video thumb

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسائل حوزه ارزهای رمزپایه

در چند روز اخیر مطالب مختلفی به نقل از آقای محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ارزهای رمزپایه منتشر شده است. این اخبار که در صفحه توییتر رسمی وزیر ارتباطات و خبرگزاری‌ها انتشار یافته‌اند، حاکی از جدی گرفتن ارزهای رمزپایه و فناوری بلاک چین از سوی دولتمردان ایران است. با ارزجو از اخبار ارزهای رمزپایه مطلع باشید.

شاید مهم‌ترین خبری که از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، همانی باشد که در صفحه توییتر او آمد. آقای آذری جهرمی در توییت خود نشان داد که از اهمیت ارزهای رمزپایه غافل نیست و فناوری بلاک چین

“در جلسه‌ای که با هیئت مدیره پست بانک در خصوص ارزهای دیجیتال (ارزهای رمزپایه) مبتنی بر زنجیره بلوکی (بلاک چین) داشتم، مقرر شد این بانک اقدامات لازم برای پیاده سازی آزمایشی اولین ارز دیجیتالی کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان کشور به عمل آورد. مدل آزمایشی برای بررسی و تایید به نظام بانکی کشور ارائه خواهد شد.”

این پیام همراه با دعوت نخبگان برای پیوستن به پروژه ارز رمزپایه ملی برای بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه بسیار رضایت‌بخش بود. البته، همان‌گونه که در توییت ایشان مشخص است، فعلا این پروژه قرار است به صورت آزمایشی باشد. با این وجود، همین صحبت در مورد “آزمایش” ارز رمزپایه و فناوری بلاک چین نشان می‌دهد که -انشاالله- قرار است کاری اصولی انجام شود و پروژه جدی گرفته شده است.

طبق خبری که پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، آقای آذری جهرمی در مراسم افتتاح همایش بین‌المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات در مورد فناوری بلاک چین هم سخنانی گفته‌اند. ایشان وجود نوآوری و خلاقیت را در فضای مجازی با اهمیت دانسته‌اند. در همین ارتباط، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرده است که این که فناوری بلاک چین را محدود به حوزه فیلترینگ ببینیم، ظلم به این فناوری است. ایشان فناوری بلاک چین را “بسیار متحول کننده” خواندند و اظهار داشتند که این فناوری می‌تواند راه‌حلی باشد بر مشکل صیانت از مالکیت معنوی آثاری که در فضای مجازی تولید می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسائل حوزه ارزهای رمزپایه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جایی دیگر از سخنان خود اظهار داشته است که بسیاری از مسائلی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، سبک جدیدی از نوآوری‌ها است و مشابه پیش از این نداشته است. از جمله این موارد، دنیای ارزهای رمزپایه است. ایشان با اشاره به این که نظام حقوقی کشور ایران بر پایه نظام فقهی است، گفتند که نظام فقهی در حال حاضر برخی شبهاتی نسبت به ارزهای رمزپایه وارد کرده است. از جمله این شبهات، این است که گفته می‌شود این پول بدون پشتوانه است.

برای پاسخگویی به این شبهات، قرار است در طی دو هفته آینده، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمک زیرمجموعه خود، گزارشی در مورد ارزهای رمزپایه و مسائل پیرامون آن تهیه کرده و به مراجع تقلید ارسال کنند.

با توجه به مجموع شرایط، به نظر می‌رسد که آینده فناوری بلاک چین و ارزهای رمزپایه در ایران به سمت شفافیت بیش‌تری پیش رود و شاید همین امر باعث رشد و شکوفایی آن شود.