video thumb

تاریخچه مهمترین نوسانات قیمت بیت کوین

تحولات قیمت بیت کوین را در این مقاله با نمودار مشاهده خواهید کرد. موضوعی که این روزها بسیار برای همه جالب به نظر می‌رسد. یکی از خصوصیات بارز ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین نوسان شدید قیمتی آن است. به همین خاطر کاربران اینترنتی کارتونی کشیده‌اند که بیت کوین را سوار بر یک قطار شهربازی نشان می‌دهد، یک روز قیمت بیت کوین به شدت افزایش پیدا می‌کند کارتون بیت کوین را نشان می‌دهد با قطار شهربازی به سمت بالا می‌رود و دستان خود را در هوا تکان می‌دهد و روز بعد قیمت بیت کوین سقوط می‌کند و قطار شهربازی با سرعت به سمت پایین حرکت می‌کند.

تحولات قیمت بیت کوین در سال‌های گذشته

بیت کوین به طور دائم در حال افزایش و کاهش ارزش نسبی است و حتی در اوایل سال ۲۰۱۸ کاهش ۷۰ درصدی را تجریه کرده است که خیلی هم شگفت‌آور نیست چرا که بیت کوین کاهش بیشتر از آن را هم تجربه کرده است.

با وجود این سقوط آزاد غم‌انگیز، سرمایه‌گذاران با تجربه بدون دست پاچگی در این بازار باقی ماندند چرا که آن‌ها پیش از این چنین روزهایی را تجربه کرده بودند. تحمل دوره اصلاح قیمت برای سرمایه‌گذاران واقعی ارزهای دیجیتال کار چندان سختی نیست، چرا که این معامله‌گران کهنه‌کار با تحمل همین گذرگاه‌ها به سهم عادلانه خود دست پیدا کرده‌اند.

در ادامه این مقاله نگاهی به تاریخچه صعودها و نزول‌های قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر می‌اندازیم.

ژوئن ۲۰۱۱

نوسان قیمت بیت کوین

در اولین روزهایی که بیت کوین به بازارهای غرب پا گذاشته بود تعداد کمی از صرافی‌ها امکان تبادل آن را فراهم می‌کردند و افراد کمی جرات پا گذاشتن در این عرضه را داشتند. در چنین شرایطی که بیت کوین دچار کمبود نقدینگی بود روند صعودی قیمت بیت کوین از ۰/۹۵ دلار بسیار بعید به نظر می‌رسید. با این وجود قیمت بیت کوین در اواسط ماه ژوئن به ۳۲ دلار به ازای هر واحد رسید، پیش از آنکه ارزش بیت کوین در ماه نوامبر به تنها ۲ دلار برسد. یعنی ۹۴ درصد کاهش قیمت، این سقوط آزاد قیمت بیت کوین همچنان دردناک‌ترین خاطره برای سرمایه‌گذاران اولیه بیت کوین محسوب می‌شود. اما کسانی که در آن زمان نا امید نشدند و بیت کوین‌های خود را نگه داشتند الان مشغول شمردن ستاره‌های شانس خود هستند.

ژانویه ۲۰۱۲

قیمت بیت کوین

دومین سقوط قابل توجه بیت کوین تنها چند ماه بعد از سقوط قبلی اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین به نصف کاهش یافت. بیت کوین پس از رسیدن به ۲ دلار در نوامبر ۲۰۱۱ روند صعودی به خود گرفت و  ابتدای سال ۲۰۱۲ به ۷ دلار رسید، اما در اواخر ژانویه ارزش بیت کوین ۴۹ درصد کاهش را تجربه کرد  از ۷.۴۰ دلار به ۳.۸۰ دلار رسید برای کسانی که تنها چند ماه پیش یک نزول ۹۴ درصدی را تجربه کرده بودند این کاهش ۴۹ درصدی دیگر قابل تحمل نبود. اما آن‌ها می‌دانستند قیمت بیت کوین افزایش نخواهد یافت مگر اینکه پس از یک صعود یک اصلاح قیمتی را تجربه کند.

آپریل ۲۰۱۳

ارزش بیت کوین

بیت کوین در طی اوایل سال ۲۰۱۲ تا اوایل ۲۰۱۳ نوسان خیلی شدیدی را تجربه نکرد و به یک روند صعودی با شیب کم ولی پایدار دست پیدا کرده بود و سال ۲۰۱۳ را با قیمت ۱۳ دلار شروع کرده بود. اوایل سال ۲۰۱۳ مصادف شد یک روند صعودی برای ارزهای رمزپایه و ارزش بیت کوین از بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی ۳۲ دلار هم گذشت و به ۴۹ دلار رسید. سپس یک اصلاح قیمتی را تجربه کرد و به رقم ۳۳ دلار کاهش پیدا کرد. صرافی‌های و تاجران جدیدی که وارد این عرضه شدند همچنین پوشش رسانه‌ای که از بیت کوین صورت گرفت سبب شد به سرعت ارزش خود را به دست بیاورد و این روند صعودی تا ماه آپریل ادامه پیدا کرد تا جایی که ارزش بیت کوین به رقم باورنکردنی ۲۶۰ دلار هم رسید. اما این بار هم بیت کوین از سقوط آزاد دور نماند و با کاهش ۸۳ درصدی قیمت بیت کوین به حدود ۴۰ دلار رسید.

نوامبر ۲۰۱۳

قیمت بیت کوین

همانظور که خیلی‌ها پیش بینی می‌کردند پس از یک سقوط آزاد بیت کوین دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت و این اتفاق در بین ماه‌های نوامبر ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۴ صورت گرفت. در طی این ۴ ماه با هجوم تعداد زیاد سرمایه‌گذاران و توجه رسانه‌ها موجب شد قیمت بیت کوین به یک رقم دور از ذهن برسد. در اواخر سال ۲۰۱۳ ارزش بیت کوین به حدود ۱۲۰۰ دلار برسد. این قیمت باعث شد همه خاطرات بد قبلی از ذهن سرمایه‌گذاران و مالکان بیت کوین فراموش شود اما بیت کوین باز هم راه اصلاح قیمتی را در پیش گرفت و در ژانویه ۲۰۱۵ به قیمت ۱۵۰ دلار نزول کرد.

نوامبر ۲۰۱۷

افزایش قیمتی بیت کوین

چهار سال پس از آن قیمت بیت کوین توانست رکورد جدید را ثبت کند و پا را از ۱۰,۰۰۰ دلار هم فراتر گذاشت و بدون لحظه‌ای مکث راه ۲۰,۰۰۰ دلار را در پیش گرفت، دو سال پیش از آن بهترین فرصت برای خرید بیت کوین محسوب می‌شد و حتی کسانی که در آغاز سال بیت کوین را با قیمت ۷۵۰ دلار خریداری کرده بودند هم سود قابل توجهی کسب کردند. در ماه دسامبر یک اصلاح کوچک اتفاق افتاد و بیت کوین به ۱۴۰۰۰ دلار هم رسید اما برای جلوگیری از رشد بیت کوین کافی نبود و بیت کوین دوباره به ۱۷۰۰۰ دلار به ازای هر واحد رسید. در مجموع سال ۲۰۱۷ یک سال رویایی برای بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه محسوب می‌شود، هرچند که در پایان سال ۲۰۱۷ با کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شدند اما این صنعت نشان داد پتانسیل بالایی برای حضور قوی در بازارهای جهانی دارد. تحولات قیمت بیت کوین احتمالا در سال‌های آینده هم سقوط‌هایی را داشته باشد. باید منتظر ماند چه چیزی در انتظار تحولات قیمت بیت کوین خواهد بود.

آینده پیش رو

این سرگذشت تحولات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا کنون یک سیگنال مثبت به ما ارائه می‌دهد. چرا که بیت کوین با وجود همه‌ی فراز و نشیب‌ها و موانعی مانند محدودیت‌های رگولاتوری و مشکلات فنی و تحریم‌ها توسط دولت‌ها و سازمان‌های مالی همچنان در صدر اخبار قرار دارد و هیچ مانعی نتوانسته است آن را از میدان به در کند و در خط مقدم انقلاب صنعت بلاک چین حضور دارد.

با این حال سرنوشت بیت کوین بیش از هر چیز دیگری به باور طرفداران آن گره خورده است و سرگذشت چندین ساله بیت کوین از سال ۲۰۱۳ تا کنون نشان می‌دهد مسیر بازگشت به قله همیشه هموار نیست، اما بیت کوین نشان داده است هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و سال ۲۰۱۸ هم می‌تواند اتفاقات هیجان انگیز دیگری برای بیت کوین رقم بزند.

اگر شما هم به آینده بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه خوشبین هستید می‌توانید با استفاده از خدمات ارزجو روی بیت کوین و اتریوم سرمایه‌گذاری کنید.