video thumb

همه چیز در مورد ICO ها!

عرضه اولیه سکه (توکن) یک رمزارز که معمولا به طور خلاصه ICO نامیده می شود، ساز و کار جمع آوری کمک مالی برای پروژه های جدید است؛ به این صورت که آنها توکن های رمزنگاری شده خود را به ازای دریافت بیت کوین و یا اتریوم به فروش می رسانند. این کار تقریبا شبیه به یک عرضه اولیه عمومی (IPO) است که در آن سرمایه گذاران سهام شرکت های تازه وارد به بورس را خریداری می کنند.

ICO و عصر جدید تجمیع سرمایه

ICO ها  یک پدیده نسبتا جدید هستند، اما به سرعت تبدیل به موضوع غالب بحث ها در جامعه بلاکچین شدند. بسیاری، پروژه های ICO را به عنوان اوراق بهادار غیرقانونی معرفی می کنند که به موسسان امکان افزایش سرمایه نامحدود را می دهد، در حالی که برخی دیگر به عنوان یک نوآوری در مدل سرمایه گذاری سنتی به آن نگاه می کنند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اخیرا و پس از عرضه توکن در ICO ی بدنام دائو، بسیاری از پروژه ها و سرمایه گذاران را به بررسی مجدد مدل های تامین سرمایه ICO ها واداشت (این  و این مقاله را ببینید). مهمترین معیار هایی که باید در نظر بگیریم این است که آیا توکن می تواند آزمون Howey را پشت سر بگذارد یا نه؟ اگر چنین است، می توان آن را همچون اوراق بهادار محسوب کرد و محدودیت های خاصی را که SEC تعیین می کند، بر روی آن اعمال شود.

ICO و توکن ERC20

ICO ها به دلیل استفاده از تکنولوژی های استانداردی مانند توکن ERC20، که بسیاری از فرایند های توسعه لازم برای ایجاد دارایی های رمزنگاری شده جدید را کوتاه می کند، به آسانی انجام می پذیرند. اکثر ICO ها توسط سرمایه فرستاده شده (معمولا با بیت کوین یا اتریوم) به یک قرارداد هوشمند، تامین مالی می شوند و ارزشی معادل آن را با توکن جدید در یک زمان مشخص در آینده جایگزین خواهند کرد.

محدودیت های کمی برای شرکت افراد در یک ICO وجود دارد؛ البته با این فرض که توکن آنها اوراق بهادار محسوب نشوند. همچنین در نتیجه جمع شدن پول از یک استخر بین المللی سرمایه گذاران، نتیجه تامین مالی ICO ها می تواند نجومی باشد. یک مسئله اساسی درمورد ICO ها این واقعیت است که اکثر آنها پول را پیش از ارائه محصول به دست می آورند؛ که موجب هیجان انگیز و خطرناک شدن سرمایه گذاری می شود.

استدلال مخالف این است که این شیوه جمع آوری سود، اتفاقا مفید (و حتی ضروری) به منظور تشویق تیم به توسعه پروتکل است.پیش از این که به بحث در مورد شایستگی ICO ها بپردازیم، مهم است که با برخی از زمینه های تاریخی چگونگی آغاز این روند آشنا شویم.

تاریخچه ICO (عرضه اولیه سکه)

در سال ۲۰۱۳ پروژه های متعددی از یک مدل تامین سرمایه جمعی استفاده کردند تا برای توسعه کار خود سرمایه جذب کنند. ریپل یک میلیارد توکن XRP را با تعویض با ارزهای رایج و بیت کوین به سرمایه گذاران علاقه مند پیش فروش کرد. اتریوم در اوایل ۲۰۱۴ بیش از ۱۸ میلیون دلار رشد کرد و بزرگترین ICO تا آن زمان را به نام خود ثبت کرد.

دائو (DAO) اولین تلاش جمع آوری سرمایه با اتریوم برای یک توکن جدید بود. آنها وعده ساختن یک سازمان غیر متمرکز با هدف سرمایه گذاری بر روی سایر پروژه های بلاکچینی را مطرح کرده بودند؛ اما در واقع کلیه تصمیمات در مورد نحوه این کار توسط صاحبان اصلی این توکن گرفته می شد. در حالی که دائو با موفقیت سرمایه جذب می کرد (بیش از ۱۵۰ میلیون دلار)، یک هکر ناشناس توانست به دلیل آسیب پذیری فنی، چندین میلیون از آن سرمایه را بدزدد. تیم اتریوم به این نتیجه رسید که بهترین تصمیم برای مقابله با این باگ انجام هارد فورک است؛ که اجازه می داد پول های به سرقت رفته بازیابی شوند.

شکست اول، مقدمه پیروزی های بعدی!

اگرچه اولین تلاش برای جمع آوری امن سرمایه با پلتفرم اتریوم با شکست مواجه شد، توسعه دهندگان بلاکچین متوجه شدند که استفاده از اتریوم برای ایجاد یک توکن هنوز خیلی ساده تر از جذب سرمایه به روش های سنتی است. بطور خاص، استاندارد ERC20 ساختن توکن های رمزنگاری شده جدید بر بستر بلاکچین را برای توسعه دهندگان، آسان می کند.

برخی استدلال می کنند که پروژه های تامین سرمایه جمعی ممکن است اپلیکیشن قاتل ( killer application) برای اتریوم، با توجه به اندازه و تکرار ICO ها باشند. هرگز قبل از ارائه اولین محصولات استارت آپ ها، نباید این حجم از پول را در چنین زمان کوتاهی در اختیار آنها گذاشت.

آرگون، بالغ بر ۲۵ میلیون دلار را فقط در ۱۵ دقیقه جذب کرد، و سپس در اوج شگفتی ۳۵ میلیون دلار تنها در ۳۰ ثانیه به اندوخته آنان اضافه شد. همچنین Status.im، ۲۷۰ میلیون دلار را تنها در چند ساعت جذب کرد. به خاطر قوانین کم و سهولت استفاده، این ICO

3 what is ICO 390x220 همه چیز در مورد ICO ها!
stedopis.hr

آیا ICO ها قانونی هستند؟

پاسخ کوتاه، شاید است. از لحاظ قانونی، ICO ها در یک منطقه خاکستری قرار دارند، چرا که قوانین می توانند همراه یا در مقابل این واقعیت باشند که آنها، فقط دارایی های مالی جدید غیر قانونی هستند. در تصمیم اخیر SEC، تلاش هایی برای شفاف سازی برخی از این نواحی خاکستری شده است.

در برخی موارد، توکن ها کاربرد های ساده ای دارند به این معنا که صاحب آنها یک پروتکل یا شبکه خاص را ارزیابی می کند؛ در چنین حالتی، توکن ممکن است در طبقه بندی دارایی های مالی جای نگیرد. از طرف دیگر، اگر توکن یک توکن بهادار است به این معنی که هدف از ایجاد آن تنها ذخیره ارزش باشد، مناسب تر است تا در دسته اوراق بهادار جای گیرد.

درحالی که افراد زیادی توکن هایی خریداری کرده اند که ارزیابی پلتفرم آنها تنها در آینده امکان پذیر است، مشکل می توان این ایده که بیشتر توکن های خریداری شده با هدف سرمایه گذاری انجام شده اند را رد کرد. به آسانی می توان آمار ارزیابی شده برای بسیاری از پروژه ها که هنوز محصول تجاری ارائه نداده اند را ارزیابی کرد. برخی از بهترین سایت ها برای ارزیابی و به دست آوردن اطلاعات درمورد ICO ها در ادامه آمده است:

سایت های ارزیابی ICO

  • ICORating

یک سازمان ارزیابی است که تحقیقات مستقل تحلیلی برای ارزیابی پروژه های ICO و رتبه بندی آنها انجام می دهد. ICORating، استاندارد های ارزیابی شفاف برای پروژه ها تعیین می کند و بر آن اساس رتبه بندی استانداردی انجام می دهد. یک تحلیل عمیق و بی طرفانه از یک پروژه (ویژگی های فنی پلتفرم آن، مدل کسب و کار، تیم، نقاط قوت و ضعف زیرساخت های غیر متمرکز و غیره) این امکان را می دهد تا تصویری عینی از ریسک ها و پتانسیل پروژه به دست آوریم.

هدف اصلی ما کمک به بازار برای دستیابی به استاندارد های کیفی لازم، شفافیت و اطمینان است.

  • Smith and Crown

انجمن ها

  • Bitcoin Talk Forum
  • CoinFund Slack Channel

با شعار: «کار ساده تر، لذت بخش تر و بهینه تر»
Slack پلتفرمی برای ارتباط تیم ها با اپلیکیشن ها، سرویس ها و منابع مورد نیاز آنها است.

  • com / icocrypto

با شعار: «گفتگو در Reddit آغاز می شود»

Icocrypto انجمنی برای بررسی و بحث در مورد هر چیزی مربوط به جذب سرمایه عمومی ICO های فعال و آینده دار است. هیچ محصول یا شرکتی در این انجمن نمی تواند تبلیغ کند، و تنها مکانی برای جمع آوری اطلاعات عمومی در مورد شرکت ها ایجاد کرده اند.

تاریخ نگارها

  • TokenMarket

یک پلت فرم برای سازماندهی توکن های بلاکچین یا فروش ارز مجازی است. به گفته انها، “چاشنی حرفه ای گری، تجربه بازار، منابع و اطلاعات دارایی های داده را برای ایجاد یک راهکار پیروزمندانه برای برگزاری امن و مطمئن ICO شما ترکیب کرده ایم. ما با اهرم دانش و تکنولوژی در مسیر ایجاد توکن، پیش فروش، فروش عمومی و بازار دوم شما را همراهی می کنیم.”

  • CryptoCompare

قیمت های لحظه ای، رسم نمودار و تحلیل بازار از ۶۵ صرافی رمزارز در سطح جهان را در این سایت مشاهده می کنید. معدنی از اطلاعات در مورد شرکت، تجهیزات استخراج، به روزرسانی قرارداد های استخراج، آخرین قیمت ها، محصولات موجود در بازار و لیست جامعی از کیف پول ها از جمله خدمات آنهاست.

  • GitHub’s Ultimate ICO Calendar

جامعه ای وسیع از بهترین ها

  • Coinschedule

براساس مطالعات آکسفورد انگلستان، Coinschedule یکی از اولین و پرطرفدار ترین فهرست ICO در جهان را ارائه می کند. آنها از سال ۲۰۱۶ کار خود را با این هدف که پیوستن مردم به ICO ها در سراسر جهان، آسان و امن باشد، آغاز کرده اند. این تیم تلاش می کند اطلاعات مفید و شفاف در مورد ICO ها، برای حفاظت از کاربران در برابر تقلب و کمک به آنها در یافتن پروژه هایی که توانایی بالقوه برای موفقیت دارند، ارائه دهد.

در نهایت، تصمیمات SEC ممکن است شفافیت در مورد کاربردی بودن یا اوراق بهادار بودن یک توکن را افزایش دهد، با این حال هنوز راه زیادی برای تست محدودیت های قانونی وجود دارد. در حال حاضر، و تا زمانی که محدودیت های قانونی اعمال شوند، کارآفرینان به بهره گیری از این پدیده جدید ادامه خواهند داد.

نوشته همه چیز در مورد ICO ها! اولین بار در ارز جو. پدیدار شد.