video thumb

طرح دعوی ۱۰ میلیاردی علیه مردی که خود را خالق بیت کوین می داند

ساتوشی ناکاموتو (c) نامی است که توسط فرد یا افراد ناشناخته ای برگزیده شده است که بیت کوین را طراحی کرده اند. ناکاموتو در گزارش بنیاد P2P ادعا کرد که مردی است که در ژاپن زندگی می کند و در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۷۵ متولد شده است. اما گمانه زنی ها درباره هویت واقعی ناکاموتو عمدتاً بر روی تعدادی از کارشناسان رمزنگاری و علوم کامپیوتری غیر ژاپنی که در ایالات متحده و اروپا زندگی می کنند متمرکز شده است. آیا Craig Wright همان ساتوشی ناکاموتو است؟

ادعای بزرگ

به گزارش ارز جو و به نقل از پایگاه خبری forbes، آقای Craig Wright که پیش از این در ماه می ۲۰۱۶ ادعا کرده بود خالق بیت کوین و شخصیت اصلی پنهان شده پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو

Craig Wright 390x192 طرح دعوی 10 میلیاردی علیه مردی که خود را خالق بیت کوین می داند

 اگرچه آقای Wright قادر بود که اعضای شناخته شده جامعه بیت کوین همچون Jon Matonis و Gavin Andresen را درباره ادعای خود مبنی بر خلق اولین رمزارز پر استفاده جهان متقاعد کند؛ این دانشمند استرالیایی علوم کامپیوتری، پس از وقوع یک طوفان رسانه ای اولیه که پیرامون استفاده آژانس PR از ادله رمزنگاری او بود، از ارائه این ادله عقب نشینی کرد.

پیش از این، پایگاه خبری Motherboard از حقیقت به روز رسانی شده بودن و دروغین بودن کلید های رمزنگاری شده مورد استفاده در اتصال آقای Craig Wright به یکی از هویت های شناخته شده آنلاین ساتوشی، خبر داد.

طرح دعوی ۱۰ میلیارد دلاری علیه Craig Wright

مبنای طرح این پرونده جدید این موضوع است که آقای Wright با جعل امضا و اسناد به روز رسانی شده در تلاش برای به دست آوردن میلیارد ها دلار ارزش بیت کوین و مالکیت معنوی طرحی بوده است که مورد ادعای مشترک خود او و آقای Kleiman می باشد. اسناد دادگاه می گوید که آقای Wright با استفاده از یک فونت کامپیوتری به جعل اسناد و امضای آقای Kleiman اقدام کرده است.

بر اساس توییتی از Kyle Torpey  در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۸، این دعوی ۱۰ میلیارد دلاری ادعا می کند که آقای Wright از یک فونت ساخته شده توسط کامپیوتر به نام Otto برای جعل امضای آقای Dave Kleiman و به دست آوردن صد ها هزار بیت کوین استفاده کرده است.

گفته می شود که میزان دقیق بیت کوین غصب شده توسط Wright هنوز مشخص نبوده و این مقدار در دادگاه مشخص می شود.

این دعوی ادعا می کند که آقای Wright، برای رسیدن به این هدف، دست کم سه قرارداد را به منظور تهیه یک سری اسناد، طراحی و به روز رسانی کرده است. این اسناد عنوان می کنند که بسیاری از بیت کوین ها و حقوق IP های فروخته و یا منتقل شده، متعلق به او می باشند.

یک گزارش از وب سایت Wired که در اواخر سال ۲۰۱۵ منتشر شد، نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که آقای Wright پست های وبلاگی را که شاهد ارتباط او با نام مستعار ساتوشی می باشند را به روز رسانی کرده است.

عدم وجود ادله مناسب

Craig Wright 2 390x169 طرح دعوی 10 میلیاردی علیه مردی که خود را خالق بیت کوین می داند

تا به این لحظه، شواهدی که Wright برای اثبات هویت خود به عنوان ساتوشی ناکاموتو ارائه داده است، کمتر از شواهد رمزنگاری شده بوده است. در واقع، نشانه های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد این ادعا، چیزی بیش از جعل هویت نمی باشد.

بر اساس یک پست وبلاگی که توسط شرکت تامین امنیت بیت کوین WizSec منتشر شده است، این طرح دعوی ممکن است بیش از هر چیزی ارتباط ضعیف بین Wright و ساتوشی ناکاموتو را ضعیف تر کند.

پس از پیگیری این پرونده در دادگاه، Kim Nilsson از شرکت WizSec متوجه این واقعیت شده است که بسیاری از آدرس بیت کوین های موجود در این پرونده، هرگز به Kleiman یا Wright تعلق نداشته است. در واقع این آدرس ها، آدرس های عمومی هستند که در دوره هایی از زمان مقادیر بسیار زیادی از بیت کوین را نگهداری می کرده اند. این ادعا ها هیچگاه در حد و اندازه های موارد کارشناسی شده و واقعی نمی باشد.

پست وبلاگی آقای Nilsson عنوان عنوان می کند:

” این یک توطئه بزرگ برای تصاحب میلیون ها بیت کوین ربوده شده می باشد. برخی از افراد  که در حال بررسی و مرور فهرست بلاکچین های قدرتمند هستند، تعدادی از آدرس های آن ها را به طور تصادفی انتخاب می کنند و به برخی دلایل، ادعای مالکیت آن ها را می کنند. این ها همه درحالی است که آن ها هیچ شواهدی جز برخی اسناد پیش پا افتاده و به روز رسانی شده را ارائه نمی دهند.“

ادعای Craig Wright و ارتباط آن با Mt. Gox

در واقع، بسیاری از آدرس هایی که مورد ادعای مالکیت Kleiman و Wright بوده اند، به صرافی بیت کوینی Mt. Gox  که دچار فروپاشی شده است مربوط می باشند. شاید شرکت WizSec به خاطر نقشی که در رسیدگی به پرونده از بین رفتن بیت کوین های صرافی Mt. Gox بازی کرد، شناخته شده ترین شرکت در این زمینه باشد ( در نهایت از بین رفتن بیت کوین های صرافی Mt. Gox  در ارتباط با یک صرافی دیگر به نام BTC-e نسبت داده شد.)

در حالی که  آقای Craig Wright در سالیان متمادی سر و صدا های بسیاری را پیرامون ساتوشی ناکاموتو بودن خود به راه انداخته است، همواره فاقد ادله رمزنگاری بوده است. خالق اتریوم، Vitalik Buterin در پی ادعای Wright مبنی بر خلق بیت کوین، به این نکته اشاره کرده است که ساده ترین پاسخ برای عدم ارائه دلایل این ادعا توسط آقای Craig Wright، این است که او قادر به ارائه دلایل نیست، چرا که او اصلا ساتوشی ناکاموتو نیست.