این حد اعتماد به نفس من تضعیف نشده بود! وقتی که متوجه شدم، زنان کمی هستند که مثل من در این حوزه کار کنند، ناامید شدم و احساس بدی به من دست داد. مدام احساس می‌کنم که چقدر اینجا جای من نیست… و چقدر فضا با من بیگانه است!

شاید در حال حاضر زنان کمی در این عرصه حضور داشته باشند، اما هنوز برای شروع دیر نیست! بریت مورین، یکی از کارآفرینان سیلیکون‌ولی طی گفتگوی خود با نیویورک تایمز گفته است:

فرصتی فراهم آمده تا نظام اقتصادی را از نو بسازیم. زنان مایلند در این فرصت سهیم باشند.

از طرفی دیگر، الکسیا بوناتسوس که یک سرمایه‌دار کارآفرین است در صفحه‌ی توییتر خود خطاب به زنان نوشته است:

خانم‌ها بشتابید… تا دوباره مردها کل سرمایه را صاحب نشده‌اند!

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

البته با تلاش برخی از فعالان این حوزه، قرار است رویدادها، کنفرانس ها و همچنین باشگاه‌هایی ترتیب داده شود که خانم‌ها را به این صنعت جذب کند. ماه گذشته، یکی از همین رویدادها در سان‌فرانسیسکو بود. الکسیا بوناتسوس در این رویداد سخنرانی کرد. برخی از این رویدادها شدیدا با استقبال روبرو شده است. برای مثال، بریت مورین اخیرا یک گردهمایی کوچک ترتیب داده بود که ظرف یک ساعت تمام بلیط‌های آن به فروش رسید. این استقبال گرم بارها تکرار شد؛ وقتی مورین کنفرانس دیگری برگزار نمود، تمام صندلی‌های سالن (۵۰۰ عدد) پر شدند! همچنین، ویدیوی این کنفرانس به طور لایو هم در اختیار سایرین قرار گرفت و نزدیک به ۱۶۰۰۰ بازدید خورد.

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

کنفرانس بریت مورین در سانفرانسیسکو

تاکنون مواردی پیش آمده بود که حضور خانم‌ها در رویدادهای مرتبط با کریپتو را تا حدودی ناامیدکننده جلوه بدهد، اما به‌تازگی در برخی از موارد این احساس ناامیدی جای خود را به خشم و ناراحتی داده است! اخیرا ۵۰ خانم جوان و علاقمند به فناوری ارزهای دیجیتال گرد هم آمدند تا تجربه خود را از شرکت در این حوزه بازگو کنند. تعدادی از آنها در رشته های مهندسی دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل بودند. در میان صحبت های این جمع موضوعات ناراحت کننده ای به گوش می خورد، برخی از مردها آنها را با مدل اشتباه گرفته بودند، به بعضی هایشان در مصاحبه های شغلی پیشنهاد شرم آور شده بود، و برخی دیگر با آقایانی مواجه شده بودند که اصلا باور نمی کردند این خانم ها مهندس باشند!!

کاترین نیکلسون مدیر اجرایی ارشد در BlockCypher است. این کمپانی در زمینه تامین زیر ساخت های لازم برای اپلیکیشن های مبتنی بر بلاک چین فعالیت می کند.

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

کاترین برای آقایان جوان به خوبی توضیح داده، که چرا مشکل تبعیض جنسیتی در این فناوری به وخامت کشیده شده. او می‌گوید مشکل مردها این است که بلافاصله وقتی پول به چشم خود می‌بینند فکر می‌کنند «یک نهنگ!» شده اند… در واقع، به نظر کاترین مشکل اصلی مردها غرور زیاد از حد و بی‌جای آنها است!

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

از سوی دیگر کارن سو، مدیر مرکز رشد و توسعه‌ی BlockCypher می‌گوید به نظر او نگرانی‌هایی که پیرامون مساله تبعیض جنسیتی مطرح شده، اغراق آمیز هستند. کارن اخیرا در یک کنفرانس شرکت کرده است، و از او پرسیده‌اند: «آیا شما یکی از سخنرانان هستید؟» کارن می‌گوید که این سوال برای او امیدوارکننده بوده، چون حداقل او را با یک مدل یا صرفا یک خانم زیبا اشتباه نگرفته بودند.

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

در آخر اینکه، بلاک چین سر حرف خود ایستاده و همچنان یک فناوری آزاد و برای همه است! آن هم خالی از هرگونه تبعیض نژادی و جنسیتی…

افراد در هر سنی که هستند، اجازه‌ی آشنایی با این فناوری و استفاده از آن را دارند… خواه کودک باشند یا نوجوان، خواه جوان باشند یا میان‌سال!

آیا بلاک چین مشکل تبعیض جنسیتی دارد؟

همان‌طور که بنجامین فرانکلین گفته است:

سودآورترین نوع سرمایه‌گذاری،

سرمایه‌گذاری در علم و دانش است…

و تا آنجا که من یادگرفته‌ام:

ندانستن عیب است