video thumb

آیا بیت کوین می تواند پول آینده باشد؟

در کمتر از یک دهه، بیت کوین (bitcoin) از یک کنجکاوی مبهم به یک نام خانوادگی تبدیل شد. ارزش آن تقریبا از هیچ به حدود ۲۰ هزار دلار افزایش یافت. افزایش ارزش بیت کوین چشمگیر بوده و قیمت آن در دو سال گذشته تقریبا ۳۰ برابر شده است. در این مقاله به بررسی آینده بیت کوین

بیت کوین (bitcoin) یک سراب است؟

افزایش ارزش بیت کوین، عاملی در گمانه زنی ها درباره ارزش آینده آن است: این ارز رمزنگاری شده تا زمانی که به عنوان وسیله ای برای مبادله و ذخیره ی  دارایی پذیرفته شده باشد، ارزش بلند مدت خواهد داشت. پس هرچه بیشتر مورد اقبال عموم قرار گیرد، ارزش بیشتری خواهد یافت. بنابراین، نوسانات شدید و بازه وسیع ارزش آن را می‌توان نشان دهنده تغییرات در میزان پذیرش این رمزارز

از نظر طراحی، ضعف های ذاتی موجود در بیت کوین (bitcoin) مانع از تبدیل شدن آن به پول واقعی می شود. برای این که بیت کوین به یک پول واقعی تبدیل شود، باید قابل اعتماد و پایدار باشد. به دلیل نوسانات شدید، بیت کوین ذخیره کننده ارزش ضعیفی است. قیمت بیتکوین نوسانات شدیدی به سمت بالا و پایین دارد تا حدی که ممکن است در یک روز ۲۰ درصد سقوط یا رشد نماید. این نوسانات تقریبا ساختاری است زیرا عرضه بیت کوین ثابت است اما تقاضا می‌تواند به طرز چشمگیری تغییر کند.

is bitcoin the real money آیا بیت کوین پول آینده خواهد بود؟
Image Source: http://www.webintravel.com

در حالی که عرضه هر رمزارز ممکن است محدود باشد، عرضه مجموع رمزارز ها نامحدود است. موانع کمی برای ورود به این حوزه وجود دارد و هر کس می تواند یک رمزارز جدید ایجاد کند. به عنوان مثال رمزارز Potcoin، برای تسهیل معاملات شاهدانه ایجاد شده است.

استفاده از بیتکوین (bitcoin) به عنوان یک واسط مبادله هنوز محدودیت های بسیاری دارد. با این که احتمال می رود در آینده بیشتر از رمزارز ها استفاده شود، برای دولت ها غیر قابل تصور است که اجازه استفاده گسترده از رمزارز ها را صادر کنند.

دولت ها خواهان حفظ ارز های مورد حمایت دولت هستند؛ چرا که نمی خواهند اهرم های موثر سیاست های کنترلی مانند عرضه پول و سیاستگذاری مالی را از دست بدهند. در همین زمان، بانک ها و موسسات مالی در حال ایجاد رمزارز های خصوصی خود هستند تا با رمزارز هایی همچون بیت کوین رقابت کنند.

بلاکچین نوید دهنده است

در حالی که آینده بیت کوین هنوز بسیار سوداگرانه به نظر می رسد، باید به تفاوت بین بیت کوین (bitcoin) و بلاکچین

پس از هر مبادله، تراکنش رمزگذاری می شود و نمی تواند تکرار شود یا تغییر کند.  تراکنش ها توسط یک شبکه از کاربران به نام «استخراج کنندگان» تأیید می شوند؛ این کاربران کسانی هستند که قدرت محاسباتی دستگاه های خود را برای غیرمتمرکز سازی پایگاه داده، در عوض فرصتی برای به دست آوردن سکه مجازی اضافی، به کار می گیرند.

در حال حاضر متداول ترین اپلیکیشن بلاکچین، بلاکچین بیت کوین است. در ادامه به برخی از مشخصه های آن که دارای  نقایص قابل توجه است، اشاره می‌کنیم.

بلاکچین بیت کوین دارای ویژگی عدم شناسایی و «حداقل دسترسی» است؛ بدین معنی که هویت را نشان نمی دهد و حریم خصوصی را حفظ می کند. این ویژگی موضوع گزارش های منتشر شده مختلفی درباره نقش بیت کوین در فعالیت های غیرقانونی است. رمزنگاری بیتکوین نیاز به اجماع دارد که فرآیند کندی است و با زیرساخت های موجود توانایی پاسخگویی به حجم زیاد تراکنش ها را ندارد.

is bitcoin the real money 2 352x220 آیا بیت کوین پول آینده خواهد بود؟

فناوری بلاکچین امیدوار کننده است، اما هنوز رشد کافی نیافته و لازم است از جهات مختلف تکامل یابد. در حالی که هیچ کدام از بلاکچین های جایگزین به اندازه بیت کوین رشد نکرده‌اند، مزایایی همچون افزایش سرعت، ظرفیت داده های بیشتر و روش های مختلف توافق و اجماع را ارائه می‌ دهند.

فناوری بلاکچین در طیف وسیعی از زمینه ها کاربرد پیدا کرده است: بانک ها می توانند از بلاکچین برای انجام معاملات امن، ارزان و سریع استفاده کنند. فراتر از معاملات مالی، تکنولوژی بلاکچین برای اثبات وجود انواع اسناد قانونی، پرونده های سلامت و بهداشت، حق اشتراک در صنعت موسیقی، دفاتر اسناد رسمی و اوراق بهادار خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور خلاصه، هیجان زیادی در مورد بیت کوین وجود دارد، اما انتظار این که بیت کوین به پول واقعی تبدیل شود، غیر واقعی است.

تجربه‌ای از تاریخ …

is bitcoin the real money 1 390x220 آیا بیت کوین پول آینده خواهد بود؟

انتظارات فعلی از بیت کوین (bitcoin) شباهت هایی با این موضوع دارد که مردم در اواسط دهه ۹۰ میلادی تصور می کردند Netscape Navigator، اولین مرورگر وب تجاری جهان، مترادف اینترنت است و برنده بزرگ در عصر اینترنت جدید خواهد بود. ارزش آن تا پایان روز اول عرضه عمومی در سال ۱۹۹۵ به حدود ۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

کمی بیشتر از یک دهه بعد، که پلاگین AOL  با استفاده از Netscape Navigator گسترش پیدا کرد، پشتیبانی توسعه و پشتیبانی فنی آن متوقف شد و امروزه تنها یک نوستالژی از آن باقی مانده است.

درست همان طور که Netscape مترادف اینترنت نبود، لازم است متوجه تفاوت بین بیت کوین (bitcoin) و بلاکچین باشیم. حباب اطراف بیت کوین را نظاره کرده و بر بلاکچین تمرکز کنید – تمرکز بر جایی که آینده بر آن قرار دارد.

کسانی که قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی را دارند می توانند برای خرید و فروش انواع رمزارزها و مشاوره با پشتیبانان و کارشناسان تیم حرفه ای ارزجو به سایت arzjoo.com مراجعه کنند.