video thumb

چگونه بیت کوین بخریم؟ صفر تا صد یک معامله بیت کوینی

بیت کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. امروزه از این ارز دیجیتال، هم به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری و هم شیوه‌ای برای پرداخت و خرید هزینه‌های مربوط به کالا و خدمات به صورت آنلاین و بدون نیاز به دخالت واسطه‌ها استفاده می شود.
علیرغم رشد محبوبیت این ارز دیجیتال، عمده فعالان در بازار و صاحبان مشاغل هنوز این ارز را به عنوان پول رسمی قبول نمی کنند و قابلیت استفاده از این ارز را هم زیر سوال می برند و هم مبادرت به چنین سرمایه گذاری را پر خطر می دانند. پیش از خرید بیت کوین لازم است بدانیم که این ارز دیجیتال چیست و مزایای و معایب استفاده از آن در چه مواردی خلاصه می‌شوند.

۱) فهم کلیات بیت کوین

بیت کوین یک ارز کاملا مجازی است که امکان انجام مبادلات مالی را برای مشتریان خود بدون نیاز به هزینه جا به جایی و دخالت واسطه‌هایی مانند بانک، شرکت‌های صادر کننده کارت های اعتباری و یا حتی موسسات مالی فراهم می‌کند. بیت کوین‌ها مانند ارز‌های عادی در کنترل یک نهاد نظارتی خاص مانند بانک‌های مرکزی نبوده و تمامی فرآیند نقل و انتقال آنها در یک محیط آنلاین انجام می‌شود؛ یعنی جایی که هویت تمامی کاربران در آن ناشناخته است.
بیت کوین به شما اجازه می دهد تا مبادلات مالی خود را با هر فرد در سرتاسر جهان انجام دهید و برای انجام این کار نیازی به حساب تجاری و یا استفاده از بانک یا موسسات مالی – اعتباری نیز وجود ندارد. همچنین انتقال وجه دیجیتال نیازمند وجود هویت کاربر آن نیست. لذا امکان به سرقت رفتن بیت کوین شما وجود دارد.

بیت کوین

۲) بیت کوین ماینینگ چیست؟

برای فهم چگونگی عملکرد بیت کوین لازم است از بیت کوین ماینینگ یا فرآیند ایجاد و ساخت بیت کوین مطلع شویم. ایده اولیه بیت کوین ماینینگ به عنوان یک فرآیند به انجام یک مبادله مالی میان دو فرد بازمیگردد که نقل و انتقال مالی میان آنها از طریق کامپیوترها صورت می گیرد و تمامی اطلاعات تراکنش بیت کوینی مانند زمان انجام آن تراکنش توسط همین کامپیوترها به ثبت می رسند.
بیت کوین ماینر‌‌ها افرادی هستند که دائما در حال چک کردن بلاک چین‌‌ها جهت حصول اطمینان از درستی عملکرد و به روز بودن آنها از طریق کامپیوتر شخصی خود هستند. آنها افرادی هستند که مبادلات مالی را تایید کرده و برای انجام این کار به آنها بیت کوین داده می شود که این امر چرخه خدمات رسانی را بهبود می بخشد.
از‌آنجا که بیت کوین ها تحت نظارت یک قوه نظارتی مرکزی فعالیت نمی‌‌کنند، عملیات ماینینگ برای کسب اطلاع از وجود وجه کافی کاربران برای انجام معامله و همچنین حصول اطمینان از جا به جایی وجه مورد انتقال میان طرفین امری ضروری به حساب می آید.

۳) آشنایی با موازین قانونی استفاده از بیت کوین

آژانس فدرال مبارزه با پولشویی اخیرا توصیه‌‌هایی برای استفاده از ارز‌‌های دیجیتال مطرح کرده است. این دستورالعمل‌‌ها مبادلات بیت کوینی را سامان بخشیده و قاعده‌‌مند می‌سازد.
شبکه بیت کوین با هرگونه وضع مقررات دولتی مخالف بوده و متکی به کاربرانی است که با انجام هرگونه فعالیت غیرقانونی مانند مبادلات مالی مربوط به قاچاق مواد مخدر و کلاهبرداری یا قمار مخالف هستند.
با اینحال ممکن است قوانین فدرال آمریکا نهایتا به این نتیجه برسند که بیت کوین ابزاری برای پولشویی بوده و به همین دلیل به دنبال از بین بردن آن باشند. از بین بردن کامل بیت کوین، خود یک چالش بزرگ به حساب می آید. اما وضع احتمالی قوانین سفت و سخت فدرال می تواند فعالیت این ارز دیجیتال را به فعالیتی زیر زمینی بدل سازد. همین امر نیز موجب کاهش ارزش بیت کوین به عنوان یک ارز غیرقانونی خواهد شد.
بیت کوین

مزایا و معایب استفاده از بیت کوین:

مزایای عمده بیت کوین عبارتند از هزینه های کم، جلوگیری از به سرقت رفتن مشخصات هویتی فرد، حفاظت در برابر کلاهبرداری و تسویه حساب فوری.
– هزینه های کم: برخلاف سیستم های مالی سنتی، یعنی مراکزی مانند بانک ها و یا سیستم «پی پال» که هزینه ای بابت نقل و انتقال مالی دریافت می کنند، بیت کوین این سیستم واسطه گری و دریافت هزینه انتقال را حذف کرده است و سیستم نقل و انتقال مالی بیت کوین از سوی ماینرها حفاظت شده که حق الزحمه آنها از طریق دریافت بیت کوین تامین می‌‌شود.
– جلوگیری از سرقت اطلاعات هویتی: استفاده از بیت کوین نیازی به وجود نام و هرگونه اطلاعات هویتی دیگر نداشته و تنها نیازمند آی دی کیف پول الکترونیکی شماست. بر خلاف کارت های اعتباری، که در آنها صاحبان مشاغل به مدارک هویتی صاحب کارت دسترسی کامل دارد، کاربران بیت کوینی کاملا استتار کرده و هیچ گونه اطلاعاتی از هویت آنها در دسترس نیست.
– حفاظت در برابر به سرقت رفتن پرداخت ها: ازآنجا‌‌که بیت کوین‌ها ماهیتی دیجیتال دارند، نمی‌‌توانند جعلی باشند. به علاوه، تراکنش‌‌ها نیز نمی‌‌توانند مانند کارت‌‌های اعتباری حالت رزرو داشته باشند تا بتوان آنها را برگشت زد.
– انتقال و تسویه حساب فوری: از منظر سنتی هر‌‌گاه بخواهیم پولی را انتقال دهیم، با کمی تاخیر به دست پذیرنده میرسد. نبود طرف سوم یا همان واسطه بر سر راه معاملات بیت کوینی باعث می شود تا پول بین دو طرف معامله به صورت مستقیم جا به جا شده و برطرف شدن مانع واسطه و پیچیدگی‌‌های مربوط به آن در این مسیر باعث انتقال سریع اعتبار بین دو طرف می شود.
– امکان از بین رفتن بیت کوین‌‌های شما: در سیستم تراکنس‌‌های مالی سنتی، اگر شخصی اقدام به سرقت اعتبار از کارت اعتباری شما کند، بانک شما بر اساس قانون و با همکاری پلیس شخص یاد شده را تحت تعقیب قرار می دهد.
بانک‌‌ها و موسسات اعتباری از این طریق از مشتریان خود حمایت می‌‌کنند. اما در سیستم بیت کوین، برخلاف شیوه‌‌های سنتی معامله، محیط امنی برای انتقال وجه وجود نداشته و امکان گم شدن و یا از بین رفتن بیت کوین‌‌های شما وجود دارد. همچنین هیچ قدرت سازمان یافته و قانونی نیز در این میان وجود ندارد که سرقت از حساب بیت کوینی شما را پیگیری کند.
البته توجه داشته باشید که شبکه بیت کوین در برابر هکرها حفاظت شده است، اما به طور متوسط می توان گفت که حساب‌‌های موجود در آن شبکه به طور کامل در برابر حمله سارقین و هکرها مقاوم نیستند. بر اساس یک مطالعه انجام شده، ۱۸ تا ۴۰ واحد تجاری که معاملات خود را با استفاده از بیت کوین نیز انجام می دادند، تنها با انجام شش معامله آخر خود با استفاده از بیت کوین، تمام حساب‌‌های بیت کوینی آنها به سرقت رفته و ورشکسته شدند.
بیت کوین
یکی دیگر از مشکلات بیت کوین‌ها ثابت نبودن ارزش آنهاست. به این معنا که بیت کوین‌ها نیز مانند ارز‌‌های دیگر فیزیکی جهان، هر روز یک قیمت خاص دارند که این قیمت دائما در حال تغییر است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳، ارزش یک بیت کوین معادل با ۱۳ دلار آمریکا بود. اما ارزش آن به سرعت افزایش یافته و به ۱۲۰۰ دلار رسید. همچنین این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱۸۹۸ دلار آمریکا افزایش یافت. پس این تغییرات نشان میدهد اگر شما قصد تبدیل پول خود به بیت کوین را دارید، باید آن را در دست خود نگه دارید. چراکه تبدیل آن به دلار ممکن است منجر به ضرر شما شود.
متوجه ریسک سرمایه‌‌گذاری در بیت کوین باشید: یکی از موارد کاربردی و پرطرفدار بیت کوین، انجام سرمایه‌‌گذاری است که البته برای انجام چنین کاری باید حواستان به شدت جمع باشد و با آگاهی کامل دست به چنین اقدامی بزنید. خطر اصلی سرمایه‌‌گذاری در بیت کوین، به نوسانات شدید ارزش این ارز دیجیتال بازمیگردد که تحت تاثیر شرایط عرضه و تقاضا در بازار است.
البته باید توجه داشت که اگر قرار بود بیت کوین از قوانین مشخص و یا دولتی پیروی کند، شاید منجر به حفظ بیشتر ثبات آن منجر می شد، اما طرفداران این ارز دیجیتال عمدتا خواستار حذف واسطه از سر راه معاملات خود بوده و در اینصورت دیگر بیت کوین جذابیت خود را برای آنها از دست می داد.
چگونه بیت کوین بخریم؟
حال با تمامی این توضیحات، می‌خواهیم به اینجا برسیم که چگونه می‌توان بیت کوین خرید؟ برای خرید بیت کوین ابتدا می‌‌بایست یک سایت ذخیره سازی برای بیت‌‌ کوین‌‌های خود دست و پا کنید. این اولین مرحله خرید بیت کوین به حساب می‌‌آید. در حال حاضر دو راه عمده برای نگهداری بیت کوین‌‌ها به صورت آنلاین وجود دارد:
نخست اینکه کلیدهای شخصی بیت کوین خود را در یک کیف پول آنلاین ذخیره کنید. کیف پول آنلاین در حقیقت یک فایل کامپیوتری است که پول شما را برایتان نگه داشته و شبیه به کیف پول واقعی عمل می کند. شما می توانید با استفاده از نرم افزار Bitcoin Client اقدام به ساخت چنین کیف پولی نمایید. اما مراقب باشید که همواره از کلیدهای شخصی موجود در کیف پول شخصی خود یک نسخه پشتیبان بر روی یک هارد اکسترنال تهیه کنید تا اطلاعات شما کاملا محفوظ بوده و از بین نرود.
اما روش دوم از طریق یک واسطه صورت می پذیرد. شما می‌‌توانید یک کیف پول آنلاین را به صورت مستقیم و یا با استفاده از یک سایت واسطه متخصص در همین امر مانند Coinbase یا blockchain.info استفاده کنید که بیت کوین‌‌های شما را در حافظه ابری تحت پشتیبانی خود ذخیره می سازند.
این کار نسبت به روش اول ساده‌‌تر است، اما با این تفاوت که شما مجبور هستید باز هم در مبادلات مالی خود از واسطه‌‌ها کمک بگیرید. هرچند سایتهای یاد شده از ضریب امنیتی بالایی برخوردار هستند، اما در عین حال هیچ تضمینی برای حفظ ۱۰۰ درصد امنیت بیت کوین ذخیره شما در حافظه ابری این سایت ها وجود ندارد.
یک کیف پول کاغذی برای بیت کوین‌‌های خود بسازید: استفاده از کیف پول کاغذی یکی از مناسبترین و ارزان‌ترین روش ها برای ذخیره بیت کوین‌‌ها به حساب می آید. این کیف‌‌ها کوچک و جمع و جور بوده و از یک کاغذ ساخته شده که روی آن یک کد درج شده است. یکی از مزایای استفاده از کیف پول کاغذی این است که کلیدهای بیت کوینی شما دیگر به صورت دیجیتالی و آنلاین ذخیره نشده و امکان سرقت آنلاین آن وجود نخواهد داشت.
لازم به ذکر است چندین سایت مختلف برای ارائه خدمات کیف پول بیت کوینی در بازار وجود دارند. آنها می توانند یک آدرس بیت کوینی برای شما به وجود آورده و آن آدرس را با چاپ دو کد شناسایی QR بر روی برگه به شما بدهند. یکی از این QR ها عمومی بوده که امکان دسترسی به بیت کوین‌‌ها را برای شما فراهم کرده و QR دیگر نیز یک کلید شخصی است که شما می توانید با استفاده از آن از بیت کوین‌‌های خود برای خرید آنلاین و یا انجام مبادلات مالی خود استفاده کنید. بنابراین در صورت استفاده از کیف پول‌‌های کاغذی از شر حملات سایبری و هک شدن رها خواهید شد. گفتنی است که کیف پول کاغذی شما یک برگه نسبتا بلند است که می توانید به سادگی آن را تا کرده و داخل جیب خود قرار دهید.
از یک کیف پول سخت افزاری برای نگهداری بیت کوین‌‌های خود استفاده کنید: کیف پول‌‌های سخت افزاری نمونه ای دیگر از کیف پول‌‌های بیت کوینی به حساب می آیند که دسترسی به آنها برای هکرها بسیار مشکل است. این کیف پول‌‌ها که به صورت هدیه به شما داده می‌‌شوند، برای نگهداری کدهای شخصی بیت کوینی شما طراحی شده و می توانید برای پرداخت‌‌های الکترونیکی بیت کوینی خود نیز از آنها استفاده کنید. این وسیله که چیزی شبیه به فلش مموری است بسیار کوچک بوده و برخی از آنها دقیقا شبیه به همان فلش مموری‌‌های متداول هستند.
یکی از بهترین نوع کیف پول‌‌های سخت افزاری، کیف پول Trezor است که برای نگهداری بیت کوین‌‌های شما بسیار ایده‌‌آل به نظر می رسد. این کیف قابلیت نگهداری مقادیر بسیار زیادی از بیت کوین‌‌ها را دارا بوده اما نیازی به طرف واسطه برای استفاده از آن ندارید.
کیف پول‌‌های سخت افزاری کیف پول‌‌هایی هستند که مانند فلش مموری بیت کوین‌‌های شما را در خود ذخیره کرده و در عین حال از سیستم امنیتی کارت‌‌های هوشمند بهره می‌‌برند.

ماینر بیت کوین

مبادله بیت کوین‌‌ها

برای مبادله بیت کوین‌‌های خود ابتدا باید یک سرویس مبادله بیت کوینی مناسب پیدا کنید. به دست آوردن بیت کوین بیشتر از طریق انجام مبادلات بیت کوینی ساده‌‌ترین راه برای افزایش تعداد بیت کوین‌‌ها به حساب می آید. کار مبادله بیت کوین‌‌ها شباهت بسیار زیادی به مبادله ارزهای عادی دارد: شما می توانید به سادگی بر روی یک پلتفرم بلاک چینی ثبت نام کرده و به راحتی به مبادله بیت کوین‌‌های خود بپردازید. سایت‌های بسیار زیادی به عنوان بازار مبادلات بیت کوینی در سرتاسر جهان وجود دارند و اینکه باید کدام را انتخاب کنیم به محل استقرار شما بستگی دارد. در اینجا معروفترین سرویس‌‌های مبادله بیت کوینی را به شما معرفی می کنیم:
– Cryptaw: این فروشگاه بیت کوینی در سنگاپور واقع شده و به کاربران سنگاپوری اجازه می دهد تا دلارهای خود را به بیت کوین تبدیل کنند. این شرکت تنها فروشگاه بیت کوینی است که می توانید با استفاده از تلفن همراه خود نیز از آن استفاده کنید.
– CoinBase: این کیف پول معروف و سرویس مبادله الکترونیکی هم از طریق دلار آمریکا و هم از طریق یورو اقدام به فروش بیت کوین می کند. این شرکت از هر دو تکنولوژی وب و اپلیکیشن‌‌های موبایلی بهره برده و محیطی مطلوب برای خریداران و فروشندگان بیت کوین فراهم آورده است.
– Circle: این سرویس مبادله بیت کوین به کاربران خود امکان ذخیره، خرید و فروش بیت کوین را می دهد. در حال حاضر تنها شهروندان آمریکا امکان لینک کردن این سرویس به حساب بانکی خود را دارند.
– Xapo: این شرکت ارائه دهنده خدمات کیف پول و کارت های اعتباری بیت کوینی بوده که امکان مبادله ارزهای فیات با بیت کوین را فراهم می سازد.
لازم به ذکر است برخی سرویس‌‌ها به شما اجازه می دهند به تجارت با بیت کوین بپردازید. برخی دیگر به عنوان کیف پول با قابلیت‌‌های خرید و فروش بیت کوین به حساب می آیند. اکثر کیف پول‌‌ها مقادیری از ارز فیات را برای شما نگهداری و ذخیره می کنند، درست مانند یک حساب بانکی. مبادلات و کیف پول‌‌ها گزینه‌ای مناسب برای شبیه سازی نقل و انتقالات بیت کوین به مبادلات عادی تجاری بوده و نهایتا نیازی به ارائه اطلاعات هویتی ندارند. مدارک مربوط به اثبات هویت و اطلاعات تماس خود را به سرویس ارائه دهید
برای استفاده از این ATMها لازم است پول نقد خود را به دستگاه تحویل داده و سپس QR کیف پول کاغذی و یا کدهای ارائه شده به عنوان کلید شخصی حساب بیت کوینی خود را از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خود به سیستم داده تا بتوانید وارد حساب بیت کوینی خود شوید. نرخ مبادله در ATMها نیز بسته به قیمت و نوسان ارزش بیت کوین رقمی حدود ۳ الی ۸ درصد است.

هنگام ثبت نام در یک سیستم مبادله بیت کوینی به فراهم آوردن اطلاعات شخصی برای سرویس جهت ایجاد یک حساب بیت کوینی برای خود نیاز دارید. اغلب کشورها به صورت قانونی نیازمند یک سیستم مالی و یا شخصی مبتنی بر بیت کوین هستند تا بتوانند جهت مبارزه با پولشویی از اطلاعات آنها استفاده کنند.
چنانچه شما برای انجام تبادل بیت کوین های خود نیازمند ارائه اطلاعات هویتی خود باشید، مطمئنا میزان این اطلاعات با اطلاعاتی که یک بانک برای افتتاح حساب از شما می‌‌خواهد قابل قیاس نیست. البته باید در نظر بگیرید که از آن طرف، شما در برابر حملات هکرها نیز مصون نخواهید بود.

با استفاده از حساب مبادله‌ای خود بیت کوین بخرید

به محض اینکه حساب خود را به یک سرویس مبادلاتی بیت کوینی لینک نمودید، باید حساب بانکی خود را نیز جهت انتقال مالی آن و حساب بیت کوینی خود لینک نمایید. این کار معمولا از طریق یک تراکنش الکترونیکی انجام شده که البته نیازمند پرداخت هزینه می‌باشد.
در ضمن انجام چنین اقدامی تنها از راه «فیس تو فیس» انجام شده و نه با استفاده از دستگاه ATM. چنانچه قصد لینک کردن حساب بانکی به حساب بیت کوینی خود داشته باشید، معمولا سرویس مبادلات بیت کوینی که از آن استفاده می کنید از شما خواهد خواست تا حساب یک بانک محلی در همان کشوری که آن سرویس وجود دارد معرفی نمایید.
البته برخی سرویس‌ها به شما اجازه می دهند تا حساب بانک‌‌های خارجی را نیز به حساب بیت کوینی خود متصل نمایید؛ اما در این صورت هزینه انجام مبادلات مالی شما بسیار بالاتر خواهد رفت و همچنین ممکن است برای پرداخت وجه خرید بیت کوین‌‌ها نیز با تاخیر مواجه شوید.

فروشندگان بیت کوین را پیدا کنید

برای این کار بهتر است به وب سایت LocalBitcoins مراجعه نموده تا بتوانید از این طریق با فروشندگان بیت کوین به صورت آنلاین ملاقات کنید. پس از آن می توانید با آنها وارد مذاکره شده و بر سر قیمت ها هم چانه زنی کنید. همچنین این سایت یک لایه اضافی حفاظتی برای هر دو طرف ایجاد می نماید.
سایت Meetup.com نیز از جمله وب ‌‌سایت‌‌هایی است که می توانید فروشندگان بیت کوینی را در آنجا پیدا کنید. همچنین در محیط این سایت می‌توانید با افراد دیگری که پیش از شما وارد این سایت شده و در آن به مبادله بیت کوین پرداخته‌‌اند گفتگو کرده و از آنها راهنمایی بگیرید.
ارزهای دیجیتال
حتما پیش از ورود به معامله قیمت روز بیت کوین خود را چک نمایید
معمولا در معاملات بیت کوینی رسم بر این است که دو طرف برای انجام معامله مبلغی حدود ۵ الی ۱۰ درصد از ارزش کل معامله را در همان ابتدا مبادله می‌‌کنند. لذا لازم است پیش از انجام هر معامله، سری به وب سایت زیر بزنید و از قیمت بیت کوین در آن لحظه با خبر شوید:
http://bitcoin.clarkmoody.com/
سپس باید از فروشنده بپرسید که آیا مایل است بیت کوین خود را در قبال پول نقد دریافت کند و یا از طریق پرداخت آنلاین. ممکن است برخی فروشندگان نیز به شما اجازه دهند با استفاده از PayPal هزینه خرید خود را پرداخت کنید. هرچند عمده فروشندگان به دنبال دریافت پول به شکلی برگشت ناپذیر هستند.
پس از انجام توافق اولیه با فروشنده در یک مکان عمومی و ترجیحا شلوغ قرار ملاقات بگذارید. از تنظیم قرار در اماکن شخصی و خلوت مانند خانه به شدت اجتناب فرمایید. چراکه بهتر است پیش بینی همه چیز را بکنید؛ به ویژه وقتی با پول نقد سر قرار حاضر می شوید.
هنگامی که با فروشنده قرار ملاقات می‌‌گذارید باید تبلت، گوشی مویال و یا لپ تاپ خود را به همراه داشته باشید تا با اتصال به اینترت نسبت به ورود به حساب بیت کوینی خود اقدام نموده و پس از انتقال بیت کوین ها و انجام معامله نیز بار دیگر حساب خود را چک کنید تا مطمئن شوید بیت کوین ها به حساب شما انتقال یافته باشند.

استفاده از ATMهای بیت کوین

برای استفاده از ATMهای بیت کوینی باید در وهله نخست، نزدیکترین آنها به محل زندگی خود پیدا کنید. ازآنجاکه بیت کوین‌‌ها پدیده‌‌ای نوظهور به حساب می آیند، یافتن ATM آنها کمی مشکل بوده و البته تعداد آنها هر روزه در حال افزایش است. برای یافتن این ATM ها می توانید از سیستم Bitcoin ATM map استفاده نمایید. البته برخی بانک ها و موسسات مالی در سرتاسر جهان اخیرا این نسل از ATMها را راه اندازی کرده‌‌اند.
توجه داشته باشید از آنجاکه بیت کوین‌‌ها سیستم مالی جدیدی به حساب آمده و از سوی دیگر امکان مبادله با ارزهای دیگر را ندارند، ATM های آنها نیز تنها دریافت کننده وجه بوده و مانند ATM های معمولی پولی به شما پرداخت نخواهد کرد.