video thumb

خرید تازه سفارش دهنده پیتزای ۱۰ هزار بیت کوینی برای آزمایش شبکه جدید

یکی از ناراحت کننده ترین معاملات مشهور بیت کوین به ۲۲ ماه مه سال ۲۰۱۰ باز می گردد. در آن توسعه دهنده ای به نام «Laszlo Hanyecz» برای این که ثابت کند می توان از ارزهای دیجیتالی به عنوان پول هایی قابل مبادله استفاده کرد.، ۲ عدد پیتزا را با قیمت ۱۰ هزار بیت کوین سفارش داد.

علی رغم اینکه در آن زمان این معامله یک تراژدی به نظر نمی رسید، ولی حالا با ارزش حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ دلاری هر واحد این ارز دیجیتالی، بیت کوین های پرداختی او بیش از ۱۱۱ میلیون دلار ارزش دارد. اخیراً او تصمیم گرفت برای آزمایش تکنولوژی «Lightning Network» خرید مجددی را انجام دهد. این تکنولوژی به صورت موازی با بلاک چین هایی از جمله شبکه بیت کوین کار می کند و هدف آن افزایش سرعت تراکنش های انجام شده توسط این ارز مجازی و کاهش کارمزدها است.

دولت ایران و بیت کوین

زمانی که در سال ۲۰۱۰ این توسعه دهنده، خرید پیتزا را توسط بیت کوین انجام داد، در واقع یکی از اولین مبادلات مبتنی بر ارزهای مجازی را رقم زده بود.Hanyecz این بار با پرداخت ۰٫۰۰۶۴۹ واحد بیت کوین (معادل ۶۷ دلار) دو پیتزا خرید و مبلغی تنها معادل با ۶ سنت آمریکا را به عنوان کارمزد معامله پرداخت کرد.

شبکه Lightning که او این بار آن را آزمایش کرده قصد دارد مشکلات مربوط به هزینه بالای کارمزد ها را حل کند. کارمزدهایی که اکنون در برخی مبادله ها قیمتی بالغ بر ۵۵ دلار دارند و به این ترتیب معامله را برای بسیاری از کاربران غیر عملی می کنند. به گفته توسعه دهنده مذکور: «اگر هزینه سفارش پیتزا ۵۰ دلار شود و بخواهید ۱۰۰ دلار کارمزد تراکنش بپردازید، جواب نمی دهد». او در این مورد افزوده: «من می خواستم نشان دهم که [به لطف Lightning Network] بله، هنوز هم می توانید با بیت کوین پیتزا سفارش دهید».

سایت راه بیت کوین

به لطف Lightning Network دو طرف مبادله بیت کوین یک کانال پرداخت را بین یکدیگر ایجاد می کنند و به واسطه آن معامله را انجام می دهند. به این ترتیب دو طرف می توانند مبادله بیت کوین را به گونه ای انجام دهند که نیازی به منتشر کردن تراکنش برای بلاک چین بیت کوین نباشد.به دنبال این مسئله هزینه ها و تأخیر ها کم می شود. هنگامی که معامله پایان یافت و کانال مذکور بسته شد، تنها نتیجه مانده موجودی ها در بلاک چین بیت کوین ثبت می شوند و به این ترتیب تاریخچه کامل مبادله ثبت نمی گردد.

البته این مکانیسم در حال حاضر در فاز توسعه و آزمایش قرار دارد. Hanyecz در این معامله توافق کرده که به منظور اطمینان از صحت آن، شخص تحویل دهنده پیتزا تنها در صورتی غذا را به او تحویل دهد که ۴ کاراکتر اول و نیز ۴ کاراکتر آخر رشته کد معامله از طرف این توسعه دهند به او نشان داده شود.

انتظار می رود در آینده، این فناوری پس از طی کردن مراحل آزمایش در مقیاس وسیعی توسط کاربران استفاده شود.