video thumb

پلتفرم Waves چگونه کار می کند؟

پلتفرم  ویوز (Waves)

ویوز (Waves) یک پلتفرم بلاک چین متن باز و توسعه یافته است که توسط Waves Platform AG اداره می شود. این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد تا توکن های رمزنگاری شده خود را ایجاد کنند. در حالی که ارزهای رمزپایه محبوب مانند Bitcoin و Ethereum می توانند در مبادلات خارجی مورد استفاده قرار گیرند، Ethereum به کاربران خود اجازه می دهد تا با استفاده از قرارداد های هوشمند، توکن های جدیدی را روی پلتفرم آن ایجاد کنند. Waves شامل این قابلیت ها در نرم افزار اصلی و کیف پول خود می باشد. کاربران می توانند توکن های بلاک چین را بر پایه یک سیستم همتا به همتا ایجاد، منتقل و تبدیل نمایند. این امر با پرداخت کارمزد معاملات به واحد ارز محلی ویوز، WAVES، امکان پذیر است.

این پلتفرم دارای یک عرضه ثابت ۱۰۰ میلیون WAVES است و از الگوریتم توافق شبکه بر اساس Bitcoin-NG استفاده می کند که توسط الگوریتم اثبات سهام به نام Waves-NG بروزرسانی شده است. ویوز از درگاه های مورد اعتماد استفاده می کند تا توکن های ایجاد شده توسط کاربران را با استفاده از پول فیات و ارزهای دیجیتالی دیگر پشتیبانی نماید.

Waves در سال ۲۰۱۶ توسط Sasha Ivanov، یک فیزیکدان روسی، ایجاد شد که بودجه تحقیق و توسعه آن توسط سرمایه گذاری جمعی در ماه های آوریل و می ۲۰۱۶ تأمین شد. جامعه و توسعه دهندگان ویوز بین المللی هستند و طیف گسترده ای از ابتکاراتی که بر روی این پلتفرم ساخته شده، در نقاط مختلف جهان قرار دارد.

تاریخچه پیدایش ویوز (Waves)

Sasha Ivanov؛ خالق پلتفرم ویوز
Sasha Ivanov؛ خالق پلتفرم ویوز

آغاز

ویوز در اوایل سال ۲۰۱۶ توسط الکساندر ایوانوف پیشنهاد شد که قبلا مبادلات فوری ارزهای رمزپایه

راه اندازی

Waves به طور رسمی به عنوان یک شبکه غیر متمرکز با انتشار گره های کامل در نوامبر ۲۰۱۶ راه اندازی شد. این راه اندازی همچنین شامل عرضه امکاناتی جهت ایجاد توکن ها و مجوز برای توسعه دهندگان جهت ساخت برنامه های کاربردی مبتنی بر Blockchain بود.

نقطه عطف

Waves درگاه بیت کوین خود را در مارس ۲۰۱۷ راه اندازی کرد که به کاربران اجازه می داد تا توکن های بیت کوین (wBTC) را در شبکه Waves نگهداری نموده و انتقال دهند. تبادل غیر متمرکز (DEX) در آوریل ۲۰۱۷ آغاز شد. یک درگاه یورو در ماه مه ۲۰۱۷ و یک درگاه دلار در ماه ژوئن ۲۰۱۷ معرفی شد. درگاه اتریوم نیز در ماه ژوئن ۲۰۱۷ همراه با درگاه های Litecoin و Zcash در ماه اکتبر افزوده شد. در تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۷، هر توکن WAVES برابر با یک دلار بود و چند هفته بعد به ۶ دلار رسید.

استخراج ویوز (Waves) چگونه انجام می شود؟

استخراج ویوز (Waves)

Blockchain پلتفرم ویوز توسط استخراج کنندگان نگهداری و تأیید می شود. با این حال از آنجا که Waves یک سیستم اثبات سهام (Proof-of-Stake) است، گره های کامل در شبکه منابع را به شیوۀ استخراج کنندگان بیت کوین اختصاص نمی دهند. در شبکه بیت کوین استخراج کنندگان با استفاده از الگوریتم SHA-256 به تولید هش ها برای برنده شدن در حق ایجاد بلوک بعدی می پردازند.

Waves دارای یک سیستم تورم کمتر است و استخراج کنندگان تنها کارمزد هایی را که کاربران از طریق تراکنش ها به شبکه ارائه می دهند، دریافت می کنند و نه پاداش ایجاد بلوک ها را. استخراج کنندگان همچنین می توانند تصمیم بگیرند که کارمزد معاملات را در چه واحد پولی دریافت کنند، اما WAVES پول پیش فرض برای همه کارمزدها است. “استخراج توکن” در ویوز به این معنی است که شرکت ها می توانند برنامه های کاربردی بلاک چین را ایجاد کنند که برای پرداخت کارمزد معاملات نیازی به پول جداگانه ای نباشد، بلکه باید با استفاده از توکن خود آنها را پرداخت کنند.

استخراج کنندگان به حداقل ۱۰۰۰ WAVES جهت واجد شرایط بودن به عنوان یک گره کامل و مجوز اضافه کردن بلوک های جدید معاملات در Blockchain، نیاز دارند. هر چه مقدار WAVES که توسط یک گره نگهداری می شود بیشتر باشد، احتمال استخراج

مقایسه ویوز (Waves) و اتریوم (Ethereum)

مقایسه ویوز (Waves) و اتریوم (Ethereum)

مکانیسم توافق گروهی اثبات سهام (Proof-Of-Stake) چیست؟

مکانیسم توافق گروهی (POS (Proof-Of-Stack چگونه عمل می کند؟

بیت کوین از قدرت هش کردن و الگوریتم POW جهت اثبات تأیید معاملات خود استفاده می کند؛ در حالی که Waves با میزان سهامی که کاربران مالک آن هستند، کار می کند. ایجادکنندگان بلوک ها به صورت تصادفی انتخاب می شوند و دارایی بیشتر آنها باعث افزایش احتمال اضافه کردن یک بلوک به زنجیره می شود.

در حالی که در مورد بیت کوین هزینه سرمایه گذاری در استخراج به عنوان انگیزه ای برای حمله نکردن به شبکه محسوب می شود؛ هر کسی به دنبال حمله به شبکه ویوز باشد در فرآیندی باید ارزش دارایی های خود را لزوماً کاهش دهد. این امر به طور موثّر بیش از ۵۰ درصد از مشکلات امنیتی و حمله به شبکه پرداخت را کاهش می دهد.

الگوریتم Proof-of-Stake نیاز به محاسبات و انرژی کم دارد و می تواند بر روی گوشی های هوشمند و دستگاه های کوچک مانند Raspberry Pi اجرا شود.

معماری شبکه ویوز (Waves) به چه صورت است؟

معماری شبکه ویوز (Waves)

پلتفرم Waves با استفاده از زبان برنامه نویسی Scala کدنویسی شده است. از ویژگی های معماری شبکه ویوز می توان به موارد زیر اشاره نمود :

توکن WAVES به عنوان سوخت برای تمام عملیات ها در شبکه ویوز و همچنین به عنوان یک مکانیزم پیشگیری از هرزنامه عمل می کند. کارمزد معاملات برای انتقال پول در شبکه ۰٫۰۰۱ WAVES است، در حالی که کارمزد ایجاد یک توکن جدید در شبکه ۱ WAVES در نظر گرفته شده است.

امکانات توکن های Waves، یک اکوسیستم را فعال نموده که فعالیت های مفید و مشارکت را تشویق می کند.

(Token Mountaineering Reward (MRT با ایجاد هر بلوک جدید توزیع می شود و به عنوان یک پاداش اضافی برای استخراج کنندگان در نظر گرفته شده است. MRT توسط کسب و کار و دیگر طرح ها در اکوسیستم Waves ارزش داده می شود. سازمان ها می خواهند انگیزه استخراج کنندگان را برای پذیرفتن توکن های خود به عنوان کارمزد معاملات و پاداش گره ها افزایش دهند. علاوه بر این، MRT به عنوان یک توکن برای رأی دادن در پارامترهای کلیدی شبکه خدمت خواهد کرد.
(Token Waves Community (WCT به صورت ماهانه بین صاحبان WAVES، به ترتیب تراز مالی متوسط ​​آنها در طی ماه گذشته، توزیع می شود. یکی از اهداف اصلی آن، تشویق طولانی مدت نگهداری از WAVES است.

  • الگوریتم Waves-NG

الگوریتم توافق بلاک چین ویوز، Waves-NG است که بر اساس مدل Bitcoin-NG عمل می کند. Bitcoin-NG جهت افزایش سرعت پردازش تراکنش ها در بلاک چین

این محدودیت های اساسی برای Ethereum، Litecoin، Dogecoin و تمامی ارزهای دیگری که بر اساس پروتکل بیت کوین عمل می کنند، اعمال می شود. در بیت کوین، سیستم یک بلوک گذشته نگر را ایجاد می کند که تاریخچه تراکنش ها در ۱۰ دقیقه گذشته را بررسی می کند. اما در Bitcoin-NG، پروتکل یک بلوک آینده نگر را ایجاد می کند؛ هر ۱۰ دقیقه، NG یک رهبر انتخاب می کند که معاملات آینده را بررسی خواهد نمود. این رویکرد به مدل اثبات سهام Waves تعبیر شده است که به لحاظ نظری پردازش صدها معامله در ثانیه را میسر می کند.

  • قراردادهای هوشمند

Waves برای ایجاد توکن های سفارشی طراحی شده است، اما ایوانوف اظهار داشت که برخی از انواع قراردادهای هوشمند نیز در این پلتفرم گنجانده خواهد شد. بر اساس آخرین نقشه راه منتشر شده توسط پلتفرم Waves، قراردادهای هوشمند (غیر تورینگ) قرار است در سال ۲۰۱۸ به نرم افزارهای گره کامل افزوده شود و قراردادهای هوشمند کامل تورینگ نیز اواخر سال ۲۰۱۸ ارائه می گردد.

 

کاربران گرامی برای خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتالی  و استفاده از مشاوره پشتیبانان و کارشناسان تیم حرفه ای ارزجو می توانند به سایت ارزجو مراجعه کنند.