video thumb

سردار جلالی: بیت کوین بانک‌های مرکزی ایران و آمریکا را نابود خواهد کرد

سردار غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل صبح سه شنبه، ۱۵ اسفند در همایش پدافند غیرعامل در نظام بانکی اظهار نظرات جالبی درباره ارزهای دیجیتال داشت.

وی در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه نقطه قوت آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادی، استفاده از دلار است، خاطر نشان کرد:

بانک مرکزی آمریکا رسما اعلام کرده است که دلار را تبدیل به یک اسلحه در جنگ اقتصادی کرده که از درگاه سوئیفت توان کنترل آن را در اختیار دارد.

سردار جلالی: بیت کوین بانک‌های مرکزی ایران و آمریکا را نابود خواهد کرد

جلالی با بیان اینکه امروز تمرکز نظام بانکی ما بر بستر فضای سایبری است گفت:

این موضوع فرصت‌ها و تهدیداتی را برای ما بوجود آورده است. اگر ما نگاهی به لیست حملات هکرها بیندازیم می‌بینیم که اولین هدف آنها اهداف پولی و بانکی هستند. امروز جنس پول ما از کاغذ و سکه به اعتبار تبدیل شده و باید دید فضای سایبری امروز در دست کیست و آیا می‌شود به او اعتماد کرد یا نه؟

رئیس پدافند غیرعامل با اشاره به اقداماتی که تلگرام در آینده انجام خواهد داد، عنوان کرد:

مدیران این شبکه اجتماعی طی بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که در آینده ارز اینترنتی با نام گرام را ارائه می‌دهند و از این طریق بستر ایجاد شغل دیجیتال و نظام دریافت و پرداخت را هم به تلگرام اضافه می‌کنند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند در تلاش هستند تا حد امکان کنترل دولت‌ها بر این شبکه اجتماعی را کاهش دهند که با این اقدام آنها در اصل امورات فرهنگی، اجتماعی و پولی و مالی در این شبکه خارج از کنترل و سیاستگذاری دولت‌ها خواهد بود.

سردار جلالی: بیت کوین بانک‌های مرکزی ایران و آمریکا را نابود خواهد کرد

وی پیدایش پول‌های اینترنتی را موجب تحولی جدی در نظام پولی و بانکی دانست و خاطر نشان کرد:

ما هنوز نمی‌دانیم آمریکایی‌ها بیت‌کوین را طراحی کرده‌اند زیرا این پول اینترنتی رابطه‌ای معنادار با دلار دارد. با فراگیر شدن پول‌های اینترنتی تقریبا می‌توان گفت بانک‌های مرکزی از جمله بانک مرکزی ما و آمریکا با ساختار فعلی‌شان از بین می‌روند زیرا توانایی نظارت بر پول اینترنتی را ندارند. در این سیستم به دلیل نبود نظارت،‌ پولشویی و جرائم مالی و فرارهای مالیاتی صورت می‌گیرد.

جلالی ادامه داد:

چالش‌های امنیتی مهمترین مسئله‌ای است که با گسترش نظام پولی الکترونیک ایجاد می‌شود و این فضا به نوعی بهشت هکرها خواهد بود و هیچ مرجعی توان پاسخگویی در مقابل ضرر و زیان‌ها را در آن نخواهد داشت.

رئیس پدافند غیرعامل بزرگترین چالش ما را در حوزه امنیت، حوزه مالی و بانکی عنوان کرد و گفت: ما اگر بتوانیم بر راهبردهای دشمن غلبه کنیم می‌توانیم‌ تحریم‌های مالی را دور بزنیم. پیدایش پول‌های اینترنتی فرصت‌ها و تهدیداتی را برای ما بوجود می‌آورد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد:

ما می‌بایست در بعد حکومت و دولت نهادهای نظارت در این مدل را تعریف و در کشور پایه‌گذاری کنیم و بانک مرکزی جدیدی مبتنی بر آن تعریف کنیم. همچنین می‌بایست تلاش کنیم تولید ارز اینترنتی ملی داشته باشیم که امروز قابل اجراست.

جلالی در پایان خاطر نشان کرد:

ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم به یک فهم مشترک از تهدیدات برسیم و به دور از هرگونه شعار سیاسی با شناخت درست تهدیدات آنها را تبدیل به فرصت کنیم این موضوع یک اجماع ملی می‌خواهد و امروز نظام بانکی در حال ورود به مرحله‌ای از تحول است که باید به آن بپردازیم.