video thumb

میزان نفوذ کره جنوبی در جهانِ رمزارزها چقدر است؟

اعتقاد بر این است که پس از ایالات متحده و ژاپن، کره جنوبی بزرگترین بازار جهانی برای رمزارزها است.

جمعیت کره جنوبی بیشتر از کل جمعیت کالیفرنیا و آریزونا نیست، اما دخالت بسیار زیادی در دنیای اعدادِ رمزارزها را در اختیار دارد.
به نظر می رسد خرید و فروش رمزارزها بطور نامعقولی بیش از حد شده و دولت کره جنوبی اکنون‌ قصد دارد اقداماتی را برای جلوگیری از افراط ارزی در کشور انجام دهد.

میزان نفوذ کره جنوبی در جهانِ رمزارزها چقدر است؟

کره جنوبی چگونه قیمت های رمزارزها را تحت کنترل می گیرد؟

با سرمایه گذاری آن براحتی در خرید و فروش
انجمن صنعت بلاکچین برآورد کرده است که کره جنوبی دارای بیش از ده ها صرافی در زمینه رمزارز است، از جمله بیت هامب(Bithumb)، کوربیت(Korbit) و کوین وان(Coinone). این به این معنی است که در یک کشور با کمتر از ۵۰ میلیون نفر، تقاضا برای رمزارزها به حدی است که رمزارزها با قیمتی بیش از ۳۰ درصد بالاتر از سایر کشورها معامله می شود.
براساس یک مطالعه، ۸۰ درصد از سرمایه گذاران کره جنوبی از سرمایه گذاری بر رمزارزها سود میبرند. بیش از یک سوم حقوق و دستمزد کارمندان کره ای که به طور متوسط ​​۵۰۰۰ دلار است در قسمت رمزارزها است – و اقبال عمومی بسیار زیاد برای سرمایه گذاری در این صنعت تست نشده که بیشتر بر اساس حدس و گمان است شکل گرفته است.

میزان نفوذ کره جنوبی در جهانِ رمزارزها چقدر است؟

با این وجود چه اتفاقی در بازار رمزارزِ کره جنوبی رخ میدهد؟

خیلی چیزها، در واقع
عوامل زیادی در دامن زدن به این آشفتگی وجود دارد که اخیرا در کره جنوبی مشاهده می کنیم. همه اینها با شروع ارائه قانونی خدمات بیتکوین دولت کره جنوبی برای تسهیل پرداخت ها، انتقال و معاملات در ماه ژوئیه ۲۰۱۷(تیر ۱۳۹۶) که موجب رشد قابل توجهی در تقاضا برای تجارت رمزارزها در کشور شد اتفاق افتاد.
در آگوست ۲۰۱۷(مرداد ۱۳۹۶)، اخبار حملات هکرهای کره شمالی به صرافی های بیتکوینِ کره جنوبی که تا اوایل ماه سپتامبر(شهریور) ادامه داشت باعث شایعاتی از طرف کره جنوبی شد که در حال برنامه ریزی برای اعمال قوانین سخت تر برای رمزارزهاست
در ماه دسامبر(آذر)، این شایعات بر اساس گمانه زنی مبنی بر این که به طور کامل فعالیت صرافی رمزارزها ممنوع خواهد شد، جدی تر شد.
با این حال، کره جنوبی در حال حاضر از کشور چین هم در حجم معاملات پیشی گرفته است.

در سال ۲۰۱۸ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سال دشوار با شروعی سخت
دولت برنامه های نظارتی بیشتری را برای ممنوعیت معاملات ناشناس رمزارزها به منظور کنترل احتکار رمزارزها اعلام کرد.
مدت کوتاهی پس از این اعلام، سازمان کوین مارکت کَپ(CoinMarketCap) تعدادی از صرافی های کره جنوبی را از وب سایت خود حذف کرد و این امر را به دلیل تفاوت شدید قیمت ها بیان کرد. این باعث شد که حدود ۲۰ میلیارد دلار از ارزش بازار ریپل(Ripple) پاک شود.
بعد از آن خبر ممنوعیت کامل مجوز رمزارزها بیانیه ای از وزارت دادگستری دوباره ظاهر شد، و تقریبا بلافاصله پس از تکذیب دفتر رئیس جمهور کره جنوبی پیگیری شد.

معامله گران رمزارزها در کره جنوبی چگونه کار می کنند؟

بیشتر از طریق یک حساب بانکی مجازی
بانک های بزرگ از جمله بانک شینهان(Shinhan Bank)، دومین بانک در کشور، مبادلات رمز ارز های محلی را با حساب های بانکی مجازی انجام می دهند. هر معامله گر یا سرمایه گذار می تواند از حساب بانک مجازی خود برای واریز یا برداشت مقادیر زیادی از پول کره(KRW) بدون نیاز به حساب های بانکی واقعی خود استفاده کند که می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند.
این یکی از عواملی است که موجب افراط و هرج و مرج رمرزارزها در کشور می شود. با این حال، صنعت در حال حاضر به طور کامل تحت نظارت دولت است که در این میان نگران هستند که پول های های غیرقانونی به بازار وارد شود و قیمت رمزارزها بر اساس سرمایه گذاری های پرمخاطره دستکاری شود.

آیا هیچ کدام از این ممنوعیت های پیشنهاد شده بر اساس احتمالات پیش خواهد رفت؟

این اتفاق از قبل افتاده
دولت از ماه سپتامبر ۲۰۱۷(آذر ۱۳۹۶) متوجه خرید و فروش بسیار زیادی شده که نوسانات زیادی در بازار ارز رمزنگاری شده به بوجود آورده و برای جلوگیری از پولشویی و جرایم مرتبط با آن، برنامه ای برای ممنوعیت معاملات ناشناس در صرافی های داخلی در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شد.
نخست وزیر کره جنوبی، لی ناک یون(Lee Nak Yeon)، در مورد خطر رمزارزها به عنوان یک دروازه آسان برای نسل جوان(به ویژه دانش آموزان) برای ورود به فعالیت های غیرقانونی از جمله قاچاق مواد مخدر به طرح های هرمی هشدار داده است.
علی رغم اطلاعات نادرست رسانه ها در مورد “نظارت های سختگیرانه تر برای معاملات رمزارزها”، در تاریخ ۳۱ ژوئن ۲۰۱۸( ۱۱ بهمن ۱۳۹۶)، وزیر دارایی، کیم دونگ یون(Kim Dong-yeon) اطمینان داد که هیچ ممنوعیت رمزنگاری در کشور وجود نخواهد داشت.

موارد دیگری هم وجود دارد؟

متاسفانه، ظاهرا وجود دارد
در میان همه این ممنوعیت های گیج کننده، برخی از مقامات دولتی به تجارت داخلی از طریق رانت اطلاعاتی متهم شدند.
دولت همچنین اعلام کرد که به میزان ۲۴٫۲ درصد از صرافی ها مالیات خواهند گرفت، که طبق کد مالیاتی کره جنوبی برای همه شرکت هایی که سالیانه بیش از ۲۰ میلیارد وُن(KRW) درآمد دارند،خواهد بود.
و جدا از ممنوعیت تجارت ناشناس، ممنوعیتی برای باز کردن حساب رمزارز برای خارجی ها و افراد زیر سن قانونی نیز وجود دارد.‌

آیا دولت کره جنوبی ممنوعیت را اعمال خواهد کرد؟

عمدتا از طریق تفحص های مالی.
دولت افتتاح حسابهای جدید مجازی را ممنوع کرده و معامله گران رمزارزها مجاز به واریز به کیف پول صرافی رمزارز خود نخواهند بود، مگر اینکه نام صرافی آنها با حساب های بانکی آن ها منطبق باشد.
مقامات مالی همچنین به صرافی ها برای اصلاح سیستم شناخت مشتری(KYC) و ضد پولشویی(AML) درخواست دادند.

چه میزان این مقررات و برنامه ریزی های کره جنوبی بر روی صنعت رمزارزها تاثیر می گذارد؟

در کوتاه مدت، اثرات بسیار شدید هستند
کره جنوبی که به عنوان یک بازار بزرگ در این صنعت شناخته شده است و به این معنی است که تصمیمات قانونی دولتی موجب تاثیرات بزرگی در بازار رمزارزها در سطح جهانی می شود.
در بلند مدت، پیش بینی آن سخت تر است و به احتمال زیاد بازار تعیین کننده خواهد بود
ما می توانیم روند این اتفاقات را در میان تمام گزارش ها و شایعاتی از ممنوعیت های قانونی در طول ماه ژانویه(دی) ببینیم. در طول نقطه اوج این اخبار تا فروکش کردن آن، کل ارزش بازارِ تمام کوین ها در یک روز ۴۰ درصد کاهش یافت (به نام “سه شنبه سیاه“).
اما با این حال ارزش بازار بعد از مدت کوتاهی دوباره شروع به رشد کرد.

میزان نفوذ کره جنوبی در جهانِ رمزارزها چقدر است؟

با توجه به این که گمانه زنی ها(فاندامنتال) نقش مهمی در قیمت رمزارزها دارند، هر گونه تغییر در قوانین یا تصمیمات اقتصادی که در قطب های اصلی(مانند کره جنوبی) این صنعت انجام شود، همیشه منجر به نوسانات و بالا و پایین رفتن عمده قیمت در ارزش رزمارزها در سراسر جهان خواهد شد.
اما به احتمال زیاد، همانطور که در داستان چین و ترس و سقوطی که بعد از آن شاهد بودیم که پس از مدتی رشدی فراتر از گذشته به وقوع پیوست، این بار هم همین اتفاق خواهد افتاد.

نظر شما در اینباره چیست؟ آیا سایه قدرت کشورهایی مانند کره جنوبی برای همیشه بر این صنعت خواهد بود؟ آیا کوچک بودن عمق بازار در حال حاضر دلیل این سطح از نوسانات است؟ ایران به عنوان کشوری با پتانسیل بالاتر از کره جنوبی آیا میتواند یکی از بازیگران اصلی باشد؟ نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید

منبع: cointelegraph