video thumb

در مورد ارز دیجیتال و ICO تلگرام چه چیزهایی می دانید؟

باوجود اینکه تلگرام و دورف در مورد بلاک چین تلگرام

تا به اینجا بحث پیرامون یکی از غول‌های صنعت شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان و ورود آن به بازار ارزهای دیجیتالی و تکنولوژی‌ها مبتنی بر بلاک چین بالا گرفته است. از طرف دیگر اخبار بسیاری نیز در مورد آنها به بیرون درز کرده که برخی از آنها تائید شده و بخشی دیگر در حد حدس و گمان باقی‌مانده‌اند. بر اساس اخباری که همچنان به تائید کارکنان و مقامات تلگرام نرسیده، این پیام‌رسان قصد دارد تا برای تأمین بودجه تکنولوژی جدید خود، توکن هایی با نام «گرام» (Grams) را به فروش برساند.

به گفته بسیاری از مراجع خبری، فروش این توکن‌ها سال جاری میلادی به اجرا درخواهد آمد. بااین‌حال نه خود دورف و نه هیچ‌کدام از کارکنان وی مهر تائیدی بر این ادعاها نزدند.

اما تا امروز چه شایعات، اخبار و حدس گمان‌هایی در مورد کارهای جدید تلگرام در حوزه بلاک چین منتشرشده؟ در ادامه به چندی از این موضوعات خواهیم پرداخت:

دسامبر ۲۰۱۷

چیزهایی که تا به اینجا در مورد ارز دیجیتال و ICO تلگرام می‌دانیم

شاید حالا که به ماه دسامبر برمی‌گردیم، حرف‌های دورف در مصاحبه‌ای که با «بلومبرگ» داشت، برایمان جذابیت و اهمیت بیشتری پیدا کند؛ وقتی‌که او در مصاحبه‌اش اعلام کرد که در سال آینده (۲۰۱۸) «اتفاق بزرگی» را برای تلگرام برنامه‌ریزی کرده.

این احتمال وجود دارد که وی و تیم او، در حال کار بر روی چیز دیگری هستند اما سخت است که تصور کنیم این اتفاق بزرگ، از فروش توکن های این شرکت بزرگ‌تر باشد!

ژانویه

چیزهایی که تا به اینجا در مورد ارز دیجیتال و ICO تلگرام می‌دانیم

اواخر دسامبر سال گذشته، خبرهای زیادی از تصمیم تلگرام برای ایجاد یک ICO منتشر شد.

پس‌ از آن بود که یکی از رسانه‌ها پرده از برنامه‌های گسترده تلگرام مبنی بر ایجاد شبکه‌ای وسیع با نام «شبکه باز تلگرام» (Telegram Open Network) یا به‌اختصار TON برداشت و وایت پیپر یا گزارش علمکردی با عنوان «وایت پیپر لو رفته تلگرام» منتشر شد.

در صدر تمام قابلیت‌های این شبکه، شبکه باز تلگرام این امکان را برای کاربران فراهم خواهد کرد که بتوانند به‌وسیله تلفن‌های همراه خود و پلتفرم این شرکت، تراکنش‌ها و ریز تراکنش‌های خود را با سرعتی بسیار و کارمزدی معقول به انجام برسانند.

در رسانه‌ها خبری داغ منتشر شد که تلگرام قصد دارد تا مبلغ بسیار بالایی به‌منظور تأمین بودجه خود، جذب نماید. این مبلغ در آن زمان چیزی در حدود ۶۰۰ میلیون دلار به‌صورت پیش‌فروش خوصوصی و ۶۰۰ میلیون دلار دیگر به صورت عرضه عمومی، تعیین‌شده بود. بنا بر گزارش‌ها، تلگرام قصد دارد تا پانصد میلیارد توکن را ایجاد نماید که به عنوان روش‌های پرداخت در شبکه مورد استفاده قرار دهد.

پس‌ ازاین اخبار غیر رسمی بود که وب‌سایت های تقلبی زیاد با ادعای فروش توکن های تلگرام، سر از این اینترنت درآوردند. تا جایی که دورف در توییتر خود اعلام کرد که این وب‌سایت ها تقلبی‌اند. چنین توییتی از جانب دورف را می‌توان مهر تائیدی بر برنامه‌های این شرکت در فروش توکن ها دانستند. «ارزدیجیتال

بسیاری از رسانه‌ها پس از انتشار «گزارش عملکرد»، توانستند تا روش کار توکن ها را شرح دهند. در بخش مقدمه این گزارش از فرمولی صحبت شده که به وسیله آن می‌توان کمترین قیمت برای فروش توکن‌ها را به‌دست آورد. بر اساس این فرمول با فروش هر توکن، کسری از قیمت آن در قیمت توکن بعدی تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره ارز دیجیتال تلگرام

باکمی حساب‌و کتاب می‌توان گفت که بر اساس این فرمول، TON در طول چرخه خود می‌تواند چیزی در حدود ۱۴٫۷ میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

کمی بعد و در اواسط ماه ژانویه، بلومبرگ ادعا کرد که تلگرام ممکن است، جذب سرمایه‌های خود را حتی تا مبلغ بسیار بالاتری نیز افزایش دهد.

«آلک واسودف»، از سرمایه‌گذاران این پروژه در پستی در توییتر در مورد فروش این توکن ها اظهارنظر کرد. به توصیف او چنین فروشی سرمایه‌گذاران تکنولوژی را در مقابل افرادی قرار می‌دهد که در دنیای ارزهای دیجیتالی کار می‌کنند.

اوایل فوریه

چیزهایی که تا به اینجا در مورد ارز دیجیتال و ICO تلگرام می‌دانیم

روز ولنتاین بود که فهمیدیم مردم بیش از چیزی که انتظار می‌رفت، نسبت به توکن‌های تلگرام علاقه نشان می‌دهند. وقتی که «کوارتز» گزارش داد، توکن‌های «گرام» به دو برابر قیمتشان به فروش خواهند رسید.

تمامی واحدهای گرام‌ تحت توافق‌نامه SAFT به فروش می‌رسند. طبق اخباری که منتشر شد، توکن‌ها پس از توزیع، دارای مدت‌زمان نگه‌داری طولانی هستند که شامل چهار دوره مختلف‌اند. طولانی‌ترین دوره نیز هجده ماه به طول خواهد انجامید.

دو روز بعد، «تک کرانچ» اعلام کرد که تلگرام فاز اول فروش خصوصی توکن‌ها را انجام داده است. این فروش چیزی در حدود ۸۵۰ میلیون دلار عاید این شرکت کرد. تنها مدرک موجود بر این ادعا نیز پر کردن فرم ارائه توضیحات توسط این شرکت و تسلیم آن به SEC (کمیسیون تبادلات و اوراق بهادار آمریکا) بود که نشان می‌داد سرمایه‌های جذب‌شده تلگرام ۲۵ درصد بیش از هدف پیش‌بینی‌شده بوده است.

گزارش گروه ارز دیجیتال از فاز اول پیش‌فروش خصوصی تلگرام را از این لینک می‌توانید مطالعه کنید.

با وجود تمام این شایعات، تلگرام از جواب دادن به هرگونه سؤال خودداری می‌کند. تنها باید صبر کرد و دید که چه واکنشی از سوی مدیران و کارکنان این شرکت، صورت خواهد گرفت.

اواخر فوریه

چیزهایی که تا به اینجا در مورد ارز دیجیتال و ICO تلگرام می‌دانیم

علیرغم تمام توجهات پیرامون تلگرام، تنها مدرکی که این شرکت به صورت مستقیم عرضه کرده، همان فرمی است که به کمیسیون تبادلات و اوراق بهادار آمریکا تسلیم شده است.

با این حال رسانه‌ها دست از تلاش بر نداشته و همچنان به دنبال پیدا کردن مدارک و اخبار جدیدتر در رابطه با این مسائل هستند.

در اواخر ماه فوریه بود که رسانه بین‌المللی «ورج» اعلام کرد، تلگرام به دنبال ایجاد یک پیش فروش خصوصی برای جذب ۸۰۰ میلیون دلار دیگر است. بر اساس گفته این رسانه، فروش چنین توکن هایی مبلغ کل کسب شده را به ۱٫۶ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. از این طریق می‌توان نتیجه گرفت که در پایان فروش توکن‌ها مبلغی نامعلوم برای تلگرام به‌دست خواهد آمد که حتی هنوز هیچ‌کس نمی‌داند حدود این مبلغ چقدر است.

بعدها کوارتز گزاش داد که شرکت، به‌صورت مشخص به دنبال دور دوم فروش توکن ها به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار است که جمع مبلغ را به عدد ۲ میلیارد دلار خواهد رساند. در این صورت قیمت هر توکن در دور دوم ۱٫۴۵ دلار خواهد بود که نسبت به دور قبلی که ۰٫۳ دلار بوده، با افزایش چشم‌گیری مواجه شده است. قیمت ۰٫۳ دلار بعدها به ۰٫۳۸ دلار افزایش پیدا کرد.

تلگرام به‌عنوان ضمانت یک برنامه بازگشت سرمایه‌ها را نیز برای کاربران خود تدارک دیده است. بر این اساس اگر شبکه باز تلگرام تا پایان اکتبر ۲۰۱۹ به بهره‌برداری نرسد، سرمایه گذاران می‌توانند، سرمایه‌های خود را پس گیرند.