video thumb

لیبرلند سرزمینی با ارز رمزپایه و سیستم حقوقی مبتنی بر بلاک چین

لیبرلند، یک کشور خودخوانده است. این کشور کوچک در میان صربستان و کرواسی قرار دارد. لیبرلند که سه سال است که برای استقلال خود تلاش می‌کند، قصد دارد تا چند ماه دیگر، ارز رمزپایه

مرزهای سرزمین لیبرلند هنوز مورد مناقشه است. کرواسی مدعی ۲٫ مایل مربع از نواحی حاشیه رود دانوب است. به هر صورت، پس از پایان جنگ یوگسلاوی در دهه ۹۰ میلادی، مرزها مورد تجدید نظر قرار گرفت. در آن زمان، سرزمین لیبرلند از صربستان به کرواسی منتقل شد. با این وجود، کرواسی این سرزمین را نمی‌خواهد، زیرا با پذیرش این توافق، بخش‌های بیش‌تری را باید به صربستان واگذار کند. از سوی دیگر، صربستان هم آن را به خاطر به دست آوردن سرزمین‌های وسیع‌تر، نمی‌خواهد. به این ترتیب، هر دو کشور صربستان و کرواسی اعلام کردند که این سرزمین را نمی‌خواهند. با این شرایط، لیبرلند اعلام کرد که کشوری مستقل است.

“ویت جدلیکا”، پیش از این اقتصاددان بود. او گفت که این سرزمین را می‌خواهد. در سال ۲۰۱۵ او و سه نفر از دوستانش، یک پرچم در آن جا گذاشتند و جدلیکا به عنوان رئیس جمهور لیبرلند انتخاب شد.

با وجود این که کرواسی این سرزمین را نمی‌خواست، اما یک دولت آزادی‌خواه با ساکنان مسلح در مرز خود را هم نمی‌خواست داشته باشد. کرواسی اعلام کرد که هر کسی که تلاش کند وارد منطقه شود، دستگیر و محکوم خواهد شد. زمانی که جدلیکا سعی کرد وارد لیبرلند شود، جریمه شد. از زمان آغاز اختلاف در سال ۲۰۱۵، حدود ۱۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

جدلیکا تاکنون نزدیک به نیم میلیون شهروند را به صورت آنلاین ثبت کرده است. او سفیران منتخب و اعضای کابینه را هم منصوب کرده است. وی گفت که پرونده لیبرلند به دادگاه کرواسی منتقل شده و منتظر حکم است.

برنامه ابتدایی لیبرلند، پذیرفتن بیت کوین

جدلیکا بودجه این سرزمین را از شهروندان ثروتمند و از طریق تامین مالی جمعی به دست آورده است. او همچنین پاسپورت‌های این کشور را چاپ کرده است. این کشور تجارت خود را از طریق ایمیل و اسکایپ انجام می‌دهد. یک‌صد قانون‌گذار لیبرلند هم اکنون در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند.

این کشور سیستم حقوقی مبتنی بر فناوری بلاک چین مخصوص به خود را راه‌اندازی خواهد کرد. در آن جا، پذیرش شهروندی از طریق قراردادهای دیجیتالی تضمین خواهد شد. لیبرلند قصد دارد کوین خود را به نام “مریت” (Merit)، در تاریخ ۱۳ آوریل منتشر کند. این تاریخ، سومین سالگرد تاسیس این کشور است. همه مالیات‌دهندگان مریت دریافت خواهند کرد، که به طور موثر به آن‌ها در سهم داشتن از این کشور کمک می‌کند.

لیبرلند سرزمینی با ارز رمزپایه و سیستم حقوقی مبتنی بر بلاک چین

جدلیکا به نشریه “تلگراف” گفت که او سال‌ها تلاش کرد تا مالیات‌ها و مقررات را در جمهوری چک کاهش دهد. این قبل از آن بود که او متوجه وضعیت این سرزمین شود و شروع به ایجاد یک کشور جدید برای رفع مشکلات این چنینی کند.

او گفت که چندین سال به عنوان یک تحلیل‌گر بازار مالی کار کرده است. به این ترتیب، این تجربه به او درک درستی از سیستم لیبرلند را می‌دهد.

جدلیکا در طی سه سال، به ۱۰۰ کشور مختلف سفر کرده است تا نمایندگانی برای لیبرلند جمع‌آوری کند. او به کشورهای مختلف سفر می‌کند و به دنبال شهروندانی از قاره‌های مختلف از جمله آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و آفریقا است.

این سرزمین توجه برخی رهبران کسب و کار را جلب کرده است. آن‌ها نسبت به قوانین اروپایی در مورد کسب و کارها نگرانند. “راجر ور”، یکی از سرمایه گذاران اولیه بیت کوین، علاقه‌مند به لیبرلند شده است. “پاتریک شوماخر”، مدیر اجرایی معماران “زاها حدید”، آثار هنری را برای نمایشگاه آینده سرزمین لیبرلند ارائه کرده است. “جفری تاکر”، نویسنده آمریکایی اکونومیست و حامی بیت کوین، “دن میچل”، یکی از موسسان موسسه “کاتو” و “ریچارد سولیک”، سیاستمدار اسلواکی، همه از تایید کنندگان این سرزمین به حساب می‌آیند.