video thumb

۵ پرسش قابل‌ توجه در هنگام انتخاب پلتفرم‌های صرافی

با فراوانی رمزارزها، پلتفرم‌های صرافی‌ مختص آن‌ها هم هرروز به‌صورت قارچ گونه در سراسر جهان ظاهر می‌شوند. اگرچه فرض بر مبنای اعتماد است اما متأسفانه برخی از این‌ها فقط برای کلاه‌برداری ایجادشده‌اند.

امروز در آی‌آر بلاک‌چین با نگاهی به وضعیت پلتفرم‌های صرافی دیجیتال از ۵ نشانه خطرناک برای شما می‌گوییم که اگر در یک صرافی مختص ارزهای دیجیتال دیدید باید از آن‌ها دوری‌کنید.
در مقاطعی از سال ۲۰۱۷ برخی از صرافی‌ها اعلام کردند که از تریدرها و سرمایه‌گذاران جدید ثبت‌نام نمی‌کنند. دلیل این اقدام هجوم افراد به صرافی‌ها و منابع ناکافی آن‌ها در مدیریت افراد جدید بود.
امروز تعداد رمزارزها به ۱۵۰۰ و ارزش کل بازار آن‌ها به ۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است و با افزایش قیمتی که در سال گذشته میلادی تجربه کردند خیلی‌ها وسوسه شده‌اند تا خریدوفروش بیت‌کوین و آلت کوین‌ها را شروع کنند.
اما تعداد صرافی‌ها جوابگوی این حجم انبوه کاربران علاقه‌مند نیست و درنتیجه باید پلتفرم‌های صرافی جدید به وجود بیایند. ولی مسئله این است که کسی نمی‌داند پشت پرده هر صرافی جدید چه می‌گذرد و آیا می‌توان به آن اعتماد کرد یا خیر.
تأسیس صرافی مخصوص ارزهای دیجیتال می‌تواند گزینه خوب و سودآوری برای کارآفرینی باشد اما به شرطی که دچار مشکلاتی مثل حمله سایبری، خطاهای سیستمی و سایر تهدیدها نشود. از سوی دیگر کاربران این صرافی‌های جدید باید به ۵ پرسش زیر توجه کنند تا بتوانند بهترین‌ها را انتخاب کنند.

۱- آیا این پلتفرم صرافی قابل‌اعتماد است؟

شما باید بدانید که صرافی موردنظرتان در لحظات نوسان بازار چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد. مثلاً وقتی قیمت‌ها شدیداً در حال سقوط است و شما می‌خواهید یک درخواست فروش بگذارید، پلتفرم صرافی باید بتواند درخواست شما را مدیریت کند.
جستجوی وب و شبکه‌های اجتماعی و بررسی نظرات کاربران درباره عملکرد صرافی‌ها در این شرایط یکی از روش‌هایی است که عیار پلتفرم‌های صرافی را نشان می‌دهد.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های صرافی
دکتر بورا آزکان از مدرسه بیزینس دانشگاه تمپل معتقد است که تمایز میان صرافی ارزهای دیجیتال با نمره معمولی و صرافی که نمره خوب می‌گیرد نقد شوندگی ارزها است که خودش به معنای اعتماد است.
همچنین هم بنیان‌گذار پروژه Storj توییتر و ردیت را در حال حاضر بهترین ابزارهای تعیین یک صرافی خوب می‌داند.

۲- آیا پلتفرم صرافی تحت تأثیر فشارهای رگولاتوری قرار می‌گیرد؟

اطلاع از صورت‌وضعیت یک صرافی جدید و اینکه شامل قوانین رگولاتوری می‌شود یا خیر یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنیم. مثلاً صرافی Coincheck که تقریباً یک ماه پیش هک شده بود تحت تأثیر قوانین و دستورالعمل‌های مؤسسات مختلف نبود.
اما صرافی Bitstamp موردتوجه قانون‌گذاران قرار گرفته و در سال ۲۰۱۶ از طرف دولت لوکزامبورگ به‌عنوان یک موسسه پرداخت به رسمیت شناخته شد.

۳- آیا پلتفرم صرافی برای پاسخگویی به شکایات کاربران در زمان مقرر تلاش می‌کند؟

خدمات مشتریان یکی از چالش‌های اصلی همه پلتفرم‌های صرافی است بااین‌حال بهتر است بازهم بدانیم کدام صرافی‌ها در حوزه خدمات مشتریان عملکرد نسبتاً بهتری دارند.

خدمات مشتریان یکی از ویژگی‌های اساسی برای انتخاب پلتفمر‌های صرافی رمزارزها است
اگر صرافی موردنظر شما پاسخ سؤال‌ها و نگرانی‌های شمارا همیشه به صفحه سؤالات بیشتر پرسیده شده (FAQ) ارجاع می‌دهد و هیچ آدرس ایمیل یا کانال ارتباطی در دسترس شما قرار نگرفته بدانید اشکالی وجود دارد و از آن صرافی فاصله بگیرید.

۴- آیا کارمزدها معقول هستند؟ می‌توانید Margin Trading انجام دهید؟

کارمزدها و Margin Trading از جنبه‌های اساسی معامله در صرافی‌ها هستند. در بحث کارمزدها بعضی از پلتفرم‌های صرافی مقدار کارمزد هر تراکنش را به شما نشان نمی‌دهند و این برای تریدرها و سرمایه‌گذاران تازه‌کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نکته دیگری که می‌تواند برای پلتفرم‌های صرافی یک مزیت محسوب شود پشتیبانی از ویژگی SegWit است که باعث کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها می‌شود. در حال حاضر Bitfinex و Coinbase این ویژگی را به خدمات خودشان اضافه کرده‌اند.
Margin Trading امکانی است که در همه پلتفرم‌های صرافی ارائه نمی‌شود. کاربران با بهره‌گیری از این امکان می‌توانند معاملات بهتری انجام دهند. بنابراین قبل از شروع دادوستد در یک پلتفرم صرافی جدید به وجود گزینه Margin Trading توجه کنید. فعلاً صرافی‌هایی مثل BitMEX، KraKen و Poloniex امکان Margin Trading را در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

۵- پلتفرم‌های صرافی چقدر امن است؟

وقتی که تا الان انبوهی از پلتفرم‌های صرافی مورد حمله‌های سایبری قرارگرفته‌اند چرا بعدی‌ها مورد حمله واقع نشوند؟ به همین دلیل شما باید از روزآمدی سیستم آن‌ها و حتی میزان رعایت اصول امنیتی از طرف کارکنان صرافی‌ها آگاهی داشته باشید.
مثلاً یکی از نکات قابل‌توجه در این حیطه احراز هویت کاربران در هنگام ورود به سایت صرافی است. بعضی از پلتفرم‌های صرافی با فعال کردن امکان ورود دومرحله‌ای امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند و درصورتی‌که IP سیستم آن‌ها تغییر کند، مجبورند قبل از ورود به حسابشان در صرافی گام‌های امنیتی بیشتری را طی کنند.

امنیت یکی از شاخص‌های مهم انتخاب صرافی‌های ارزهای دیجیتال است
درواقع با افزایش تعداد و رواج بیشتر پلتفرم‌های صرافی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران و تریدرها انتظار دارند به همان میزان ایمنی که در بانک‌ها و مؤسسات اقتصادی سنتی دسترسی دارند در صرافی‌ها هم داشته باشند.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاران مجرب و تریدرهای حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند که در حال حاضر هیچ گارانتی در این فضا وجود ندارد.
به همین دلیل به شما پیشنهاد دادیم تا قبل از انتخاب هر پلتفرم صرافی به پنج پرسش اساسی درباره اعتبار و پاسخگویی، خدمات مشتریان، رگولاتوری، کارمزدها و امنیت پاسخ دهید.
علاوه بر این‌ها داشتن حساب کاربری در چند صرافی مختلف و ذخیره نکردن پول در والت صرافی‌ها ازجمله دیگر اقداماتی هستند که باید برای داشتن یک تجربه شیرین در صرافی‌ها به آن دقت کنید.