video thumb

این شش ارز دیجیتال را بیشتر بشناسید

با آمدن بیت کوین، ارزهای رمزنگاری شده دیگری وارد دنیای ارز دیجیتال شدند که به خوبی توانستند با بیت کوین به رقابت بپردازند.

در قرن ۲۱، پول شامل اسکناس، سکه و کارت‎های اعتباری می‌شود که هر روزه با آنها سروکار داریم. اما در این بین به برخی پول‌ها بین‌الملی گفته می‌شود یعنی متعلق به دولت خاصی نیستند بلکه شکل الکترونیکی از پول هستند که توسط افراد در اینترنت صورت رمزنگاری شده ذخیره و منتقل شده که به عنوان «ارز دیجیتال» شناخته می‌شوند.

این روزها بازار ارزهای دیجیتال بسیار داغ است و افراد مشتاق هستند با آنها سرمایه‌گذاری کنند. حتما تاکنون نام بیت کوین را شنیده‌اید و می‌دانید چندین سال قبل به عنوان معروف‌ترین ارز دیجیتال شناخته شد. اما اکنون ارزهای دیجیتال دیگری نیز به غیر از بیت کوین وارد بازار شده‌اند که توانستند به خوبی با بیت کوین رقابت کنند و در بسیاری از معاملات روزمره کاربرد دارند.

اگر قصد دارید در دنیای ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید بهتر است انواع ارزهای دیجیتالی را بشناسید و قبل از سرمایه گذاری در مورد آنها مطالعه داشته باشید.

در ادامه با شش ارز دیجیتال که ممکن است تاکنون نام آنها را نشنیده باشید آشنا می‌شوید پس با ما همراه باشید.

 

اتریوم (Ethereum)

اتریوم نیز مانند بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال دسته بندی می‌شود و در بازار جهانی مانند دیگر ارزهای دیجیتال در حال رقابت با بیت کوین است. اتریوم پلتفرمی آزاد مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. بلاک چین بیت کوین برای پیگیری مالکیت پول دیجیتال (بیت کوین) استفاده می شود اما بلاک چین اتریوم برای اجرای کد های برنامه نویسی برنامه های غیرمتمرکز طراحی شده است . توسعه دهندگان از طریق اتریوم می‌توانند بر روی برنامه‌های غیرمتمرکز خود فعالیت کنند.

مهم‌ترین مزیت اتریوم فن‌آوری پایه آن است که امکان استفاده از برنامه‌های شخص ثالث را نیز فراهم می‌کند و سرمایه گذاران برای استفاده از ارز تنها به حضور در شبکه محدود نخواهند بود.

اتر، توکن اتریوم است که برای محاسبات مربوط به اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لایت کوین (Litecoin)

اصطلاحی که در دنیای ارز دیجیتال برای لایت کوین در نظر گرفته شده است نقره است. گفته می‌شود بیت کوین به عنوان طلا و لایت کوین به عنوان نقره با توجه به لوگویشان شناخته می‌شوند. این ارز دیجیتال هم مانند سایر رقبای خود کار می‌کند با این تفاوت که ارزش آن مقداری کمتر از دیگر ارزهای دیجیتال است گفتنی است، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین قابل تولید شدن هستند و لایت کوین تا ۸۴ میلیون واحد نیز استخراج می‌شود.

از ویژگی‌های خوبی که لایت کوین دارا می‌باشد این است که راحتر استخراج می‌شود و تراکنش‌های آن خیلی سریع تر از بیت کوین صورت می‌گیرد. لایت کوین برای آن دسته از افرادی که به تازگی تصمیم به مبادله پول به صورت آنلاین گرفته‌اند و ارزی برای مقاصد روزمره و ارزان می‌‌خواهند مناسب است.

گفتنی است، کیف پول لایت کوین را می‌توانید از وب‌ سایت لایت کوین دانلود کنید که به طور کامل رمزنگاری شده است تا از ویروس‌های کامپیوتری و هزینه‌های تصادفی جلوگیری شود.

 

ریپل (Ripple)

ریپل یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که به اختصار «XRP» نامیده می‌شود و پس از بیت کوین و لایت کوین رتبه سوم را در بیت ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است. گفتنی است برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که هدفشان استقلال کامل از بانک‌ها است اما ریپل بسیار پذیرای موسسات مالی و بانک‌ها است. در حقیقت ریپل قادر است تمام نقل و انتقالات بانکی اعم از نقدی و غیرنقدی را توسط سرورهای زیادی به صورت توزیع شده، اعتبار سنجی کرده و در سطح شبکه خود سریع‌تر وبا هزینه کمتر منتقل کند. از آنجایی که برای معاملات بین مرزی به بانک‌ها نیاز است تا از طریق یک یا چندین واسطه صورت بگیرند ریپل جایگزینی سریع تر و مستقیم ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، هنگامیکه یکی از مشتریان بانک در آمریکا می‌خواهد مبلغی را به یکی از مشتریان در بانک چین انتقال بدهد در اینجا، ریپل به سرعت هزینه‌های این تراکنش‌ها را برای هر دوبانک بررسی می‌کند و ظرف چند دقیقه معامله را انجام می‌دهد. این ارز دیجیتال بانک‌ها را قادر می‌سازد تا پروتکلی توسعه یافته و جدیدی برای انجام تراکنش‌های بزرگ ارز ارائه دهند.

 

 

دش (Dash)

پس از معروفیت بیت کوین، افراد زیادی بر روی این ارز دیجیتالی سرمایه گذاری کردند. از آنجایی که بیت کوین نخستین پول غیرمتمرکز جهان شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های مثبت فراوانی بوده اما از نقض‌هایی  نیز برخوردار است و این کمبودها منجر به ایجاد ارزهای دیجیتالی زیادی شد که با بیت کوین وارد رقابت شدند. دش، ارز دیجیتالی است که توانست به خوبی با بیت کوین رقابت کند زیرا از ویژگی ناشناس بودن برخوردار است که بیت کوین به عنوان معروف‌ترین ارز دیجیتال این ویژگی را ندارد و کاملا ناشناس نیست به این معنی که تراکنش‌های و میزان دارایی‌های یک آدرس بیت کوین قابل رهگیری است. هدف از ایجاد دش انجام معاملات بین مصرف کنندگان و برای استفاده در فروشگاه‌های فیزیکی بود. دش توجه بسیاری از تاجران را به خود جلب کرده است زیرا تراکنش‌ها با استفاده از دش سریع‌تر و ارزان‌تر هستند به این صورت که دیگر نیازی نیست چند ساعت یا چند روز منتظر تایید پرداخت ماند. مانند هر نوع ارز رمزنگاری شده، شما می‌توانید دش را از طریق خرید مستقیم با ارزهای سنتی مانند ریال یا دلار خریداری کنید و آن را دی کیف پول‌هایی که برای دش طراحی شده‌اند ذخیره کنید.

 

زی کش (Zcash)

اگر می‌خواهید حریم خصوصی بیشتری داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم ارز دیجیتال زی کش (Zcash) را انتخاب کنید. زی کش مانند بیت کوین مبتنی بر بلاک چین و غیرمتمرکز است اما برخلاف بیت کوین مقدار تراکنش‌ها در تمام بخش‌های آن پنهان می‌ماند. زی کش بر مبنای روش «zero-knowlege» طراحی شده است به این صورت که همه تراکنش‌ها محافظت شده هستند و مخفی می‌مانند و هر تراکنش به صورت کامل رمزگذاری می‌شوند بنابراین کاربران می‌توانند از مزایای بلاک چین عمومی لذت ببرند بدون آنکه نیاز باشد اطلاعات خصوصی آنها فاش شود. بسیاری عقیده دارند که زی کش نسخه محرمانه بیت کوین است.

 

مونرو (Monero)

مونرو یکی دیگر از گزینه‌های عالی ارزهای دیجیتال برای آن دسته از کسانی که نگران حفظ حریم خصوصی خود هستند است. این ارز رمزنگاری شده به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران امکان کنترل و دسترسی کامل به پول‌هایشان را می‌دهد. با مونرو شما بانک خود هستید. به این صورت که می‌توانید تصمیم بگیرید به هرکسی که می‌خواهید اجازه دهید فرآیند تراکنش‌های شما را مشاهده کند در واقع می‌توانید این اطلاعات را به‌طور انتخابی برای افرادی که می‌خواهید، به اشتراک بگذارید. هر حساب Monero دارای یک کلید مشاهده است که به هرکسی اجازه می‌دهد که با نگه داشتن آن، معاملات آن حساب را مشاهده کند. به طور کلی کنترل آن فقط با خود شما است. شما مسئول منابع مالی خود هستید و حساب‌ها و معاملاتتان از چشم دیگران پنهان می‌ماند. مونرو(Monero) یک پول خصوصی و غیر قابل ردیابی است.